Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος – ΕΕΤE: Μέχρι ποιου σημείου η φαντασμαγορία μπορεί να γκρεμίζει τα αξιακά συστήματα μιας κοινωνίας;

Το Επι­με­λη­τή­ριο Εικα­στι­κών Τεχνών Ελλά­δας είναι ο συλ­λο­γι­κός φορέ­ας των εικα­στι­κών καλ­λι­τε­χνών και συνι­στά Νομι­κό Πρό­σω­πο Δημο­σί­ου Δικαί­ου, υπό την επο­πτεία του Υπουρ­γεί­ου Πολι­τι­σμού, που εκπρο­σω­πεί 6500 και πλέ­ον εικα­στι­κούς καλ­λι­τέ­χνες. Μετα­ξύ των σκο­πών του είναι η ανά­πτυ­ξη των εικα­στι­κών τεχνών και η ενί­σχυ­ση της κοι­νω­νι­κής λει­τουρ­γί­ας της τέχνης, η προ­α­γω­γή της καλ­λι­τε­χνι­κής δημιουρ­γί­ας, η συμ­βο­λή προς την πολι­τεία για την δια­μόρ­φω­ση της πολι­τι­κής της στον χώρο του πολι­τι­σμού και της Τέχνης. Το Επι­με­λη­τή­ριο εκ του Νόμου είναι ο επί­ση­μος σύμ­βου­λος του Κρά­τους για την τέχνη στο δημό­σιο χώρο.

Με αυτές τις αρμο­διό­τη­τες έκα­νε διά­βη­μα προς τους φορείς και θεσμούς της πολι­τεί­ας για την δική τους παρέμ­βα­ση. Συγκεκριμένα:

Στην Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη, τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο και τον Γ.Γ Δημόσιας τάξης κ. Μιχ. Καραμαλάκη, τον Πρόεδρο και το Δ.Σ. της ΠΑΕ ΑΕΚ, τον Δήμαρχο Ν. Φιλαδέλφειας και Ν. Χαλκηδόνας κ. Γιάννη Βούρο, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου & Χαλκηδόνος κ. Γαβριήλ, την Ένωση Κωνσταντινουπολιτών.

Αφο­ρά την εγκα­τά­στα­ση μεταλ­λι­κής κατα­σκευ­ής δικέ­φα­λου αετού του Ούγ­γρου γλύ­πτη Gábor Miklós Szőke (Γκά­μπορ Μίκλος Ζόκε) στο OPAP Arena, στην Νέα Φιλα­δέλ­φεια. Είναι μια κατα­σκευή με ενδει­κτι­κό ύψος 7,50 μ. και πλά­τος ανοίγ­μα­τος φτε­ρών 12,00 μ.. Παρι­στά­νει έναν εστεμ­μέ­νο δικέ­φα­λο αετό με τα δύο κεφά­λια σε στά­ση επί­θε­σης, με ανοι­χτά ράμφη.

Ήδη από τον Φεβρουά­ριο του 2021 με επι­στο­λή μας προς την Διοί­κη­ση της Α.Ε.Κ, το Επι­με­λη­τή­ριο είχε θέσει επι­φυ­λά­ξεις ανα­φο­ρι­κά με την αισθη­τι­κή του σχε­δια­ζό­με­νου τότε εγχει­ρή­μα­τος και είχε ζητή­σει την διε­νέρ­γεια πανελ­λή­νιου καλ­λι­τε­χνι­κού δια­γω­νι­σμού, που θα μπο­ρού­σε να έχει το βέλ­τι­στο αισθη­τι­κό απο­τέ­λε­σμα, καθώς λαμ­βά­νει υπό­ψη το ελλη­νι­κό ιστο­ρι­κό και αισθη­τι­κό πλαίσιο.

Το τότε διά­βη­μα αγνο­ή­θη­κε με απο­τέ­λε­σμα την ολο­κλή­ρω­ση μιας κατα­σκευ­ής που δημιουρ­γεί πολυ­ε­πί­πε­δα ζητή­μα­τα που έχουν να κάνουν:

α. Με την αισθη­τι­κή αξία του γλυ­πτού, το οποίο έχει τον χαρα­κτή­ρα, και μόνο, του μετα­μο­ντέρ­νου εντυ­πω­σια­σμού, της πρό­σκαι­ρης χωρίς υπό­βα­θρο εικό­νας. Ο σχε­δια­σμός και η υλο­ποί­η­σή, συνε­πή στην ορια­κά καλ­λι­τε­χνι­κή παρα­γω­γή του συγκε­κρι­μέ­νου καλ­λι­τέ­χνη, παρα­πέ­μπουν στα πλαί­σια της επι­θε­τι­κής τρο­μο­λα­γνεί­ας που εμπο­τί­ζει πολ­λές πτυ­χές του οπτι­κού πολι­τι­σμού της επο­χής μας. Αναι­ρεί κάθε ψυχα­γω­γι­κή και παι­δα­γω­γι­κή λει­τουρ­γία του γλυ­πτού στον δημό­σιο χώρο και δια­μορ­φώ­νει στρε­βλά παι­δα­γω­γι­κά πρότυπα.

β. Με την μεγά­λη ιδε­ο­λο­γι­κή από­στα­ση από την ιστο­ρι­κό­τη­τα του Συλ­λό­γου της ΑΕΚ, ο οποί­ος από τον 19ο αιώ­να στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη υπη­ρε­τεί την παρά­δο­ση και υψη­λά αθλη­τι­κά ιδανικά.

γ. Με την αντί­φα­ση προς τα αθλη­τι­κά ιδε­ώ­δη καθώς, με την απει­λη­τι­κή του στά­ση, προ­ά­γει την επι­θε­τι­κό­τη­τα, την ποδο­σφαι­ρι­κή αντι­πα­λό­τη­τα και απο­τε­λεί σημείο που εύκο­λα μπο­ρεί να προ­τρέ­ψει και να ανα­πτύ­ξει την οπα­δι­κή βία και τον χουλιγκανισμό.

δ. Με την παρα­χά­ρα­ξη και στρέ­βλω­ση των συμ­βο­λι­σμών του Βυζα­ντι­νού Ορθό­δο­ξου Δικέ­φα­λου, που είναι έμβλη­μα της οικου­με­νι­κής Ορθό­δο­ξης Εκκλη­σί­ας, λόγος για τον οποίο ο σύλ­λο­γος τον υιο­θέ­τη­σε ως έμβλη­μα κατά την ίδρυ­σή του στην Ελλά­δα το 1924. Και όταν μάλι­στα έχει ευθεία ανα­φο­ρά στην ελλη­νορ­θό­δο­ξη παρά­δο­ση καθώς το τερα­τό­μορ­φο γλυ­πτό εδρά­ζε­ται σε κυκλι­κό θόλο που υπαι­νίσ­σε­ται και αντι­γρά­φει αυτόν της Αγία Σοφί­ας Κωνσταντινούπολης.

ε. Με τον κίν­δυ­νο που ενέ­χει να κινη­το­ποι­ή­σει εθνι­κι­στι­κά αντα­να­κλα­στι­κά, αισθή­μα­τα αλυ­τρω­τι­σμού ή να θεω­ρη­θεί ευθέ­ως επι­θε­τι­κό σύμ­βο­λο και να τρο­φο­δο­τή­σει την επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία της άλλης πλευ­ράς σε μιαν επο­χή ιδιαί­τε­ρης έντα­σης στα εθνι­κά ζητήματα.

Καθέ­να από τα παρα­πά­νω απο­τε­λεί σημα­ντι­κό πρό­βλη­μα του συγκε­κρι­μέ­νου έργου, που απορ­ρέ­ει από τον ίδιο τον σχε­δια­σμό και την υλο­ποί­η­σή του ως γλυ­πτι­κή παρου­σία με μεγά­λη θέα­ση, και θεω­ρού­με ότι θα πρέ­πει να απο­συρ­θεί από την δημό­σια θέα.

Πρό­κει­ται για μια από­φα­ση που αντα­πο­κρί­νε­ται και σέβε­ται την ιστο­ρία της ΠΑΕ ΑΕΚ και το ιστο­ρι­κό και πολι­τι­σμι­κό φορ­τίο του συμβόλου.

Με εκτί­μη­ση
Για το Δ.Σ.

Κώστας Καρυω­τά­κης ΑΠΑΝΤΑ μια άλλη ανάγνωση

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο