Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Εθνική Λυρική Σκηνή: Συγκίνηση στην παρουσίαση του «Άξιον Εστί» με τον Γ. Νταλάρα

Με τις μελω­δί­ες του «Άξιον Εστί», ενός από τα πλέ­ον εμβλη­μα­τι­κά έργα του μεγά­λου Μίκη Θεο­δω­ρά­κη,  γέμι­σε την Παρα­σκευή η Εθνι­κή Λυρι­κή Σκη­νή. Μια βρα­διά γεμά­τη συγκί­νη­ση και ανάταση…

Το «παρών» έδω­σε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημή­τρης Κου­τσου­μπας. Κατά την είσο­δο του τον υπο­δέ­χθη­καν η πρό­ε­δρος της Εθνι­κής Λυρι­κής Σκη­νής Βένια Παπα­θα­να­σο­πού­λου, ο καλ­λι­τε­χνι­κός διευ­θυ­ντής της ΕΛΣ Γιώρ­γος Κου­με­ντά­κης  και ο υφυ­πουρ­γός Σύγ­χρο­νου Πολι­τι­σμού Νικο­λας Για­τρο­μα­νω­λά­κης. Ο Δ. Κου­τσού­μπας μετά την ολο­κλή­ρω­ση της παρου­σί­α­σης του έργου συνε­χά­ρη θερ­μά τους συντελεστές.

Η Ορχή­στρα και η Χορω­δία της ΕΛΣ μαζί με τους Σοφία Ταμ­βα­κο­πού­λου στο πιά­νο, Γιώρ­γο Μάτσι­κα και Βασί­λη Κορα­κά­κη στο μπου­ζού­κι, Γιώρ­γο Γου­με­νά­κη και Μιχά­λη Σιδη­ρό­που­λο στο μαντο­λί­νο, Ανδρέα Κατσι­γιάν­νη στο σαντού­ρι, Χρή­στο Ζέρ­βα και Βασί­λη Μαστο­ρά­κη στην κιθά­ρα, Θανά­ση Σοφρά στο κοντρα­μπά­σο, Δημή­τρη Χρι­στο­δου­λά­κη στο κοντρα­μπά­σο και Θανά­ση Σοφρά στα ντραμς, καθώς και τους εξαί­ρε­τους και βαθιά συγκι­νη­μέ­νους Γιώρ­γο Ντα­λά­ρα, Δημή­τρη Πλα­τα­νιά και Γιώρ­γο Γάλ­λο, υπό τη μου­σι­κή διεύ­θυν­ση του Στά­θη Σου­λη ταξί­δε­ψαν το κοι­νό κάθε ηλι­κί­ας που είχε γεμί­σει την αίθου­σα Σταύ­ρος Νιάρ­χος της Λυρι­κής Σκη­νής σε ένα έργο ορό­ση­μο για τη νεο­ελ­λη­νι­κή μου­σι­κή και τη στα­διο­δρο­μία του Θεοδωράκη.

ethniki lyriki skini 1

Το κοι­νό δε στα­μά­τη­σε λεπτό να συμ­με­τέ­χει στη συναυ­λία. Το χει­ρο­κρό­τη­μα ήταν τόσο θερ­μό που μετά την ολο­κλή­ρω­ση του έργου οι καλ­λι­τέ­χνες βγή­καν πάλι στη σκη­νή και έσμι­ξαν τις φωνές τους με τον κόσμο τρα­γου­δώ­ντας «Της δικαιο­σύ­νης ήλιε νοητέ».

Και το χει­ρο­κρό­τη­μα έγι­νε ακό­μα πιο θερ­μό όταν ο μαέ­στρος έδει­ξε την παρ­τι­τού­ρα με το όνο­μα του Θεο­δω­ρά­κη στην κορφή…

ethniki lyriki skini 2

Το Άξιον Εστί μελο­ποι­ή­θη­κε μετά από παραί­νε­ση του Ελύ­τη την περί­ο­δο 1960-’61 και σε συνέ­χεια της τολ­μη­ρής στρο­φής του Θεο­δω­ρά­κη στη λαϊ­κή μου­σι­κή με τη μελο­ποί­η­ση του «Επι­τά­φιου» του Γιάν­νη Ρίτσου, το «Άξιον Εστί» — λαϊ­κό ορα­τό­ριο όπως το χαρα­κτή­ρι­σε ο δημιουρ­γός του — δισκο­γρα­φή­θη­κε και παρου­σιά­στη­κε δημό­σια μόλις το 1964. «Δηλα­δή όταν ένα πλα­τύ κοι­νό είχε ήδη σχη­μα­τι­σθεί γύρω από τη λαϊ­κή μου­σι­κή μου και όταν οι διά­φο­ροι κύκλοι, καθώς και τα υπό­λοι­πα τρα­γού­δια μου, είχαν αρχί­σει να γίνο­νται κτή­μα μεγά­λων μαζών. Έτσι μπο­ρώ να πω ότι το κοι­νό προσ­δο­κού­σε το νέο έργο. “Νέο” από την άπο­ψη ότι θα περ­νού­σε τα όρια του “κύκλου”, σαν φόρ­μα και σαν περιε­χό­με­νο, ενώ σαν όγκος (πλή­θος οργά­νων και εκτε­λε­στών) καθώς και σαν χρο­νι­κή διάρ­κεια, θα περ­νού­σε στην κατη­γο­ρία των μεγά­λων παρα­δο­σια­κών μου­σι­κών έργων», όπως είχε ανα­φέ­ρει ο μεγά­λος μουσικοσυνθέτης.

Η επι­τυ­χία όφει­λε, αδιαμ­φι­σβή­τη­τα, πολ­λά και στους συντε­λε­στές της πρώ­της εκτέ­λε­σης: Τον Θόδω­ρο Δημή­τριεφ στο μέρος του βαρύ­το­νου — ψάλ­τη, τον Γρη­γό­ρη Μπι­θι­κώ­τση, λαϊ­κο τρα­γου­δι­στή και τον Μάνο Κατρά­κη, αφηγητή.

902.gr

che guevara 008

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο