Γράφει ο Αλέκος Χατζηκώστας //
Στα πρόσφατα συλλαλητήρια για την «Ελληνικότητα της Μακεδονίας», αλλά και σε μιας σειρά άρθρα, σχόλια, δημοσιεύματα προβάλλεται κατά κόρον ή άποψη: «δεν είμαστε εθνικιστές, είμαστε κοσμοπολίτες, είμαστε πατριώτες και όχι διεθνιστές».
Φυσικά οι καταθέτοντες τις απόψεις αυτές ασχολούνται αποκλειστικά με την ονομασία της ΠΓΔΜ ή πλευρές της επικείμενης συμφωνίας και σε καμία περίπτωση με την ουσία που είναι ότι η συμφωνία είναι το όχημα για την ένταξη της στο ΝΑΤΟ και την Ε.Ε. Κάτι άλλωστε που δεν το αμφισβητούν σε καμία περίπτωση, αλλά θεωρούν ως κάτι αναγκαίο που εξασφαλίζει τη σταθερότητα στην περιοχή, αλλά και δίνει και ευκαιρίες για «μπίζνες στα Βαλκάνια» στην άρχουσα τάξη της χώρας μας.
Στο ζήτημα την ονοματολογίας κατά τη γνώμη μας, παρά την οξύτητα των εκφράσεων, συναντιούνται οι εκπρόσωποι και του ρεύματος του εθνικισμού και του ρεύματος του κοσμοπολιτισμού . Άλλωστε και τα δύο ρεύματα ανήκουν στην… «μεγάλη οικογένεια» της αστικής ιδεολογίας και τα δύο ρεύματα εξυπηρετούν τα συμφέροντας της άρχουσας τάξης. Ας γίνουμε συγκεκριμένοι:
1.Εθνικισμός είναι ιδεολογία της αστικής τάξης, που αποσκοπεί να διεγείρει το μίσος των λαών ενάντια σε άλλους λαούς και να σπείρει στη συνείδησή τους την αντίληψη της κυριαρχίας ενός κράτους πάνω σ’ ένα άλλο. Καλλιεργεί τη διαίρεση των λαών με βάση π.χ τη καταγωγή, τη θρησκεία, τη γλώσσα, το μίσος ενάντια σε κάθε «διαφορετικό». Στη συγκεκριμένη περίπτωση καλλιεργεί την ανωτερότητα των ελλήνων έναντι π.χ «των γυφτοσκοπιανών» , των ορθοδόξων έναντι των «εξαρχικών» κ.α. Ο εθνικισμός ξυπνά «ταπεινά ένστικτα» πρώτα κύρια πολιτικά –ιδεολογικά «καθυστερημένων» και χρησιμοποιεί το λαό ως μάχιμο υποστηρικτή των ταξικών συμφερόντων και σχεδιασμών της άρχουσας τάξης. Ας θυμηθούμε του που οδήγησε η «Μεγάλη Ιδέα» το λαό της χώρας μας…
2. Από την άλλη ο κοσμοπολιτισμός είναι και αυτό έκφραση της αστικής ιδεολογίας που προσπαθεί να αποδείξει π.χ ότι η περίφημη «οικονομική διείσδυση στα Βαλκάνια» είναι προς όφελος του λαού και της χώρας. ‘Η ότι το να είναι κανείς «ευρωπαίος πολίτης» είναι προσόν χρήσιμο καθώς και ότι η παρουσία της χώρας μας στην Ε.Ε και το ΝΑΤΟ (ακόμη και αν παραχωρεί την ανεξαρτησία της) είναι για το καλό μας, και γίνεται στο όνομα του ρεαλισμού. Είναι, επομένως, ένα ακόμη ιδεολογικό όπλο για την πολιτική και οικονομική υποδούλωση των λαών. Μια και εδώ το «εθνικό» ταυτίζεται με το ταξικό συμφέρον της αστικής τάξης στο ευρύτερο πεδίο των επιδιώξεων της στα Βαλκάνια, την Ευρώπη κ.ά
3. Οι εργάτες όλων των χωρών δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν. Κοινός είναι ο ταξικός εχθρός, εντός και εκτός των συνόρων της κάθε χώρας. Και αυτή είναι η βάση της εξάλειψης του εθνικισμού και του κοσμοπολιτισμού. Ο γνήσιος πατριωτισμός πάει αντάμα με τον προλεταριακό διεθνισμό. Δηλαδή σαν απάντηση στις επιδιώξεις της αστικής τάξης αντιτάσσουν οι εργαζόμενοι τον προλεταριακό διεθνισμό, την κοινή ταξική τους πάλη, ανεξαρτήτως εθνικότητας, για την οριστική απαλλαγή τους από τα δεσμά της εκμετάλλευσης. Στην προκειμένη περίπτωση πατριωτισμός είναι να φωνάζεις ΕΞΩ ΤΟ ΝΑΤΟ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ, απορρίπτοντας παράλληλα τη συμφωνία για το ονοματολογικό (και γενικότερα την ουσία της συμφωνίας), που ανοίγει το δρόμο για ένταξη της ΠΓΔΜ σε ΝΑΤΟ — ΕΕ και επιταχύνει την «ευρωατλαντική ολοκλήρωση» της Βαλκανικής, βάζοντας τους λαούς σε νέες περιπέτειες και κινδύνους. Θα το επαναλάβουμε: Το ΝΑΤΟ και η ΕΕ είναι παράγοντες ανασφάλειας, αλλαγής συνόρων, εθνικισμών και αλυτρωτισμού.
_________________________________________________________________________________________________
Αλέκος Α. Χατζηκώστας Δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας «Η Άλλη Άποψη της Ημαθίας» και του alli-apopsi.gr. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες, περιοδικά και site εδώ και δεκαετίες, ενώ έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις σε μια σειρά ιστορικά συνέδρια και ημερίδες. Έχει εκδώσει 7 βιβλία και συμμετέχει σε συλλογικούς τόμους.