Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Εκδήλωση ΚΚΕ στην Ανάφη: “Ούτε σε ξερονήσια, ούτε σε φυλακές, ποτέ τους δεν λυγίσανε οι κομμουνιστές”

Τιμή και δόξα στους αλύγιστους της ταξικής πάλης

Ένα μεγά­λο χρέ­ος εκπλη­ρώ­νε­ται σε λίγο με την εκδή­λω­ση που οργα­νώ­νει η ΚΕ του ΚΚΕ για την απο­κά­λυ­ψη Μνη­μεί­ου στην Ανά­φη για τους εκα­το­ντά­δες πολι­τι­κούς εξό­ρι­στους, μέλη, στε­λέ­χη και οπα­δούς του ΚΚΕ, που έγρα­ψαν σε αυτό το νησί — βρά­χο του Αιγαί­ου λαμπρές σελί­δες ηρω­ι­σμού και αυτοθυσίας.

Η ΚΕ τιμά τη μνή­μη των αλύ­γι­στων της Ανά­φης ορθώ­νο­ντας Μνη­μείο στον τόπο της εξο­ρί­ας τους. Η εκδή­λω­ση για τα απο­κα­λυ­πτή­ρια θα γίνει  στις 10 π.μ. στην πλα­τεία της Χώρας, με ομι­λη­τή τον ΓΓ της ΚΕ, Δημή­τρη Κουτσούμπα.

Ιδιαί­τε­ρος σύντρο­φος των επι­σκε­πτών που ταξί­δε­ψαν για την Ανά­φη απο­τε­λεί η νέα έκδο­ση της «Σύγ­χρο­νης Επο­χής» με τίτλο «Ανά­φη. Ένας Γολ­γο­θάς της Λευ­τε­ριάς» του Νίκου Τζα­μα­λού­κα, την οποία άπα­ντες από την αρχή του ταξι­διού σπεύ­δουν να προμηθευτούν.

Στις σελί­δες του βιβλί­ου, ο συγ­γρα­φέ­ας μέσα από τις ανα­μνή­σεις του για τα χρό­νια που πέρα­σε εξό­ρι­στος στην Ανά­φη, μετα­φέ­ρει τα βάσα­να, τις αγω­νί­ες, αλλά και τη θέλη­ση των εξό­ρι­στων να αντι­στα­θούν και να βγουν νικη­τές ακό­μα και στις πιο δύσκο­λες στιγ­μές, όπως ήταν η δοκι­μα­σία της πεί­νας του 1941.

Αντιμέτωποι με το θεριό της πείνας

Τον Μάη του 1941 οι ιτα­λι­κές δυνά­μεις κατο­χής πάτη­σαν το πόδι τους και στην Ανά­φη. Με την ανα­κοί­νω­ση της ιτα­λι­κής δια­τα­γής, που ξεκα­θά­ρι­ζε ότι οι εξό­ρι­στοι θα παρα­μεί­νουν στο νησί, ξεκί­νη­σε η αγω­νιώ­δης προ­σπά­θεια των Ομά­δων Συμ­βί­ω­σης Πολι­τι­κών Εξό­ρι­στων (ΟΣΠΕ) να εξα­σφα­λί­σουν εφε­δρι­κά τρό­φι­μα. Ωστό­σο οι μερί­δες τρο­φής αρχί­ζουν να περιο­ρί­ζο­νται, τον Ιού­λη το ψωμί και το φαγη­τό μειώ­θη­καν στο μισό. Τα επι­δό­μα­τα κόπη­καν όπως και η δυνα­τό­τη­τα παρα­λα­βής εμβα­σμά­των και δεμά­των από συγγενείς.

Με ψυχραι­μία και συλ­λο­γι­κό­τη­τα οι εξό­ρι­στοι προ­σπα­θούν να αντι­με­τω­πί­σουν την κατά­στα­ση. Τα συνερ­γεία που δού­λευαν ενί­ο­τε σε κατοί­κους του νησιού, άρχι­σαν να πλη­ρώ­νο­νται σε είδος. Έτσι, το καλο­καί­ρι του 1941 μέσω της εργα­σί­ας τους στον θερι­σμό οι εξό­ρι­στοι εξα­σφά­λι­σαν ορι­σμέ­νη ποσό­τη­τα κρι­θα­ριού. Οι ποσό­τη­τες και τα φαγη­τά του συσ­σι­τί­ου προ­σαρ­μό­στη­καν στις συν­θή­κες, το λάδι έπε­φτε στην κυριο­λε­ξία με σταγονόμετρο.

Τον Αύγου­στο, παρά τις δια­μαρ­τυ­ρί­ες των εξό­ρι­στων, δεν υπήρ­ξε καμιά αντα­πό­κρι­ση από την κατο­χι­κή κυβέρ­νη­ση και τις αρχές των κατα­κτη­τών. Η πάλη με το θεριό της πεί­νας μεγά­λω­νε. Σημα­ντι­κό ήταν το ότι απέ­σπα­σαν την έγκρι­ση για να πηγαί­νει κάποιος στη Σαντο­ρί­νη για λίγα ψώνια. Κατά­φε­ραν επί­σης μέσω της βυρ­σο­δε­ψί­ας να φτιά­ξουν παπού­τσια απα­ραί­τη­τα για να αντέ­ξουν τον βαρύ χει­μώ­να. Οι εξό­ρι­στοι μάζευαν αγριό­χορ­τα αλλά και σαλι­γκά­ρια προ­σπα­θώ­ντας να έχουν περίσ­σε­μα για να προ­βούν σε καμιά ανταλλαγή.

Το σαπού­νι εξα­ντλή­θη­κε, ωστό­σο η συλ­λο­γι­κή πει­θαρ­χία και η ευρη­μα­τι­κό­τη­τα δια­τή­ρη­σαν ψηλά το επί­πε­δο της καθα­ριό­τη­τας. Το βάρος των εξό­ρι­στων μειώ­θη­κε σημα­ντι­κά, ακό­μα και στο μισό, έπα­θαν καθο­λι­κή αβι­τα­μί­νω­ση, μαζί με τον καθη­με­ρι­νό στο­μα­χό­πο­νο ξεκί­νη­σαν οι ζαλά­δες, πρη­ξί­μα­τα και παρα­μορ­φώ­σεις στα πόδια και το πρό­σω­πο. Οι θάνα­τοι δεν άργη­σαν να ξεκινήσουν.

«Νικήσαμε το θάνατο στην Ανάφη …»

Από την ανα­χώ­ρη­ση χτες απόγευμα

Με επι­μο­νή οι εξό­ρι­στοι, μέσω δια­βη­μά­των τους, κατα­φέρ­νουν να γίνε­ται μετα­φο­ρά για τους βαριά αρρώ­στους σε νοσο­κο­μεία της Αθή­νας, του Πει­ραιά και της Σύρου. Απαί­τη­σαν και πέτυ­χαν την επί­σκε­ψη του Ιτα­λού διοι­κη­τή των Κυκλά­δων. Είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κή η σκη­νή έτσι όπως περι­γρά­φε­ται στο βιβλίο του Ν. Τσαμαλούκα.

«Βάλα­με καμιά δεκα­ριά βαριά άρρω­στους πάνω στα καλα­μέ­νια κρε­βά­τια τους. Οι πιο γεροί επι­στρά­τευ­σαν τις τελευ­ταί­ες δυνά­μεις τους και τους σήκω­σαν όπως σηκώ­νουν τα φορεία και οι άλλοι με τα μπα­στού­νια ακο­λου­θή­σα­με τη μακά­βρια αυτή πορεία προς το ιτα­λι­κό διοι­κη­τή­ριο (…) Μπρο­στά μας είχαν στα­θεί και μας φρά­ξαν το δρό­μο οι χωρο­φύ­λα­κες και καρα­μπι­νιέ­ροι, με τα όπλα προ­τε­τα­μέ­να έτοι­μοι να μας χτυ­πή­σουν (…) “Θέλου­με να ζήσου­με. Θέλου­με να δού­με τον κ. διοι­κη­τή”. Η απο­φα­σι­στι­κό­τη­τά μας και ο όγκος του χωριού, που μας συμπα­ρα­στέ­κε­ται, ανά­γκα­σαν τους καρα­μπι­νιέ­ρους και τους χωρο­φυ­λά­κους να παρα­με­ρί­σουν (…) Νική­σα­με το θάνα­το στην Ανά­φη . Ύστε­ρα από 8 — 10 μέρες ήρθαν τα μισά επι­δό­μα­τα και σε λίγο ήρθαν τα υπόλοιπα».
Αργό­τε­ρα, όπως ανα­φέ­ρει, επι­τρά­πη­κε και η παρα­λα­βή δεμάτων.

«Τιμή και δόξα στους αλύ­γι­στους της ταξι­κής πάλης», γρά­φει το πανό που έβα­λαν η ΤΟ Πανε­πι­στη­μί­ου Δυτι­κής Αττι­κής της ΚΝΕ και η ΠΟ Σπου­δά­ζου­σας της ΚΝΕ, στο πλοίο που ανα­χώ­ρη­σε από τον Πει­ραιά για την Ανάφη.

Η ΤΟ Φιλο­σο­φι­κής της ΚΝΕ ξεδί­πλω­σε στο πλοίο ένα πανό για τον μεγά­λο κομ­μου­νι­στή δάσκα­λο Δημή­τρη Γλη­νό, ο οποί­ος είχε εξο­ρι­στεί και στην Ανάφη.

Τηρούμε την υπόσχεση
πως οι θυσίες των εξόριστων δεν θα ξεχαστούν

«Θα σε ποτίσουν ρετσινόλαδο και θα σε στείλουν στην Ανάφη»

Η Ανά­φη πέρα­σε στην Ιστο­ρία ως ένας από τους πρώ­τους τόπους εξο­ρί­ας, όπως λει­τούρ­γη­σε από το 1924 έως το 1943 και από το 1946 έως το 1949. Συγκε­κρι­μέ­να, άρχι­σε να χρη­σι­μο­ποιεί­ται από το 1925 ως τόπος εξο­ρί­ας μελών και στε­λε­χών του ΚΚΕ, εργα­τών, αγρο­τών, νεο­λαί­ων και άλλων αγω­νι­στών. Ηταν μια περί­ο­δος που εντά­θη­κε η κατα­στο­λή του αστι­κού κρά­τους ενά­ντια στο ΚΚΕ και στο εργα­τι­κό — λαϊ­κό κίνη­μα, με τη δικτα­το­ρία του Πάγκα­λου. Ο αριθ­μός των εξό­ρι­στων πολ­λα­πλα­σιά­στη­κε μετά το «Ιδιώ­νυ­μο» της κυβέρ­νη­σης Βενι­ζέ­λου το 1929, που ποι­νι­κο­ποί­η­σε την κομ­μου­νι­στι­κή ιδε­ο­λο­γία και δρά­ση. Στην αρχι­κή δε περί­ο­δο της δικτα­το­ρί­ας Μετα­ξά, στα χρό­νια 1936 — 1938, οι εξό­ρι­στοι στην Ανά­φη έφτα­σαν τους 750.

«Πρό­σε­ξε, αν συνε­χί­σεις να μιλάς έτσι για την κατά­στα­ση και σε πάρει είδη­ση η αστυ­νο­μία, θα σε πιά­σου­νε, θα σε ποτί­σου­νε ρετσι­νό­λα­δο και θα σε στεί­λουν κατευ­θεί­αν στην Ανά­φη». Αυτά συμ­βού­λευαν οι «συνε­τοί» σε όποιον έκα­νε κρι­τι­κή ή απλώς σχο­λί­α­ζε το καθε­στώς της 4ης Αυγού­στου. Εκεί­νη την περί­ο­δο υπήρ­ξαν πολ­λές μετα­γω­γές εξο­ρί­στων σε άλλους τόπους εξο­ρί­ας και μαρ­τυ­ρί­ου, ειδι­κό­τε­ρα των πιο πρω­το­πό­ρων, όπως στην Ακρο­ναυ­πλία και αλλού.

Το 1941, 220 εξό­ρι­στοι παρα­δό­θη­καν από τις ελλη­νι­κές κρα­τι­κές αρχές στις φασι­στι­κές δυνά­μεις κατο­χής. Ακο­λού­θη­σαν 8 μήνες απε­ρί­γρα­πτης πεί­νας και τιτά­νιας προ­σπά­θειας των εξό­ρι­στων για να την αντέ­ξουν. Πολ­λοί μετα­φέρ­θη­καν σε άλλα κάτερ­γα και τελι­κά οδη­γή­θη­καν σε τόπους εκτέ­λε­σης, στο Κούρ­νο­βο, στο στρα­τό­πε­δο «Παύ­λου Μελά», στην Και­σα­ρια­νή, με μαρ­τυ­ρί­ες να ανα­φέ­ρουν ότι από τους 200 εκτε­λε­σθέ­ντες κομ­μου­νι­στές την 1η Μάη 1944 οι 70 είχαν περά­σει από την Ανάφη.

Το 1947, έναν χρό­νο μετά την επα­να­λει­τουρ­γία του νησιού ως τόπου εξο­ρί­ας, στην Ανά­φη κρα­τού­νταν 262 εξό­ρι­στοι, ανά­με­σά τους 30 γυναί­κες και 2 παι­διά. Στο νησί εξο­ρί­στη­καν μια σει­ρά από στε­λέ­χη του ΚΚΕ: Ηλέ­κτρα Απο­στό­λου, Δημή­τρης Γλη­νός, Βασί­λης Μπαρ­τζιώ­τας, Αδάμ Μου­ζε­νί­δης, Γιώρ­γης Σιά­ντος, Κώστας Θέος, Κώστας Βαρου­ξής κ.ά.

Πηγή αντοχής τα φλογερά ιδανικά του ΚΚΕ

Η εξο­ρία σε ένα τόσο άγο­νο και απο­μο­νω­μέ­νο μέρος, που δεν μπο­ρού­σε να θρέ­ψει ούτε τους κατοί­κους του (περί­που 500 τον αριθ­μό), ήταν βασα­νι­στή­ριο, με τους εξό­ρι­στους να είναι μόνι­μα αντι­μέ­τω­ποι με τον υπο­σι­τι­σμό. Παράλ­λη­λα, συνε­χής και με όλους τους τρό­πους ήταν η προ­σπά­θεια του αστι­κού κρά­τους να κάμ­ψει το ηθι­κό τους, να απο­σπά­σει δήλω­ση μετάνοιας.

Πηγή αντο­χής υπήρ­ξαν η πίστη στα ιδα­νι­κά του ΚΚΕ και η στή­ρι­ξη των οργα­νώ­σε­ων αλλη­λεγ­γύ­ης. Οι εξό­ρι­στοι, εμπνε­ό­με­νοι από ανώ­τε­ρα ιδα­νι­κά, μετέ­τρε­ψαν τον άγο­νο βρά­χο σε τόπο μόρ­φω­σης, πολι­τι­σμού και συντρο­φι­κής ζωής, σε ένα ακό­μα «άπαρ­το κάστρο».

Η ζωή των εξό­ρι­στων αγω­νι­στών οργα­νώ­θη­κε μέσα από τις Ομά­δες Συμ­βί­ω­σης Πολι­τι­κών Εξό­ρι­στων. Η καθο­λι­κή συμ­με­το­χή σε αυτές, με βάση τους κανό­νες της ομα­δι­κής συμ­βί­ω­σης, ήταν η δύνα­μή τους απέ­να­ντι στις κάθε είδους κακουχίες.

Οι εξό­ρι­στοι είχαν νοι­κιά­σει 15 περί­που ακα­τοί­κη­τα σπί­τια και τα είχαν δια­μορ­φώ­σει σε θαλά­μους, στους οποί­ους και κατοι­κού­σαν ομα­δι­κά. Σε ένα από αυτά έμε­ναν οι γυναί­κες, οι οποί­ες ήταν λιγό­τε­ρες από τους άντρες, ενώ μερι­κές είχαν μαζί και τα παι­διά τους.

Είχαν κατορ­θώ­σει να οργα­νώ­σουν έτσι τη ζωή τους πάνω στο νησί ώστε με το ελά­χι­στο επί­δο­μα που λάμ­βα­ναν από το κρά­τος — και το οποίο με διά­φο­ρες προ­φά­σεις κοβό­ταν — και με ένα μέρος από τα εμβά­σμα­τα που έστελ­ναν σε ορι­σμέ­νους οι δικοί τους, κατά­φερ­ναν να επι­βιώ­σουν. Κάθε ομά­δα είχε τους υπεύ­θυ­νους, τον Γραμ­μα­τέα και το Γρα­φείο της. Τα μέλη της έκα­ναν με τη σει­ρά όλες τις απα­ραί­τη­τες καθη­με­ρι­νές δου­λειές (μάζε­μα ξύλων, μαγεί­ρε­μα, καθα­ριό­τη­τα κ.ά.). Στους θαλά­μους υπήρ­χαν θαλα­μάρ­χης, ταμί­ας, αλλά και υπεύ­θυ­νος μόρ­φω­σης και εκπο­λι­τι­σμού. Το συσ­σί­τιο ήταν κοι­νό για όλους, εκτός από τους αρρώ­στους, για τους οποί­ους υπήρ­χε ιδιαί­τε­ρη μέριμνα.

Μέχρι και λέσχη είχαν δημιουρ­γή­σει, όπου γίνο­νταν ομα­δι­κές εκδη­λώ­σεις με διά­φο­ρες αφορ­μές, όπως θεα­τρι­κές παρα­στά­σεις για επε­τεί­ους, απαγ­γε­λί­ες και τρα­γού­δια, αγώ­νες σκα­κιού και ταβλιού. Είχαν δημιουρ­γή­σει το δικό τους μου­σι­κό συγκρό­τη­μα και χορω­δία, ενώ μεγά­λη σημα­σία δινό­ταν στη βελ­τί­ω­ση του μορ­φω­τι­κού επι­πέ­δου. Οι εξό­ρι­στοι είχαν δημιουρ­γή­σει σχο­λείο για τους αναλ­φά­βη­τους και για εκεί­νους που δεν είχαν ολο­κλη­ρώ­σει τη στοι­χειώ­δη εκπαί­δευ­σή τους, αλλά και τμή­μα­τα Φιλο­σο­φί­ας, Πολι­τι­κής Οικο­νο­μί­ας, Κοι­νω­νιο­λο­γί­ας, Ιστο­ρί­ας, ξένων γλωσ­σών κ.λπ. Μάλι­στα, στη μόρ­φω­ση και στους κύκλους μαθη­μά­των οργα­νω­νό­ταν άμιλ­λα ανά­με­σα στα μέλη του κάθε θαλά­μου, καθώς και μετα­ξύ των υπό­λοι­πων θαλάμων.

 

Είμαστε εδώ για να εκπληρώσουμε ένα χρέος

«Στο πρω­ι­νό σύθα­μπο σαν ένας μαύ­ρος βαρύς όγκος ξεχω­ρί­ζει από μακριά η Ανά­φη (…) Τώρα φαί­νε­ται καθα­ρά ο από­κρη­μνος βρά­χος του μονα­στη­ρί­ου, που είναι δεύ­τε­ρος μετά το Γιβραλ­τάρ στη Μεσό­γειο. Ο επι­κε­φα­λής ανθυ­πα­σπι­στής (…) πλη­σιά­ζει, λύνει τις χει­ρο­πέ­δες, σου δεί­χνει τον ξερό­βρα­χο και σου λέει: Έλα να υπο­γρά­ψεις τη δήλω­ση και να γυρί­σεις στην πατρί­δα με το ίδιο βαπό­ρι. Μην είσαι κου­τός και χάνεις τα νιά­τα σου και τη στα­διο­δρο­μία σου».
«Το νερό εκεί το λες νερά­κι (…) οι σου­βλε­ρές πέτρες δεν επι­τρέ­πουν να περ­πα­τή­σεις ξυπό­λυ­τος (…) Καύ­σι­μα, ξύλα δεν υπάρ­χουν, αλλά μόνο αστι­βιές που βρί­σκο­νται σε ακαλ­λιέρ­γη­τα μέρη και μοιά­ζουν σαν τις θυμα­ριές (…) Οι χωρο­φύ­λα­κες εξορ­μούν στα σπί­τια μας τη νύχτα, μας ξυπνούν, μας ξετυ­λί­γουν και μας μετρούν, με το πρό­σχη­μα μήπως κανέ­νας δραπετεύσει».
«Οι Μετα­ξάς και Μανια­δά­κης πίστευαν ότι μες στις συν­θή­κες αυτές δεν θα αντέ­ξου­με. Δεν ξέρουν ότι οι κομ­μου­νι­στές είναι από άλλη πάστα».
Ξημε­ρώ­μα­τα Σαβ­βά­του 4 Ιου­νί­ου 2022 και έχου­με φθά­σει στην Ανά­φη, με τις απο­σκευ­ές μας να περιέ­χουν ενθου­σια­σμό αλλά και ανυ­πο­μο­νη­σία για την μεγά­λη εκδή­λω­ση του ΚΚΕ και τα απο­κα­λυ­πτή­ρια του Μνη­μεί­ου για τους πολι­τι­κούς εξόριστους.
Προ­σεγ­γί­ζο­ντας στο νησί, από τις πρώ­τες στιγ­μές πάνω σε αυτό ζωντα­νεύ­ουν εικό­νες από τις ηρω­ι­κές σελί­δες που έγρα­ψαν οι κομ­μου­νι­στές εξό­ρι­στοι, μαρ­τυ­ρί­ες όπως οι παρα­πά­νω του Ν. Τζα­μα­λού­κα από το βιβλίο του «Ανάφη.‘Ενας Γολ­γο­θάς της Λευτεριάς».
Βρι­σκό­μα­στε εδώ λοι­πόν σε αυτό νησί-βρά­χο του Αιγαί­ου ενός από τους πρώ­τους τόπους εξο­ρί­ας. Έτοι­μοι για άλλο ένα ζωντα­νό μάθη­μα ιστο­ρί­ας στις ίδιες από­κρη­μνες πλα­γιές που ακό­μα βρυ­χώ­νται, με τους ίδιους αέρη­δες που τότε δεν άφη­ναν τίπο­τα όρθιο, στα μονο­πά­τια που βάδι­ζαν καθη­με­ρι­νά με το ακα­τά­βλη­το πνεύ­μα τους οι κομ­μου­νι­στές ήρωες.
Εδώ για να εκπλη­ρώ­σου­με το χρέ­ος μας, να απο­δώ­σου­με τιμή στις θυσί­ες αυτών που έμει­ναν «ακλό­νη­τοι μέχρι το τέλος». Δίνο­ντας συνέ­χεια σε αυτό καθή­κον, πιά­νο­ντας το νήμα από τις μεγά­λες εκδη­λώ­σεις και ανε­γέρ­σεις Μνη­μεί­ων που έχει πραγ­μα­το­ποι­ή­σει η ΚΕ του ΚΚΕ σε όλη την Ελλάδα,σε τόπους μαρ­τυ­ρί­ου — «άπαρ­τα κάστρα», όπως η Γυά­ρος, η Μακρό­νη­σος, ο Αη Στρά­της, το Τρί­κε­ρι κ.ά.
Με τις κόκ­κι­νες σημαί­ες σημά­δια στο καλ­ντε­ρί­μι που ανε­βαί­νει φιδο­γυ­ρι­ζο­ντας, με τα φώτα της πόλης πάνω τους και το Αιγαίο στα πόδια λίγο μετά τις 5.30 το ανθρώ­πι­νο ποτά­μι ξεκι­νά να ανεβαίνει.
Η επί­σκε­ψη στην Ανά­φη είναι μέρος της υπό­σχε­σης πως ο αγώ­νας τους δεν θα ξεχα­στεί, ότι θα δια­φυ­λά­ξου­με το κλη­ρο­δό­τη­μα τους, τόσο από όσους το λερώ­νουν με βρώ­μι­κη λάσπη αλλά και από αυτούς που το διαστρεβλώνουν.
Το παρά­δειγ­μα τους μας εμπνέ­ει στον σημε­ρι­νό αγώ­να για την κοι­νω­νία της πραγ­μα­τι­κής ελευ­θε­ρί­ας, τον σοσια­λι­σμό — κομ­μου­νι­σμό. Τα φλο­γε­ρά αυτά ιδα­νι­κά στα όποια σφυ­ρη­λα­τή­θη­κε η μαχη­τι­κό­τα­τα και η αντο­χή τους απέ­να­ντι στο μίσος του αστι­κού κρά­τους, απο­τε­λούν τα εφό­δια μας για να αντα­πε­ξέλ­θου­με στις σημε­ρι­νές συν­θή­κες, να γρά­ψου­με νέες σελί­δες σύγ­χρο­νου ηρωισμού.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο