Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

“Εκτός ελέγχου” οι τιμές για ρεύμα και πετρέλαιο στη Γερμανία

Μέσα σε λίγους μήνες η τιμή χον­δρι­κής για το πετρέ­λαιο στην Ευρώ­πη πολ­λα­πλα­σιά­στη­κε, φτά­νο­ντας σε ιστο­ρι­κά υψη­λά επί­πε­δα.

Εκτός από την υψη­λή ζήτη­ση υπάρ­χουν όμως και άλλοι παρά­γο­ντες, που συμ­βάλ­λουν στην άνο­δο των τιμών: Μεί­ω­ση των απο­θε­μά­των φυσι­κού αερί­ου στις περισ­σό­τε­ρες αγο­ρές, τα παι­χνί­δια με τους περιο­ρι­σμούς στις εξα­γω­γές από την πλευ­ρά των “παρα­γω­γών” ‑μεγά­λων πολυ­ε­θνι­κών και κρα­τών (Ρωσία πχ.), αλλά και η «αλμυ­ρή» φορο­λό­γη­ση των εκπο­μπών διο­ξει­δί­ου του άνθρα­κα, επι­ση­μαί­νει σε ανά­λυ­σή της η Deutsche Welle.

Σύμ­φω­να με το οικο­νο­μι­κό πόρ­ταλ Verivox, το κόστος των νοι­κο­κυ­ριών για φυσι­κό αέριο έχει τρι­πλα­σια­στεί από τον Ιανουά­ριο του 2021. Στις αγο­ρές άμε­σης παρά­δο­σης (spot), που δια­πραγ­μα­τεύ­ο­νται βρα­χυ­πρό­θε­σμα συμ­βό­λαια, οι τιμές έχουν μάλι­στα επταπλασιαστεί.

Σχε­δόν 50% η αύξη­ση στο φυσι­κό αέριο, 40% στο πετρέλαιο

Εάν επι­βε­βαιω­θούν αυτές οι εκτι­μή­σεις, θα πρό­κει­ται για μία αύξη­ση της τάξης του 47%.

«Το 2022 θα δού­με και νέες επι­βα­ρύν­σεις στις τιμές» υπεν­θυ­μί­ζει ο Τόρ­στεν Στορκ, συνερ­γά­της του Verivox.

«Από τον Ιανουά­ριο θα δού­με να ανε­βαί­νει, από τα 25 στα 30 ευρώ ανά τόνο, το ειδι­κό τέλος εκπο­μπών διο­ξει­δί­ου του άνθρα­κα που επι­βάλ­λε­ται στα ορυ­κτά καύ­σι­μα. Επι­πλέ­ον, ακρι­βαί­νουν τα τέλη χρή­σης δικτύ­ου, μία επι­βά­ρυν­ση την οποία οι πάρο­χοι ενέρ­γειας κατά κανό­να μετα­κυ­λύ­ουν στον καταναλωτή.

Για τον Ιανουά­ριο και τον Φεβρουά­ριο του 2022 οι περισ­σό­τε­ροι πάρο­χοι ενέρ­γειας έχουν ήδη προ­α­ναγ­γεί­λει αυξή­σεις που φτά­νουν το 23%, κατά μέσο όρο. Με ετή­σια κατα­νά­λω­ση 20.000 κιλο­βα­τώ­ρες η αύξη­ση αυτή συνε­πά­γε­ται πρό­σθε­τη οικο­νο­μι­κή επι­βά­ρυν­ση 339€» ανα­φέ­ρει.

Παρό­μοια εξέ­λι­ξη παρα­τη­ρεί­ται στις τιμές του πετρε­λαί­ου θέρμανσης

Τον Ιανουά­ριο του 2021 η τιμή ‑εκτός των φόρων- για 100 λίτρα πετρέ­λαιο κυμαι­νό­ταν στα 49 €, ενώ σήμε­ρα φτά­νει τα 69 €. Πρό­κει­ται για μία αύξη­ση 41%.

«Η τιμή του πετρε­λαί­ου ακο­λου­θεί κατά κανό­να τις τιμές των πρώ­των υλών. Με την αύξη­ση της φορο­λό­γη­σης για το διο­ξεί­διο του άνθρα­κα η ανο­δι­κή πορεία μάλ­λον θα συνε­χι­στεί» τονί­ζει ο Τόρ­στεν Στορκ.

Τελι­κά και ο λογα­ρια­σμός για το ηλε­κτρι­κό ρεύ­μα παίρ­νει την ανιού­σα και αυξά­νε­ται κατά 18,4% στην περί­ο­δο από τον Ιανουά­ριο μέχρι τον Σεπτέμ­βριο του 2021. Για ένα νοι­κο­κυ­ριό με ετή­σια κατα­νά­λω­ση 4.000 κιλο­βα­τώ­ρες η αύξη­ση αυτή συνε­πά­γε­ται ένα επι­πλέ­ον κόστος 215 €.

Αβάσταχτες οι φορολογικές επιβαρύνσεις

Μία «ευχά­ρι­στη» είδη­ση: Στα τέλη του 2021 μειώ­θη­κε από 6,5 στα 3,7 λεπτά ανά κιλο­βα­τώ­ρα το πάγιο τέλος για τις ανα­νε­ώ­σι­μες πηγές ενέρ­γειας που είχε επι­βλη­θεί προ ετών στη Γερ­μα­νία με στό­χο τη χρη­μα­το­δό­τη­ση αιο­λι­κών πάρ­κων και άλλων εναλ­λα­κτι­κών πηγών ενέρ­γειας. Για ένα νοι­κο­κυ­ριό τριών ατό­μων με ετή­σια κατα­νά­λω­ση 4.000 κιλο­βα­τώ­ρες η μεί­ω­ση αυτή εξοι­κο­νο­μεί 133 ευρώ, κατά μέσο όρο. Την ίδια στιγ­μή ωστό­σο τα τέλη χρή­σης δικτύ­ου σημειώ­νουν αύξη­ση-ρεκόρ 4%.

Σημειώ­νε­ται ότι στη Γερ­μα­νία το μεγα­λύ­τε­ρο μέρος της τελι­κής τιμής οφεί­λε­ται σε φόρους, ειδι­κά τέλη και τέλη διέ­λευ­σης. Η ίδια η αγο­ρά του καυ­σί­μου και η δια­νο­μή της αντι­στοι­χεί μόλις στο 25% της τελι­κής τιμής. Με λίγα λόγια o πιο σημα­ντι­κός παρά­γο­ντας κόστους είναι το ίδιο το κρά­τος (σσ. όπως εξάλ­λου και στην Ελλά­δα και σε όλη την καπι­τα­λι­στι­κή Ευρώ­πη)

Στο πρό­σφα­το παρελ­θόν πολ­λοί κατα­να­λω­τές είχαν κατα­φύ­γει στη λύση ενός εναλ­λα­κτι­κού ή discount παρό­χου. Ωστό­σο τελευ­ταία πολ­λοί από αυτούς τους παρό­χους κηρύσ­σουν πτώ­χευ­ση, καθώς είχαν προ­σελ­κύ­σει πελά­τες με ιδιαί­τε­ρα χαμη­λά τιμο­λό­για που –έτσι κι αλλιώς δεν θα μπο­ρού­σαν να αντα­πο­κρι­θούν. Μόνο στην Κολω­νία με ~300.000 νοι­κο­κυ­ριά υπο­λο­γί­ζε­ται ότι η χρε­ο­κο­πία εναλ­λα­κτι­κών παρό­χων αφο­ρά δεκά­δες χιλιά­δες κατα­να­λω­τές.

Σε αυτή την περί­πτω­ση ο κατα­να­λω­τής δεν μένει βέβαια χωρίς ρεύ­μα. Σύμ­φω­να με την ισχύ­ου­σα νομο­θε­σία μετα­φέ­ρε­ται αυτο­μά­τως στον βασι­κό πάρο­χο της περιο­χής του, που συνή­θως είναι μία δημο­τι­κή επι­χεί­ρη­ση. Ωστό­σο, σε αυτή την περί­πτω­ση εντάσ­σε­ται στο τιμο­λό­γιο για νέους πελά­τες, που είναι παρα­πά­νω από «τσι­μπη­μέ­νο».

Για παρά­δειγ­μα, στη δημο­τι­κή επι­χεί­ρη­ση Rheinenergie της Κολω­νί­ας ο παλαιός πελά­της πλη­ρώ­νει 30,76 λεπτά ανά κιλο­βα­τώ­ρα, ενώ ο νέος πελά­της 72,8 (!!)

 

Ο νέος ομο­σπον­δια­κός υπουρ­γός Οικο­νο­μι­κών Christian Lindner (Κρί­στιαν Λίντ­νερ — FDP) προ­σβλέ­πει σε ζεστό χρή­μα λόγω των αυξη­μέ­νων τιμών για την ηλε­κτρι­κή ενέρ­γεια, το πετρέ­λαιο και το φυσι­κό αέριο ‑κάπου 1,4 δισε­κα­τομ­μύ­ρια ευρώ περισ­σό­τε­ρα από ό,τι το 2021.

Αυτό προ­κύ­πτει από απά­ντη­ση του υπουρ­γεί­ου Οικο­νο­μι­κών σε επε­ρώ­τη­ση, σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες της Neue Osnabrücker Zeitung, zeit.de, pnn.de κά. γερ­μα­νι­κών ΜΜΕ

Αντί­στοι­χα, η ομο­σπον­δια­κή κυβέρ­νη­ση θα βάλει στην τσέ­πη 45,12 δισ. ευρώ μέσω του φόρου ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας και των ενερ­γεια­κών φόρων στο πετρέ­λαιο θέρ­μαν­σης, το φυσι­κό αέριο ως καύ­σι­μο θέρ­μαν­σης και κίνη­σης –τρο­φο­δο­τώ­ντας στη συνέ­χεια τους μεγά­λους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομίλους.

Ο σοσιαλ­δη­μο­κρά­της επι­κε­φα­λής  της κοι­νο­βου­λευ­τι­κής ομά­δας Dietmar Bartsch «απαί­τη­σε» “ειλι­κρί­νεια στη φορο­λο­γι­κή συζή­τη­ση”, λέγο­ντας «αν ο Κρί­στιαν Λίντ­νερ υπο­σχε­θεί ανα­κού­φι­ση αύριο, πρέ­πει να κάνει κάτι από σήμερα»…


Εξαι­τί­ας τεχνι­κών ζητη­μά­των και εργα­σιών για την ανα­βάθ­μι­ση της ιστο­σε­λί­δας, υπάρ­χουν κατά περιό­δους προ­βλή­μα­τα στην προ­σβα­σι­μό­τη­τα του atexnos.gr για τις επό­με­νες 2 με 3 ημέ­ρες. Εργα­ζό­μα­στε ώστε να κατα­στεί η ιστο­σε­λί­δα περισ­σό­τε­ρο λει­τουρ­γι­κή και “γρή­γο­ρη” ‑πολύ σύντο­μα θα επα­νέλ­θου­με με μεγα­λύ­τε­ρη δυνα­μι­κή, στις καθη­με­ρι­νές αναρ­τή­σεις, άρθρα, σχό­λια, κλπ.

«Ατέ­χνως».

Ατέχνως Atexnos work

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο