Σε μια σκηνοθετημένη εκδήλωση με επιλεγμένο κοινό, που όμως δεν κατάφερε να κρύψει τις φωνές και τα συνθήματα από τους φορείς της εκπαίδευσης και του λαού που διαδήλωναν απ’ έξω, ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης και η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως παρουσίασαν σε άξονες το κυβερνητικό σχέδιο για το «νέο αναβαθμισμένο σχολείο» που προδιαγράφεται όμως εφιάλτης για μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικούς.
Οι δεξιότητες είναι ο πρώτος άξονας αυτής της πολιτικής για το σχολείο, που έχει ήδη δοκιμαστεί και έχει αποδείξει την μορφωτική υποβάθμιση που έφερε την τελευταία δεκαετία. Η ακόμα μεγαλύτερη στροφή προς τις δεξιότητες που υπόσχεται η σημερινή κυβέρνηση, με 123 νέα προγράμματα σπουδών που πιάνουν το νήμα από τα προηγούμενα του 2011 όπως είπε ο πρωθυπουργός, θα σηματοδοτηθεί τόσο με τα εργαστήρια δεξιοτήτων που θα εισαχθούν τον Σεπτέμβρη σε όλα τα σχολεία (περιβάλλον, σεξουαλική διαπαιδαγώγησης, επιχειρηματικότητα κ.ά.), όσο και με την ένταξη ψηφιακών εργαλείων που προβαρίστηκαν στην τηλεκπαίδευση, επιβεβαιώνοντας τους φόβους των εκπαιδευτικών ότι η τηλεκπαίδευση που δεν μπορεί να συγκριθεί με τη δια ζώσης, ήρθε τελικά για να μείνει και να υποβαθμίσει παραπέρα τη μορφωτική διαδικασία.
Κάτω από τον άξονα «ίσες ευκαιρίες για όλους» η υπουργός περιέγραψε μια σειρά δράσεις που υλοποιούνται ήδη, όπως τα ψίχουλα των voucher για ψηφιακό εξοπλισμό για ένα μικρό και πλέον εξαθλιωμένο οικονομικά μέρος του πληθυσμού ή τη δίχρονη προσχολική αγωγή που ως γνωστόν υλοποιείται με κοντέϊνερς… Είναι φανερό εξάλλου για τη φιλοσοφία τους ότι και μόνο το γεγονός πως μιλούν για «ευκαιρίες» σημαίνει ότι αυτές είναι για κάποιους και όχι για όλους, είναι ατομική τους ευθύνη το αν και πώς θα τις αξιοποιήσουν!
Οι «εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές» είναι ο τρίτος άξονας του σχεδίου που παρουσιάστηκε, που εξυπηρετεί τον πάγιο στόχο της ΕΕ για στροφή προς την κατάρτιση πριν από τα 18 χρόνια, σε βάρος της γενικής, ολόπλευρης εκπαίδευσης. Στην κοινότυπη διαπίστωση του πρωθυπουργού ότι «δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ’ ανάγκη στο πανεπιστήμιο», ο Κυρ. Μητσοτάκης συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ότι «είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα ΑΕΙ που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση» και άρα οι απόφοιτοι δεν θα απορροφηθούν, παραγνωρίζοντας το ερώτημα της κοινής λογικής: Τότε γιατί τέτοια τμήματα διατηρούνται και φορτώνονται με εισακτέους κάθε χρόνο; Η απάντηση κρύβεται πίσω από τις λέξεις τόσο της υπουργού, που είπε ότι σήμερα 1 στους 4 σπουδαστές ΙΕΚ είναι απόφοιτος ΑΕΙ, όσο και του πρωθυπουργού που είπε ότι δίνουμε έμφαση στη «δια βίου μάθηση», καθώς το μοντέλο που υπήρχε παλιότερα (σπουδές, εργασία, σύνταξη) σήμερα δεν ισχύει, κοινώς η εργασιακή περιπλάνηση είναι ο κανόνας.
Στο τέταρτο άξονα υπό τον τίτλο «αυτονομία και αξιολόγηση» παρουσιάστηκαν τα βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου που έχει προαναγγείλει η υπουργός Παιδείας και αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα άμεσα. Στο πνεύμα αυτό, μέσα από ρυθμίσεις όπως το πολλαπλό βιβλίο που εντείνει την κατηγοριοποίηση και σπάει το ενιαίο πρόγραμμα σπουδών για όλα τα παιδιά, μέσα από την αντεστραμμένη τάξη που πατάει στην αντιπαιδαγωγική λογική ότι ο μαθητής μόνος του ανακαλύπτει τη γνώση και υποβαθμίζει τον καθοριστικό ρόλο τους εκπαιδευτικού, μέσα από τις περισσότερες αρμοδιότητες στους διευθυντές που θα μπορούν «να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς», σαφής αναφορά δηλαδή σε επιχειρηματική λειτουργία του σχολείου και είσοδο διαφόρων ιδιωτών σε αυτό, η κυβέρνηση διαφημίζει ότι φέρνει τάχα μεγαλύτερη αυτονομία στο σχολείο, αλλά στην ουσία βαθαίνει στο έπακρο την ταξική διαφοροποίησή του. Πάνω σε αυτό το πνεύμα ομολογείται ότι έρχεται και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ο πολλαπλασιασμός των στελεχών εκπαίδευσης, για να ελέγχουν και να επιβάλλουν αυτές τις αναδιαρθρώσεις.
Και ήταν πραγματικά άστοχο στο τέλος της εκδήλωσης να προσπαθήσει ο πρωθυπουργός να εμφανίσει τους διαδηλωτές έξω από τον χώρο ως «στενόμυαλους» που αντιδρούν στην αξιολόγηση γιατί τάχα τη φοβούνται, όταν τα καλέσματα και τα συνθήματά τους απόρριπταν ακριβώς το πνεύμα και το γράμμα του σχολείου της έντασης της ταξικότητας και της παραπέρα μορφωτικής υποβάθμισης που φέρνουν για τα παιδιά του λαού.
Πηγή: 902.gr
«Τσε Γκεβάρα, πρεσβευτής της Επανάστασης», του Νίκου Μόττα