Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Επειδή ξεχνούμε. Αυτή είναι η Χιροσίμα

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

20.000 στρα­τιώ­τες και 78.000 άμα­χοι πέθα­ναν με χίλιους δυο τρό­πους. Ο ένας πιο φρι­κτός από τον άλλο. Δια­λύ­θη­καν, κομ­μα­τιά­στη­καν, πυρ­πο­λή­θη­καν, συν­θλί­φτη­καν εκεί­νο το μοι­ραίο λεπτό της 6 Αυγού­στου 1945

180.000 τραυ­μα­τι­σμέ­νοι και ακρωτηριασμένοι

7.000 θάνα­τοι από καρ­κί­νο και λευ­χαι­μία τα επό­με­να χρόνια

Περισ­σό­τε­ρα από 200 παι­διά τέρατα

20.000 γυναί­κες που δεν μπό­ρε­σαν να κάνουν παιδιά

13.000 αγνο­ού­με­νοι

Αυτή είναι η Χιροσίμα.

Λίγες μέρες αργό­τε­ρα μια άλλη πολη της Ιαπω­νί­ας υπέ­στη τον ατο­μι­κό­βομ­βαρ­δι­σμό. Το Ναγκα­σά­κι όπου οι νεκροί έφτα­σαν τις 36.000 και οι τραυ­μα­τί­ες τις 40.000.

Για­τί; «Πολι­τι­κώς ορθώς σκέ­φτη­κε ο Τρού­μαν να δια­τά­ξει τον ατο­μι­κό βομ­βαρ­δι­σμό των ιαπω­νι­κών πόλε­ων. Στρα­τιω­τι­κώς ειπείν, ήταν σα να τρυ­πού­σες ένα δεμά­τι σανό» (είπε λίγα χρό­νια αργό­τε­ρα στρα­τη­γός στο αμε­ρι­κα­νι­κό Κογκρέ­σο). Ηταν μια ξεδιά­ντρο­πη επί­δει­ξη ετοι­μό­τη­τας του αμε­ρι­κά­νι­κου ιμπεριαλισμού.

Επει­δή ξεχνού­με.  Η Χιρο­σί­μα και το Ναγκα­σά­κι δεν είναι μια πλη­γή. Αντι­προ­σω­πεύ­ουν τον αυρια­νό κίν­δυ­νο.  Κάθε τρεις και λίγο, με χίλιους δυο τρό­πους μας υπεν­θυ­μί­ζουν ότι η Χιρο­σί­μα δεν απο­κλεί­ε­ται να επαναληφθεί.

Χιρο­σί­μα και το Ναγκα­σά­κι μας υπεν­θυ­μί­ζουν ότι ο ιμπε­ρια­λι­στι­κός αντα­γω­νι­σμός δεν έχει φραγμούς.

Χιρο­σί­μα και το Ναγκα­σά­κι μας υπεν­θυ­μί­ζουν τι συμ­βαί­νει όταν ο επι­στή­μο­νας ξεπου­λά την επι­στή­μη του στην εξουσία.

Σήμε­ρα, 71 χρό­νια μετά, δυστυ­χώς, ο κίν­δυ­νος ενός γενι­κευ­μέ­νου πολέ­μου είναι υπαρ­κτός. Επεμ­βά­σεις και δεκά­δες περι­φε­ρεια­κές συγκρού­σεις απο­τέ­λε­σμα του αντα­γω­νι­σμού για την εξα­σφά­λι­ση πλου­το­πα­ρα­γω­γι­κών πηγών και αγορών.

Το Ατέ­χνως έχει στις σελί­δες του ένα λογο­τε­χνι­κό αφιέ­ρω­μα στο πυρη­νι­κό ολοκαύτωμα:

Ναζίμ Χικ­μέτ: Το κορι­τσά­κι της Χιροσίμα

Τα λου­λού­δια της Χιροσίμα

Γιάν­νη Ρίτσου «Πρω­ι­νό άστρο»

Νικη­φό­ρου Βρετ­τά­κου: «Στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ»

Φώτης Αγγου­λές: «Ναγκα­σά­κι»

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο