Ιβάν Αϊβαζόφσκι (1817–1900): Ρώσος ζωγράφος Αρμενικής καταγωγής (Αϊβαζιάν Οβανές Κωνσταντίνοβιτς το πραγματικό του όνομα), ο μεγαλύτερος θαλασσογράφος όλων των εποχών. Δεν είναι τυχαίο ότι μαζί του ασχολήθηκαν οι σημαντικότερες προσωπικότητες του Ρωσικού πολιτισμού όπως ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, ο Άντον Τσέχωφ κι ο Λέων Τολστόι, δεν είναι τυχαία η διεθνής αναγνώριση του..
Δεκάδες οι βραβεύσεις του παγκόσμια, χιλιάδες τα έργα του εφόσον ο μεγάλος δημιουργός ζωγράφιζε διαρκώς κι ήταν σε θέση να τελειώσει ένα έργο του σε καμβά σε ελάχιστο χρόνο.
Ανάμεσα στα έργα του υπήρξαν και δύο τα οποία οι Ρώσοι δεν έχουν δει ποτέ: είναι τα δύο απαγορευμένα έργα του –«Το πλοίο της βοήθειας» και «Η διανομή τροφίμων» ή «Μοιράζοντας είδη τροφίμων» \ 1892.
Οι Απαγορευμένοι πίνακες
α. Μοιράζοντας είδη τροφίμων ή η διανομή τροφίμων
Ιδιαίτερα εντυπωσιακός πίνακας όπου βλέπουμε μία αγωνιστική ρώσικη τριάδα φορτωμένη με τρόφιμα. Στο έλκηθρο, ένας Ρώσος χωρικός κυματίζει περήφανα την Αμερικανική σημαία. Πίσω οι χωρικοί κουνάνε τα κασκόλ και τα καπέλα τους, ενώ κάποιοι γονατίζουν στην άκρη του δρόμου , προσεύχονται στον Θεό και ευχαριστούν …την Αμερική .
β.Το πλοίο της Βοήθειας
Βαλτική θάλασσα. Αμερικανικό πλοίο ‘μπαίνει’ στο λιμάνι της Βαλτικής γεμάτο τρόφιμα για τους λιμοκτονούντες Ρώσους που το υποδέχονται με πανηγυρισμούς. Αυτά όσο αφορά τη σύντομη περιγραφή των δύο πινάκων που όπως ήδη αναφέρθηκε δεν έχουν δει ποτέ οι Ρώσοι. Ρωσία και Η.Π.Α . Γνωστές σε όλους οι σημερινές σχέσεις των δύο Κρατών, άγνωστες οι παλιές που δεν ήταν πάντα τεταμένες και …πολεμοχαρείς.
Ο μεγάλος λιμός στην Τσαρική Ρωσία 1891–1892
Ναι, έχουν γραφτεί ατέλειωτες σελίδες για τον περίφημο λιμό της Ουκρανίας στον 20ό αιώνα αλλά σχεδόν τίποτα για τον λιμό της Ρωσίας τον 19ο αιώνα, λιμό που οδήγησε στο θάνατο εκατομμύρια αγρότες και φτωχούς Ρώσους κι ήταν ο λιμός που έπληξε την περιοχή του Βόλγα και του Τσερνοζεμίε, λιμός αποτέλεσμα αντίξοων καιρικών συνθηκών για το σιτάρι κλπ αλλά όχι μόνο…
Όχι μόνο γιατί το κύριο πρόβλημα του λιμού που εξαφάνισε από το χάρτη ολόκληρα χωριά της υπαίθρου ήταν η πολιτική που ακολουθούσε η Κυβέρνηση με τα δημητριακά. Στον πρώτο χρόνο της μεγάλης πείνας-1891– η Ρωσία έκανε εξαγωγές από τη χώρα 3,5 τόνων σιτηρών και τον επόμενο χρόνο, χρόνο άγριου λιμού η χώρα εξήγαγε 6,6 εκατομμύρια σιτηρά!!! Ο καπιταλισμός υπήρχε από τότε…
Τα Ταμεία του Κράτους γέμιζαν, ο λαός πέθαινε στους δρόμους από ασυτία ‚χάθηκαν ολόκληρες οικογένειες. «Δεν έχω ανθρώπους που λιμοκτονούν, υπάρχουν μόνο εκείνοι που επιρεάζονται από την έλλειψη συγκομιδής», το σχόλιο του Τσάρου Αλεξάνδρου Γ’…
Ας δούμε πως περιγράφει το λιμό ο κορυφαίος συγγραφέας Λέων Τολστόι:< Οι άνθρωποι και τα βοοειδή πεθαίνουν. Άλλοι πεθαίνουν σε πλατείες με τραγικούς σπασμούς, άλλοι ήσυχα στα σπίτια τους, σε καλύβες κι αυλές.. Μπροστά στα μάτια μας μια μεγάλη δοκιμασία, μια αδικία. Πλουτισμός των πλουσίων, φτώχεια των φτωχών και καταστροφή των φτωχότερων… Πνευματική και ηθική παρακμή, ανάπτυξη όλων των χειρότερων ανθρώπινων χαρακτηριστικών: κλοπή, κακία, φθόνος κλπ.
Η εμπλοκή της Αμερικής
Η είδηση για την πείνα στη Ρωσία έφτασε στην Ευρώπη και μάλιστα στην Αμερική, η οποία αποφάσισε να βοηθήσει τους λιμοκτονούντες. Ποιος το αποφάσισε; Ο βαθύπλουτος φιλάνθρωπος εκδότης και ακτιβιστής William Edgar με την οργάνωση ενός κινήματος με σύνθημα «Δεν είναι ζήτημα πολιτικής, αλλά ζήτημα ανθρωπιάς» — Όπως μας ενημερώνει ο ιστότοπος Kulturologia.gr.
Αυτό το κίνημα οργανώθηκε και καθοδηγήθηκε από τον φιλάνθρωπο William Edgar, ο οποίος το καλοκαίρι του 1891 δημοσίευσε άρθρα στο περιοδικό του North Western Miller σχετικά με τον λιμό στη Ρωσία. Έστειλε επίσης περίπου 5,000 επιστολές σε εμπόρους σιτηρών στις βόρειες πολιτείες ζητώντας βοήθεια. Ο Έντγκαρ υπενθυμίζει στους συμπολίτες του ότι κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου του 1862–1863, το ρωσικό ναυτικό παρείχε ανεκτίμητη βοήθεια στη χώρα τους στέλνοντας δύο στρατιωτικές μοίρες. Εκείνη την εποχή υπήρχε πραγματική απειλή ότι η Αγγλία και η Γαλλία θα έρχονταν σε βοήθεια των Νότιων. Ωστόσο, ο ρωσικός στολίσκος παρέμεινε κοντά στην αμερικανική ακτή για επτά μήνες – και οι Βρετανοί και οι Γάλλοι δεν τόλμησαν να προκαλέσουν σύγκρουση με τη Ρωσία. Αυτό βοήθησε τους Βόρειους να κερδίσουν τον εμφύλιο πόλεμο.
Οι εκκλήσεις του Αμερικανού ακτιβιστή βρίσκουν ανταπόκριση στις καρδιές των συμπολιτών του και η συγκέντρωση των δωρεών ξεκινά από παντού. Το έργο γίνεται ανεπίσημα και σε εθελοντική βάση, καθώς η κυβέρνηση των Η.Π.Α δεν εγκρίνει τη χειρονομία φιλικής βοήθειας, αλλά δεν μπορεί να την απαγορεύσει. Στις αρχές της άνοιξης του 1892, ατμόπλοια με πολύτιμο φορτίο έφτασαν στη Βαλτική. Ένας από αυτούς είναι ο διοργανωτής της συλλογής τροφίμων – ο William Edgar. Από τις αρχές της άνοιξης έως τα μέσα του καλοκαιριού, πέντε ατμόπλοια με συνολικά πάνω από 10,000 τόνους ανθρωπιστικού φορτίου, αξίας 1 εκατομμυρίου δολαρίων (σημερινά 32 εκατ. $), ελλιμενίστηκαν στη Ρωσία.
Aivazovsky – αυτόπτης μάρτυρας του ιστορικού γεγονότος
Τα πρώτα μεταφορικά πλοία της Ιντιάνα και του Μιζούρι, ο λεγόμενος «στόλος που λιμοκτονεί», έφθασαν στα λιμάνια της Λιμπάβα και της Ρίγας. Ο Ivan Konstantinovich Aivazovski παρακολούθησε προσωπικά τη συνάντηση του πολυαναμενόμενου φορτίου, το οποίο θα βοηθούσε να ξεπεραστεί η καταστροφική κατάσταση στη χώρα. Στα λιμάνια της Βαλτικής, τα πλοία υποδέχθηκαν με ορχήστρες, ξεκίνησαν βαγόνια τροφίμων, διακοσμημένα με αμερικανικές και ρωσικές σημαίες. Το γεγονός αυτό εντυπωσίασε τόσο πολύ τον καλλιτέχνη- που ήταν μάρτυρας της διανομής της Αμερικανικής ανθρωπιστικής βοήθειας‑, και αποτύπωσε το σημαντικό αυτό ιστορικό γεγονός στους πίνακές του: «Πλοίο της βοήθειας» και «Διανομή τροφίμων».
Οι αρχές είχαν άλλη άποψη. Ποιός θα ήθελε έναν Ρώσο χωριάτη σε ρωσικό τρίο να κουνάει περήφανα την αμερικανική σημαία; Ο Τσάρος Αλέξανδρος Γ’ ενοχλήθηκε από την φιλοαμερικανική διάθεση του λαού που αποτύπωσε ο Ιβάν στον καμβά του και πιστεύοντας ότι αυτό θα λειτουργούσε ως υπενθύμιση της κακής πολιτικής του που έριξε τη χώρα στο χείλος της πείνας απαγόρεψε την δημόσια έκθεση των δύο πινάκων. Αντιθέτως ο μελλοντικός αυτοκράτορας Νικόλαος Β’ ́ ανταποκρίθηκε θετικά στην αμερικανική βοήθεια και ευχαρίστησε τους πολίτες των ΗΠΑ για την υποστήριξή τους.
Μία άλλη εκδοχή της υπόθεσης παρουσιάζει το zivopits kak vietsnost ‑σελίδα λογοτεχνική-ιστορική‑, όπου ο Τσάρος υπήρξε κι αυτός θύμα ποιών άλλων; Των πανίσχυρων εμπόρων της εποχής που ήθελαν να εκμεταλλευτούν ακόμη και το σιτάρι της Αμερικανικής βοήθειας , εμπόδιζαν την αποβίβαση των τροφίμων από τα πλοία και απέκτησαν τελικά την ευθύνη διανομής της στο λαό νοθεύοντας το σιτάρι με πέτρες κλπ δίνοντας έτσι πολύ λιγότερο στους πεινασμένους αγρότες και πουλώντας στο λαό το υπόλοιπο με τεράστια κέρδη. Γνωρίζοντας τις πρακτικές των Ρώσων επιχειρηματιών-εμπόρων εκείνης της περιόδου που έχουν καταγραφεί ακόμη και στην λογοτεχνία και τη ζωγραφική τίποτα δεν αποκλείει κι ο ίδιος ο τσάρος να υπήρξε θύμα των οικονομικών συμφερόντων.
Τι απέγιναν οι απαγορευμένοι πίνακες του Ιβάν Αϊβαζόφσκι;
Όπως μας ενημερώνει το Liubiteli Krasoti ι kulturi fo fsieh ih praiableniah , ο μεγάλος ζωγράφος Ιβάν Αϊβαζόφσκι πήρε τους δύο απαγορευμένους για τις Ρώσικες αρχές πίνακες του και πήγε στην Αμερική. Κατά την διάρκεια της εκεί επίσκεψης του ο Αϊβαζόφσκι παρουσίασε και πρόσφερε τα δύο έργα του στην Washington Gallery Conconar. ως ένδειξη ευγνωμοσύνης του Ρωσικού λαού προς τους Αμερικανούς για την βοήθεια τους .
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1961 ως το 1964 οι πίνακες αυτοί εκτέθηκαν στον Λευκό Οίκο με πρωτοβουλία της τότε πρώτης Κυρίας των Η.Π.Α Jaqueline Kennedy. Και το 1979- άγνωστο το πώς‑, βρέθηκαν σε ιδιωτική συλλογή στην Πενσυλβάνια και δεν ήταν διαθέσιμα για προβολή , για πολλά χρόνια. Τέλος το 2008 , στη δημοπρασία Sotheby’s και οι δύο ιστορικοί πίνακες του Αιβαζόφσκι πουλήθηκαν έναντι του αστρονομικού ποσού των 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων σε ένα από τους θαμώνες που αμέσως τους παρέδωσε στην γκαλερί Corcoran στην Ουάσιγκτον εκεί όπου τους είχε δωρίσει ο μέγας δημιουργός Ιβάν Αϊβαζόφσκι.
Η ιστορία μέσα στην ζωγραφική. Ένα γεγονός σχεδόν άγνωστο διασώθηκε από δύο ζωγραφικά έργα του Ιβάν Αϊβαζόφσκι. Ρωσία‑Η.Π.Α φίλοι έστω για λίγο στον Εμφύλιο των Η.Π.Α που το ανταπέδωσαν με την ανθρωπιστική βοήθεια στο λιμό της Ρωσίας.
Τασσώ Γαΐλα
Αρθρογράφος-Ερευνήτρια.