Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ηλεκτροκίνηση οχημάτων και πράσινη ενέργεια στο νησί της επανάστασης

Γρά­φει ο \\ Αστέ­ρης Αλα­μπής _Μίδας

Το έχου­με πει και ξανα­πεί: ο χορός τρι­σε­κα­τομ­μυ­ρί­ων της “πρά­σι­νης” ανά­πτυ­ξης μετα­ξύ μεγα­θη­ρί­ων _μονοπωλιακών ομί­λων με “«προ­τά­σεις» (;;) μηδε­νι­κών ή χαμη­λών ρύπων” στην παρα­γω­γή ενέρ­γειας και γενι­κό­τε­ρα (ηλε­κτρο­κί­νη­ση οχη­μά­των πχ.), που θα αλλά­ξουν –λένε (με το αζη­μί­ω­το) τη ζωή μας, γίνε­ται σημαία και αιχ­μή δόρα­τος για μια ακό­μη επί­θε­ση στο λαϊ­κό εισόδημα.

Σ’ αυτό το σημεί­ω­μα, θα επι­διώ­ξου­με να παρου­σιά­σου­με πλευ­ρές της προ­σπά­θειας που κατα­βά­λει σχε­τι­κά το κρά­τος της Κού­βας, με τα συν και πλην, τις δυσκο­λί­ες και αντι­φά­σεις, με δεδο­μέ­νο πως, τόσο για την εγχώ­ρια παρα­γω­γή, όσο και για την εισα­γω­γή τέτοιων οχη­μά­των, καθο­ρι­στι­κό για την τελι­κά τιμή είναι η (επι­διω­κό­με­νη) «νομι­σμα­τι­κή μεταρρύθμιση»

1.

Το κου­βα­νι­κό κρά­τος θα που­λά ηλε­κτρι­κά οχή­μα­τα σε CUP (Πέζο) και MLC (Moneda Libremente Convertible μετα­τρέ­ψι­μο συνάλ­λαγ­μα = 1$) τιμές κόστους.
Αυτό τόνι­σε πριν ένα μήνα ο υπουρ­γός Ενέρ­γειας και Ορυ­χεί­ων, Vicente de la O Levy, στις συνε­δριά­σεις της κου­βα­νι­κής Εθνο­συ­νέ­λευ­σης της Λαϊ­κής Εξου­σί­ας επι­ση­μαί­νο­ντας ότι η χώρα θα τονώ­σει την πώλη­ση ηλε­κτρι­κών οχη­μά­των σε τιμές «μη κερ­δο­σκο­πι­κές».

Δείτε _Ατέχνως
Προσαρμογές του νομίσματος της Κούβας
στην πραγματική οικονομία
&
Κούβα _Οικονομικές προκλήσεις

  • Το συγκε­κρι­μέ­νο μέτρο στο­χεύ­ει στην τόνω­ση της χρή­σης ηλε­κτρι­κών οχη­μά­των και την πώλη­ση τεχνο­λο­γιών που εκμε­ταλ­λεύ­ο­νται τις ανα­νε­ώ­σι­μες πηγές ενέργειας.
  • Και αυτό θα γίνει με στα­δια­κή μεί­ω­ση του κόστους των οχη­μά­των, τα οποία αυτή τη στιγ­μή κυκλο­φο­ρούν κυρί­ως στα κατα­στή­μα­τα MLC, αλλά η τιμή τους το απο­μα­κρύ­νει από τη δυνα­τό­τη­τα αγο­ράς για την πλειο­ψη­φία των Κουβανών.
  • Σύμ­φω­να με αυτή την αρχή, το κέρ­δος για το Δημό­σιο είναι από ελά­χι­στο έως μηδε­νι­κό, αφού στό­χος είναι η προ­ώ­θη­ση ενός σχε­δια­σμού σε βάθος χρό­νου και όχι η δημιουρ­γία υπε­ρα­ξί­ας με την εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση αυτών των προϊόντων.
  • Ωστό­σο, δεν είναι η πρώ­τη φορά που οι ανώ­τα­τες αρχές του έθνους της Καραϊ­βι­κής ανα­κοι­νώ­νουν μη εισο­δη­μα­τι­κές τιμές που αργό­τε­ρα στην πρά­ξη παρα­μέ­νουν υψηλές.
  • Με την έναρ­ξη των κατα­στη­μά­των από την MLC, για παρά­δειγ­μα, ο κου­βα­νός αντι­πρό­ε­δρος Salvador Valdés Mesa εξή­γη­σε ότι πολ­λά από αυτά τα κατα­στή­μα­τα θα προ­σφέ­ρουν προ­ϊ­ό­ντα με αντα­γω­νι­στι­κές τιμές με τη λια­νι­κή αγο­ρά των περιο­χών της κου­βα­νι­κής γεω­γρα­φι­κής περιο­χής, πράγ­μα που άλλο­τε έγι­νε και άλλο­τε όχι.

Στην πρά­ξη, σε κατα­στή­μα­τα αυτού του τύπου, πολ­λές τιμές συνε­χί­ζουν να ανε­βαί­νουν, είτε εισά­γο­νται είτε παρά­γο­νται στη χώρα, όπως τα ρού­μια, που ξεκι­νού­σαν με την ίδια τιμή όπως όταν πωλού­νταν σε CUC και τώρα «τα φθη­νό­τε­ρα» πωλού­νται σε τιμή πάνω από το διπλά­σιο από ό,τι πριν από δύο χρόνια.

Εν τω μετα­ξύ, στον ίδιο τον ενερ­γεια­κό τομέα, η πρό­θε­ση εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­σης τεχνο­λο­γιών που χρη­σι­μο­ποιούν ανα­νε­ώ­σι­μες πηγές ενέρ­γειας σε καλύ­τε­ρες τιμές έχει ανα­κοι­νω­θεί επα­νει­λημ­μέ­να, ‑όχι πάντα με επι­τυ­χία, καθώς το κόστος προ­ϊ­ό­ντων όπως τα ηλια­κά πάνελ ή τα φωτο­βολ­ταϊ­κά δεν είναι ακό­μη προ­σι­τά για το σημε­ρι­νό μισθό της πλειο­ψη­φί­ας των Κουβανών.

~1.000.000 καυ­σί­μων το χρό­νο … Foto: Sadiel Mederos | πηγή periodismodebarrio

Άλλα ενερ­γεια­κά μέτρα που ανα­κοί­νω­σε ο υπουρ­γός στην Εθνο­συ­νέ­λευ­ση της Λαϊ­κής Εξου­σί­ας περι­λαμ­βά­νουν την αύξη­ση των τιμών αγο­ράς της ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας που παρά­γε­ται από τρί­τους, με σκο­πό την ενθάρ­ρυν­ση της παρα­γω­γής της, ενώ θα επι­τρέ­πε­ται στους κατα­σκευα­στι­κούς συνε­ται­ρι­σμούς να τοπο­θε­τούν φωτο­βολ­ταϊ­κά πάνελ και να εκτε­λούν έργα εγκα­τά­στα­σης ηλια­κών πάρκων.

Ηλεκτρικά οχήματα στην Κούβα

Η Κού­βα, της οποί­ας η βιο­μη­χα­νία αυτή τη στιγ­μή δεν παρά­γει η ίδια όλα τα απα­ραί­τη­τα εξαρ­τή­μα­τα για την κατα­σκευή ηλε­κτρι­κών αυτο­κι­νή­των, έχει ανα­πτύ­ξει μια δια­δι­κα­σία για την εισα­γω­γή αυτο­κι­νή­των και άλλων μέσων μετα­φο­ράς αυτού του τύπου τα τελευ­ταία χρόνια.
Επι­πλέ­ον, σύμ­φω­να με επί­ση­μα στοι­χεία, οι Μεγά­λες Αντίλ­λες έχουν συναρ­μο­λο­γή­σει –με ίδια μέσα σχε­δόν πέντε χιλιά­δες ηλε­κτρι­κά τρί­κυ­κλα και τετρά­κυ­κλα +άλλα δύο χιλιά­δες τρί­κυ­κλα προγραμματιμένα.

Επί­σης μέχρι στιγ­μής, για παρά­δειγ­μα, η κινε­ζι­κή αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νία Laituning υπέ­δει­ξε διά­φο­ρα μοντέ­λα αυτο­κι­νή­των που έστελ­νε στην Κού­βα, ωστό­σο δεν είχε διευ­κρι­νι­στεί εάν θα ήταν σε τιμές προ­σι­τές στον πλη­θυ­σμό ή αν θα προ­ο­ρί­ζο­νταν για κρα­τι­κές εται­ρεί­ες (υπό μορ­φή βοήθειας).

Για σχε­δόν πέντε χρό­νια, οι ανώ­τα­τες αρχές της χώρας αγω­νί­ζο­νται για τη δια­φο­ρο­ποί­η­ση της ενερ­γεια­κής μήτρας της Κού­βας, η οποία εξαρ­τά­ται σε μεγά­λο βαθ­μό από τα ορυ­κτά καύ­σι­μα, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νου του τομέα των μεταφορών.

Πάντως αυτή τη στιγ­μή 40.000–50.000 ηλε­κτρι­κές μοτο­συ­κλέ­τες κυκλο­φο­ρούν στο νησί σύμ­φω­να με το Υπουρ­γείο Μετα­φο­ρών και στην Αβά­να υπάρ­χουν πολ­λά –όλο και περισ­σό­τε­ρα, δρο­μο­λό­για λεω­φο­ρεί­ων των οποί­ων τα αυτο­κί­νη­τα είναι υβρι­δι­κά ή πλή­ρως ηλεκτρικά.

Από την πλευ­ρά της, τον περα­σμέ­νο Αύγου­στο η κου­βα­νι­κή κυβέρ­νη­ση ενέ­κρι­νε νέα μέτρα που κάνουν τις μη εμπο­ρι­κές εισα­γω­γές πιο ευέ­λι­κτες, τα οποία περι­λαμ­βά­νουν ότι κάθε ταξι­διώ­της μπο­ρεί να εισά­γει στη χώρα ως μέρος των παρα­δο­τέ­ων απο­σκευών του δύο ηλε­κτρι­κές μοτο­συ­κλέ­τες με έως και δύο θέσεις.

2.

💥 Συνεργασία Tianjin Dongxing Grupo Κίνας
+ Minerva Κούβας

Ο στό­λος ηλε­κτρι­κών οχη­μά­των, που κερ­δί­ζει χώρο στους δρό­μους της Κού­βας λόγω του χαμη­λό­τε­ρου κόστους του σε σύγκρι­ση με τα συμ­βα­τι­κά, πήρε άλλη μια ώθη­ση με την κοι­νή παρα­γω­γή μετα­ξύ Κού­βας και Κίνας περισ­σό­τε­ρων οχη­μά­των αυτού του τύπου για την πρωτεύουσα.

Όπως ανα­φέ­ρει το Cubadebate, η κινε­ζι­κή εται­ρεία Tianjin Dongxing Grupo Industrial y Comercial, σε συνερ­γα­σία με την κου­βα­νι­κή εται­ρεία Minerva, σκο­πεύ­ει να αυξή­σει την παρα­γω­γή σε 10.000 μοτο­συ­κλέ­τες και τον ίδιο αριθ­μό τρί­κυ­κλων για φέτος (2023).

  • Ταυ­τό­χρο­να, σχε­διά­ζουν να ξεκι­νή­σουν τη συναρ­μο­λό­γη­ση 500 τετρά­κυ­κλων και να αρχί­σουν να επι­χει­ρούν μηχα­νι­κά ποδή­λα­τα, κάτι που θα αυξή­σει τις εκτι­μώ­με­νες δυνα­τό­τη­τες πωλή­σε­ων στα 35 εκα­τομ­μύ­ρια δολάρια.
  • Για να ικα­νο­ποι­η­θούν αυτά τα σχέ­δια παρα­γω­γής, ανα­μέ­νε­ται μια νέα γραμ­μής συναρ­μο­λό­γη­σης τρί­κυ­κλων τους επό­με­νους μήνες, ενώ τα τετρά­κυ­κλα αξιο­λο­γού­νται για να γίνουν οι απα­ραί­τη­τες προ­σαρ­μο­γές που απαι­τού­νται από την αγο­ρά της Κού­βας και της Καραϊβικής.
  • Σύμ­φω­να με την εται­ρεία, μέρος της παρα­γω­γής θα εξά­γε­ται –απο­φέ­ρο­ντας συνάλ­λαγ­μα και στο νησί, σε χώρες της Καραϊ­βι­κής, της Κεντρι­κής και Νότιας Αμε­ρι­κής, όπου υπάρ­χει αξιό­λο­γη ζήτη­ση για την ποιό­τη­τα των οχη­μά­των, αλλά το μεγα­λύ­τε­ρο θα πάει στην Κούβα.
  • Με δεδο­μέ­νο πως τα αυτο­κί­νη­τα εδώ είναι παλιά και τα ανταλ­λα­κτι­κά είναι δύσκο­λο να αγο­ρα­στούν, μας έκα­νε να σκε­φτού­με να τα αντι­κα­τα­στή­σου­με –πέραν των συμ­βα­τι­κών και με ηλε­κτρι­κά και υβρι­δι­κά οχή­μα­τα συμ­βάλ­λο­ντας στα προ­βλή­μα­τα ρύπαν­σης και συντήρησης.

Το έργο δια­μορ­φώ­θη­κε από την κινε­ζι­κή συμ­βο­λή τεχνο­λο­γί­ας και εξο­πλι­σμού, που αντι­προ­σώ­πευε σχε­δόν το 60 τοις εκα­τό της συνο­λι­κής επέν­δυ­σης, ενώ η κου­βα­νι­κή πλευ­ρά ανέ­λα­βε το υπό­λοι­πο 40%, προ­σφέ­ρο­ντας τους χώρους εγκα­τά­στα­ση και τη γενι­κή διαμόρφωση.

Στην Κού­βα, όπου ο στό­λος της αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας βρί­σκε­ται σε δύσκο­λη κατά­στα­ση, τα μικρά ηλε­κτρι­κά τετρά­κυ­κλα και τρί­κυ­κλα έχουν γίνει κίνη­τρο για μετα­φο­ρές. Μέχρι σήμε­ρα, είναι συνη­θι­σμέ­νο να βλέ­που­με οχή­μα­τα αυτού του τύπου, κυρί­ως στην Αβά­να και σε ορι­σμέ­νες άλλες μεγά­λες πόλεις, κυρί­ως με ιδιω­τι­κές πινακίδες.

«Τσε Γκε­βά­ρα, πρε­σβευ­τής της Επα­νά­στα­σης», του Νίκου Μόττα

3.

Euronews:
Η «έκρηξη» των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κούβα


Ο συντα­ξιού­χος ταξι­τζής, Sixto González, με το μπλε ηλε­κτρι­κό του τετράτροχο.

Χιλιάδες Κουβανοί
αποχαιρετούν τη βενζίνη
Kαλωσορίζοντας το μέλλον
.

(καλο­καί­ρι 2022)
Εδώ και αρκε­τό και­ρό ηλε­κτρι­κά οχή­μα­τα έχουν αρχί­σει να κυκλο­φο­ρούν στη χώρα της Καραϊ­βι­κής. Είναι μοτο­συ­κλέ­τες, τρί­κυ­κλα και τετρά­κυ­κλα που κινού­νται με περί­που 40 χιλιό­με­τρα την ώρα μέσω της Αβάνας.
💥  Κοστί­ζουν 4.000–8.000 $ | Peso cubano_ CUP και, όσοι έχουν τη δυνα­τό­τη­τα να τα απο­κτή­σουν τα χρη­σι­μο­ποιούν ως ταξί ή μετα­φο­ρά φορ­τί­ου, ενώ άλλοι ονει­ρεύ­ο­νται να τα έχουν μια μέρα.

Ο Sixto González, ιδιο­κτή­της ηλε­κτρι­κού τετρά­κυ­κλου, δεν ξεχνά­ει τις μέρες που οδη­γού­σε βυτίο μετα­φο­ράς καυσίμων.
“Αυτό είναι το μέλ­λον του κόσμου… Ελπί­ζω, έχω λίγο δρό­μο μπρο­στά μου (λόγω ηλι­κί­ας), αλλά θα ήθε­λα να είχα πάρει αυτό το ηλε­κτρι­κό πιο πριν και η ζωή μου έδω­σε την ευκαι­ρία να το έχω

Το εργο­στά­σιο συναρ­μο­λό­γη­σης Minerva λει­τουρ­γεί στην πόλη Santa Clara. Οι εγκα­τα­στά­σεις ανή­καν σε ένα παλιό παρο­πλι­σμέ­νο σοβιε­τι­κό εργο­στά­σιο συναρ­μο­λό­γη­σης φορ­τη­γών. Τώρα είναι ένα εργο­στά­σιο που παρά­γει ετη­σί­ως περί­που 5.000 ηλε­κτρι­κά αυτοκίνητα.
Στό­χος για φέτος είναι τα 10.000 οχή­μα­τα (εντός του 2022). Σύμ­φω­να με τις αρχές, αυτή τη στιγ­μή στο νησί κυκλο­φο­ρούν από 40.000 έως 50.000 ηλε­κτρι­κές μοτοσυκλέτες.

Η Κού­βα βιώ­νει μια βαθιά κρί­ση ελλεί­ψε­ων καυ­σί­μων και ανταλ­λα­κτι­κών για οχή­μα­τα εδώ και δεκα­ε­τί­ες, ως απο­τέ­λε­σμα του οικο­νο­μι­κού απο­κλει­σμού των Ηνω­μέ­νων Πολι­τειών. Τα μέσα μαζι­κής μετα­φο­ράς είναι δοκι­μα­σία και οι ουρές για να γεμί­σουν τα ρεζερ­βουάρ είναι πάντα μεγά­λες. Υπάρ­χει επί­σης έλλει­ψη ανταλ­λα­κτι­κών για αυτο­κί­νη­τα, που τα περισ­σό­τε­ρα είναι τη δεκα­ε­τί­ας του ’50.

Foto AndyJorgeBlanco-^Cubadebate

4.

Η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων 
είναι εξασφαλισμένη

Παρά το έλλειμ­μα στην παρα­γω­γή ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας λόγω βλα­βών και εργα­σιών συντή­ρη­σης σε θερ­μοη­λε­κτρι­κά εργο­στά­σια της χώρας, πάντα βρί­σκο­νται τρό­ποι (γεν­νή­τριες και ό,τι) για αυτόν τον σκο­πό (σσ. το σημεί­ω­μα του euronews γρά­φτη­κε το καλο­καί­ρι με την πυρ­κα­γιά να μαί­νε­ται στη βάση πετρε­λαί­ου Supertanqueros και τις γύρω περιο­χές της βιο­μη­χα­νι­κής ζώνης Matanzas)

Ωστό­σο, ο διευ­θυ­ντής στρα­τη­γι­κής πολι­τι­κής του υπουρ­γεί­ου Ενέρ­γειας, Ramsés Calzadilla, δια­βε­βαιώ­νει ότι αυτό το έλλειμ­μα δεν εμπο­δί­ζει τη λει­τουρ­γία των ηλε­κτρι­κών οχημάτων.
«Θα μπο­ρού­σα­με να πού­με ότι μια ηλε­κτρι­κή μοτο­συ­κλέ­τα μοιά­ζει πολύ με ένα ψυγείο» όσον αφο­ρά την κατα­νά­λω­ση», λέει ο Calzadilla, αισιό­δο­ξος ότι τα θερ­μοη­λε­κτρι­κά εργο­στά­σια θα ανα­κάμ­ψουν σύντο­μα και η Κού­βα θα έχει αρκε­τό φως.
Αυτή η εναλ­λα­κτι­κή, που δεν είναι ακό­μη προ­σι­τή σε όλους, υπό­σχε­ται να κάνει τη ζωή ευκο­λό­τε­ρη για τους Κου­βα­νούς _…θα γίνει κάποια στιγ­μή κτή­μα όλου του λαού μας.

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο