Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η Αισθητική ενατένιση του Κώστα Ευαγγελάτου

Γρά­φει ο Λεό­ντιος Πετμε­ζάς //
Ιστο­ρι­κός, θεω­ρη­τι­κός τέχνης.

Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος , Αιμο­φό­ρο Ιόνιο, ακρυ­λι­κό σε πανί, 88χ250 εκ. Παρί­σι 2017

Η καθα­ρό­τη­τα των εικα­στι­κών προ­θέ­σε­ων του Κώστα Ευαγ­γε­λά­του στις πρό­σφα­τες εικα­στι­κές συν­θέ­σεις του στο Art Studio Est- La Chambre καθώς και σε σημα­ντι­κές ομα­δι­κές εκθέ­σεις στην Αθή­να (“Το βιβλίο ως έργο τέχνης”, στην π. Βιβλιο­θή­κη της ΑΣΚΤ, “Νόστι­μον ήμαρ” στο Ψηφια­κό Μου­σείο Σμύρ­νης και Νέας Σμύρ­νης καθώς και στην “Έκθε­ση Μικρο­γλυ­πτι­κής” μελών του ΕΕΤΕ, στο Βυζα­ντι­νό και Χρι­στια­νι­κό Μου­σείο, τονί­ζε­ται ευπρόσ­δε­κτα μέσα από συγκλί­νου­σες ομοιο­γέ­νειες που παρε­πι­δη­μούν στη συνο­λι­κή ενό­τη­τα των επι­τευγ­μά­των του. Η ομο­λο­για­κή κατά­θε­ση του συνυ­πάρ­χει με την οντο­λο­γι­κή, την συμπα­ντι­κή και την οικο­λο­γι­κή επό­πτευ­ση δικαιώ­νο­ντας ουσια­στι­κά την βαρύ­τη­τα των θεά­σε­ων που κατα­να­λώ­νο­νται σε καί­ριες συναρ­τή­σεις απέ­να­ντι στο ορα­τό ορια­κό αισθη­τι­κό αποτέλεσμα .

Στις περι­σπού­δα­στες και φιλο­σο­φη­μέ­νες χρω­μα­τι­κές και σχε­δια­στι­κές σκια­γρα­φή­σεις του σημειώ­νο­νται εύλη­πτα τόνοι ανά­δυ­σης που εκρή­γνυ­νται και εστιά­ζο­νται με κατεύ­θυν­ση και προσ­διο­ρι­σμό από το βάθος προς την επι­φά­νεια των έργων ενδυ­να­μώ­νο­ντας την χροιά της αισθα­ντι­κής ενδο­χώ­ρας. Οι έντε­χνες συλ­λή­ψεις οργα­νω­μέ­νες παρα­τα­κτι­κά σε σει­ρά εμπε­ριέ­χουν έναν ρυθ­μό αρμο­νι­κής προ­διά­θε­σης που τις εντάσ­σει σε ένα αδιά­σπα­στο σύνο­λο από επι­μέ­ρους δια­φο­ρο­ποι­η­μέ­να στοι­χεία πορεί­ας και προ­ο­πτι­κής. Μετα­τρέ­πο­νται βαθ­μιαία σε ενδια­φέ­ρο­ντα κει­μή­λια ενώ με ζωτι­κό­τη­τα , ανά­σα κοσμο­γο­νί­ας και χυμώ­δεις εκχύ­σεις διαιω­νί­ζουν ζωντα­νές αισθη­σια­κές δυνά­μεις που φτά­νουν στο έπα­κρο ακο­λου­θώ­ντας μια πλεύ­ση και μια δια­δρο­μή που συσπει­ρώ­νει πρω­τό­γνω­ρα την απο­γρα­φή ενός σημα­ντι­κού εκφρα­στι­κού έρματος.

Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ, ΛΑΔΙ ΣΕ ΧΑΡΤΟΝΙ

Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ, ΛΑΔΙ ΣΕ ΧΑΡΤΟΝΙ

Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΜΝΗΜΕΣ, ΛΑΔΙ ΣΕ ΧΑΡΤΟΝΙ

Οι ευρη­μα­τι­κές παρα­θέ­σεις που παρα­κο­λου­θού­με απο­τε­λούν τόπους φυγής και δια­φυ­γής από την υπάρ­χου­σα πραγ­μα­τι­κό­τη­τα που μετο­χο­ποιούν εποι­κο­δο­μη­τι­κά και ευρύ­τα­τα πολ­λα­πλές ανα­ζη­τή­σεις με γνώ­μο­να μια από­λυ­τα βιω­μα­τι­κή αντί­λη­ψη που εναλ­λάσ­σε­ται διαρ­κώς σε ένα αέναο κύκλο στοι­χειο­θε­τη­μέ­νων ανα­φο­ρών με την ανα­πτέ­ρω­ση της ψυχής.

Χαρα­κτη­ρί­ζο­νται από τεκ­μη­ριω­μέ­να ιδιω­μα­τι­κά περά­σμα­τα αυτο­γνω­σί­ας ενώ οι μεταλ­λα­γές τους ευνο­ούν με άνε­ση την κινη­τή­ρια δύνα­μη που έχει κοι­νό σημείο ανα­φο­ράς την δυνα­τό­τη­τα σύν­δε­σης με τους δεσμούς των νοη­μα­τι­κών παλ­μών και των συναι­σθη­μά­των. Άλλω­στε ο πολυ­κύ­μα­ντος εικα­στι­κός κύκλος του καλ­λι­τέ­χνη περ­νά μέσα από την φαντα­σία και φτά­νει στα­δια­κά στον μύθο. Με πηγαία έμπνευ­ση αισθα­ντι­κό­τη­τας και εξαι­ρε­τι­κά μελε­τη­μέ­νη διευ­θέ­τη­ση προ­βάλ­λει έναν προ­σω­πι­κό αυθορμητισμό.

Επι­συ­νά­πτει ένα εμβλη­μα­τι­κό ορό­ση­μο με μεταίχ­μιο σε εμπε­ρι­στα­τω­μέ­να μοτί­βα χώρου και χρό­νου, με ανα­φο­ρές που συγκι­νούν τον θεα­τή καθώς τον εισα­γά­γουν σε μια διά­στα­ση από­δο­σης που αναμ­φί­βο­λα τον ξαφ­νιά­ζει ευχά­ρι­στα, τον συνε­παίρ­νει απο­φα­σι­στι­κά και ταυ­τό­χρο­να του γεν­νά απο­ρί­ες και ερω­τή­μα­τα που καλεί­ται να ερμη­νεύ­σει και να εξιχνιάσει.

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ

COSTAS EVANGELATOS, COMPOSITION SUR LE PONT ROYAL, PARIS

Ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος εισά­γει και τοπο­θε­τεί τα συναι­σθη­μα­τι­κά απο­τυ­πώ­μα­τα σε γαιώ­δεις χρη­στι­κές αλλη­λου­χί­ες. Η ποι­η­τι­κή ατμό­σφαι­ρα της συγκε­κρι­μέ­νης υφο­λο­γί­ας του ενέ­χει και εμπε­ριέ­χει απρο­κά­λυ­πτα και κατα­λυ­τι­κά την ενδιά­με­ση κατά­στα­ση που κυριαρ­χεί ανά­με­σα στο όνει­ρο και στην αλή­θεια, στη μνή­μη των περα­σμέ­νων και στην καθη­με­ρι­νό­τη­τα, στην συνεί­δη­ση και στο υπο­συ­νεί­δη­το, στην εγγύ­τη­τα και στην από­στα­ση, στην αντι­κει­με­νι­κό­τη­τα και στο όραμα.

 

Αθή­να, Οκτώ­βρης 2018.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο