Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η Ελλάδα ως … ντεκόρ!

Γρά­φει ο Αλέ­κος Χατζη­κώ­στας //

«Αλ. Τσί­πρας: H Ελλά­δα μπο­ρεί να γίνει χώρα υπο­δο­χής επεν­δύ­σε­ων στην οπτι­κο­α­κου­στι­κή βιομηχανία»

Δεν είναι η πρώ­τη φορά που οι κυβερ­νώ­ντες την χώρα μας, εκτός από «γην και ύδωρ» προ­σφέ­ρουν στις ΗΠΑ (αλλά και αλλού…) τη χώρα μας και τις ομορ­φιές της ως …ντε­κόρ για ται­νί­ες ή τηλε­ο­πτι­κά σήριαλ. Ορι­σμέ­νες φορές και για διαφημίσεις…

Να θυμί­σου­με τα όσα είχε πει το 2005 ο τότε υπουρ­γός κ.  Τατού­λης στις Κάν­νες: «Τώρα είναι ευκαι­ρία το ελλη­νι­κό φως να φωτί­σει το κάδρο σας, οι ελλη­νι­κές θάλασ­σες να απο­τε­λέ­σουν το σκη­νι­κό σας, τα ελλη­νι­κά ορει­νά τοπία να γίνουν ο χώρος δρά­σης της αφή­γη­σής σας, το ελλη­νι­κό άστυ να φιλο­ξε­νή­σει τους χαρα­κτή­ρες της πλο­κής σας»!

Να θυμί­σου­με τι έλε­γε το 2014  η Όλγα Κεφα­λο­γιάν­νη: «Ο κινη­μα­το­γρά­φος μπο­ρεί να μετα­τρα­πεί σε εργα­λείο εξα­γω­γής πολι­τι­σμού και να δώσει ώθη­ση στην του­ρι­στι­κή κίνη­ση της χώρας. Είναι ένα στοι­χείο δια­φη­μι­στι­κής προ­βο­λής, που έχει μπει δυνα­μι­κά στο του­ρι­στι­κό μάρ­κε­τινγκ. Στο πλαί­σιο αυτό και με τη συνερ­γα­σία του υπουρ­γεί­ου Πολι­τι­σμού, βλέ­που­με θετι­κά την προ­σέλ­κυ­ση διε­θνών παρα­γω­γών στη χώρα μας, σε μια προ­σπά­θεια να ενι­σχυ­θεί σημα­ντι­κά η περαι­τέ­ρω ανά­πτυ­ξη του ελλη­νι­κού τουρισμού»

Τελι­κά φαί­νε­ται ότι για τους κυβερ­νώ­ντες ισχύ­ει το γνω­στό τρα­γού­δι «όλα τρι­γύ­ρω αλλάζουνε/ και όλα τα ίδια μένουν»

Στο σχε­τι­κό ρεπορ­τάζ (Left.gr) δια­βά­ζου­με : «Επί­σκε­ψη στα Cinespace Film Studios και συνά­ντη­ση με τον πρό­ε­δρό τους στο Σικά­γο, Alex Pissios, πραγ­μα­το­ποί­η­σε ο Αλέ­ξης Τσί­πρας, ο οποί­ος εν συνε­χεία ξενα­γή­θη­κε σε ορι­σμέ­να πλα­τώ μεγά­λων παραγωγών.«H Ελλά­δα μπο­ρεί να γίνει χώρα υπο­δο­χής επεν­δύ­σε­ων στην οπτι­κο­α­κου­στι­κή βιο­μη­χα­νία, αφού δια­θέ­τει χαρα­κτη­ρι­στι­κά που την καθι­στούν ελκυ­στι­κή», τόνι­σε στο Twitter σχε­τι­κά με τη συνά­ντη­ση ο Αλέ­ξης Τσί­πρας. ..Ειδι­κό­τε­ρα, σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες από κυβερ­νη­τι­κές πηγές, εκφρά­στη­κε το ενδια­φέ­ρον για επεν­δύ­σεις στον κινη­μα­το­γρά­φο και την τηλε­ό­ρα­ση, ενώ από ελλη­νι­κής πλευ­ράς τονί­στη­καν οι προ­σπά­θειες της ελλη­νι­κής κυβέρ­νη­σης να γίνει μια χώρα υπο­δο­χής επεν­δύ­σε­ων στο πεδίο της οπτι­κο­α­κου­στι­κής βιο­μη­χα­νί­ας (κινη­μα­το­γρά­φος, τηλε­ό­ρα­ση κτλ.), αρχής γενο­μέ­νης από την πρό­σφα­τη θεσμο­θέ­τη­ση του μέτρου της επι­δό­τη­σης οπτι­κο­α­κου­στι­κών έργων (νόμος 4487/ 2017) στα πλαί­σια λει­τουρ­γί­ας του Εθνι­κού κέντρου Οπτι­κο­α­κου­στι­κών Μέσων (ΕΚΟΜΕ). Η ελλη­νι­κή πλευ­ρά επι­σή­μα­νε επί­σης ότι για την εφαρ­μο­γή του μέτρου έχουν δεσμευ­τεί κον­δύ­λια της τάξε­ως των 450 εκα­τομ­μυ­ρί­ων ευρώ για τα επό­με­να 4 χρό­νια. Σημεί­ω­σε δε ότι η Ελλά­δα δια­θέ­τει χαρα­κτη­ρι­στι­κά που την κατα­στούν ελκυ­στι­κή για την πραγ­μα­το­ποί­η­ση τέτοιων επεν­δύ­σε­ων, όπως η ηλιο­φά­νεια, η εναλ­λα­γή τοπί­ου, τα μνη­μεία, οι του­ρι­στι­κές υπο­δο­μές κτλ. Ωστό­σο, παρό­λα αυτά έως σήμε­ρα δεν υπήρ­χε κανε­νός είδος κίνη­τρο προς την διε­θνή και εγχώ­ρια κοι­νό­τη­τα παρα­γω­γών και δημιουρ­γών με απο­τέ­λε­σμα να χάνο­νται σημα­ντι­κές επεν­δυ­τι­κές ευκαιρίες…»

Να σημειώ­σου­με εδώ ότι Τα Cinespace Film Studios έχουν κάνει από τις μεγα­λύ­τε­ρες παρα­γω­γές ται­νιών αλλά και τηλε­ο­πτι­κών σει­ρών που έχουν συνα­ντή­σει εξαι­ρε­τι­κά μεγά­λη απή­χη­ση στο κινη­μα­το­γρα­φι­κό κοι­νό παγκο­σμί­ως, όπως το μιού­ζι­καλ «Chicago», η πρό­σφα­τη «Πομπη­ία», «Divergent” ορι­σμέ­να «blockbuster» όπως «Transformers» και ορι­σμέ­να «επει­σό­δια» του “Resident Evil”. Επί­σης την πασί­γνω­στη σει­ρά “Empire” και τα: “Chicago P.D.” και «Chicago Fire».

Να τονί­σου­με ότι με βάση το δια­φη­μι­ζό­με­νο θεσμι­κό πλαί­σιο η κυβέρ­νη­ση συνε­χί­ζει την ίδια αντι­πο­λι­τι­στι­κή — αντι­λαϊ­κή πολι­τι­κή για την εθνι­κή κινη­μα­το­γρα­φία με στό­χο την ακό­μη μεγα­λύ­τε­ρη πρόσ­δε­ση της κινη­μα­το­γρα­φι­κής παρα­γω­γής σε μονο­πω­λια­κούς ομί­λους, την συγκέ­ντρω­ση και συγκε­ντρο­ποί­η­ση στον οπτι­κο­α­κου­στι­κό κλά­δο. Υλο­ποιεί πιστά επί της ουσί­ας το πρό­γραμ­μα της ΕΕ «Δημιουρ­γι­κή Ευρώ­πη 2014 — 2020» και πιο συγκε­κρι­μέ­να το υπο­πρό­γραμ­μα MEDIA (για κινη­μα­το­γρά­φο, τηλε­ται­νί­ες, σει­ρές, βιντε­ο­παι­χνί­δια, έργα στο ίντερ­νετ), που στό­χο έχει την ενί­σχυ­ση των ευρω­παϊ­κών μονο­πω­λί­ων της κινη­μα­το­γρα­φι­κής βιο­μη­χα­νί­ας απέ­να­ντι στην κυριαρ­χία των ΗΠΑ και τις ανερ­χό­με­νες κινη­μα­το­γρα­φί­ες (Ινδία, Κίνα) όπως και το μοί­ρα­σμα της νέας ψηφια­κής αγοράς.

Η γραμ­μή της είναι σαφής : Ολο­σχε­ρής εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση του κινη­μα­το­γρά­φου, ασφυ­κτι­κός έλεγ­χός του από τις μονο­πω­λια­κές επι­χει­ρή­σεις παρα­γω­γής και δια­νο­μής, προ­σέλ­κυ­ση ξένων επεν­δυ­τών από την άλλη άκρη του Ατλα­ντι­κού  για τον σκο­πό αυτό.

Εδώ υπάρ­χει ένα ιστο­ρι­κό προη­γού­με­νο. Τα μονο­πώ­λια του οπτι­κο­α­κου­στι­κού τομέα ζητούν χώρες για την παρα­γω­γή ται­νιών που να πλη­ρούν δύο βασι­κά χαρα­κτη­ρι­στι­κά: Φθη­νό, αλλά εξει­δι­κευ­μέ­νο, εργα­τι­κό δυνα­μι­κό και ύπαρ­ξη κατάλ­λη­λης κινη­μα­το­γρα­φι­κής υπο­δο­μής, (ας δού­με τι έκα­ναν στον κινη­μα­τό­γρα­φο  των πρώ­ην σοσια­λι­στι­κών χωρών, π.χ η Ουγ­γα­ρία απο­δει­κνύ­ε­ται ιδιαί­τε­ρα φιλι­κή απέ­να­ντι στο Χόλι­γουντ για­τί επι­στρέ­φει στους ξένους παρα­γω­γούς το 30% από το ΦΠΑ που ξόδε­ψαν για τα γυρί­σμα­τα στη χώρα…), ενώ για τη χώρα μας ως «προ­σόν» εμφα­νί­ζο­νται και οι μονα­δι­κές φυσι­κές ομορ­φιές αλλά και ο αρχαιο­λο­γι­κός της πλού­τος. Φυσι­κά από τέτοιες «συμπρά­ξεις» και «επεν­δύ­σεις» δεν θα κερ­δί­σει ο Ελλη­νι­κός κινη­μα­το­γρά­φος αλλά ούτε και οι δημιουρ­γοί του. Ενώ η ανά­πτυ­ξη του του­ρι­σμού θάναι πάλι για τα συμ­φέ­ρο­ντα των οικο­νο­μι­κά ισχυ­ρών και όχι των ξενο­δο­χο­ϋ­παλ­λή­λων. Όσο δε για τα κέρ­δη των «τοπι­κών κοι­νω­νιών» και αυτά θα είναι προ­σω­ρι­νά και για τους λίγους πάλι…

Πενή­ντα επτά χρό­νια μετά «Τα Κανό­νια του Ναβα­ρό­νε», την πρώ­τη χολι­γου­ντια­νή ται­νία που γυρί­στη­κε στη χώρα μας, η κυβέρ­νη­ση της «πρώ­της φοράς αρι­στε­ρά» ονει­ρεύ­ε­ται να μετα­τρέ­ψει τον «ερώ­τα του Χόλι­γουντ» σε γάμο, ξεχνώ­ντας φυσι­κά να ανα φέρει στους «ιθα­γε­νείς» ότι το Χόλι­γουντ ψάχνει στού­ντιο αλλά και εξω­τε­ρι­κούς χώρους, όπου θα μπο­ρού­σαν να γυρι­στούν οι ται­νί­ες του με λιγό­τε­ρο κόστος…

Με βάση τα παρα­πά­νω είναι φανε­ρό ότι σε «πλα­τό» και «ντε­κόρ» ξένων παρα­γω­γών θέλει να μετα­τρέ­ψει την Ελλά­δα η κυβέρ­νη­ση ενώ παράλ­λη­λα ακο­λου­θεί την δια­χρο­νι­κή πολι­τι­κή απα­ξί­ω­σης του ελλη­νι­κού κινη­μα­το­γρά­φου. Οι άνθρω­ποι του πολι­τι­σμού τι έχουν να πουν για όλα αυτά;

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο