Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η ΙΚΕΑ χρησιμοποίησε ναζιστικό σλόγκαν σε διαφήμιση και το απέσυρε όταν αποκαλύφτηκε

Αδί­στα­κτο το κεφά­λαιο προ­κει­μέ­νου να πετύ­χει το μέγι­στο κέρ­δος δε διστά­ζει μπρο­στά σε τίπο­τα, δε σέβε­ται τίπο­τα και δεν μπο­ρεί να κρύ­ψει ότι είναι η μήτρα του φασισμού.

Η σου­η­δι­κή πολυ­ε­θνι­κή, τα IKEA, ανα­γκά­στη­κε να ακυ­ρώ­σει τη δια­φη­μι­στι­κή της καμπά­νια στη Ρωσία αλλά και να ζητή­σει δημό­σια συγ­γνώ­μη, όταν απο­κα­λύ­φτη­κε πως για τις ανά­γκες του χρη­σι­μο­ποί­η­σε το σύν­θη­μα που υπάρ­χει στην είσο­δο ενός από τα μεγα­λύ­τε­ρα στρα­τό­πε­δα συγκέ­ντρω­σης των Ναζί. Πρό­κει­ται για το Buchenwald της Βαϊ­μά­ρης, στο οποίο βρή­καν φρι­χτό θάνα­το περισ­σό­τε­ροι από 56.000 αιχ­μά­λω­τοι από τη Σοβιε­τι­κή Ένω­ση και την Ανα­το­λι­κή Ευρώ­πη. Το επί­μα­χο σύν­θη­μα της εκστρα­τεί­ας ήταν το λατι­νι­κό «suum cuique», που σημαί­νει «στον καθέ­να ό,τι δικαιούται».

Για την ιστο­ρία, η φρά­ση πιθα­νό­τα­τα «κατά­γε­ται» από τον Ρωμαίο νομι­κό Ουλ­πια­νό, αλλά, σύμ­φω­να με άλλους ερευ­νη­τές, ενδέ­χε­ται να την είπε για πρώ­τη φορά ο Πλά­τω­νας και σχε­δόν την ίδια επο­χή και ο Κομ­φού­κιος, στην Κίνα. Περι­γρά­φει, ουσια­στι­κά, την ανώ­τε­ρη μορ­φή δικαιο­σύ­νης. Αρκε­τούς αιώ­νες αργό­τε­ρα, όμως, οι Ναζί ήρθαν να την εφαρ­μό­σουν στο Buchenwald, στην είσο­δο του οποί­ου υπάρ­χει, με τερά­στια γράμ­μα­τα, μετα­φρα­σμέ­νη ως «JEDEM DAS SEINE».

Στη Ρωσία η δημό­σια κατα­κραυ­γή ήταν άμε­ση, με την ΙΚΕΑ να ανα­δι­πλώ­νε­ται και να απο­σύ­ρει τη δια­φή­μι­ση, υπο­στη­ρί­ζο­ντας πως αντι­με­τω­πί­ζει την Ιστο­ρία με μεγά­λο σεβασμό.

Πάντως, δεν είναι πρώ­τη φορά που έχει συν­δε­θεί η ΙΚΕΑ με τον ναζι­σμό. Ο ιδρυ­τής της, Ίνγκ­βαρ Κάμπαρντ, είχε συν­δέ­σει το όνο­μά του με τους ναζί.

Το ίδιο είχαν χρη­σιο­μο­ποι­ή­σει στο παρελ­θόν οι ExxonMobil και Tchibo,  το 2009 για να πεί­σουν τους Γερ­μα­νούς οδη­γούς να αγο­ρά­ζουν καφέ από τα πρα­τή­ρια καυ­σί­μων, αντι­με­τω­πί­ζο­ντας την οργή εβραϊ­κών ομά­δων. Τα Burger King, επί­σης, η Nokia, αλλά και η ρωσι­κή εται­ρία τηλε­πι­κοι­νω­νιών Beeline, είχαν δεχθεί πιέ­σεις να καταρ­γή­σουν τη φρά­ση από τις εκστρα­τεί­ες τους τα προη­γού­με­να χρόνια.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο