Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η Μορφή του Νερού/The Shape of Water (2018), του Guillermo del Toro

Παρου­σιά­ζει ο Ειρηναί­ος Μαρά­κης  //

Η Μορ­φή του Νερού (The Shape of Water, 2018), η και­νούρ­για του Γκι­γιέρ­μο ντελ Τόρο , η οποία κέρ­δι­σε το φετι­νό Όσκαρ Καλύ­τε­ρης Ται­νί­ας στην 90η απο­νο­μή των βρα­βεί­ων της Αμε­ρι­κά­νι­κης Ακα­δη­μί­ας Κινη­μα­το­γρά­φου, απο­τε­λεί μια έντε­χνη, σχε­δόν απο­λαυ­στι­κή και οπωσ­δή­πο­τε παρα­μυ­θέ­νια, από­δο­ση στην μεγά­λη οθό­νη μιας επο­χής κρί­σε­ων, εντά­σε­ων και συγκρού­σε­ων, μιας επο­χής αμφι­σβη­τή­σε­ων, κοι­νω­νι­κών και υπαρ­ξια­κών. Είναι παράλ­λη­λα μια ται­νία-ύμνος στην άδο­λη, απρό­σκο­πτη, υπε­ρή­φα­νη μέσα στην κατα­πί­ε­ση της κι εκτός των τει­χών, αγά­πη – είναι μία κατά­θε­ση ψυχής (τόσο από την πλευ­ρά του σκη­νο­θέ­τη, όσο πιστεύ­ου­με και από την πλευ­ρά των υπό­λοι­πων συντε­λε­στών της) που μέσα από τις προ­σω­πι­κές ιστο­ρί­ες των πρω­τα­γω­νι­στών της, τις άμε­σα όμως συν­δε­ό­με­νες με την κοι­νω­νι­κή και πολι­τι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα της μετα­πο­λε­μι­κής περιό­δου, που παρά­γει ένα πολι­τι­κό σχό­λιο με πολύ ιδιαί­τε­ρη ένταση.
Βρι­σκό­μα­στε στη δεκα­ε­τία του ’60, στην κορύ­φω­ση του Ψυχρού Πολέ­μου, και συγκε­κρι­μέ­να σ’ ένα κυβερ­νη­τι­κό εργα­στή­ριο ερευ­νών, της αμε­ρι­κά­νι­κης κυβέρ­νη­σης φυσι­κά, όπου συνα­ντά­με την βασι­κή πρω­τα­γω­νί­στρια της Μορ­φής, την Ελάι­ζα Εσπό­ζι­το, μια μονα­χι­κή γυναί­κα, η οποία δεν μπο­ρεί να μιλή­σει ύστε­ρα από τραυ­μα­τι­σμό που υπέ­στη όταν ήταν έμβρυο και όπου παράλ­λη­λα ανα­πτύσ­σει μια ιδιαί­τε­ρη σχέ­ση με ένα αλλό­κο­το, ανθρω­ποει­δές αμφί­βιο πλά­σμα, αντι­κεί­με­νο επί­πο­νων ερευ­νών από τους αρμό­διους το οποίο ενώ λατρεύ­ε­ται ως θεός στην πατρί­δα του τον Αμα­ζό­νιο. Δίπλα της, μονα­δι­κοί συμπα­ρα­στά­τες στη ζωή της Ελάι­ζα καθώς και στην περι­πέ­τεια που αντι­με­τω­πί­ζει στη συνέ­χεια, βρί­σκε­ται η μαύ­ρη συνά­δελ­φος της η Ζέλ­ντα και ο γεί­το­νας της, ο Τζάιλς, που είναι ομο­φυ­λό­φι­λος αλλά στα κρυφά.

Ραγδαίες εξελίξεις

Η πρώ­τη, ακα­τέρ­γα­στη ακό­μα, επα­φή που ανα­πτύσ­σε­ται μετα­ξύ της Ελάι­ζα και του πλά­σμα­τος σημα­το­δο­τεί την αρχή κάποιων πολύ σημα­ντι­κών εξε­λί­ξε­ων στην ται­νία, ιδιαί­τε­ρα όταν οι αρχές απο­φα­σί­ζουν στα πλαί­σια των ερευ­νών τους να δια­με­λί­σουν το πλά­σμα,  για να το χρη­σι­μο­ποι­ή­σουν στο δια­στη­μι­κό πρό­γραμ­μα της κυβέρ­νη­σης. Ο επι­στή­μο­νας δρ. Ρόμπερτ Χοφ­στέ­τλερ, που είναι κατά­σκο­πος των Σοβιε­τι­κών, προ­σπα­θεί μάταια να τους μετα­πεί­σει αν και στη συνέ­χεια η εντο­λή που δέχε­ται είναι να σκο­τώ­σει το πλά­σμα. Εφό­σον, η Ελάι­ζα μαθαί­νει τι σκο­πούς έχει ο συνταγ­μα­τάρ­χης Ρίτσαρντ Στρί­κλαντ (ο οποί­ος είναι αυτός που αιχ­μα­λώ­τι­σε το αμφί­βιο πλά­σμα), και οι οποί­οι δεν είναι άλλοι από τον δια­με­λι­σμό του πλά­σμα­τος, ζητά από τον Τζάιλς να τη βοη­θή­σει να το απε­λευ­θε­ρώ­σουν και εκεί­νος δέχε­ται. Κατά την επι­χεί­ρη­ση απε­λευ­θέ­ρω­σης, ο Χοφ­στέ­τλερ βοη­θά την Ελάι­ζα, ενώ εμπλέ­κε­ται και η Ζέλ­ντα. Πίσω στο σπί­τι της, η Ελάι­ζα βάζει το πλά­σμα στη μπα­νιέ­ρα της και απο­φα­σί­ζει να το απε­λευ­θε­ρώ­σει σε ένα κανά­λι που θα ανοί­ξει σε λίγες ημέ­ρες. Μία ημέ­ρα, γίνε­ται επι­θε­τι­κό και φεύ­γει από το σπί­τι και επι­στρέ­φει μόνο όταν το βρί­σκει η Ελάι­ζα. Οι δυο τους σύντο­μα θα έρθουν κοντά και ένα βρά­δυ θα έρθουν σε σεξουα­λι­κή επα­φή. Η συνέ­χεια, την οποία δεν θα παρα­θέ­σου­με εδώ, είναι ανά­λο­γη ενός σκλη­ρού και τολ­μη­ρού στις προ­θέ­σεις του, αλλη­γο­ρι­κού, σκο­τει­νού μα και γεμά­του ελπί­δα παρα­μυ­θιού, που μόνο σκη­νο­θέ­τες όπως ο Γκι­γιέρ­μο ντελ Τόρο μπο­ρούν να αποδώσουν.

Εύστοχα μηνύματα – η αγάπη μεταξύ των «τεράτων»

Η πρό­θε­ση του δημιουρ­γού στην «Μορ­φή του Νερού», είναι διπλή. Από τη μία απο­τε­λεί ένα αιχ­μη­ρό σχό­λιο για την επο­χή του Ψυχρού Πολέ­μου, όπου υπο­τί­θε­ται η ηθι­κή τάξη αλλά και η κοι­νω­νι­κή ευη­με­ρία, η δημο­κρα­τία και τα ανθρώ­πι­να δικαιώ­μα­τα είχαν επι­στρέ­ψει στην θέση που τους αρμό­ζει, μετά την ήττα των ναζί ενώ στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα οι φυλε­τι­κές, σεξι­στι­κές και οι ταξι­κές δια­κρί­σεις γνώ­ρι­ζαν μια νέα και μεγα­λύ­τε­ρη ανά­πτυ­ξη από κάθε άλλη ανθρώ­πι­νη περί­ο­δο , την ίδια στιγ­μή που οι εμπό­λε­μες συγκρού­σεις και οι ιμπε­ρια­λι­στι­κοί αντα­γω­νι­σμοί απει­λού­σαν να βάλουν ξανά στην εύθραυ­στη πραγ­μα­τι­κό­τη­τα ενώ παράλ­λη­λα απο­τε­λεί κι ένα σχό­λιο για την σύγ­χρο­νη επο­χή, για την Αμε­ρι­κή του Ντό­ναλντ Τραμπ, για την Ευρώ­πη της ακρο­δε­ξιάς ανό­δου και των νεο­φι­λε­λεύ­θε­ρων επι­τα­γών ισο­πέ­δω­σης των εργα­τι­κών κατα­κτή­σε­ων, με τον Πόλε­μο να βάζει πόδι σε κάθε γωνιά του πλα­νή­τη μας. Κι εδώ, οι όποιες κοι­νω­νι­κές βεβαιό­τη­τες, βρί­σκο­νται σε γόνι­μη αμφι­σβή­τη­ση – ενά­ντια στην βίαιη επι­βο­λή του ρατσι­σμού και του σεξι­σμού έχου­με ένα νέο κίνη­μα αγώ­νων, τόσο της Μαύ­ρης κοι­νό­τη­τας όσο και των ανθρώ­πων από διά­φο­ρες έμφυ­λες ταυ­τό­τη­τες σε κοι­νή συνερ­γα­σία και επι­κοι­νω­νία μμε τον κόσμο των απερ­για­κών κι εργα­τι­κών κινη­μά­των, τόσο στην Αμε­ρι­κή, όσο και σε ολό­κλη­ρο τον πλα­νή­τη. Η συμ­μα­χία μάλι­στα στην Μορ­φή του Νερού, μίας μου­γκής, μεξι­κά­νι­κης κατα­γω­γής (όπως και ο Γκι­γιέρ­μο ντελ Τόρο), μίας μαύ­ρης κι ενός γκέι ενά­ντια στην στρα­τιω­τι­κή (και ηθι­κή) υπε­ρο­χή των λευ­κών (και πολι­τι­σμών) ιμπε­ρια­λι­στών απο­τε­λεί μια ξεκά­θα­ρη εικό­να αυτής της υπό εξέ­λι­ξη συμ­μα­χί­ας, τόσο για την επο­χή μας όσο και για τη δεκα­ε­τία του ’60. Ας μην ξεχνά­με, ότι λίγα χρό­νια αργό­τε­ρα, το 1968, και για μια ολό­κλη­ρη δεκα­ε­τία ακο­λού­θη­σε η δημιουρ­γία ενός τερά­στιου κοι­νω­νι­κού, πολι­τι­κού, αντι­πο­λε­μι­κού, αντι­σε­ξι­στι­κού, με ταξι­κά χαρα­κτη­ρι­στι­κά ανά περί­πτω­ση, κινή­μα­τος που διεκ­δί­κη­σε την ύπαρ­ξη μιας άλλης, εναλ­λα­κτι­κής, αλη­θι­νά δημο­κρα­τι­κής πραγ­μα­τι­κό­τη­τας, γκρε­μί­ζο­ντας κάθε βεβαιό­τη­τα και κάθε κίβδη­λο εφη­συ­χα­σμό εκεί­νης της περιόδου.

Πέρα βέβαια από τα εύστο­χα εικο­νο­γρα­φη­μέ­να, θα λέγα­με, πολι­τι­κά και κοι­νω­νι­κά μηνύ­μα­τα της (σχε­τι­κά με τις φυλε­τι­κές και τις κοι­νω­νι­κές δια­κρί­σεις, για την ανά­δει­ξη των περι­θω­ρια­κών κοι­νω­νι­κών και υπαρ­ξια­κών σχέ­σε­ων μετα­ξύ δια­φο­ρε­τι­κών ανθρώ­πων, για την κατα­πί­ε­ση των μαύ­ρων και όσων δεν εκφρά­ζουν τα κυρί­αρ­χα έμφυ­λα, ιδε­ο­λο­γι­κά πρό­τυ­πα, για τον αγώ­να υπέρ της την άρσης του στιγ­μα­τι­σμού σχε­τι­κά με την ανα­πη­ρία και άλλα πολ­λά), η νέα ται­νία του μάστο­ρα Γκι­γιέρ­μο ντελ Τόρο απο­τε­λεί κι ένα ύμνο, όπως σημειώ­σα­με παρα­πά­νω, στην άδο­λη, απρό­σκο­πτη, υπε­ρή­φα­νη αγά­πη. Τι που οι πρω­τα­γω­νι­στές της ται­νί­ας είναι δύο «τέρα­τα»; Η κοι­νή ένω­ση και συνει­δη­το­ποί­η­ση ότι η αγά­πη σύνο­ρα δεν χωρί­ζει – κι είναι οι άνθρω­ποι της εκά­στο­τε εξου­σί­ας, τα μόνα αλη­θι­νά τέρα­τα, που επι­βάλ­λουν τους όποιος δια­χω­ρι­σμούς, ακό­μα και μετα­ξύ «τερά­των» αντί την ανα­γκαία κι επι­θυ­μη­τή ένω­ση τους που απο­δο­μεί και γκρε­μί­ζει κάθε βεβαιό­τη­τα, απο­τε­λεί μια αλή­θεια που (πρέ­πει να) συγκλο­νί­ζει. Είναι, θα μου πεί­τε, κι αυτό ένα πολι­τι­κό και κοι­νω­νι­κό μήνυ­μα… Προ­φα­νώς, δεν θα έχε­τε άδι­κο! Θα λέγα­με μάλι­στα, πως αυτό ήταν ανέ­κα­θεν το κύριο ζήτη­μα πίσω από τις ιστο­ρί­ες των κάθε λογής τερά­των: το δικαί­ω­μα στον ελεύ­θε­ρο αυτο­προσ­διο­ρι­σμό. Ας μην ξεχνά­με ότι ακό­μα κι ο Δρά­κου­λας του Μπραμ Στό­κερ ή, αν θέλε­τε, ο Νοσφε­ρά­του στην ομώ­νυ­μη ται­νία του Μουρ­νά­ου, τα αρχέ­τυ­πα των τερά­των και του υπερ­φυ­σι­κού (βαθύ­τα­τα υπαρ­ξια­κού τρό­μου), την αγά­πη διεκ­δι­κού­σαν. Όχι; Μέσα σε όλα τα παρα­πά­νω, η ται­νία έχει ακό­μα και μια θρη­σκευ­τι­κή διά­στα­ση, που προ­σω­πι­κά δεν μας ενδια­φέ­ρει κι για αυτό επι­τρέψ­τε μας να μην την σχο­λιά­σου­με, βέβαια ακό­μα κι αυτή έχει την αξία της.

Από την πλευ­ρά μας, προ­τεί­νου­με να δεί­τε «Τη Μορ­φή του Νερού», προ­λα­βαί­νε­τε, μακριά όμως από τις σει­ρή­νες της φει­σμπου­κι­κής απο­δό­μη­σης και της επί­δει­ξης ύφους που τίπο­τα δεν έχουν να προ­σφέ­ρουν ούτε σε εσάς, ούτε βέβαια στην ταινία.

 _______________________________________________________________________________________________________

Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο