Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

 Η συμβολή των Χίων φυματικών-εξόριστων της Φολεγάνδρου στο βωμό της Λευτεριάς της Πατρίδας την 1η Μάρτη 1943 στου Παύλου Μελά 

Γρά­φει ο Γιώρ­γης Η. Αμπα­ζής //
Δάσκαλος

Στρατόπεδο Παύλου Μελά

Α’ Μέρος

Αυτές  τις μέρες  του Ιού­νη  του  2020,  το νησί μας, βρί­σκε­ται στο επί­κε­ντρο της προ­σφυ­γι­κής  δίνης,  όπως  και  η Λέσβος  και  η Σάμος, συνέ­πεια  των  γεω­στρα­τη­γι­κών παι­χνι­διών των ιμπε­ρια­λι­στών  ΗΠΑ-ΕΕ-Ρωσί­ας  στην Ευρασία.

Εύκο­λα κατα­νο­ού­με  πως στό­χος τους είναι  να  βάλουν στο χέρι τις πηγές ενερ­γεια­κών πόρων,  αλλά και τους δρό­μους διέ­λευ­σής  τους,  στην Ευρώπη.

Οι μνή­μες ‚η γνώ­ση και οι κατα­γε­γραμ­μέ­νες ανα­μνή­σεις αγω­νι­στών προ­σφύ­γων οδη­γούν τη σκέ­ψη μας…

Η μελέ­τη της  Ιστο­ρί­ας του νησιού μας, της Χίου, δίνει απα­ντή­σεις  στα τεκται­νό­με­να  του σήμε­ρα και βοη­θά τις και­νούρ­γιες γενιές να δουν το δικό τους  ρόλο  στο κοι­νω­νι­κό γίγνεσθαι.

Αλή­θεια, τί ήταν αυτό που  ανά­γκα­σε  χιλιά­δες  ανθρώ­πων  να  ξερι­ζω­θούν, να φύγουν, να χάσουν την περιου­σία και τη ζωή τους, για  να βρε­θούν  στα ακρο­γιά­λια  των νησιών μας, που έμει­ναν ή  ξαπό­στα­σαν για λίγο, πριν φύγουν  για  άλλα μέρη της  Ελλά­δας  ή  του κόσμου; 

       Ήταν ο πόλεμος! 

 Ο πόλε­μος που τσα­κί­ζει  τα πάντα,  ανθρώ­πους όλων  των  εθνι­κο­τή­των, φύλων,      χρω­μά­των , θρησκειών!

Η Χίος,  ιστο­ρι­κό σταυ­ρο­δρό­μι  μετα­νά­στευ­σης και προ­σφυ­γιάς  προς τις απέ­να­ντι ακτές της χερ­σο­νή­σου της  Ερυ­θραί­ας , δέχτη­κε το 1922 , 28.312 πρό­σφυ­γες, ως συνέ­πεια της Μικρα­σια­τι­κής κατα­στρο­φής, όπως κατα­γρά­φε­ται στη μελέ­τη «Χίος … Πρό­σφα­τη εξέ­λι­ξη και πλη­θυ­σμια­κή διάρ­θρω­ση ενός νησιού ναυ­τι­κών»,  κατά την απο­γρα­φή του πλη­θυ­σμού του νησιού-Απρί­λιος  του 1923- που πραγ­μα­το­ποί­η­σε το Υπουρ­γείο Υγιεινής.

Συγκε­κρι­μέ­να.…

«Στρι­μωγ­μέ­νοι  στη  Χώρα  ήταν  17.432, στο  Βρο­ντά­δο  1.824,στα  Καρ­δά­μυ­λα  1.839, στις Οινούσ­σες  1.967 και στα χωριά του  Κάμπου, τα Μαστι­χο­χώ­ρια και τη Βολισ­σό ,  οι υπό­λοι­ποι»[1].

Οι πρό­σφυ­γες αυτοί, συγκρού­στη­καν με την ντό­πια αστι­κή εξου­σία  και  λίγους  γηγε­νείς  με    τις  αντι­δρα­στι­κές από­ψεις τους, «… που τους θεω­ρού­σαν  ξένο σώμα»[2].

Οι φάμπρι­κες των Βυρ­σο­δε­ψεί­ων, των  μακα­ρο­νο­ποιεί­ων ‚οι  οικο­δο­μές  και  τα μαρα­γκού­δι­κα, γέμι­σαν με εργα­τι­κά χέρια.

Οι πρό­σφυ­γες έφε­ραν στην   τοπι­κή κοι­νω­νία τον αέρα του προ­ο­δευ­τι­κού, αφού στα καφε­νε­δά­κια  των προ­σφυ­γο­γει­το­νιών  γύρω από τα Ταμπά­κι­κα, τη   Φτω­χεια Προ­κυ­μαία ‚το Βαρ­βά­σι, το Καστέ­λο, την Αγία Παρα­σκευή και το Κάστρο,  γεν­νή­θη­καν οι  ιδέ­ες,  που μπό­λια­σαν την εργα­τιά του νησιού, με την ανα­γκαιό­τη­τα  να παλέ­ψει  για τα δικαιώ­μα­τα της.

Σήμε­ρα θα προ­σπα­θή­σου­με να σκια­γρα­φή­σου­με τη ζωή δύο προ­λε­τά­ριων προ­σφύ­γων του 1922, απ’ τη στιγ­μή που έφτα­σαν από τις ιδιαί­τε­ρες  πατρί­δες τους  στη Χίο, τον ηρω­ι­κό αγώ­να  και  θάνα­το τους,  στο στρα­τό­πε­δο συγκέ­ντρω­σης του Παύ­λου Μελά, την  1η Μάρ­τη 1943!

Το Νικό­λα Μπου­ρέ­κα του Δημη­τρί­ου και της  Άννας που γεν­νή­θη­κε στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη  το  1904, από Χιώ­τες γονείς  και τον Πασχά­λη Πασχα­λί­δη  του Σάβ­βα, που γεν­νή­θη­κε στη Μάκρη  της  Σμύρ­νης το 1916.

Ο Μπου­ρέ­κας Νικό­λας  ήρθε στη Χίο σε ηλι­κία 18 χρόνων.

Ο  παλαί­μα­χος κομ­μου­νι­στής οικο­δό­μος  Μαυ­ρά­κης Γιώρ­γης θυμά­ται:

« Η ζωή της οικο­γέ­νειας  του,  όταν έφτα­σαν, το Σεπτέμ­βρη του  22  στη  Χίο,  ήταν  τρα­γι­κή,  έφε­ραν   μαζί  τους ένα  μπό­γο ρού­χα και βρή­καν απά­γκιο  σε σκη­νές στο Κοντά­ρι. Όπως  όλοι οι πρό­σφυ­γες , βίω­σαν την πεί­να, το κρύο, την ψεί­ρα  και την έλλει­ψη μερο­κά­μα­του».[3]

Ο Νικό­λας  υπη­ρέ­τη­σε στο τάγ­μα της  Χίου της  12ης  Μεραρ­χί­ας Αρχι­πε­λά­γους στη Θρά­κη, έζη­σε  όλες τις πολι­τι­κές εξε­λί­ξεις, απ’  τη Μικρα­σιά­τι­κη Κατα­στρο­φή και την πολι­τι­κή κρί­ση, που ακο­λού­θη­σε, άκου­σε, είδε και κατα­νό­η­σε  ότι οι θέσεις των κομ­μου­νι­στών φαντά­ρων (  Σοσια­λι­στι­κού Εργα­τι­κού  Κόμ­μα­τος  Ελλά­δας, βλ. ΚΚΕ), απα­ντού­σαν στις ανά­γκες του λαού.

Η αστι­κή  τάξη είχε δρο­μο­λο­γή­σει- με επι­κε­φα­λής το Βενι­ζέ­λο–  πολι­τι­κές,  που εγκλώ­βι­ζαν  την  Ελλά­δα στη βαρ­βα­ρό­τη­τα των αντα­γω­νι­σμών των ιμπε­ρια­λι­στι­κών δυνά­με­ων  της  Αντάντ.

«Άνθρω­πος  διο­ρα­τι­κός, εργα­τι­κός και  πνευ­μα­τώ­δης, διά­βα­σε και μελέ­τη­σε τις θέσεις του ΚΚΕ και έγι­νε πρω­το­πό­ρος μαρ­ξι­στής!»[4]

Η εκπλή­ρω­ση της στρα­τιω­τι­κής του θητεί­ας  και η επι­στρο­φή του , στη Χίο τον φέρ­νει στην προ­σφυ­γι­κή γει­το­νιά του Βαρ­βα­σί­ου , εκεί στις όχθες του ποτα­μού  Παρ­θέ­νη  είχε  στή­σει τα όνει­ρα της,  η οικο­γέ­νεια του  και στη συνέ­χεια στον Άγιο Θωμά.

Ο Νικό­λας άνθρω­πος συνε­τός και δου­λευ­τής, πήγε κατευ­θεί­αν στη δου­λειά για να βοη­θή­σει την οικο­γέ­νεια του,   καθώς  υπήρ­χαν μερο­κά­μα­τα στο φτιά­ξι­μο των παρα­πηγ­μά­των, για τους πρόσφυγες.

     Ο μπάρ­μπα Κώστας  Δημά­κης, παλαί­μα­χος κομ­μου­νι­στής οικο­δό­μος, απ’ το Βαρ­βά­σι θυμά­ται:  «Δού­λευε σκλη­ρά και παλ­λη­κα­ρή­σια, δεν φοβό­ταν τη δου­λειά σήκω­νε το ζεμπί­λι  και ανέ­βαι­νε τη σκά­λα, σαν αέρας. Ήταν  ο άνθρω­πος απ’ τον οποίο πρώ­τη φορά άκου­σα για το δικαί­ω­μα στο 8ωρο, το δεκα­τια­νό  στα­μά­τη­μα, για την αύξη­ση  του μερο­κά­μα­του κλπ. 

Ήξε­ρε με απλές  στα­ρά­τες κου­βέ­ντες, να ανοί­γει τους ορί­ζο­ντες της ανθρώ­πι­νης σκέ­ψης και μπό­λια­ζε  τους νέους προ­λε­τά­ριους, με το δίκιο της ζωής.[5]

Ο παλαί­μα­χος κομ­μου­νι­στής  επι­πλο­ποιός  στου Παπα­γε­ωρ­γί­ου,  Γιάν­νης  Ψωρά­κης θυμά­ται : «ο Νικό­λας  βρέ­θη­κε στην πρώ­τη γραμ­μή  για τη δημιουρ­γία εργα­τι­κών σωμα­τεί­ων και την ίδρυ­ση του Εργα­τι­κού κέντρου του νησιού. Η οργά­νω­ση και η συλ­λο­γι­κή δρά­ση των εργα­τών στα  σωμα­τεία, πέρα­σε μύριες δυσκο­λί­ες , καθώς  οι ντό­πιοι πολι­τι­κοί  έβλε­παν  με άσχη­μο μάτι «τους Τούρ­κο­σπο­ρους» και τις ιδέ­ες τους και  γι’ αυτό άρχι­σαν να βάζουν διχό­νοιες  και να δημιουρ­γούν εμπό­δια. Ο Νικό­λας  συνέ­βα­λε στη  δημιουρ­γία  των προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων  ώστε να πραγ­μα­το­ποι­η­θούν γεν. συνε­λεύ­σεις,  απερ­γί­ες, να γίνει ο γιορ­τα­σμός  της Πρω­το­μα­γιάς στο νησί. 

      Σημα­ντι­κή ήταν η συμ­βο­λή του στην απερ­γία του 1932 μεσού­σης της οικο­νο­μι­κής κρί­σης, καθώς και  η έκφρα­ση αλλη­λεγ­γύ­ης των εργα­τι­κών σωμα­τεί­ων του νησιού στους αγρό­τες  οινο­πα­ρα­γω­γούς του χωριού Παγών­δα  της  Σάμου ‚που μετα­φέρ­θη­καν στις φυλα­κές της Χίου και δικά­στη­καν στο πρω­το­δι­κείο Χίου, το 1934!»[6]

Η δικτα­το­ρία Μετα­ξά τον συλ­λαμ­βά­νει «τον Αύγου­στο του 1937 και οδη­γεί­ται απ’ το χωρο­φύ­λα­κα  Τσι­ρι­τά­κη  Εμμα­νου­ήλ  στις  φυλα­κές της Χίου, [7] ‑εκεί   που είναι σήμε­ρα το Ομή­ρειο Πνευ­μα­τι­κό κέντρο — για κομ­μου­νι­στι­κή δράση.

Ξανά   το Δεκέμ­βρη του 1937, συλ­λαμ­βά­νε­ται από το χωρο­φύ­λα­κα Μυλω­νά Ανδρέα, με βάση το ιδιώ­νυ­μο[8].

Αρχί­ζει η μαρ­τυ­ρι­κή πορεία προς το Γολ­γο­θά της  ζωής του.

Στέλ­νε­ται  στη Φολέ­γαν­δρο, αφή­νο­ντας πίσω τη γυναί­κα του Υπα­τία και  τα τρία παι­διά του.

Με αγω­νι­στι­κή αξιο­πρέ­πεια  αντι­με­τω­πί­ζει τις δυσκο­λί­ες της εξο­ρί­ας  και κάπου εκεί  η Φυμα­τί­ω­ση γίνε­ται  ο συνο­δοι­πό­ρος της  ζωής του…

Ο Πασχα­λί­δης  Πασχά­λης  ήταν  γιος των δασκά­λων προ­σφύ­γων  που  έφτα­σαν  το  22, απ’ τη Μάκρη της  Σμύρνης.

Γεν­νή­θη­κε  το 1916 !

   Ο Χαρ­του­λά­ρης  Νίκος , γιος  του δασκά­λου Δημή­τρη Χαρ­του­λα­ρη,  μας ανα­φέ­ρει :        «Από πολύ μικρός ήταν δυνα­μι­κό στοι­χείο, ατί­θα­σος και μέσα σε όλα, αλλά και πολύ μελε­τη­ρός  και σε συν­δυα­σμό  με τα εφό­δια,  που του έδω­σαν οι δάσκα­λοι γονείς του, ήταν σίγου­ρο ότι θα προ­ό­δευε».[9]

«Ο πατέ­ρας του Σάβ­βας, με τον ερχο­μό του στη Χίο στέλ­νε­ται να δου­λέ­ψει στην Οινούσ­σα και υπη­ρε­τεί στο σχο­λείο Αρρέ­νων Οινουσ­σών. Η δρά­ση και η στά­ση του συνέ­βα­λε στο να αντι­με­τω­πι­στούν τα μεγά­λα προ­βλή­μα­τα των προ­σφύ­γων, που το κρά­τος είχε εγκαταλείψει. 

Στους  πρό­σφυ­γες δόθη­καν οι πλα­γιές των λόφων του νησιού για να τις μετα­τρέ­ψουν με πολύ δου­λειά σε καλ­λιερ­γή­σι­μα χωρά­φια και σε μια άκρη να χτί­σουν τις καλύ­βες τους , για να προ­στα­τέ­ψουν τις οικο­γέ­νειες τους.

  Το  1925 μετα­τέ­θη­κε  στο  Γ’ Αρρέ­νων  Χίου και για την εξαί­ρε­τη εκπαι­δευ­τι­κή και ανθρω­πι­στι­κή δρά­ση του,  τοπο­θε­τή­θη­κε στο  1ο  Δημο­τι­κό σχο­λείο  Χίου. Η οικο­γέ­νεια του απο­τε­λού­νταν από τις  δύο αδελ­φές  του και τους γονείς του».[10,11]

Τα νεα­νι­κά του χρό­νια φοί­τη­σε στην Ιατρι­κή σχο­λή, περί­που το 1934, συμ­με­τεί­χε «μέσα στο καθαρ­τή­ριο  της  νεο­λαί­ας, προ­σχώ­ρη­σε στο Κομ­μου­νι­στι­κό κίνη­μα, μελέ­τη­σε και ακο­λού­θη­σε ηγε­τι­κά τις κατευ­θύν­σεις  του ιστο­ρι­κού υλι­σμού, της φιλο­σο­φί­ας  του Μαρ­ξι­σμού και την πρα­κτι­κή του Λενι­νι­σμού. Κάθε φορά που ερχό­ταν στη Χίο μετέ­δι­δε θύελ­λα δρα­στη­ριό­τη­τας και οργα­νω­τι­σμού. Ακα­τα­πό­νη­τος, ρωμα­λέ­ος, ευφυ­έ­στα­τος έμπαι­νε στη μάχη δίνο­ντας το πα».[12]

Ο παλαί­μα­χος κομ­μου­νι­στής και πρό­σφυ­γας ,  γκαρ­σό­νι  στου  Μισκή  το καφε­νείο, ο Καρ­το­κέ­φα­λος Ματ­θαί­ος  θυμά­ται :  «Έχει μεί­νει  αξέ­χα­στη η φυσιο­γνω­μία αυτού του παι­διού. Πάντα καλο­συ­νά­τος, πρό­σχα­ρος  και κοι­νω­νι­κός.  Έτρε­χε  όταν ερχό­ταν, στο νησί , στην αγο­ρά για να βοη­θή­σει τις οικο­γέ­νειες των άνερ­γων εργα­τών προ­σφέ­ρο­ντας τις γνώ­σεις του, για να για­τρευ­τούν οι δικοί τους. Και μετά  να τρέ­ξει στον πατέ­ρα του να του δώσει παρά­δες,  για να τους πάρει φάρ­μα­κα  και  το κάτι τι,  για το άδειο  τσου­κά­λι τους».[13]

Ο Καμπά­νης Εμμα­νου­ήλ παλαί­μα­χος κομ­μου­νι­στής και πρό­σφυ­γας ο ίδιος,  είχε  μαγα­ζί με είδη κρού­στας στη Βενι­ζέ­λου , θυμά­ται:  «Ο δάσκα­λος  Πασχα­λί­δης ήταν πολύ δημιουρ­γι­κός και δρα­στή­ριος άνθρω­πος, η κοι­νω­νι­κό­τη­τα και η ενα­σχό­λη­ση του, με τα προ­βλή­μα­τα των προ­σφύ­γων   ήταν στά­ση ζωής. Έβλε­πε  την εγκα­τά­λει­ψη του κρά­τους, στους πρό­σφυ­γες, τη μίζε­ρη ζωή τους και δεν ησύ­χα­ζε.… Ο για­τρός ‚έτσι τον απο­κα­λού­σε η φτω­χο­λο­γιά ήταν για τον εργά­τη  το απο­κού­μπι! Κάθε φορά που έφτα­νε στο νησί, γύρι­ζε στα Ταμπά­κι­κα για να γνω­ρί­σει τα προ­βλή­μα­τα της εργα­τιάς, ήθε­λε να ξέρει  από πρώ­το  χέρι  τις  δυσκο­λί­ες  της ζωής τους …

«Πώς ήταν οι εργα­σια­κές συν­θή­κες στα βυρσοδεψεία;»

«Ποιο ήταν το μερο­κά­μα­το;  Τους άφη­ναν για δεκατιανό;»

Η πλειο­ψη­φία των εργα­τών ήταν  πρό­σφυ­γες , ο πατέ­ρας του, βλέ­πεις του είχε εμφυ­σή­σει την αγά­πη και την έγνοια ‚για τους ανθρώ­πους του ξεριζωμού!

Ο  Ψωρά­κης και  ο Αμπα­ζής  τον συνό­δευαν στις επα­φές του στα Ταμπά­κι­κα, εκεί  ανέ­πτυσ­σαν  τη θεω­ρία μας,  για τα δικαιώ­μα­τα των εργα­τών, για το ρόλο των κεφαλαιοκρατών.

Ο Πασχά­λης , μαζί με το Γλύ­κα  τον Αντώ­νη, που ήταν στο Εργα­τι­κό κέντρο, γύρι­ζαν στα σπί­τια των εργα­τών, που είχαν ανά­γκη για περί­θαλ­ψη ‚οι δικοί τους.

Πολ­λοί ήταν τότε οι δυστυχισμένοι…

Η Δικτα­το­ρία του Μετα­ξά σε μια από τις κινη­το­ποι­ή­σεις των φοι­τη­τών, για τη βελ­τί­ω­ση των σπου­δών στα Πανε­πι­στή­μια «συλ­λαμ­βά­νει  τον Πασχα­λί­δη,  στέ­λε­χος πια της ΟΚΝΕ (Ομο­σπον­δία Κομ­μου­νι­στι­κών Νεο­λαί­ων Ελλά­δας) και τον σέρ­νει  στα δικα­στή­ρια με την κατη­γο­ρία του ιδιώ­νυ­μου». [14]

Ο δρό­μος ανοί­γει για την εξο­ρία.…. Τον στέλ­νουν στη Φολέγανδρο…

Εκεί συνα­ντιέ­ται στον κοι­νό αγώ­να, για την επι­βί­ω­ση, αλλά και τη δια­παι­δα­γώ­γη­ση στα ιδα­νι­κά του Μαρ­ξι­σμού-Λενι­νι­σμού ‚με τους δύο  Χιώ­τες εξό­ρι­στους το Νικό­λα Μπου­ρέ­κα και το Γιάν­νη Αμπαζή.

_____________________________________________________________________

Βιβλιο­γρα­φι­κές παραπομπές :

[1] Μελέ­τη του καθη­γη­τή Ιστο­ρί­ας-Γεω­γρα­φί­ας, Ε.Υ Κοlodny στο πανε­πι­στή­μιο του Αiylh Provinci την οποία μετά­φρα­σε από τα γαλ­λι­κά, ο αεί­μνη­στος αγω­νι­στής Δημή­τρης Μαγ­γα­νάς από το Βρο­ντά­δο στο περιο­δι­κό Χια­κή Επιθεώρηση.
[2] Εφη­με­ρί­δα Νέα Χίος , έτους 1923.
[3,4] Ανα­μνή­σεις Γιώρ­γη Μαυράκη.
[5] Ανα­μνή­σεις Κώστα Δημάκη.
[6] Ανα­μνή­σεις Γιάν­νη Ψωράκη.
[7,8] ΓΑΚ Χίου 1650,46.…α.α. 38 Απ’ το Ποι­νο­λό­γιον κατα­δί­κων Χίου.
[9] Ανα­μνή­σεις Νίκου Χαρτουλάρη.
[10] «Άρθρα και λόγοι», του πρό­σφυ­γα δάσκα­λου Ψαλ­τά­κη Ν. Σπύ­ρου , Χίος , 2017.
[11] Τοπι­κές εφη­με­ρί­δες της επο­χής, Πρό­ο­δος, Νέα Επο­χή, Νέα Χίος κλπ, Βιβλιο­θή­κη Κοραή.
[12] «Οι πρω­το­πό­ροι Χιώ­τες της Μαρ­ξι­στι­κής ιδε­ο­λο­γί­ας» , Δημή­τρη Μαγ­γα­νά, Χια­κή Επι­θε­ώ­ρη­ση, τεύ­χος 14, Απρί­λιος 1989,σελ. 107.
[13] Ανα­μνή­σεις Ματ­θαί­ου Καρτοκέφαλου.
[14] Ανα­μνή­σεις Εμμα­νου­ήλ Καμπάνη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο