Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η συντριπτική υπεροχή των γυναικών της Σ.’Ενωσης έναντι των ΗΠΑ στον τομέα της επιστήμης

Επι­μέ­λεια Πάνος Αλε­πλιώ­της //

Μετα­ξύ 1962 και 1964, το 40% των διδα­κτο­ρι­κών πτυ­χεί­ων PhD στην Χημεία απο­νε­μή­θη­καν σε γυναί­κες στην Σ.Ένωση. Την ίδια στιγ­μή στις Ηνω­μέ­νες Πολι­τεί­ες, ο αριθ­μός αυτός ήταν ένα τιπο­τέ­νιο 5%.

Γρά­φει στο περιο­δι­κό Smithsonian η Rose Eveleth με τίτλο «Ήρθε η Ώρα οι ΗΠΑ να πάρουν μαθή­μα­τα από την Σ.Ένωση;»

«Η Ρωσία και οι Ηνω­μέ­νες Πολι­τεί­ες για πολύ και­ρό προ­σπα­θού­σαν να ξεπε­ρά­σουν η μία χώρα την άλλη στους εξο­πλι­σμούς, στα δια­στη­μι­κά ταξί­δια ή στις κοι­νω­νι­κές πολι­τι­κές… Οι Σοβιε­τι­κοί είχαν νική­σει τους Αμε­ρι­κα­νούς κατά κρά­τος του­λά­χι­στον σε ένα πράγ­μα: στην συμ­με­το­χή των γυναι­κών στην επι­στή­μη και στην τεχνολογία.

Μετα­ξύ 1962 και 1964, το 40% των διδα­κτο­ρι­κών πτυ­χί­ων PhD στην Χημεία απο­νε­μή­θη­καν σε γυναί­κες στην Σ.Ένωση. Την ίδια στιγ­μή στις Ηνω­μέ­νες Πολι­τεί­ες, ο αριθ­μός αυτός ήταν ένα τιπο­τέ­νιο 5%. Το 2006, ο αριθ­μός αυτός ήταν ακό­μα χαμη­λό­τε­ρος από των Σοβιε­τι­κών της δεκα­ε­τί­ας του ’ 60, μόλις 35% τοις εκα­τό, σύμ­φω­να με το αμε­ρι­κα­νι­κό Ινστι­τού­το του Ερευ­νη­τι­κού Κέντρου Φυσι­κής. Το δε 2012, ήταν ακό­μα μόνο στο 37% . Η Roshanna Sylvester, που γρά­φει στο Blog Ρώσι­κης Ιστο­ρί­ας, έχει κάποιες σκέ­ψεις ως προς το για­τί Σοβιε­τι­κή Ρωσία τα είχαν κατα­φέ­ρει εκεί που απέ­τυ­χαν οι Ηνω­μέ­νες Πολιτείες»:

Η ανά­λυ­ση των παι­δα­γω­γι­κών αρχεί­ων δεί­χνει ότι η πρό­ο­δος των κορι­τσιών στη δεκα­ε­τία του 1960 πρέ­πει να ανα­ζη­τη­θεί στο βασι­κό σχο­λι­κό πρό­γραμ­μα της ΕΣΣΔ, που έδι­νε προ­τε­ραιό­τη­τα στην μελέ­τη των μαθη­μα­τι­κών και των Τεχνι­κών Επι­στη­μών (STEM)*. Υπάρ­χουν επί­σης ενδεί­ξεις ότι τα κορί­τσια επω­φε­λή­θη­καν από τις γενι­κευ­μέ­νες προ­σπά­θειες που γινό­ταν τότε, για την επι­στή­μη και τα μαθη­μα­τι­κά, από τους εκπαι­δευ­τι­κούς  για να εντο­πί­σουν και να εμπνεύ­σουν ταλα­ντού­χους φοι­τη­τές καθώς και για να βελ­τιώ­σουν τη συνο­λι­κή ποιό­τη­τα της διδα­σκα­λί­ας σε αυτά τα πεδία. Όσον αφο­ρά τις επιρ­ρο­ές πέρα από τη σχο­λι­κή αίθου­σα, κοι­νω­νιο­λο­γι­κές μελέ­τες (ιδιαί­τε­ρα αυτές που πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­καν από την ομά­δα του Shubkin στο Νοβο­σι­μπίρσκ) κατα­λή­γουν στο συμπέ­ρα­σμα πως και οι γονείς έπαι­ξαν βασι­κό ρόλο στην δια­μόρ­φω­ση των επι­διώ­ξε­ων των κορι­τσιών τους. Αλλά αυτά τα απο­τε­λέ­σμα­τα δεί­χνουν επί­σης ότι η πρό­ο­δος των γυναι­κών σπά­ει το κατε­στη­μέ­νο του στε­ρε­ό­τυ­που για την «γυναι­κεία δου­λειά» και κατα­ρί­πτει τον μύθο για την ανδρι­κή κυριαρ­χία στα πεδία της επι­στή­μης και της τεχνο­λο­γί­ας. Δεν είναι τυχαίο το παρα­δειγ­μα της πρώ­της γυναί­κας κοσμο­ναύ­τριας Valentina Tereshkova

valentina

Τι άλλο να προ­σθέ­σει κανείς για την θέση της γυναί­κας στην Σ.Ένωση και για τον καθο­ρι­στι­κό ρόλο που παί­ζει στον σοσια­λι­σμό ο κεντρι­κός σχε­δια­σμός για τις ανά­γκες της κοι­νω­νί­ας. Η επί­πλα­στη «ισό­τη­τα» ανδρών και γυναι­κών στον καπι­τα­λι­σμό δεν μπο­ρεί να φτά­σει τις επι­δό­σεις του σοσια­λι­σμού παρό­λο που πέρα­σαν κοντά 60 χρό­νια από την επο­χή που δια­πραγ­μα­τεύ­ε­ται το άρθρο. Σημειω­τέ­ον ότι οι παρα­τη­ρή­σεις προ­έρ­χο­νται από συγ­γρα­φείς που δεν έχουν σχέ­ση με τον σοσια­λι­σμό αλλά δεν μπο­ρούν να αγνο­ή­σουν την αλή­θεια των στοιχείων.

* Ο όρος  “STEM” [Science, Technology, Engineering and Mathematics] είναι το ακρω­νύ­μιο το οποίο χρη­σι­μο­ποιεί­ται κυρί­ως από άτο­μα σχε­τι­κά με την εκπαι­δευ­τι­κή πολι­τι­κή, για τα πεδία που ανα­φέ­ρο­νται στις Φυσι­κές Επι­στή­μες, την Τεχνο­λο­γία, την Επι­στή­μη των Μηχα­νι­κών και τα Μαθη­μα­τι­κά. Το “STEM” είναι μια προ­σέγ­γι­ση στην Εκπαί­δευ­ση που σχε­διά­ζε­ται ώστε στη διδα­σκα­λία των Μαθη­μα­τι­κών και των Φυσι­κών Επι­στη­μών, που είναι ζωτι­κής σημα­σί­ας για μια βασι­κή κατα­νό­η­ση του σύμπα­ντος, να εισα­χθούν οι Τεχνο­λο­γί­ες και η Επι­στή­μη των Μηχα­νι­κών, που απο­τε­λούν για τον άνθρω­πο τα μέσα αλλη­λε­πί­δρα­σης με το σύμπαν. Μπο­ρεί να απο­τε­λέ­σει βάση για την ρομποτική.

________________________________________________________________________________________________

Πάνος Αλεπλιώτης Δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας Θεσσαλονίκης 87/90 και 99/2002. Αντιδήμαρχος Πυλαίας από το 1987 έως και το 1990 και από το 1999 έως και το 2000. Εργάστηκε σαν γεωλόγος, περιβαλλοντολόγος και χωροτάκτης στην Ελλάδα και στην Σουηδία
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο