Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η τροπολογία της κυβέρνησης ΝΔ για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου

Κάτω από τον υπο­κρι­τι­κό τίτλο «Ανα­βάθ­μι­ση της ποιό­τη­τας του ακα­δη­μαϊ­κού περι­βάλ­λο­ντος» πάει να κρύ­ψει όπως φαί­νε­ται η κυβέρ­νη­ση την κατάρ­γη­ση του πανε­πι­στη­μια­κού ασύ­λου. Σύμ­φω­να με δημο­σιεύ­μα­τα που κυκλο­φο­ρούν ευρέ­ως σήμε­ρα στα ηλε­κτρο­νι­κά ΜΜΕ, η επα­να­δια­τύ­πω­ση που προ­κρί­νει το υπουρ­γείο Παι­δεί­ας για το άρθρο 3 του ν. 4485/2017, που αφο­ρού­σε τις ακα­δη­μαϊ­κές ελευ­θε­ρί­ες είναι η παρακάτω:

«1. Στα Ανώ­τα­τα Εκπαι­δευ­τι­κά Ιδρύ­μα­τα (ΑΕΙ) κατο­χυ­ρώ­νε­ται και προ­στα­τεύ­ε­ται η ακα­δη­μαϊ­κή ελευ­θε­ρία στην έρευ­να και τη διδα­σκα­λία, η οποία απο­τε­λεί θεσμι­κή εγγύ­η­ση της αδέ­σμευ­της και απα­ρα­βί­α­στης επι­στη­μο­νι­κής σκέ­ψης, έρευ­νας και διδασκαλίας.

2. Η ακα­δη­μαϊ­κή ελευ­θε­ρία, καθώς και η ελεύ­θε­ρη έκφρα­ση και δια­κί­νη­ση των ιδε­ών, προ­στα­τεύ­ο­νται σε όλους τους χώρους των ΑΕΙ, ένα­ντι οποιου­δή­πο­τε προ­σπα­θεί να τις κατα­λύ­σει ή περιορίσει.

3. Εντός των χώρων των ΑΕΙ οι αρμό­διες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμο­διό­τη­τές τους συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νης της επέμ­βα­σης λόγω τέλε­σης αξιό­ποι­νων πράξεων».

Με την παρα­πά­νω δια­τύ­πω­ση της ΝΔ, όπως και με αυτή που υπήρ­χε στον προη­γού­με­νο νόμο της κυβέρ­νη­σης του ΣΥΡΙΖΑ, η επί­κλη­ση της ακα­δη­μαϊ­κής ελευ­θε­ρί­ας και η δήθεν προ­στα­σία της, ακού­γε­ται σαν ένα αόρι­στο «ευχο­λό­γιο». Και δεν θα μπο­ρού­σε να είναι δια­φο­ρε­τι­κά, όταν όλο και περισ­σό­τε­ρο η ανά­πτυ­ξη της επι­στή­μης μετριέ­ται από το κατά πόσο μπο­ρεί να προ­σφέ­ρει εμπο­ρεύ­σι­μα προ­ϊ­ό­ντα στις επι­χει­ρή­σεις και το επι­στη­μο­νι­κό δυνα­μι­κό είτε άμε­σα είτε έμμε­σα σπρώ­χνε­ται να υπο­τάσ­σε­ται σε αυτόν τον «κανό­να». Με άλλα λόγια η ακα­δη­μαϊ­κή ελευ­θε­ρία μένει κενό γράμ­μα να δια­τυ­πώ­νε­ται υπο­κρι­τι­κά σε ένα νόμο, όταν οι επι­χει­ρή­σεις είναι αυτές που παραγ­γέλ­νουν την έρευ­να και όποιες άλλες ακα­δη­μαϊ­κές λειτουργίες.

Η τρί­τη παρά­γρα­φος από την άλλη, φέρ­νει και την τυπι­κή κατάρ­γη­ση του ασύ­λου, μαζί με την κατάρ­γη­ση του συμ­βο­λι­σμού του. Στην ουσία η κυβέρ­νη­ση θέλει να ανοί­ξει την πόρ­τα των ιδρυ­μά­των στις δυνά­μεις κατα­στο­λής, με το βλέμ­μα στραμ­μέ­νο στις κινη­το­ποι­ή­σεις φοι­τη­τών κι εργα­ζο­μέ­νων στα ιδρύ­μα­τα, τις οποί­ες σκό­πι­μα κι έντε­χνα όλα αυτά τα χρό­νια τις «τσου­βα­λιά­ζει» με αξιό­ποι­νες πρά­ξεις και άλλα υπαρ­κτά προ­βλή­μα­τα στα ιδρύ­μα­τα, για τα οποία όμως σε τίπο­τα δεν ευθύ­νε­ται το πανε­πι­στη­μια­κό άσυλο.

Φοι­τη­τές και πανε­πι­στη­μια­κοί από την άλλη έχουν δια­μη­νύ­σει σε όλους τους τόνους ότι το άσυ­λο είναι μια κατά­κτη­ση του λαού που θα την υπε­ρα­σπι­στούν και δεν θα την αφή­σουν να χαθεί.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο