Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η όπερα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Γκουνό σε πρώτη παρουσίαση από την Εθνική Λυρική Σκηνή

H πεντά­πρα­κτη όπε­ρα του Σαρλ Γκου­νό «Ρωμαί­ος και Ιου­λιέτ­τα», παρου­σιά­ζε­ται για πρώ­τη φορά στην ιστο­ρία της Εθνι­κής Λυρι­κής Σκη­νής (ΕΛΣ), στο πλαί­σιο του Κύκλου «Γαλ­λι­κή Όπε­ρα» και της φετι­νής επε­τεί­ου των 200 ετών από τη γέν­νη­ση του συν­θέ­τη. Από τις 25 Φεβρουα­ρί­ου και για έξι παρα­στά­σεις (25, 28 /2& 2, 4, 7, 11/3) το έργο ορό­ση­μο του γαλ­λι­κού ρεπερ­το­ρί­ου θα παρου­σια­στεί στην Αίθου­σα Σταύ­ρος Νιάρ­χος της ΕΛΣ, σε μου­σι­κή διεύ­θυν­ση Λου­κά Καρυ­τι­νού και σκη­νο­θε­σία Νίκου Μαστοράκη.

Η όπε­ρα του Γκου­νό παρα­μέ­νει μέχρι σήμε­ρα μακράν η δημο­φι­λέ­στε­ρη μελο­ποί­η­ση του σαιξ­πη­ρι­κού δρά­μα­τος. Οι λιμπρε­τί­στες του έργου Ζυλ Μπαρ­μπιέ και Μισέλ Καρ­ρέ έμει­ναν πιστοί στο ομώ­νυ­μο έργο του Σαίξ­πηρ, από το οποίο συχνά δανεί­στη­καν αυτού­σια κομ­μά­τια, καθώς πολ­λά σημεία του σαιξ­πη­ρι­κού κει­μέ­νου απο­τε­λούν ιδα­νι­κή πρώ­τη ύλη για λιμπρέ­το όπερας.

Τα τέσ­σε­ρα εκτε­νή ντου­έ­τα για τους ερα­στές της Βερό­νας και οι διά­ση­μες άριές τους μονο­πω­λούν το ενδια­φέ­ρον και ταυ­τό­χρο­να ανα­πτύσ­σουν δρα­μα­τουρ­γι­κά την ιστο­ρία από την αθώα αρχι­κή συνά­ντη­ση των δύο νέων ως το τρα­γι­κό τους τέλος, από το ανά­λα­φρο «βαλς» της Ιου­λιέτ­τας έως την «άρια του δηλη­τη­ρί­ου» της ίδιας και από το εκστα­τι­κό τρα­γού­δι του Ρωμαί­ου ως τον απα­ρη­γό­ρη­το μονό­λο­γό του πάνω από το μνή­μα της Ιουλιέττας.

Χάρη στον απί­στευ­το μελω­δι­κό της πλού­το, η όπε­ρα αυτή γνώ­ρι­σε μεγά­λη επι­τυ­χία από την πρώ­τη κιό­λας παρου­σί­α­σή το 1867 στο Παρί­σι. Ενώ ο «Φάουστ» χρειά­στη­κε αρκε­τό και­ρό προ­κει­μέ­νου να κατα­κτή­σει το κοι­νό, η όπε­ρα «Ρωμαί­ος και Ιου­λιέτ­τα» σημεί­ω­σε άμε­ση επι­τυ­χία και ήδη από την πρώ­τη χρο­νιά ξεπέ­ρα­σε τις εκα­τό παρα­στά­σεις, ενώ την ίδια χρο­νιά παρου­σιά­στη­κε στο Λον­δί­νο και τη Νέα Υόρκη.

Παρό­τι ο συν­θέ­της εστιά­ζει στο κεντρι­κό ζευ­γά­ρι, οι σκη­νές πλή­θους με τα εντυ­πω­σια­κά χορω­δια­κά, καθώς επί­σης οι σκη­νές χορού, δίνουν στο έργο λάμ­ψη και ένα στοι­χείο φαντα­σμα­γο­ρί­ας, που συνει­σφέ­ρουν στη δημο­τι­κό­τη­τά του.

Τη νέα αυτή παρα­γω­γή της ΕΛΣ σκη­νο­θε­τεί ο θεα­τρι­κός σκη­νο­θέ­της Νίκος Μαστο­ρά­κης, ο οποί­ος με το έργο αυτό παρου­σιά­ζει για πρώ­τη φορά δου­λειά του στο λυρι­κό θέα­τρο. Μέσα από μια σύγ­χρο­νη και αφαι­ρε­τι­κή αισθη­τι­κή, ο Μαστο­ρά­κης εστιά­ζει στο κεντρι­κό ζευ­γά­ρι και προ­τεί­νει τη μετα­φο­ρά του σαιξ­πη­ρι­κού δρά­μα­τος στο σήμερα.

Τα σκη­νι­κά της παρα­γω­γής υπο­γρά­φει ο δια­κε­κρι­μέ­νος Γερ­μα­νός σκη­νο­γρά­φος Γιο­χάν­νες Συτς, ο οποί­ος έχει υπο­γρά­ψει σημα­ντι­κές παρα­στά­σεις σε κορυ­φαία θέα­τρα ανά την Ευρώ­πη (Λον­δί­νο, Βερο­λί­νο, Παρί­σι κ.α.), αλλά και στις μεγα­λύ­τε­ρες ευρω­παϊ­κές όπε­ρες (Βερο­λί­νο, Φραν­κφούρ­τη, Λυόν, Ζάλτσ­μπουργκ, Λον­δί­νο, ‘Αμστερ­νταμ κ.α.). Στην Ελλά­δα έχει παρου­σιά­σει δου­λειά του για το Εθνι­κό Θέα­τρο το 2010, στον «Ορέ­στη» του Γιάν­νη Χουβαρδά.

Στην παρα­γω­γή συμ­με­τέ­χει ένα λαμπε­ρό καστ δια­κε­κρι­μέ­νων πρω­τα­γω­νι­στών. Στον ρόλο της Ιου­λιέτ­τας κάνει το ντε­μπού­το της, η σπου­δαία Ελλη­νί­δα υψί­φω­νος Μυρ­τώ Παπα­θα­να­σί­ου, η οποία δια­πρέ­πει στα σπου­δαιό­τε­ρα λυρι­κά θέα­τρα του πλα­νή­τη (Βιέν­νη, Παρί­σι, Νέα Υόρ­κη, Γενεύη, Βαρ­κε­λώ­νη, Βρυ­ξέλ­λες, Κοπεγ­χά­γη, Ρώμη), έχο­ντας στο ενερ­γη­τι­κό της συνερ­γα­σί­ες με τους σημα­ντι­κό­τε­ρους αρχι­μου­σι­κούς και σκη­νο­θέ­τες όπε­ρας της επο­χής μας.

Τον ρόλο του Ρωμαί­ου θα ερμη­νεύ­σει ο περι­ζή­τη­τος Ισπα­νός τενό­ρος Ισμα­έλ Τζόρ­ντι, ο οποί­ος έρχε­ται για πρώ­τη φορά στην Ελλά­δα. Έχο­ντας ολο­κλη­ρώ­σει τις σπου­δές του δίπλα στον σπου­δαίο Αλφρέ­ντο Κρά­ους, έχει ήδη τρα­γου­δή­σει σε όλα τα μεγά­λα ευρω­παϊ­κά λυρι­κά θέα­τρα, αλλά και στον Κανα­δά και την Ιαπω­νία, και έχει λάβει διθυ­ραμ­βι­κές κρι­τι­κές για τις ερμη­νεί­ες του στη σκη­νή, καθώς και για τις ηχο­γρα­φή­σεις του.

Τη δια­νο­μή συμπλη­ρώ­νουν νεό­τε­ροι και κατα­ξιω­μέ­νοι Έλλη­νες μονω­δοί: Δημή­τρης Κασιού­μης, ‘Αρτε­μις Μπό­γρη, Χάρης Ανδρια­νός, Αντώ­νης Κορω­ναί­ος, Πέτρος Μαγου­λάς, Χρυ­σάν­θη Σπι­τά­δη, Διο­νύ­σης Μελο­γιαν­νί­δης, Νίκος Κοτε­νί­δης, Γιώρ­γος Ρού­πας και Κωστής Ρασι­δά­κις. Συμ­με­τέ­χει η Χορω­δία και το Μπα­λέ­το της ΕΛΣ.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο