Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Θάνος Μικρούτσικος — Για Πάντα

Σαν σήμε­ρα θα έκλει­νε τα 75 του χρό­νια. Για τα «γενέ­θλιά» του η οικο­γέ­νεια του Θάνου Μικρού­τσι­κου και αγα­πη­μέ­νοι του φίλοι και συνερ­γά­τες δημιούρ­γη­σαν ένα όμορ­φο βίντεο στο κανά­λι του στο «youtube». Ο αυτο­σχε­δια­σμός του στην εισα­γω­γή, «Επτά νάνοι στο S/S Cyrenia» μπλέ­κο­νται με εικό­νες δικές του, αλλά και αγα­πη­μέ­νων του συνερ­γα­τών και «δασκά­λων»…

Και πράγ­μα­τι με τη μου­σι­κή του, τη στά­ση του θα είναι πάντα εδώ… Μαζί με τα τρα­γού­δια του και μέσα από τα τρα­γού­δια του έμα­θε σε όλους εμάς να κρα­τά­με «ανοι­χτό το παρά­θυ­ρο στο όνει­ρο, όσο κι αν απέ­ξω υπάρ­χει σκο­τά­δι. Για­τί αγω­νι­ζό­με­νοι μέχρι τέλους θα κατα­φέ­ρου­με να φτιά­ξου­με μια κοι­νω­νία ικα­νή να μας οδη­γή­σει στην αυτο­πραγ­μά­τω­ση του ανθρώ­που…».

Ο Θάνος Μικρού­τσι­κος γεν­νή­θη­κε στην Πάτρα το 1947. Ξεκί­νη­σε τις μου­σι­κές σπου­δές του σε μικρή ηλι­κία στη Φιλαρ­μο­νι­κή Εται­ρεία Πατρών και στο Ελλη­νι­κό Ωδείο (πιά­νο, θεω­ρία, αρμο­νία). Σπού­δα­σε Μαθη­μα­τι­κά στο Μαθη­μα­τι­κό Τμή­μα του Πανε­πι­στη­μί­ου Αθη­νών, ενώ παράλ­λη­λα μελέ­τη­σε αρμο­νία, αντί­στι­ξη, φού­γκα και σύνθεση.

Στη μου­σι­κή του πορεία, ο Θάνος Μικρού­τσι­κος ασχο­λή­θη­κε με όλα σχε­δόν τα είδη της μου­σι­κής. Δεν εφη­συ­χά­στη­κε ποτέ. Γνώ­ρι­ζε πολύ καλά ότι το μεγά­λο ταλέ­ντο είναι συν­δυα­σμός πολ­λών ικα­νο­τή­των, προ­ϊ­όν σκλη­ρής εργα­σί­ας και μελέ­της. Είναι σαφής: «Το καλύ­τε­ρο ταλέ­ντο του κόσμου να έχεις και είναι απο­δε­δειγ­μέ­νο ιστο­ρι­κά, χωρίς γνώ­σεις κάποια στιγ­μή δεν δίνει έργο».

Έχει γρά­ψει όπε­ρες, συμ­φω­νι­κή μου­σι­κή, μου­σι­κή δωμα­τί­ου, μου­σι­κή για το θέα­τρο και τον κινη­μα­το­γρά­φο, πει­ρα­μα­τι­κή μου­σι­κή. Συνερ­γά­στη­κε με πολ­λούς Έλλη­νες και ξένους σκη­νο­θέ­τες, γρά­φο­ντας μου­σι­κή για δεκά­δες θεα­τρι­κά έργα, τα οποία έχουν παρου­σια­στεί σε ολό­κλη­ρο τον κόσμο. Συνερ­γά­στη­κε επί­σης με όλους σχε­δόν τους σημα­ντι­κούς Έλλη­νες ερμη­νευ­τές και μου­σι­κούς και με πολ­λούς διε­θνείς καλλιτέχνες.

Βασι­κό θέμα που απα­σχο­λού­σε τον Θάνο Μικρού­τσι­κο, από την αρχή κιό­λας της συν­θε­τι­κής του δια­δρο­μής, ήταν η μελο­ποί­η­ση της ποί­η­σης. Τον ενδιέ­φε­ρε πώς θα κατά­φερ­νε να δώσει νέο ήχο και ταυ­τό­χρο­να να μπο­ρεί να υπάρ­χει επι­κοι­νω­νία με το κοι­νό, τον απο­δέ­κτη δηλα­δή του έργου. «Πολι­τι­κά Τρα­γού­δια», «Καντά­τα για τη Μακρό­νη­σο», «Σπου­δή σε ποι­ή­μα­τα του Βλα­δί­μη­ρου Μαγια­κόβ­σκη», «Τρο­πά­ρια για φονιά­δες», «Τα τρα­γού­δια της λευ­τε­ριάς», «O Σταυ­ρός του Νότου», «Εμπάρ­γκο», «Ο γέρος της Αλε­ξάν­δρειας», «Η αγά­πη είναι ζάλη», «Όλα από χέρι καμέ­να», «Γραμ­μές των ορι­ζό­ντων», «Στου αιώ­να την παρά­γκα», «Ποί­η­ση με μου­σι­κή», «Θάλασ­σα στη σκά­λα», «Ο ‘Αμλετ της Σελή­νης», «Ο Σχοι­νο­βά­της» και πολ­λοί ακό­μα είναι δίσκοι που περι­λαμ­βά­νουν κομ­μά­τια μελο­ποι­η­μέ­νης ποίησης.

Τρα­γού­δη­σε τους ποι­η­τές μας και μαζί του μάθα­με και εμείς να τους τρα­γου­δά­με. Ναζίμ Χικ­μέτ, Γιάν­νης Ρίτσος, Βλα­δί­μη­ρος Μαγια­κόφ­σκι, Μάνος Ελευ­θε­ρί­ου, Μπέρ­τολτ Μπρεχτ, Άλκης Αλκαί­ος, Μανό­λης Ανα­γνω­στά­κης, Φώντας Λάδης, Νίκος Καβ­βα­δί­ας, Μιχά­λης Γκα­νάς, Κώστας Τρι­πο­λί­της, Γιώρ­γος Κακου­λί­δης, Χρι­στό­φο­ρος Λιο­ντά­κης, Οδυσ­σέ­ας Ιωάν­νου, Λίνα Νικο­λα­κο­πού­λου είναι μερι­κοί μόνο από τους ποι­η­τές και στι­χουρ­γούς που έχει μελο­ποι­ή­σει στην 50χρονη, σχε­δόν, δια­δρο­μή του.

Μέχρι τέλους παρέ­μει­νε δημιουρ­γι­κός, ακμαί­ος κάνο­ντας πρά­ξη τον αγα­πη­μέ­νο του στί­χο από τον Ν. Χικ­μέτ… «Το ζήτη­μα δεν είναι να ‘σαι αιχ­μά­λω­τος. Το να μην παρα­δί­νε­σαι, αυτό είναι…».

902.gr

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο