Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Θάνος Μικρούτσικος: Πολύ μεγάλη συγκίνηση και τιμή οι τρεις συναυλίες για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ

«Αυτές οι τρείς συναυ­λί­ες που γίνο­νται στο πλαί­σιο του εορ­τα­σμού των 100 χρό­νων του ΚΚΕ και αφιε­ρώ­νο­νται από εμέ­να στο ΚΚΕ, σημαί­νουν πολύ μεγά­λη συγκί­νη­ση και πολύ μεγά­λη τιμή», υπο­γράμ­μι­σε ο μου­σι­κο­συν­θέ­της Θάνος Μικρού­τσι­κος σε συνέ­ντευ­ξη Τύπου που παρα­χώ­ρη­σε, στο φουα­γιέ του θεά­τρου “Τζέ­νη Καρέ­ζη”, παρου­σία και του γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημή­τρη Κουτσούμπα.

Συνε­χί­ζο­ντας ο Θάνος Μικρού­τσι­κος ανα­φέρ­θη­κε στους λόγους που αισθά­νε­ται συγκί­νη­ση και τιμή: «Οποιοσ­δή­πο­τε καλο­προ­αί­ρε­τος άνθρω­πος δεν μπο­ρεί να μην παρα­δε­χθεί ότι το ΚΚΕ είναι το πιο ιστο­ρι­κό κόμ­μα στην Ελλά­δα, μακράν. Δεύ­τε­ρον, άνθρω­ποι που ακό­μα κι αν δεν συμ­φω­νούν με το ΚΚΕ, δεν μπο­ρεί, αν είναι καλο­προ­αί­ρε­τοι να μην δεχθούν ότι αυτό το κόμ­μα υπε­ρα­σπί­ζε­ται τα συμ­φέ­ρο­ντα της εργα­τι­κής τάξης, των εργα­ζο­μέ­νων, των φτω­χών ανθρώ­πων, των ανθρώ­πων των κάτω στρω­μά­των και μάλι­στα σε ένα αυξα­νό­με­να βάρ­βα­ρο κόσμο που ο καπι­τα­λι­σμός δημιουρ­γεί, κάθε χρό­νο και χειρότερα».

«Ο άλλος λόγος είναι τα έργα που παρου­σιά­ζω» πρό­σθε­σε ο κ. Μικρού­τσι­κος στε­κό­με­νος ιδιαί­τε­ρα στην “Καντά­τα για την Μακρό­νη­σο” σε ποί­η­ση Γιάν­νη Ρίτσου, την οποία συμπε­ριέ­λα­βε στις «ορια­κές περι­πτώ­σεις» έργων τέχνης, όπου πέραν του δημιουρ­γού ή των συν­δη­μιουρ­γών ενός έργου, «ιδιο­κτή­τες είναι εξί­σου με τους δημιουρ­γούς αυτοί που αγω­νί­στη­καν και πάλε­ψαν μέσα από τις γραμ­μές του Κόμ­μα­τος ή και δίπλα σε αυτό, σε χρό­νους ζοφε­ρούς, όσοι εκτε­λέ­στη­καν, βασα­νί­στη­καν, φυλα­κί­στη­καν, αντι­στά­θη­καν, πάλε­ψαν για μία δίκαιη κοινωνία».

Χαρα­κτή­ρι­σε τον Γ. Ρίτσο ως τον μεγα­λύ­τε­ρο Έλλη­να ποι­η­τή του 20ου αιώ­να «ο οποί­ος κατέ­γρα­ψε με εξαι­ρε­τι­κό τρό­πο και τον τρό­μο και τον φόβο που προ­ερ­χό­ταν από τους βασα­νι­στές που δεν ανα­παύ­ε­ται η ψυχή τους, όπως είπαν πρό­σφα­τα μετά τη δια­δή­λω­ση στο Σύνταγ­μα, αλλά και τον ηρω­ι­σμό μιας ολό­κλη­ρης γενιάς αγω­νι­στών και δημιούρ­γη­σε ένα ποι­η­τι­κό έργο το οποίο διδά­σκει ιστο­ρία σε όλους τους νεώτερους».

Επι­ση­μαί­νο­ντας ότι το έντε­χνο ελλη­νι­κό τρα­γού­δι είναι το πλέ­ον ανθε­κτι­κό στην Ευρώ­πη, καθώς αντέ­χει 80 χρό­νια και το οποίο ξεκί­νη­σε με «τρεις γίγα­ντες, τον Τσι­τσά­νη, τον Χατζη­δά­κι και τον Θεο­δω­ρά­κη και συνο­μί­λη­σε σε όλες αυτές τις δεκα­ε­τί­ες με τον καθέ­να χωρι­στά, εκφρά­ζο­ντας τον έναν και με όλους μαζί εκφρά­ζο­ντας το όλον», είπε ότι «συνέ­δε­σε την ποί­η­ση με την μου­σι­κή και έκα­νε τους νεο­έλ­λη­νες να τρα­γου­δούν στην καθη­με­ρι­νό­τη­τά τους στί­χους πολύ μεγά­λων ποι­η­τών ελλή­νων και ξένων».

«Η “Καντά­τα για την Μακρό­νη­σο” είναι ορια­κό έργο, καθώς στην ιστο­ρία του έντε­χνου λαϊ­κού τρα­γου­διού υπήρ­ξαν ορια­κές περι­πτώ­σεις -“Αξιον Εστί” (Μ. Θεο­δω­ρά­κης), “Όρνι­θες” (Μ. Χατζι­δά­κις), “Μπο­λι­βάρ” (Ν. Μαμα­γκά­κης)- που πήραν το τρα­γού­δι ως βάση και δημιούρ­γη­σαν ένα οικο­δό­μη­μα που ξέφευ­γε από το τρα­γού­δι. Αυτό προ­σπά­θη­σα να κάνω με την “Καντά­τα για την Μακρό­νη­σο” αλλά με σύγ­χρο­νο τρό­πο» υπο­γράμ­μι­σε, προ­σθέ­το­ντας ότι «με αυτό το έργο διευ­ρύ­νο­νται τα όρια του ελλη­νι­κού τρα­γου­διού και είμαι πολύ ευτυ­χής που παρου­σιά­ζε­ται ολο­κλη­ρω­μέ­νο 42 ολό­κλη­ρα χρό­νια μετά την πρώ­τη παρου­σί­α­σή του το 1976».

Η “Καντά­τα για την Μακρό­νη­σο” έκτο­τε παρου­σιά­στη­κε εκτός Ελλά­δας, το 1981 στην Όπε­ρα του Βερο­λί­νου, το 1982 στην Όπε­ρα της Βιέν­νης και το 1983 στην Όπε­ρα της Γλασκώβης.

Ο κ. Μικρού­τσι­κος είπε ότι μαζί με την “Καντά­τα για την Μακρό­νη­σο” στις συναυ­λί­ες θα παρου­σια­στεί το έργο του “Σπου­δή σε ποι­ή­μα­τα του Βλα­δί­μη­ρου Μαγια­κόφ­σκι”, του ποι­η­τή που «εξέ­φρα­σε με την μεγά­λη τέχνη του την πιο δημιουρ­γι­κή και απε­λευ­θε­ρω­τι­κή δεκα­ε­τία που γνώ­ρι­σε ποτέ όλος ο κόσμος στη διάρ­κεια της κίνη­σης όλων των κοι­νω­νιών, δηλα­δή τη δεκα­ε­τία του ΄20 (όπου) είναι απί­στευ­τα αυτά που συνέ­βη­σαν στην Σοβιε­τι­κή Ένω­ση τότε, είναι μάθη­μα ιστορίας».

Οι τρείς συναυ­λί­ες του Θ. Μικρού­τσι­κου ολο­κλη­ρώ­νο­νται με μια σει­ρά πολι­τι­κών τρα­γου­διών που συνέ­θε­σε στη διάρ­κεια της στα­διο­δρο­μί­ας του σε στί­χους σπου­δαί­ων ποι­η­τών και στιχουργών.

Επί­σης ο κ. Μικρού­τσι­κος ανα­φέρ­θη­κε ιδιαί­τε­ρα στην τέχνη και τις δυνα­τό­τη­τες των τριών ερμη­νευ­τών Κώστα Θωμα­ΐ­δη, Ρίτας Αντω­νο­πού­λου και Μίλ­του Πασχαλίδη.

Ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημή­τρης Κου­τσού­μπας, σε δήλω­σή του μετά το πέρας της συνέ­ντευ­ξης Τύπου ευχα­ρί­στη­σε «από βάθους καρ­διάς» τον Θάνο Μικρού­τσι­κο, ενώ τόνι­σε: «Αυτό που θέλω να επι­ση­μά­νω είναι: Απο­τε­λεί τερά­στια τιμή για το ΚΚΕ να ξεκι­νά τον φετι­νό εορ­τα­σμό με αυτά τα αρι­στουρ­γή­μα­τα της τέχνης, με ένα πολύ μεγά­λο συν­θέ­τη της πατρί­δας μας, με έναν άνθρω­πο πολι­τι­κο­ποι­η­μέ­νο, που όχι μόνο τον καί­ει η ιστο­ρία, αλλά ζει την ίδια την ιστο­ρία, φέρ­νει την ιστο­ρία, το παρελ­θόν, στο σήμε­ρα, ζωντα­νά μέσα από την τέχνη του και κυρί­ως φλο­γί­ζει τις καρ­διές μας και το νου μας για το μέλ­λον και αυτό αφο­ρά και τις μελ­λού­με­νες γενιές».

Τη συνέ­ντευ­ξη του κ. Μικρού­τσι­κου προ­λό­γι­σε ο Νίκος Σοφια­νός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, επι­ση­μαί­νο­ντας, μετα­ξύ άλλων, ότι «τα 43 από τα 100 χρό­νια δρά­σης του ΚΚΕ, μας συνο­δεύ­ουν στην πάλη μας τα τρα­γού­δια του Θάνου Μικρού­τσι­κου» τα οποία έχουν την δική τους συμ­βο­λή στη δημιουρ­γία στά­σης ζωής των κομμουνιστών.

Ο κ. Σοφια­νός ανα­φέρ­θη­κε και εκεί­νος στην “Καντά­τα για την Μακρό­νη­σο” χαρα­κτη­ρί­ζο­ντάς την ως ένα έργο όπου «συγκρού­ο­νται ο εφιάλ­της και η φρί­κη ενός συστή­μα­τος με το ηθι­κό μεγα­λείο των κομμουνιστών».

Ανέ­φε­ρε ότι στη συναυ­λία της Αθή­νας θα μιλή­σει για τον Θάνο Μικρού­τσι­κο ο γγ του ΚΚΕ, ενώ οι συναυ­λί­ες εντάσ­σο­νται στο πλαί­σιο εορ­τα­σμού των 100 χρό­νων από την ίδρυ­ση του ΚΚΕ οι οποί­ες θα κορυ­φω­θούν με εκδή­λω­ση στις 25 Νοεμ­βρί­ου και με το επι­στη­μο­νι­κό Συνέ­δριο που οργα­νώ­νει η ΚΕ τον Δεκέμ­βριο για την επί­δρα­ση του ΚΚΕ στην Λογοτεχνία.

Οι ημε­ρο­μη­νί­ες διε­ξα­γω­γής των τριών συναυ­λιών του Θ. Μικρού­τσι­κου είναι 11 Μαρ­τί­ου στην Αθή­να, στο Κλει­στό Ολυ­μπια­κό Γυμνα­στή­ριο Γαλα­τσί­ου, 23 Μαρ­τί­ου στο Κλει­στό Γυμνα­στή­ριο “Δ. Τόφα­λος” στην Πάτρα και 1η Απρι­λί­ου στο Παλαί ντε Σπόρ στην Θεσσαλονίκη.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο