Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Θέλουμε να πεθάνουμε μαζί, δε ζητάμε χάρη»: 30 χρόνια από την εκτέλεση του Νικολάε και της Έλενας Τσαουσέσκου

Τριά­ντα χρό­νια συμπλη­ρώ­νο­νται σήμε­ρα από την εκτέ­λε­ση-δολο­φο­νία του Νικο­λάε και της Έλε­νας Τσαουσέσκου.

Ήταν 25 Δεκέμ­βρη 1989 όταν έπει­τα από μια δίκη-παρω­δία, με δια­δι­κα­σί­ες εξπρές, το ζεύ­γος Τσα­ου­σέ­σκου εκτε­λέ­στη­καν από ένα από­σπα­σμα στο στρα­τώ­να του Ταρ­γκο­βί­στε, βόρεια του Βου­κου­ρε­στί­ου. Σύμ­φω­να με μαρ­τυ­ρία του επι­κε­φα­λής του εκτε­λε­στι­κού απο­σπά­σμα­τος στο δρό­μο για την εκτέ­λε­ση οι Τσα­ου­σέ­σκου τρα­γου­δού­σαν τη «Διε­θνή», ενώ λίγο πριν η Έλε­να Τσα­ου­σέ­σκου δήλω­νε ενώ­πιον των δικα­στών της: «Θέλου­με να πεθά­νου­με μαζί, δε ζητά­με χάρη».

Στον Τσα­ου­σέ­σκου «φορ­τώ­θη­καν» πλή­θος αμαρ­τιών και εγκλη­μά­των και ο διε­θνής τύπος τον παρου­σί­α­σε ως «αιμο­στα­γή δικτά­το­ρα». Σύμ­φω­να με τον δυτι­κο­γερ­μα­νό συγ­γρα­φέα Ρολφ Βελάι, ο «Τσα­ου­σέ­σκου είναι μία παρα­δειγ­μα­τι­κή περί­πτω­ση για το πώς μανι­που­λά­ρε­ται από τα ΜΜΕ η εικό­να ενός πολι­τι­κού, σύμ­φω­να με τα κρι­τή­ρια της πολι­τι­κής και­ρο­σκο­πί­ας. Οταν το 1968 η Ρου­μα­νία δεν πήρε μέρος στην επέμ­βα­ση των στρα­τών του Συμ­φώ­νου της Βαρ­σο­βί­ας στην Τσε­χο­σλο­βα­κία, ο Τσα­ου­σέ­σκου ήταν για τη Δύση μέσα σε μια νύχτα ένα πολύ καλό παι­δί, το καλύ­τε­ρο μέσα στο κακό ανα­το­λι­κό μπλοκ. Οταν η Ρου­μα­νία το 1984 δεν αρνή­θη­κε να μετά­σχει στην Ολυ­μπιά­δα του Λος Αντζε­λες ‑όπως έκα­ναν οι άλλες σοσια­λι­στι­κές χώρες της Ευρώ­πης- ο Τσα­ου­σέ­σκου υμνή­θη­κε σε όλους τους τόνους για την “ανυ­πα­κοή του απέ­να­ντι στη Μόσχα”- τότε δε γινό­ταν λόγος, όπως αργό­τε­ρα, για “κυριαρ­χία τρό­μου της Σεκιου­ρι­τά­τε” (Ριζο­σπά­στης, 24 Σεπτέμ­βρη 2000).

Αυτά άλλα­ξαν όταν μετά την άνο­δο στην εξου­σία του Γκορ­μπα­τσόφ. Ο Τσα­ου­σέ­σκου άφη­σε να δια­φα­νεί απο­στα­σιο­ποί­η­ση από την πορεία του (του Γκορ­μπα­τσόφ) της συν­θη­κο­λό­γη­σης μπρο­στά στη Δύση. Στα γρή­γο­ρα ο Τσα­ου­σέ­σκου μετα­τρά­πη­κε στην κατευ­θυ­νό­με­νη από τα μίντια δυτι­κή κοι­νή γνώ­μη σε «δρά­κου­λα» του ρου­μα­νι­κού λαού- με αντί­στοι­χη δαι­μο­νο­ποί­η­ση της γυναί­κας του Ελενας.

Ανε­ξαρ­τή­τως του πως η ιστο­ρία θα κρί­νει την πολι­τι­κή που ακο­λού­θη­σε ο Τσα­ου­σέ­σκου στο δρό­μο προς το σοσια­λι­σμό και τα όποια ενδε­χό­με­να λάθη του, το σίγου­ρο είναι ότι η Ρου­μα­νία που προ­έ­κυ­ψε μετά την αντε­πα­νά­στα­ση του 1989 μόνο δει­νά έφε­ρε για την εργα­τι­κή τάξη και το λαό. Σήμε­ρα είναι ο ρου­μά­νι­κος λαός που πλη­ρώ­νει τα “σπα­σμέ­να” της καπι­τα­λι­στι­κής παλινόρθωσης.

Σύμ­φω­να με έρευ­να του «Ρου­μά­νι­κου Ινστι­τού­του Αξιο­λό­γη­σης και Στρα­τη­γι­κής» (IRES) το 2011, το 45% των ρου­μά­νων απά­ντη­σαν ότι σήμε­ρα θα ζού­σαν καλύ­τε­ρα αν στη χώρα τους δεν είχε επι­κρα­τή­σει η αντε­πε­νά­στα­ση. Το 61% των συμ­με­τε­χό­ντων στην έρευ­να δήλω­σαν ότι σήμε­ρα, σε συν­θή­κες καπι­τα­λι­σμού, η ζωή είναι πολύ χει­ρό­τε­ρη απ’ ότι επί σοσιαλισμού.

Σε ότι δε αφο­ρά τον «κακό» και «αιμο­βό­ρο» Ν. Τσα­ου­σέ­σκου, το 84% των ερω­τη­θέ­ντων δήλω­σαν ότι κακώς εκτε­λέ­στη­κε, χωρίς να υπάρ­ξει δίκαιη δίκη, ενώ το 60% εξέ­φρα­σε λύπη για το θάνα­τό του. Παρό­μοια απο­τε­λέ­σμα­τα έδει­ξε και έρευ­να του 2019, με πάνω από το 60% των ρου­μά­νων να εκφρά­ζουν θετι­κή άπο­ψη για την περί­ο­δο του σοσια­λι­σμού (INSCOP Research & Εργα­στή­ριο Ανά­λυ­σης Πλη­ρο­φο­ριών Πολέ­μου και Επι­κοι­νω­νιών LARICS).

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο