Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Καβάλα — Συντριβή «Αντόνοφ»: Η ενημέρωση της Πυροσβεστικής και της ΥΠΑ — Αναπάντητα ερωτήματα

Δεν εντο­πί­στη­καν επι­κίν­δυ­νες ουσί­ες στο χώρο όπου κατέ­πε­σε χθες το αερο­σκά­φος Αντό­νοφ, έπει­τα από τις μετρή­σεις που έγι­ναν, ανέ­φε­ρε ο εκπρό­σω­πος τύπου του Πυρο­σβε­στι­κού Σώμα­τος, επι­πυ­ρα­γός, Γιάν­νης Αρτο­ποιός. Όπως είπε ο κ. Αρτο­ποιός, έχει ήδη ανα­συρ­θεί μία σορός και έχει εντο­πι­στεί μία ακό­μη ενώ συνε­χί­ζο­νται οι έρευ­νες από όλες τις δυνά­μεις της Πολι­τι­κής Προ­στα­σί­ας για τον εντο­πι­σμό και την ανά­συρ­ση των υπο­λοί­πων 6 μελών του πλη­ρώ­μα­τος, όλοι ουκρα­νι­κής κατα­γω­γής. Παράλ­λη­λα, αυτή την στιγ­μή έχει ξεκι­νή­σει η δεύ­τε­ρη φάση της επι­χεί­ρη­σης, με συμ­με­το­χή ειδι­κευ­μέ­νου προ­σω­πι­κού του ελλη­νι­κού στρα­τού και 30 πυρο­σβέ­στες για δημιουρ­γία οδών ασφα­λούς διέ­λευ­σης και μετα­φο­ράς σορών σε χώρο απολύμανσης.

Συν­δρά­μουν επί­σης δυνά­μεις της ΕΛΑΣ, της τοπι­κής αυτο­διοί­κη­σης και του ΕΚΑΒ καθώς και το ελι­κό­πτε­ρο του ενιαί­ου συντο­νι­στι­κού κέντρου έρευ­νας και διά­σω­σης, ενώ, όπως τόνι­σε ο κ. Αρτο­ποιός, όλες οι ενέρ­γειες πραγ­μα­το­ποιού­νται σε συνερ­γα­σία και με τη διαρ­κή παρου­σία δυνά­με­ων που δια­θέ­τει το Γενι­κό Επι­τε­λείο εθνι­κής ‘Αμυ­νας.

Ακό­μη, όπως τόνι­σε ο κ. Αρτο­ποιός, η πολι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Κλι­μα­τι­κής Κρί­σης και Πολι­τι­κής Προ­στα­σί­ας όλο το βρά­δυ ήταν σε συνε­χή επι­κοι­νω­νία με όλα τα συναρ­μό­δια υπουρ­γεία, Εθνι­κής ‘Αμυ­νας, Εξω­τε­ρι­κών, Προ­στα­σί­ας του Πολί­τη, Υγεί­ας και Περι­βάλ­λο­ντος καθώς και με την ανε­ξάρ­τη­τη αρχή Διε­ρεύ­νη­σης αερο­πο­ρι­κών ατυ­χη­μά­των για τον καλύ­τε­ρο συντο­νι­σμό και την αξιό­πι­στη συλ­λο­γή πλη­ρο­φο­ριών σχε­τι­κά με το περι­στα­τι­κό. Μετά το τρα­γι­κό γεγο­νός της πτώ­σης του αερο­σκά­φους χθες μία ώρα πριν τα μεσά­νυ­χτα ανά­με­σα στους οικι­σμούς Αντι­φί­λιπ­ποι και Παλαιο­χώ­ρι στην Ελευ­θε­ρού­πο­λη Καβά­λας μετέ­βη­σαν άμε­σα στο σημείο 15 πυρο­σβέ­στες με 7 οχή­μα­τα από τις πλη­σιέ­στε­ρες πυρο­σβε­στι­κές υπηρεσίες.

Στη συνέ­χεια μετέ­βη­σαν πυρο­σβέ­στες των ειδι­κών ομά­δων από την 2η και την 4η ΕΜΑΚ, δύο ειδι­κά οχή­μα­τα περι­συλ­λο­γής επι­κίν­δυ­νων υλι­κών, το κινη­τό επι­χει­ρη­σια­κό κέντρο Όλυ­μπος και ομά­δα μη επαν­δρω­μέ­νων αερο­σκα­φών η οποία έχει ήδη εντο­πί­σει σορούς. Όπως ανέ­φε­ρε ο κ. Αρτο­ποιός, σε συνερ­γα­σία με όλους τους φορείς εφαρ­μό­στη­κε το πρω­τό­κολ­λο ενερ­γειών σύμ­φω­να με τα ευρω­παϊ­κά και διε­θνή πρό­τυ­πα με προ­τε­ραιό­τη­τες τη δημιουρ­γία αφε­νός περι­μέ­τρου ασφα­λεί­ας αλλά και τον απο­κλει­σμό της περιο­χής του ατυ­χή­μα­τος, δεδο­μέ­νης της πλη­ρο­φο­ρί­ας ότι το αερο­σκά­φος μετέ­φε­ρε φορ­τίο 11,5 τόνους με πυρομαχικά.

Λίγο αργό­τε­ρα, όπως επι­σή­μα­νε ο κ. Αρτο­ποιός, ενη­με­ρώ­θη­καν οι κάτοι­κοι της περιο­χής του ατυ­χή­μα­τος μέσω μηνύ­μα­τος από το 112 ώστε προ­λη­πτι­κά να κλεί­σουν τα παρά­θυ­ρα και τις πόρ­τες εξαι­τί­ας των καπνών που προ­κλή­θη­καν από την πτώ­ση του αερο­σκά­φους και της πυρ­κα­γιάς στο σημείο της πρό­σκρου­σης αλλά και να μην προ­σεγ­γί­ζουν και την περιο­χή του ατυ­χή­μα­τος. Το Γενι­κό Επι­τε­λείο Εθνι­κής ‘Αμυ­νας από την πρώ­τη στιγ­μή διέ­θε­σε μονά­δες εκκα­θά­ρι­σης ναρ­κο­πε­δί­ων και στη συνέ­χεια την ομά­δα του ειδι­κού δια­κλα­δι­κού λόχου πυρη­νι­κής , βιο­λο­γι­κής, χημι­κής άμυ­νας που μετέ­βη άμε­σα στο σημείο του ατυ­χή­μα­τος από την Αθή­να. Επί­σης στην περιο­χή του δυστυ­χή­μα­τος έχει μετα­βεί κλι­μά­κιο επι­θε­ω­ρη­τών περιβάλλοντος.

ΥΠΑ: Ενημέρωση για το αεροπορικό δυστύχημα

Σε επί­ση­μη ενη­μέ­ρω­ση για την πτώ­ση του αερο­σκά­φους Antonov 12 στην περιο­χή της Καβά­λας το Σάβ­βα­το 16 Ιου­λί­ου 2022 προ­έ­βη η Υπη­ρε­σία Πολι­τι­κής Αερο­πο­ρί­ας (ΥΠΑ) επι­ση­μαί­νο­ντας πως για το αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα έχει επι­λη­φθεί η Επι­τρο­πή Διε­ρεύ­νη­σης Ατυ­χη­μά­των και Ασφά­λειας Πτή­σε­ων (ΕΔΑΑΠ).

Το ουκρα­νι­κού νηο­λο­γί­ου αερο­σκά­φος τύπου Antonov 12, απο­γειώ­θη­κε από τον αερο­λι­μέ­να της Νις στην Σερ­βία με οκτα­με­λές (8) πλή­ρω­μα και εντε­κά­μι­ση (11,5) τόνους επι­κίν­δυ­νο φορ­τίο (dangerous goods).

Σύμ­φω­να με το σχέ­διο πτή­σης που είχε κατα­θέ­σει στις αρμό­διες αρχές της Σερ­βί­ας, το αερο­σκά­φος θα πραγ­μα­το­ποιού­σε πτή­ση cargo προς το Μπαν­γκλα­ντές (Ντά­κα) με ενδιά­με­σους σταθ­μούς την Ιορ­δα­νία (Αμμάν) και την Σαου­δι­κή Αρα­βία (Ριάντ).

Στον Ελλη­νι­κό ενα­έ­ριο χώρο εισήλ­θε στις 22:09 τοπι­κή ώρα. Το αερο­πλά­νο στις 22:37 ενη­μέ­ρω­σε το Κέντρο Ελέγ­χου Περιο­χής Αθη­νών — Μακε­δο­νί­ας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προ­βλή­μα­τος (operation reasons) δεν θα συνε­χί­σει για το τελι­κό του προ­ο­ρι­σμό και ότι θα γυρί­σει πίσω στο αερο­δρό­μιο ανα­χώ­ρη­σης. Στις 22:42 πετώ­ντας ανα­το­λι­κά της Χαλ­κι­δι­κής ενη­μέ­ρω­σε τους Ελεγ­κτές ενα­έ­ριας κυκλο­φο­ρί­ας στην προ­σέγ­γι­ση Θεσ­σα­λο­νί­κης ότι έχει πρό­βλη­μα στον κινη­τή­ρα νού­με­ρο τέσ­σε­ρα (4) ανα­φέ­ρο­ντας: may day φωτιά στον κινη­τή­ρα τέσ­σε­ρα. Η ΥΠΑ άμε­σα κήρυ­ξε κατά­στα­ση κιν­δύ­νου με την ενερ­γο­ποί­η­ση των σχε­τι­κών δια­δι­κα­σιών που προ­βλέ­πο­νται. Στις 22:45 το αερο­σκά­φος είχε συνο­μι­λία με τον πύρ­γο ελέγ­χου Καβά­λας και ενη­μέ­ρω­σε ότι κατευ­θύ­νε­ται για ανα­γκα­στι­κή προ­σγεί­ω­ση. Αμέ­σως δόθη­κε άδεια προ­σγεί­ω­σης για το αερο­δρό­μιο της Χρυ­σού­πο­λης στην Καβά­λα. Στις 22:47 το στίγ­μα του αερο­σκά­φους χάθη­κε από τα ραντάρ της ενα­έ­ριας κυκλοφορίας.

Η Υπη­ρε­σία Πολι­τι­κής Αερο­πο­ρί­ας, όπως ανα­φέ­ρε­ται στην σχε­τι­κή ανα­κοί­νω­ση, ενη­μέ­ρω­σε το Εθνι­κό Κέντρο Συντο­νι­σμού Έρευ­νας και Διά­σω­σης για την κατά­στα­ση κιν­δύ­νου και εν συνε­χεία για την απώ­λεια επι­κοι­νω­νί­ας και ξεκί­νη­σε άμε­σα η δια­δι­κα­σία εντο­πι­σμού, έρευ­νας και διά­σω­σης. Παράλ­λη­λα κινη­το­ποι­ή­θη­καν όλοι οι αρμό­διοι φορείς (Πυρο­σβε­στι­κή Υπη­ρε­σία, Ελλη­νι­κή Αστυ­νο­μία, Πολι­τι­κή Προ­στα­σία, Υπουρ­γείο Εθνι­κής ‘Αμυ­νας και τοπι­κοί φορείς) για την απώ­λεια στίγ­μα­τος του αερο­πλά­νου στην ευρύ­τε­ρη περιο­χή της Καβάλας.

«Για το αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα έχει επι­λη­φθεί η Επι­τρο­πή Διε­ρεύ­νη­σης Ατυ­χη­μά­των και Ασφά­λειας Πτή­σε­ων (ΕΔΑΑΠ)» κατα­λή­γει η ανα­κοί­νω­ση της ΥΠΑ.

Αναπάντητα ερωτήματα για την μοιραία συντριβή

Την ίδια ώρα πάντως, παρα­μέ­νουν ανα­πά­ντη­τα σοβα­ρά ερω­τή­μα­τα ανα­φο­ρι­κά με το περι­στα­τι­κό τα οποία η κυβέρ­νη­ση θα πρέ­πει να απα­ντή­σει υπεύ­θυ­να, την ώρα μάλι­στα που το δυστύ­χη­μα συνέ­βη σε ένα διε­θνές σκη­νι­κό πολέ­μου που συνο­δεύ­ε­ται από μια τερα­στί­ων δια­στά­σε­ων μετα­φο­ρά ‑με διά­φο­ρους τρό­πους και δια­δι­κα­σί­ες- επι­κίν­δυ­νων οπλι­κών συστημάτων.

Ένα τέτοιο ερώ­τη­μα είναι αν οι ελλη­νι­κές αρχές ήταν ενή­με­ρες εκ των προ­τέ­ρων για το φορ­τίο που μετέ­φε­ρε το αερο­σκά­φος, καθώς και ποιος ήταν ο τελι­κός προ­ο­ρι­σμός του Antonov.

Υπεν­θυ­μί­ζε­ται πως αν και ο υπουρ­γός Άμυ­νας της Σερ­βί­ας, Νέμποϊ­σα Στε­φά­νο­βιτς, δήλω­σε σε συνέ­ντευ­ξη Τύπου που παρα­χώ­ρη­σε, πως το μετα­γω­γι­κό Antonov είχε τελι­κό προ­ο­ρι­σμό το Μπα­γκλα­ντές, ωστό­σο ο δια­χει­ρι­στής της ουκρα­νι­κής εται­ρί­ας μετα­φο­ρών Meridian Air Cargo, Ντέ­νις Μπογκ­ντά­ρε­βιτς, οισχυ­ρί­στη­κε ότι το αερο­σκά­φος θα κατέ­λη­γε στο Αμμάν.

Σύμ­φω­να με τον ιστο­τό­πο flightradar.com, που κατα­γρά­φει τις πορεί­ες των αερο­σκα­φών, το Antonov απο­γειώ­θη­κε από την σερ­βι­κή πόλη Νις έφτα­σε πάνω από τη θαλάσ­σια περιο­χή ανά­με­σα σε Άθω και Θάσο και στη συνέ­χεια έκα­νε ανα­στρο­φή και κατέ­πε­σε φλε­γό­με­νο πέριξ του οικι­σμού Παλαιο­χω­ρί­ου Καβά­λας. Οι πρώ­τες εκτι­μή­σεις δεί­χνουν πως το σύστη­μα πυρό­σβε­σης δεν λει­τούρ­γη­σε ποτέ, με απο­τέ­λε­σμα η συντρι­βή να προ­κα­λέ­σει συνε­χό­με­νες εκρή­ξεις, όπως ανέ­φε­ραν και οι κάτοι­κοι της περιοχής.

Σε ανα­κοί­νω­σή του το Γρα­φείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ καλεί την κυβέρ­νη­ση να ενη­με­ρώ­σει υπεύ­θυ­να τον ελλη­νι­κό λαό και να πάρει μέτρα για την ασφά­λεια των κατοί­κων.

Αλή­θειες και ψέμα­τα για το λιμό στην Ουκρα­νία, Νίκος Μόττας

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο