Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Και ψηφιακή έκδοση της Κουβανικής μεθόδου διεθνιστικής βοήθειας κατά του αναλφαβητισμού ¡Yo sí puedo! –Ναι εγώ μπορώ!

Ο Δρ. Jorge Tamayo Collado, βοη­θός ερευ­νη­τής στο Ινστι­τού­το Παι­δα­γω­γι­κών Επι­στη­μών, διευ­κρί­νι­σε ότι «το πρό­γραμ­μα αλφα­βη­τι­σμού “Yo sí puedo», έχει ήδη σχε­δια­στεί διδα­κτι­κά και μεθο­δο­λο­γι­κά ως ψηφια­κό πρό­γραμ­μα για κινη­τές συσκευ­ές και εικο­νι­κές πλατ­φόρ­μες και είναι δια­θέ­σι­μο σε ενδια­φε­ρό­με­νες χώρες».
Ως μέρος της τρί­της κατά σει­ρά βελ­τί­ω­σης του εθνι­κού εκπαι­δευ­τι­κού συστή­μα­τος, η Κού­βα ενη­μέ­ρω­σε την ψηφια­κή έκδο­ση της μεθόδου.

Μέχρι τον Φεβρουά­ριο του 2021, αυτή η διε­θνι­στι­κή συνει­σφο­ρά του νησιού της επα­νά­στα­σης στην εκπαί­δευ­ση είχε δώσει τη δυνα­τό­τη­τα σε 10.611.282 αναλ­φά­βη­τα άτο­μα από 30 έθνη να μάθουν γράμ­μα­τα (γρα­φή και ανάγνωση).
Η πρώ­τη του έκδο­ση ήταν το 1998, με πρω­το­βου­λία του Φιντέλ Κάστρο, και έχει προ­σαρ­μο­στεί στη συνέ­χεια, έχο­ντας λάβει πολ­λές τιμη­τι­κές δια­κρί­σεις για το Βρα­βείο Rey Sejong (Βασι­λιάς Sejong) το 2002 και το 2003, και το Βρα­βείο Unesco, που απο­νε­μή­θη­κε στο Παι­δα­γω­γι­κό Ινστι­τού­το της Κούβας.

¡Yo sí puedo!

Το πρό­γραμ­μα (ΝΑΙ!) “Μπο­ρώ να το κάνω” βασί­ζε­ται στην πρα­κτι­κή εμπει­ρία που απο­κτά ο μαθη­τής με τη βοή­θεια δασκά­λου-ων και υπο­στη­ρί­ζε­ται από οπτι­κο­α­κου­στι­κό υλι­κό – 65+ μαθή­μα­τα | τηλε­μα­θή­μα­τα διάρ­κειας 30λ-1ω το καθέ­να και μόνο σε τρεις μήνες τα άτο­μα μαθαί­νουν να δια­βά­ζουν και να γρά­φουν (εφαρ­μό­ζε­ται στην αγγλι­κή γλώσ­σα στη Νέα Ζηλαν­δία και Ωκεανία).

Από την εφαρ­μο­γή της μεθό­δου γρα­φής – ανά­γνω­σης κατά του αναλ­φα­βη­τι­σμού, έχουν ωφε­λη­θεί του­λά­χι­στον 8,1 εκα­τομ­μύ­ρια άτο­μα σε 29 χώρες με απο­στο­λές που ανα­λή­φθη­καν κυρί­ως με πόρους της Κούβας.
Σύμ­φω­να με τη μεθο­δο­λο­γία που χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε για τον υπο­λο­γι­σμό της επί­ση­μης ανα­πτυ­ξια­κής βοή­θειας (ODA), εκτι­μά­ται ότι τη 10ετία του 1980 η Κού­βα χορή­γη­σε το 0,72% του ΑΕγχΠ της στο στό­χο αυτό, το οποίο έγι­νε 2% από το 2004, πολύ πάνω από τη δέσμευ­ση του 0,7% που ανέ­λα­βαν οι πιο ανε­πτυγ­μέ­νες χώρες στον κόσμο, αλλά ελά­χι­στα ανταποκρίθηκαν.

Leonela Inés Relys Díaz

Η Λεο­νέ­λα Ινές Ρελίς Ντί­ας, πρω­το­πό­ρα Κου­βα­νή παι­δα­γω­γός εκπαι­δευ­τι­κός και συγ­γρα­φέ­ας, ήταν η δημιουρ­γός της πρω­το­πο­ρια­κής μεθό­δου για την αντι­με­τώ­πι­ση του αναλ­φα­βη­τι­σμού «Yo si puedo»

Γεν­νή­θη­κε στην Κού­βα το 1947 και από ηλι­κία μόλις 15 ετών συμ­με­τεί­χε στη μεγά­λη εκστρα­τεία κατά του αναλ­φα­βη­τι­σμού το 1961, δύο χρό­νια μετά τη νίκη της Κου­βα­νι­κής Επα­νά­στα­σης. Η Κού­βα έγι­νε η πρώ­τη χώρα που κατα­πο­λέ­μη­σε τον αναλ­φα­βη­τι­σμό. Για την τερά­στια προ­σφο­ρά της τιμή­θη­κε πολ­λές φορές από τη χώρα της, από την Ουνέ­σκο, και άλλους διε­θνείς οργανισμούς.
«Έφυ­γε» από τη ζωή νωρίς, το Γενά­ρη του 2015.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο