Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κική Σεγδίτσα: «Ο νόμος της σιωπής / Φοράει φίμωτρο…»

Σήμε­ρα στο Ατέ­χνως δεν θα παρου­σιά­σου­με μια νέα ποι­ή­τρια αλλά μια δημιουρ­γό με μακρά θητεία τόσο στην ποί­η­ση και την λογο­τε­χνία, όσο στο θέα­τρο και τη δημο­σιο­γρα­φία. Ο λόγος για την Αγγε­λι­κή (Κική) Σεγδί­τσα (γεν. στη Λαμία), πολυ­βρα­βευ­μέ­νη δημο­σιο­γρά­φο και συγ­γρα­φέα, κρι­τι­κό κινη­μα­το­γρά­φου, κρι­τι­κό τέχνης και κρι­τι­κό βιβλίου.

Στη διάρ­κεια των εγκύ­κλιων σπου­δών της ονει­ρευό­ταν να γίνει ψυχο­λό­γος-ψυχί­α­τρος, αλλά την κέρ­δι­σε η δημο­σιο­γρα­φία. Εργά­στη­κε σε έγκυ­ρες εφη­με­ρί­δες ως καλ­λι­τε­χνι­κή συντά­κτης, κρι­τι­κός κινη­μα­το­γρά­φου, ελεύ­θε­ρη ρεπόρ­τερ. Επί­σης, εργά­στη­κε σε πολ­λά περιο­δι­κά ποι­κί­λης ύλης. Συγ­χρό­νως, ασχο­λή­θη­κε με το ραδιό­φω­νο –με προ­σω­πι­κές εκπο­μπές– και την τηλε­ό­ρα­ση ως δημο­σιο­γρά­φος και σενα­ριο­γρά­φος. Tο πρώ­το ελλη­νι­κό σκα­ρί­φη­μα (σίριαλ) «Tο Σπί­τι με το Φοί­νι­κα» έχει την υπο­γρα­φή της, για να ακο­λου­θή­σουν τα «Στη­σι­χό­ρου 73» και άλλες μίνι σει­ρές. Tην κερ­δί­ζει ο κινη­μα­το­γρά­φος με τα σενά­ρια «Tελευ­ταία Πτή­ση», «H Φωνή μιας Aθώας», «H Λιτα­νεία των Hρώων» και άλλα.

Έχει εκδό­σει πολ­λές ποι­η­τι­κές συλ­λο­γές (“Κίτρι­να ράμ­φη”, “Ρυτί­δες”, “Νεκροί Θεοί”, “Ερω­τι­κή Από­δρα­ση”, “Ατα­ξί­δευ­τα”, “Επι­στρο­φή στο μέλ­λον”, “Ξεγύ­μνω­σα την κάμα­ρα”, “Δημο­πρα­σία 1”, “Δημο­πρα­σία 2’’, ‘‘Η Μαρία των Ουρα­νών’’, “Προ­σω­πο­γρα­φί­ες”), μυθι­στο­ρή­μα­τα (“Η Κόλα­ση έχει διεύ­θυν­ση” (2001) “Τ’ Αστέ­ρια καί­γο­νται” (2003) “Πετρω­μέ­νο Μυστι­κό” (2006) “Ένας άγνω­στος μέσα στη Νύχτα” (2008) “Η ζωή που δεν διά­λε­ξε” (2010). Έχει δώσει λογο­τε­χνι­κές διαλέξεις .

Επί­σης, το 2009 τιμή­θη­κε με το Βρα­βείο Δημο­σιο­γρα­φί­ας από την ΕΣΗΕΑ για τη συνο­λι­κή δημο­σιο­γρα­φι­κή της δρά­ση και με το Βρα­βείο Σενα­ρί­ου Σού­λας Πιερ­ρά­κου για τη δια­χρο­νι­κή προ­σφο­ρά της στη δημο­σιο­γρα­φία. H Union et Maintien το 1967 την τίμη­σε με το Xρυ­σό Φοί­νι­κα και η Nederlands Laureaat van Arbeid με το α′ τάξε­ως παρά­ση­μο γραμ­μά­των και τεχνών. Επί­σης, έλα­βε τιμη­τι­κές δια­κρί­σεις από την Commune Libre de Courbevoir (Seine) και την Eλλη­νι­κή Eται­ρεία Kοι­νο­τι­κής Aνά­πτυ­ξης, όπως και το 1ο βρα­βείο καλύ­τε­ρου στί­χου από το 31ο Φεστι­βάλ Θεσ­σα­λο­νί­κης για το τρα­γού­δι «Δώσ’ μου την καρ­διά μου πίσω».

Τα ποι­ή­μα­τα της που παρου­σιά­ζου­με σήμε­ρα είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κά των θεμά­των που ασχο­λή­θη­κε κατά τη διάρ­κεια των προη­γού­με­νων ετών αλλά και στις μέρες μας, βαθιά ανθρώ­πι­να, χωρίς υπερ­βο­λές και φτη­νούς εντυ­πω­σια­σμούς –που τόσο συνη­θί­ζο­νται στην σύγ­χρο­νη ποί­η­ση και λογο­τε­χνία. Ατμο­σφαι­ρι­κά, σύντο­μα και κοφτά, με απλή αλλά όχι απλοϊ­κή γλώσ­σα –σαν να βλέ­πεις μια ται­νία ή ένα θεα­τρι­κό μονό­πρα­κτο, κι εδώ βλέ­που­με πόσο την έχει επη­ρε­ά­σει η κινη­μα­το­γρα­φι­κή και θεα­τρι­κή της εμπει­ρία– κατορ­θώ­νουν να περά­σουν πολ­λά και ιδιαί­τε­ρα μηνύ­μα­τα στον ανα­γνώ­στη. Τα θέμα­τα της είναι δια­χρο­νι­κά και επί­και­ρα. Αφο­ρούν τόσο την σύγ­χρο­νη κοι­νω­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, τα προ­βλή­μα­τα, τα αδιέ­ξο­δα της, το σκο­τά­δι που περι­κλεί­ει τις ανά­γκες μας αλλά παράλ­λη­λα ασχο­λού­νται και με την μεγά­λη υπό­θε­ση του Έρωτα.

Στο σημε­ρι­νό, ανα­γκα­στι­κά πολύ μικρό δείγ­μα, μπο­ρού­με μόνο να προ­σεγ­γί­σου­με το έργο της. Για περισ­σό­τε­ρα αξί­ζει να θυσιά­σου­με λίγο από το χρό­νο μας για να ανα­κα­λύ­ψου­με τις δημιουρ­γί­ες της Κικής Σεγδίτσα.

Ειρη­ναί­ος Μαράκης

 

ΠΟΙΗΜΑΤΑ

1.

Αν ερχό­σουν απόψε
πολύ θα σου μιλούσα
για όσα μίση­σα και αγαπώ
για ό,τι αρνή­θη­κα και θέλω
για ναυα­γι­σμέ­να όνει­ρα και ελπίδες
για όσα μίση­σα και αγα­πώ σε σένανε
για όσα σου αρνή­θη­κα και επιθυμώ.
Μετά θ’ άνα­βα να φωτιστούμε
μ’ ένα κερί
και θ΄άφηνα τα μάτια και τα χέρια μας
να εκφραστούνε
θα σ’ έκα­να να κλά­ψεις από ευτυχία.
Αν ερχόσουν…

Από τη συλ­λο­γή ” ερω­τι­κή απόδραση”

2.

Ξέβα­ψε το χρώμα
της αλήθειας
κι έγι­νε μαβί
Κορ­δέ­λα πένθους
ντύθηκε
σε νεκρι­κή πομπή
Ευχές κουρελιασμένες
μεσί­στια τα ψέμματα
να δουν
μα δεν ψυχορραγούν
Στους δρό­μους σέρνεται
σιωπή
κομ­μέ­νη μοιά­ζει αναπνοή
Πατρίδα
αλεί­ψα­με με λάδι το ψωμί
και στο σκο­τά­δι ένα κερί
που στά­ζει όλο μαράζι
Για­τί άρα κλαί­ει το παιδί;

3.

Περ­πα­τώ σε δρόμους
βατούς
που μύρια αποτυπώματα
κρατούν
κι ανεξιχνίαστα
θα μείνουν.

4.

Μεσά­νυ­χτα και κάτι
δεί­χτες πισωστρατίζουν
μνήμες
χεί­λη που δε σμίξανε
στης αθω­ό­τη­τας δειλία
χρό­νια της αθωότητας
και της βιασύνης.
Τι γρή­γο­ρα που διάβηκαν!

5.

-Πως πας;
‑Μας ακούν
‑Για­τί δεν μιλάς;
‑Μας ακούν
‑Η μαμά; Ο μπαμπάς;
‑Μας ακούν
‑Ο νόμος της σιωπής
Φορά­ει φίμωτρο…

 

Η στή­λη «Νέοι Δημιουρ­γοί» θα φιλο­ξε­νεί μία φορά τη βδο­μά­δα ποι­ή­μα­τα ή διη­γή­μα­τα νέων δημιουρ­γών και όχι μόνο. Προ­ϋ­πό­θε­ση, να μην έχουν δημο­σιευ­τεί σε έντυ­πο ή ηλε­κτρο­νι­κό μέσο και φυσι­κά σε βιβλίο. Τη στή­λη επι­με­λεί­ται ο Ειρη­ναί­ος Μαράκης.

Φιλο­δο­ξία μας είναι, στις αρχές του 2016 να εκδο­θεί μια συλ­λο­γή ποι­η­μά­των (και αντί­στοι­χη διη­γη­μά­των) που θα ανθο­λο­γη­θούν από αυτά που θα φιλοξενήσουμε.

Μπο­ρεί­τε να στέλ­νε­τε τη συμ­με­το­χή σας, μαζί με ένα μικρό βιο­γρα­φι­κό, στο e‑mail του περιο­δι­κού: [email protected]

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο