Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΚΚΕ Ευρωβουλή: Ερώτηση για τις παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ και την χρήση κατασκοπευτικού λογισμικού

Ερώ­τη­ση για τις παρα­κο­λου­θή­σεις από την ΕΥΠ και την χρή­ση κατα­σκο­πευ­τι­κού λογι­σμι­κού κατέ­θε­σε στην Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή η Ευρω­κοι­νο­βου­λευ­τι­κή Ομά­δα του ΚΚΕ.

Ανα­φέ­ρε­ται στην παρα­κο­λού­θη­ση του Ν. Ανδρου­λά­κη και στις «συνα­κρο­ά­σεις» τηλε­φώ­νων στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ και επι­ση­μαί­νει πως το θεσμι­κό πλαί­σιο της ΕΕ, το οποίο έχει ενσω­μα­τω­θεί από τις κυβερ­νή­σεις και στις εθνι­κές νομο­θε­σί­ες, έχει κατα­στή­σει νόμο και επι­τρέ­πει την γενι­κευ­μέ­νη παρα­κο­λού­θη­ση και καλεί την Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή να τοποθετηθεί.

Ολό­κλη­ρη η ερώτηση:

Η ομο­λο­γία στην οποία υπο­χρε­ώ­θη­κε η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ για τη παρα­κο­λού­θη­ση από την ΕΥΠ των επι­κοι­νω­νιών του ευρω­βου­λευ­τή και προ­έ­δρου του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ Ν. Ανδρου­λά­κη, σε συν­δυα­σμό με την επι­δί­ω­ξη παρα­κο­λού­θη­σής του από το λογι­σμι­κό Predator, προ­στί­θε­ται στις επα­νει­λημ­μέ­νες «συνα­κρο­ά­σεις» τηλε­φώ­νων στην έδρα της Κεντρι­κής Επι­τρο­πής (ΚΕ) του Κομ­μου­νι­στι­κού Κόμ­μα­τος Ελλά­δας (ΚΚΕ) από το 2016 που έμει­ναν αδιε­ρεύ­νη­τες από τη λεγό­με­νη «Αρχή Δια­σφά­λι­σης του Απορ­ρή­του των Επι­κοι­νω­νιών – ΑΔΑΕ», επι­βε­βαιώ­νο­ντας το ρόλο της στη συγκά­λυ­ψη παρα­βιά­σε­ων του απορ­ρή­του των επι­κοι­νω­νιών. Στη δημο­σιό­τη­τα μετα­ξύ άλλων ήρθαν ακό­μη απο­κα­λύ­ψεις για την παρα­κο­λού­θη­ση από την ΕΥΠ των επι­κοι­νω­νιών δημο­σιο­γρά­φων που κι αυτές συνο­δεύ­τη­καν από την ενερ­γο­ποί­η­ση του συστή­μα­τος παρα­κο­λού­θη­σης Predator. Παρό­μοιες περι­πτώ­σεις παρα­κο­λου­θή­σε­ων με το λογι­σμι­κό spyware Pegasus απο­κα­λύ­φθη­καν και για τις κυβερ­νή­σεις της Ουγ­γα­ρί­ας, Πολω­νί­ας και Ισπα­νί­ας. Στοι­χεία έχουν δει το φως της δημο­σιό­τη­τας και για τη Γερ­μα­νι­κή κυβέρ­νη­ση που αγό­ρα­σε το πιο πάνω κατα­σκο­πευ­τι­κό λογι­σμι­κό το 2019, ενώ σε δια­πραγ­μα­τεύ­σεις για την από­κτη­σή του ήρθαν κι οι κυβερ­νή­σεις της Γαλ­λί­ας και της Εσθο­νί­ας1.

Η παρα­γω­γή, εμπο­ρία και δια­κί­νη­ση κατα­σκο­πευ­τι­κού λογι­σμι­κού, όπως το Pegasus, το Predator και δεκά­δες άλλα που κυκλο­φο­ρούν, θεω­ρεί­ται νόμι­μη από τη νομο­θε­σία της ΕΕ. Ο κανο­νι­σμός 2021/8212 για τα «είδη διπλής χρή­σης» επι­τρέ­πει την πώλη­ση και εξα­γω­γή «ειδών κυβερ­νο­ε­πι­τή­ρη­σης», δηλα­δή «ειδών σχε­δια­σμέ­νων να επι­τρέ­πουν τη συγκε­κα­λυμ­μέ­νη επι­τή­ρη­ση φυσι­κών προ­σώ­πων μέσω παρα­κο­λού­θη­σης, εξα­γω­γής, συλ­λο­γής ή ανά­λυ­σης δεδο­μέ­νων από συστή­μα­τα πλη­ρο­φο­ριών και τηλε­πι­κοι­νω­νιών», αρκεί το κρά­τος εισα­γω­γής να … «σέβε­ται τα ανθρώ­πι­να δικαιώ­μα­τα», όπως θέτει υπο­κρι­τι­κά η ευρω­ε­νω­σια­κή νομοθεσία.

Η παρα­βί­α­ση του απορ­ρή­του των επι­κοι­νω­νιών από διά­φο­ρες υπη­ρε­σί­ες ασφα­λεί­ας και κρα­τι­κές αρχές των κρα­τών-μελών στη­ρί­ζε­ται στο επι­κίν­δυ­νο νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο που έχουν δια­μορ­φώ­σει κυβερ­νή­σεις και ΕΕ σε εθνι­κό και ευρω­ε­νω­σια­κό επί­πε­δο. Το θεσμι­κό αυτό πλαί­σιο στο όνο­μα εννοιών «λάστι­χο» που οι κυβερ­νή­σεις ερμη­νεύ­ουν ανά­λο­γα με τα συμ­φέ­ρο­ντα και τις επι­διώ­ξεις των επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομί­λων, όπως της «εθνι­κής ασφά­λειας», της «δημό­σιας τάξης», του «δημο­σί­ου συμ­φέ­ρο­ντος», άλλο­τε της «κατα­πο­λέ­μη­σης της τρο­μο­κρα­τί­ας», της «ριζο­σπα­στι­κο­ποί­η­σης» και του «οργα­νω­μέ­νου εγκλή­μα­τος» έχει ανά­γει σε κανό­να την παρα­κο­λού­θη­ση και το φακέ­λω­μα των πάντων, την συστη­μα­τι­κή και γενι­κευ­μέ­νη παρα­βί­α­ση της ιδιω­τι­κής ζωής και των προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων των εργα­ζο­μέ­νων. Είναι κατά συνέ­πεια απαράδεκτη.

Στην Ελλά­δα ο ν.2225/1994 της κυβέρ­νη­σης του ΠΑΣΟΚ, που έγι­νε ακό­μη χει­ρό­τε­ρος με τις τρο­πο­ποι­ή­σεις των κυβερ­νή­σε­ων της ΝΔ, το 2008 και του ΣΥΡΙΖΑ, το 2018 και προ­βλέ­πει την αυτο­μα­το­ποι­η­μέ­νη έγκρι­ση της άρσης του απορ­ρή­του των επι­κοι­νω­νιών από Εισαγ­γε­λέα με την επί­κλη­ση της «εθνι­κής ασφά­λειας», στη­ρί­ζε­ται στο άρθρο 15 παρ. 1 της οδη­γί­ας 2002/58/ΕΚ3 που προ­βλέ­πει ότι τα κρά­τη μέλη δύνα­νται να λαμ­βά­νουν νομο­θε­τι­κά μέτρα για να περιο­ρί­ζουν το απόρ­ρη­το των επι­κοι­νω­νιών για τη «δια­φύ­λα­ξη της εθνι­κής ασφά­λειας, της εθνι­κής άμυ­νας, της δημό­σιας ασφά­λειας, και για την πρό­λη­ψη, διε­ρεύ­νη­ση, δια­πί­στω­ση και δίω­ξη ποι­νι­κών αδικημάτων».

Με την επαί­σχυ­ντη οδη­γία 2006/24/ΕΚ επι­βάλ­λε­ται η δια­τή­ρη­ση από τους παρό­χους ηλε­κτρο­νι­κών επι­κοι­νω­νιών των «μετα­δε­δο­μέ­νων» όλων των πολι­τών σε κάθε κρά­τος-μέλος της ΕΕ και η άμε­ση διά­θε­ση τους στις υπη­ρε­σί­ες ασφα­λεί­ας. Τα «μετα­δε­δο­μέ­να» παρέ­χουν στοι­χεία για το ποιος μίλη­σε με ποιον, μέσω ποιων συσκευών, πότε, για πόση διάρ­κεια, καθώς και πού βρί­σκο­νταν αυτοί οι χρή­στες κατά τη συνο­μι­λία τους, ακό­μη και τις ανα­πά­ντη­τες κλή­σεις. Παρέ­χουν στους κατα­σταλ­τι­κούς μηχα­νι­σμούς και τις υπη­ρε­σί­ες ασφα­λεί­ας των κρα­τών μελών την δυνα­τό­τη­τα εξα­γω­γής ιδιαι­τέ­ρως ακρι­βών συμπε­ρα­σμά­των σε σχέ­ση με την ιδιω­τι­κή ζωή όλων των προ­σώ­πων, όπως οι καθη­με­ρι­νές συνή­θειες, οι τόποι δια­μο­νής, οι καθη­με­ρι­νές και άλλες μετα­κι­νή­σεις, οι ασκού­με­νες δρα­στη­ριό­τη­τες, οι κοι­νω­νι­κές σχέ­σεις τους και το κοι­νω­νι­κό περι­βάλ­λον στο οποίο τα πρό­σω­πα αυτά κινούνται.

Στην υπερ­ψή­φι­ση της, το Δεκέμ­βρη 2005 στο Ευρω­κοι­νο­βού­λιο, είχε πρω­το­στα­τή­σει ο σημε­ρι­νός υπουρ­γός εργο­δο­σί­ας, τότε ευρω­βου­λευ­τής της ΝΔ, Κ. Χατζη­δά­κης, ενώ στο Συμ­βού­λιο της ΕΕ πέρα­σε και με την ψήφο της τότε κυβέρ­νη­σης του ΠΑΣΟΚ.

Αν και η απα­ρά­δε­κτη οδη­γία κρί­θη­κε με από­φα­ση του Δικα­στη­ρί­ου της ΕΕ ανί­σχυ­ρη το 2013, ο στό­χος των οργά­νων της ΕΕ και των αστι­κών κυβερ­νή­σε­ων για γενι­κευ­μέ­νο φακέ­λω­μα των πάντων επι­τεύ­χθη­κε και με το παρα­πά­νω, αφού στο μετα­ξύ όλες οι κυβερ­νή­σεις των κρα­τών-μελών την ενσω­μά­τω­σαν στην εθνι­κή τους νομο­θε­σία. Στην Ελλά­δα η τότε κυβέρ­νη­ση του ΠΑΣΟΚ την κατέ­στη­σε εθνι­κή νομο­θε­σία με το Ν. 3917/2011 και μέχρι σήμε­ρα παρα­μέ­νει σε ισχύ, αφού όλες οι κατο­πι­νές δια­δο­χι­κές κυβερ­νή­σεις ΝΔ/ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ δια­τη­ρούν την άθλια αυτή νομο­θε­σία ανέπαφη.

Τα παρα­πά­νω εντάσ­σο­νται σ’ ένα νομο­θε­τι­κό πλέγ­μα φακε­λώ­μα­τος τερα­στί­ων δια­στά­σε­ων όπως:

Ο κανο­νι­σμός 2016/679 (Γενι­κός Κανο­νι­σμός Προ­στα­σί­ας Δεδο­μέ­νων) που γενι­κεύ­ει την κατα­γρα­φή, συλ­λο­γή και χρή­ση από τα αστι­κά κρά­τη των προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων με την επί­κλη­ση λόγων «ασφά­λειας του κρά­τους», «εθνι­κής άμυ­νας», «δημό­σιας ασφά­λειας», «πρό­λη­ψης, διε­ρεύ­νη­σης, δίω­ξης ποι­νι­κών αδι­κη­μά­των», «άλλων σημα­ντι­κών στό­χων γενι­κού δημό­σιου συμ­φέ­ρο­ντος της Ένω­σης ή κρά­τους μέλους» (άρθρο 23).

Η γιγα­ντιαία βάση προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων SIS III του συστή­μα­τος Σέν­γκεν για την ανταλ­λα­γή τους μετα­ξύ των κρατών-μελών.

Ο κανο­νι­σμός 2016/794 για την ανταλ­λα­γή δεδο­μέ­νων των υπη­ρε­σιών των κρα­τών μελών με την Ευρω­πόλ, διευ­ρύ­νο­ντας την «εντο­λή της», με βάση τον οποίο μπο­ρεί να δια­βι­βά­ζει προ­σω­πι­κά δεδο­μέ­να ακό­μη και σε ιδιώ­τες και υπη­ρε­σί­ες τρί­των χωρών.

Οι “Νόμοι” της ΕΕ για τις Ψηφια­κές Αγο­ρές και Ψηφια­κές Υπη­ρε­σί­ες (DMA-DSA) που εγκρί­θη­καν πρό­σφα­τα από το Ευρω­κοι­νο­βού­λιο, προ­ω­θούν την πλή­ρη εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση των προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων, παρα­δί­δο­ντάς τα για εμπο­ρι­κή χρή­ση στους ομί­λους-κολοσ­σούς του Διαδικτύου.

Η συγκρό­τη­ση και διεύ­ρυν­ση της λει­τουρ­γί­ας του EU-LISA, οργα­νι­σμού λει­τουρ­γι­κής δια­χεί­ρι­σης υπο­λο­γι­στι­κών συστη­μά­των ευρεί­ας κλί­μα­κας του λεγό­με­νου “Χώρου Ελευ­θε­ρί­ας Ασφά­λειας Δικαιο­σύ­νης” της ΕΕ, που επί της ουσί­ας συντο­νί­ζει όλους τους ευρω­ε­νω­σια­κούς οργα­νι­σμούς φακε­λώ­μα­τος και παρα­κο­λού­θη­σης, με τους Κανο­νι­σμούς 2011/1077 και 2018/1726.

Η οδη­γία (EE) 2016/681 για την δια­βί­βα­ση των προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων των επι­βα­τών αερομεταφορών.

Το πλαί­σιο αυτό συμπλη­ρώ­νε­ται με τη σύμ­βα­ση ΕΕ – ΗΠΑ, καθώς και με δεκά­δες τρί­τες χώρες, και επι­τρέ­πει την δια­βί­βα­ση των προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων των εργα­ζο­μέ­νων στα κρά­τη μέλη της ΕΕ στις υπη­ρε­σί­ες ασφα­λεί­ας των ΗΠΑ και των άλλων χωρών.

Γι’ αυτή την επι­κίν­δυ­νη κατά­στα­ση για τους λαούς της ΕΕ, βαριές ευθύ­νες έχουν όλες οι πολι­τι­κές ομά­δες του Ευρω­κοι­νο­βου­λί­ου και τα αντί­στοι­χα κόμ­μα­τά τους στα κρά­τη-μέλη, που πρω­το­στα­τούν στη δια­μόρ­φω­ση αυτού του αντι­λαϊ­κού νομο­θε­τι­κού πλαι­σί­ου και στη­ρί­ζουν την υλο­ποί­η­ση του. Εξάλ­λου, αυτό το νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο, σε συν­δυα­σμό με το γεγο­νός ότι η ΕΕ επι­σή­μως ισχυ­ρί­ζε­ται προ­κλη­τι­κά ότι οι εργα­τι­κοί-λαϊ­κοί αγώ­νες δια­τα­ράσ­σουν τη δημό­σια ζωή και ασφά­λεια κι αντι­με­τω­πί­ζο­νται συνε­πώς ως απει­λή, θέτει ξεκά­θα­ρα στο στό­χα­στρο το εργα­τι­κό-λαϊ­κό κίνη­μα που αγω­νί­ζε­ται για τα δικαιώ­μα­τά του με βάση τις σύγ­χρο­νες ανάγκες.

Με βάση τα παρα­πά­νω οι Ευρω­βου­λευ­τές του ΚΚΕ, Κώστας Παπα­δά­κης και Λευ­τέ­ρης Νικο­λά­ου-Αλα­βά­νος κατέ­θε­σαν το εξής ερώ­τη­μα στην Ευρω­παϊ­κή Επιτροπή:

“Πώς τοπο­θε­τεί­ται η Ευρ. Επι­τρο­πή για το γεγο­νός ότι το ίδιο το θεσμι­κό πλαί­σιο της ΕΕ, το οποίο έχει ενσω­μα­τω­θεί από τις κυβερ­νή­σεις και στις εθνι­κές νομο­θε­σί­ες, έχει κατα­στή­σει νόμο και επι­τρέ­πει την γενι­κευ­μέ­νη παρα­κο­λού­θη­ση των επι­κοι­νω­νιών, την παρα­βί­α­ση της ιδιω­τι­κής ζωής, τη συλ­λο­γή, επε­ξερ­γα­σία και ανταλ­λα­γή προ­σω­πι­κών δεδο­μέ­νων των εργα­ζο­μέ­νων σε όλα τα κρά­τη-μέλη της;”

Τμή­μα Πολι­τι­κής για τα δικαιώ­μα­τα των πολι­τών και συνταγ­μα­τι­κές υπο­θέ­σεις του Ευρω­παϊ­κού Κοι­νο­βου­λί­ου – Σε Βάθος Ανά­λυ­ση προ­ο­ρι­ζό­με­νη για την εξε­τα­στι­κή επι­τρο­πή του ΕΚ για την χρή­ση του κατα­σκο­πευ­τι­κού λογι­σμι­κού Pegasus και άλλων παρό­μοιων εργα­λεί­ων κυβερ­νο-λογι­σμι­κής παρα­κο­λού­θη­σης στην ΕΕ και τα κ‑μ της ή στό­χευ­σης πολι­τών ή δια­με­νό­ντων στην ΕΕ PE 732.268 – May 2022 –

Δεί­τε και

ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ: απόλυτο «ΚΟΥΚΟΥΛΩΜΑ»
μιας δύσοσμης _επικίνδυνης υπόθεσης

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο