Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κλοντ Μονέ, ο κατ’ εξοχήν ζωγράφος του φωτός

Σαν σήμε­ρα, 14 Νοεμ­βρί­ου του 1840 γεν­νή­θη­κε στο Παρί­σι, ο Όσκαρ Κλοντ Μονέ  από τους σημα­ντι­κό­τε­ρους ζωγρά­φους και ιδρυ­τής του ιμπρεσιονισμού.

Ο ζωγράφος με το καπέλο Ο Μονέ γεννήθηκε στο Παρίσι το 1840. Από μικρός άρχισε να πειραματίζεται με το χρώμα και τις φωτοσκιάσεις. Μαζί με άλλους εικαστικούς της εποχής του αγαπούσε να ζωγραφίζει στη φύση. Παρουσίασε την πρώτη του έκθεση στη γαλλική πρωτεύουσα το 1865.

Ο ζωγρά­φος με το καπέ­λο
Ο Μονέ γεν­νή­θη­κε στο Παρί­σι το 1840. Από μικρός άρχι­σε να πει­ρα­μα­τί­ζε­ται με το χρώ­μα και τις φωτο­σκιά­σεις. Μαζί με άλλους εικα­στι­κούς της επο­χής του αγα­πού­σε να ζωγρα­φί­ζει στη φύση. Παρου­σί­α­σε την πρώ­τη του έκθε­ση στη γαλ­λι­κή πρω­τεύ­ου­σα το 1865.

Ο Μονέ μαζί με άλλους καλ­λι­τέ­χνες έφτια­ξαν μια ομά­δα απο­γοη­τευ­μέ­νων. Στην ομά­δα συμ­με­τεί­χαν ο Ρενουάρ, ο Καμίλ Πισα­ρό, και ο Πωλ Σεζάν. Απο­κα­λού­σαν τον εαυ­τό τους «Ανώ­νυ­μη Κοι­νό­τη­τα Ζωγρά­φων, Γλυ­πτών, Χαρα­κτών…» και οργά­νω­σαν το 1874 μια έκθε­ση που περιε­λάμ­βα­νε ρηξι­κέ­λευ­θα έργα με λαμπε­ρά, ζωντα­νά χρώ­μα­τα και αυθόρ­μη­τες πινε­λιές. Μετά από μια κρι­τι­κή που όρι­ζε ένα εκ των έργων του Μονέ ως ιμπρε­σιο­νι­στι­κό, ο όρος επι­κρά­τη­σε για την περι­γρα­φή δια­φο­ρε­τι­κών και νέων έργων.

Ιδιαίτερη ατμόσφαιρα Ο Κλοντ Μονέ ζωγράφισε αρκετές φορές και τους βράχους στις ακτές της Νορμανδίας. Αυτός ο πίνακας του 1884 δείχνει την άμπωτη και έναν βράχο που γέρνει. Οι αντικατοπτρισμοί στο νερό είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα των ιμπρεσιονιστών.

Ιδιαί­τε­ρη ατμό­σφαι­ρα
Ο Κλοντ Μονέ ζωγρά­φι­σε αρκε­τές φορές τους βρά­χους στις ακτές της Νορ­μαν­δί­ας. Αυτός ο πίνα­κας του 1884 δεί­χνει την άμπω­τη και έναν βρά­χο που γέρ­νει. Οι αντι­κα­το­πτρι­σμοί στο νερό είναι ένα από τα αγα­πη­μέ­να θέμα­τα των ιμπρεσιονιστών.

Ερα­στής της φύσης και των πλού­σιων σε βλά­στη­ση ήρε­μους κήπους ο Μονέ, αν και πρω­το­πό­ρος του 19ου αιώ­να, εξα­κο­λου­θεί να είναι ένας θρύ­λος των εικα­στι­κών τεχνών.

Ο πίνακας του 1885 έχει τίτλο "Πάχνη στο Ζιβανσί". Ο Κλοντ Μονέ είναι ένας από τους κατ' εξοχήν ζωγράφους του φωτός. Και όπως και οι άλλοι συνάδελφοί του ιμπρεσιονιστές προσπάθησε να 'κρατήσει' τη στιγμή και να την αποτυπώσει στον καμβά.

Ο πίνα­κας του 1885 έχει τίτλο “Πάχνη στο Ζιβαν­σί”. Ο Κλοντ Μονέ είναι ένας από τους κατ’ εξο­χήν ζωγρά­φους του φωτός. Και όπως και οι άλλοι συνά­δελ­φοί του ιμπρε­σιο­νι­στές προ­σπά­θη­σε να ‘κρα­τή­σει’ τη στιγ­μή και να την απο­τυ­πώ­σει στον καμβά.

Πέθα­νε το 1926, σε ηλι­κία 86 ετών στο Ζιβερ­νύ της Νορμανδίας.

 Η αποθέωση της θάλασσας Η «Καλύβα του Τελωνειακού» του Κλωντ Μονέ φιλοτεχνήθηκε το 1882. Στον πίνακα αυτό μπορεί κανείς να εντοπίσει βασικά στοιχεία της ιμπρεσιονιστικής τεχνικής αλλά και κλασικά μοτίβα του σπουδαίου Γάλλου ζωγράφου. Το υγρό στοιχείο κυριαρχεί, όπως και το πράσινο χρώμα. Το φως λούζει το τοπίο δημιουργώντας υπέροχους ιριδισμούς. Ο πίνακας ανήκει στη Συλλογή του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.

Η απο­θέ­ω­ση της θάλασ­σας
Η «Καλύ­βα του Τελω­νεια­κού» του Κλωντ Μονέ φιλο­τε­χνή­θη­κε το 1882. Στον πίνα­κα αυτό μπο­ρεί κανείς να εντο­πί­σει βασι­κά στοι­χεία της ιμπρε­σιο­νι­στι­κής τεχνι­κής αλλά και κλα­σι­κά μοτί­βα του σπου­δαί­ου Γάλ­λου ζωγρά­φου. Το υγρό στοι­χείο κυριαρ­χεί, όπως και το πρά­σι­νο χρώ­μα. Το φως λού­ζει το τοπίο δημιουρ­γώ­ντας υπέ­ρο­χους ιρι­δι­σμούς. Ο πίνα­κας ανή­κει στη Συλ­λο­γή του Πανε­πι­στη­μί­ου Χάρβαρντ.

Λατρεία για τη Μεσόγειο Η παραθαλάσσια πόλη Μπορντιγκέρα στη Λιγουρία ήταν κατά τον 19ο αιώνα ιδιαίτερα προσφιλής στους ευρωπαίους καλλιτέχνες. Ο Κλωντ Μονέ ταξίδεψε εδώ το 1884 και λάτρεψε τις ιταλικές ακτές της Μεσογείου. Έμεινε στην περιοχή πάνω από τρεις μήνες και φιλοτέχνησε σπουδαία έργα όπως την «Θέα στη Μπορντιγκέρα».

Λατρεία για τη Μεσό­γειο
Η παρα­θα­λάσ­σια πόλη Μπορ­ντι­γκέ­ρα στη Λιγου­ρία ήταν κατά τον 19ο αιώ­να ιδιαί­τε­ρα προ­σφι­λής στους Ευρω­παί­ους καλ­λι­τέ­χνες. Ο Κλοντ Μονέ ταξί­δε­ψε εδώ το 1884 και λάτρε­ψε τις ιτα­λι­κές ακτές της Μεσο­γεί­ου. Έμει­νε στην περιο­χή πάνω από τρεις μήνες και φιλο­τέ­χνη­σε σπου­δαία έργα όπως την «Θέα στη Μπορντιγκέρα».

 

Χειμωνιάτικο ηλιοβασίλεμα στον Σηκουάνα Το ηλιοβασίλεμα και ο αντικατοπτρισμός του στον Σηκουάνα είναι απαράμιλλης ομορφιάς. Ο ήλιος μοιάζει με μια πορτοκαλί μπάλα κάπου στον ορίζοντα. Τα χρώματα είναι εκθαμβωτικά. Τα παχνίδια του φωτός και του νερού δημιουργούν μια μοναδική εικόνα, πρότυπο για την μετέπειτα ιμπρεσιονιστική ζωγραφική.

Χει­μω­νιά­τι­κο ηλιο­βα­σί­λε­μα στον Σηκουά­να
Το ηλιο­βα­σί­λε­μα και ο αντι­κα­το­πτρι­σμός του στον Σηκουά­να είναι απα­ρά­μιλ­λης ομορ­φιάς. Ο ήλιος μοιά­ζει με μια πορ­το­κα­λί μπά­λα κάπου στον ορί­ζο­ντα. Τα χρώ­μα­τα είναι εκθαμ­βω­τι­κά. Τα παι­χνί­δια του φωτός και του νερού δημιουρ­γούν μια μονα­δι­κή εικό­να, πρό­τυ­πο για την μετέ­πει­τα ιμπρε­σιο­νι­στι­κή ζωγραφική.

Οι τρεις κόρες Zερμέν, Σουζάν και Μπλανς ήταν οι τρεις θετές κόρες του Μονέ. Στο συγκεκριμένο πίνακα τις ζωγράφισε εν ώρα βόλτας με μια ξύλινη νορβηγική βάρκα, που ήταν εκείνη την εποχή της μόδας. Τα χρώματα χάνονται στο νερό, ενώ οι αντανακλάσεις των κοριτσιών είναι υποδειγματικές από άποψη τεχνικής αρτιότητας.

Οι τρεις κόρες
Zερ­μέν, Σου­ζάν και Μπλανς ήταν οι τρεις θετές κόρες του Μονέ. Στο συγκε­κρι­μέ­νο πίνα­κα τις ζωγρά­φι­σε εν ώρα βόλ­τας με μια ξύλι­νη νορ­βη­γι­κή βάρ­κα, που ήταν εκεί­νη την επο­χή της μόδας. Τα χρώ­μα­τα χάνο­νται στο νερό, ενώ οι αντα­να­κλά­σεις των κορι­τσιών είναι υπο­δειγ­μα­τι­κές από άπο­ψη τεχνι­κής αρτιότητας.

Το Αγγλικό Κοινοβούλιο Σε μια λονδρέζικη σειρά έργων ο Κλωντ Μονέ παρουσιάζει το εντυπωσιακό κτήριο της Βουλής των Κοινοτήτων σε πολλές παραλλαγές. Και εδώ παίζει με το φως, τα χρώματα του ουρανού και τις αντανακλάσεις τους στα νερά του Τάμεση.

Το Αγγλι­κό Κοι­νο­βού­λιο
Σε μια λον­δρέ­ζι­κη σει­ρά έργων ο Κλοντ Μονέ παρου­σιά­ζει το εντυ­πω­σια­κό κτή­ριο της Βου­λής των Κοι­νο­τή­των σε πολ­λές παραλ­λα­γές. Και εδώ παί­ζει με το φως, τα χρώ­μα­τα του ουρα­νού και τις αντα­να­κλά­σεις τους στα νερά του Τάμεση.

 

Το Ζιβερνί λουσμένο στο μωβ Το τοπίο είναι θολό, η γραμμή του ορίζοντα δυσδιάκριτη, ο ουρανός χάνεται στο νερό. Είναι ένας από τους πάμπολους πίνακες που ζωγράφισε ο Μονέ στο σπίτι του στο Ζιβερνί, έξω από το Παρίσι. Ο ίδιος έκανε ατελείωτες βόλτες με τη βάρκα του στον Σηκουάνα ενώ ζωγράφιζε ταυτόχρονα πολλούς πίνακες, κάνοντας «εικαστική μελέτη» των εποχών και των χρωμάτων τους με φόντο πάντα το ίδιο τοπίο.

Το Ζιβερ­νί λου­σμέ­νο στο μωβ
Το τοπίο είναι θολό, η γραμ­μή του ορί­ζο­ντα δυσ­διά­κρι­τη, ο ουρα­νός χάνε­ται στο νερό. Είναι ένας από τους πάμπο­λους πίνα­κες που ζωγρά­φι­σε ο Μονέ στο σπί­τι του στο Ζιβερ­νί, έξω από το Παρί­σι. Ο ίδιος έκα­νε ατε­λεί­ω­τες βόλ­τες με τη βάρ­κα του στον Σηκουά­να ενώ ζωγρά­φι­ζε ταυ­τό­χρο­να πολ­λούς πίνα­κες, κάνο­ντας «εικα­στι­κή μελέ­τη» των επο­χών και των χρω­μά­των τους με φόντο πάντα το ίδιο τοπίο.

Ο δρόμος προς το μοντερνισμό Ο Κλοντ Μονέ φιλοτέχνησε το 1865 τον "Δρόμο στο δάσος". Οι πινελιές του είναι φαρδιές. Οι φυλλωσιές των δέντρων φωτίζονται απαλά. Ο γάλλος ζωγράφος θεωρείται πρόδρομος του μοντερνισμού

Ο δρό­μος προς το μοντερ­νι­σμό
Ο Κλοντ Μονέ φιλο­τέ­χνη­σε το 1865 τον “Δρό­μο στο δάσος”. Οι πινε­λιές του είναι φαρ­διές. Οι φυλ­λω­σιές των δέντρων φωτί­ζο­νται απα­λά. Ο γάλ­λος ζωγρά­φος θεω­ρεί­ται πρό­δρο­μος του μοντερνισμού

Κλοντ Μονέ, Η Γέφυρα του Βατερλώ, 1903 Το έργο του διάσημου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου ενδέχεται να εκλάπη από τους Ναζί. Πουλήθηκε το 1907 από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στην γκαλερί Durand Ruel. Ο Εβραίος έμπορος και εκδότης Πάουλ Κασίρερ φέρεται να το δώρισε στη Μαρί Γκούρλιτ, η οποία το δώρησε με τη σειρά της το 1923 στον γιο της Χίλντεμπραντ.

Κλοντ Μονέ, Η Γέφυ­ρα του Βατερ­λώ, 1903
Το έργο του διά­ση­μου ιμπρε­σιο­νι­στή ζωγρά­φου ενδέ­χε­ται να εκλά­πη από τους Ναζί. Που­λή­θη­κε το 1907 από τον ίδιο τον καλ­λι­τέ­χνη στην γκα­λε­ρί Durand Ruel. Ο Εβραί­ος έμπο­ρος και εκδό­της Πάουλ Κασί­ρερ φέρε­ται να το δώρι­σε στη Μαρί Γκούρ­λιτ, η οποία το δώρη­σε με τη σει­ρά της το 1923 στον γιο της Χίλντεμπραντ.

 

Εγκαίνια με ιμπρεσιονιστές Ο Κλοντ Μονέ δεν ζωγράφιζε μόνο έργα με νούφαρα αλλά είχε φιλοτεχνήσει και μια σειρά με δεμάτια από στάχια. Το έργο του "Δεμάτι από στάχια, χιόνι, φως του ήλιου" το ζωγράφισε το 1891 και είναι ένα από τα κεντρικά εκθέματα στα εγκαίνια του νέου μουσείου στο Πότσδαμ.

Ο Κλοντ Μονέ δεν ζωγρά­φι­ζε μόνο έργα με νού­φα­ρα αλλά είχε φιλο­τε­χνή­σει και μια σει­ρά με δεμά­τια από στά­χυα. Το έργο του “Δεμά­τι από στά­χυα, χιό­νι, φως του ήλιου” το ζωγρά­φι­σε το 1891 και είναι ένα από τα κεντρι­κά εκθέ­μα­τα στα εγκαί­νια του νέου μου­σεί­ου στο Πότσδαμ.

 

Πηγή έργων: Deutsche Welle

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο