Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κυκλοφόρησε με πλούσια ύλη η “εφημερίδα του ΕΕΤΕ”

Έφτα­σε στη σύντα­ξη του “Ατέ­χνως” το ενη­με­ρω­τι­κό δελ­τίο του Επι­με­λη­τή­ριου Εικα­στι­κών “εφη­με­ρί­δα του ΕΕΤΕ”, με ποι­κί­λη ύλη και ανα­φο­ρά κυρί­ως στα οξυ­μέ­να προ­βλή­μα­τα του κλά­δου, που επι­δει­νώ­θη­καν από την πανδημία

Με τις προ­σκλή­σεις για τις Γενι­κές Συνε­λεύ­σεις των τμη­μά­των και τις Εκλογές

Έχει μεγά­λη σημα­σία για τον συλ­λο­γι­κό φορέα μας να συμ­με­τέ­χου­με στις εκλο­γές, ακό­μα κι. αν χρω­στά­με συν­δρομές από παλιά χρό­νια. Το ΔΣ σας καλεί να συμ­με­τέ­χε­τε κάνο­ντας δια­κα­νο­νι­σμό, αφού οι συν­θή­κες εργα­σί­ας στην παν­δη­μία μας έχουν φέρει όλους σε δύσκο­λη οικο­νο­μι­κή θέση (πλη­ρο­φο­ρί­ες…)

Λεπτο­μέ­ρειες …

Παρα­θέ­του­με ευρεία περίληψη

Να παρ­θούν τώρα μέτρα για την επι­βί­ω­ση και την υγεία των καλλιτεχνών
Παν­καλ­λι­τε­χνι­κό Συλ­λα­λη­τή­ριο
10-Ιαν-2022

Η κυβερ­νη­τι­κή πολι­τι­κή δια­χεί­ρι­σης της παν­δη­μί­ας αυξά­νει τους νεκρούς στη χώρα μας και αφή­νει χιλιά­δες καλ­λι­τέ­χνες άνερ­γους χωρίς μέτρα στή­ρι­ξης από τον Αύγου­στο μέχρι σήμερα.

Ταυ­τό­χρο­να επι­δο­τεί τους επι­χει­ρη­μα­τί­ες, παρα­γω­γούς και εργο­δό­τες — γεν­ναιό­δω­ρα τους μεγά­λους, με ψίχου­λα τους μικρούς. Το μόνο μέτρο που παίρ­νει η κυβέρ­νη­ση είναι η «ατο­μι­κή ευθύνη».

Μειώ­νει τις δαπά­νες του προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού για τη δημό­σια υγεία, αγνο­ώ­ντας τις έρευ­νες των επι­στη­μό­νων, που λένε ότι θα είχα­με κατά 40% λιγό­τε­ρους νεκρούς με ένα επαρ­κέ­στε­ρο Δη­μόσιο σύστη­μα Υγεί­ας. Πολ­λές παρα­στά­σεις, παρα­γω­γές, συναυ­λί­ες, δρά­σεις, ακυ­ρώ­νο­νται ή ανα­βάλ­λο­νται με τρα­γι­κές συνέ­πειες για τους καλ­λι­τέ­χνες. Ενώ οι γιορ­τές είναι παρα­δο­σια­κά πε­ρίοδος εντα­τι­κής εργα­σί­ας για καλ­λι­τε­χνι­κούς κλά­δους, οι καλ­λι­τέ­χνες στην πλειο­νό­τη­τά τους έμει­ναν χωρίς εισό­δη­μα. Ανα­γκά­στη­καν να εργα­στούν σε χώρους με συνω­στι­σμό που συχνά δεν τηρού­σαν τα μέτρα, δεχτή­καν πιέ­σεις να εργα­στούν ακό­μα και με covid ενώ ακό­μη και κρού­σμα­τα απο­κρύ­φτη­καν για να μην “πέσει” η παρα­γω­γή. Απα­γο­ρεύ­τη­κε εντε­λώς η μου­σι­κή, έμει­ναν χι­λιάδες άνθρω­ποι άνερ­γοι με κρα­τι­κή εντο­λή, χωρίς καμιά αποζημίωση.

Απαι­τού­με εδώ και τώρα:

  • Δωρε­άν ράπιντ τεστ σε όλους τους εργα­σια­κούς χώρους με ευ­θύνη της κυβέρνησης.
  • Δωρε­άν χορή­γη­ση σε όλους των ανα­γκαιων μέσων ατο­μι­κής προστασίας.
  • Η επι­δη­μιο­λο­γι­κή επι­τή­ρη­ση δεν είναι απο­κλει­στι­κά ατο­μι­κή μας ευθύ­νη, ούτε μπο­ρεί το κόστος της να βαρύ­νει τους εργαζόμενους.
  • Ενί­σχυ­ση του Δημό­σιου συστή­μα­τος Υγεί­ας, άμε­ση επί­τα­ξη των Ιδιω­τι­κών Νοσοκομείων.
  • Να δοθεί επι­τέ­λους η απο­ζη­μί­ω­ση ειδι­κού σκο­πού για όλους τους μήνες, από τον Αύγου­στο μέχρι σήμε­ρα και για όσο ουσια­στι­κά συνε­χί­ζε­ται ο περιο­ρι­σμός της εργασίας.
  • Να εντα­χθούν στα μέτρα στή­ρι­ξης και οι συνά­δελ­φοι που δου­λεύ­ουν με μπλο­κά­κι και οι μικροί επαγ­γελ­μα­τί­ες με εισο­δη­μα­τι­κά κριτήρια.
  • Να στα­μα­τή­σει ο απα­ρά­δε­κτος απο­κλεισμός όσων συνα­δέλ­φων εγγρά­φη­καν στο μητρώο καλ­λι­τε­χνών της ΕΡΓΑΝΗ, μετά τις 10 Ια­νουαρίου του 2021.
  • Να παρ­θούν μέτρα ουσια­στι­κής προ­στα­σί­ας στα σχολεία.
  • Να δοθούν άμε­σα τα δώρα Χρι­στου­γέν­νων του 2020 και 2021 σε όσους εργά­ζο­νται με σχέ­ση εξαρ­τη­μέ­νης εργα­σί­ας, καθώς και το δώρο Πάσχα και επί­δο­μα αδεί­ας του 2021 που δικαιού­μα­στε από τα έν­σημα των επιδοτήσεων.
  • Να υπο­λο­γι­στούν τα ένση­μα από την επι­δό­τη­ση του 2021 μέσω «ΕΡΓΑΝΗ» για να μπο­ρού­με να πάρου­με επι­δό­τη­ση ανερ­γί­ας μετά τις απο­λύ­σεις του Ιανουα­ρί­ου και να διορ­θω­θούν τα λάθη σε ΚΑΔ και ένση­μα σε σχέ­ση με το επο­χι­κό επίδομα.
  • Να αποζη­μιωθούν όλοι οι συνά­δελ­φοι σε περί­πτω­ση ακύ­ρω­σης ή ανα­βο­λής παρά­στα­σης ή δράσης.
  • Να απο­ζη­μιω­θούν οι συνά­δελ­φοι που δεν μπο­ρούν να εργα­στούν λόγω νόση­σης από covid-19.

Συνά­δελ­φοι που έφυ­γαν από τη ζωή

Το ΔΣ του ΕΕΤΕ εκφρά­ζει τη θλί­ψη του για την απώ­λεια των συνα­δέλ­φων Ανδρέα Αβδε­λό­που­λου, Νόρας Αρχε­λά­ου, Γιώρ­γου Αση­μα­κό­που­λου, Εύας Διβά­ρη, Γιώρ­γου Καλα­καλ­λά, Κυριά­κου Κατζου­ρά­κη, Ανα­στα­σί­ας Μπρι­σκό­λα, Γιώρ­γου Νικο­λα­ΐ­δη, Χαρί­κλειας Παξι­μα­δά, Χρή­στου Σαρα­κα­τσά­νου, Σύλ­βιας Σαρ­ρο­πού­λου, Δημή­τρη Τζά­νη, Μανό­λη Τσα­γκα­ρά­κη, Αλέ­κου Φασια­νού και Σέντης Χανια­δά­κη. Εκφρά­ζου­με τα θερ­μά μας συλ­λυπητήρια στους οικεί­ους τους.

Παρά­τα­ση του μειω­μέ­νου ΦΠΑ13% έως 30/6/2022

Παρέμ­βα­ση έκα­νε το ΕΕΤΕ στο Υπουρ­γείο Οικο­νο­μι­κών, (επι­ση­μά­να­με μετα­ξύ άλλων):

«…Η ύπαρ­ξη του ΦΠΑ στις εικα­στι­κές καλ­λι­τε­χνι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες απο­τε­λεί ένα φορολογι­κό βάρος που δυσχε­ραί­νει την επαγ­γελ­μα­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα των καλ­λι­τε­χνών, μειώ­νει το ήδη πε­νιχρό εισό­δη­μά τους και εμπο­δί­ζει την όποια δια­κί­νη­ση των έργων αφού επι­βα­ρύ­νει την τελι­κή τιμή.

Πάγια θέση του Επι­με­λη­τη­ρί­ου Εικα­στι­κών Τεχνών Ελλά­δας είναι η κατάρ­γη­ση του ΦΠΑ διό­τι ο καλ­λι­τέ­χνης είναι δημιουρ­γός και όχι έμπο­ρος ή επι­χει­ρη­μα­τί­ας. Προ­σφέ­ρει στον πολι­τι­σμό της χώρας και στην αισθη­τι­κή ανα­βάθ­μι­ση του δημό­σιου χώρου. Η Πολι­τεία με βάση τις διε­θνείς συμ­βά­σεις που έχει υπο­γρά­ψει (UNESCO) θα πρέ­πει να διευ­κο­λύ­νει την καλ­λι­τε­χνι­κή εργα­σία και την επι­κοι­νω­νία της τέχνης με το κοινό.

Το να μην αυξη­θεί ο ΦΠΑ από 1–1‑2022, όπως έχει εξαγ­γελθεί, είναι το ελά­χι­στο που μπο­ρεί να γίνει ώστε να δια­σω­θεί η εικα­στι­κή καλ­λι­τε­χνι­κή δρα­στηριότητα και η αξιο­πρε­πής δια­βί­ω­ση των δημιουργών».

Το ΕETE στη­ρί­ζει τις κινη­το­ποι­ή­σεις μαθη­τών και γονέ­ων των καλ­λι­τε­χνι­κών σχολείων

Με αιτή­μα­τα:

  • Κάλυ­ψη του συνό­λου των εκπαι­δευ­τι­κών κενών με μόνι­μους διο­ρι­σμούς καθη­γη­τών ειδι­κο­τή­των και έγκαι­ρη τοπο­θέ­τη­σή τους στις σχο­λι­κές μονάδες.
  • Κατάλ­λη­λες κτη­ρια­κές υπο­δο­μές για την διε­ξα­γω­γή καλ­λι­τε­χνι­κών μαθημάτων.
  • Δωρε­άν παρο­χή του ανα­γκαιου εργα­στη­ρια­κού εξο­πλι­σμού για την διεξαγωγή
  • των καλ­λι­τε­χνι­κών μαθημάτων.
  • Πιστο­ποί­η­ση του επι­πέ­δου σπου­δών στα καλ­λι­τε­χνι­κά μαθή­μα­τα και υπο­χρε­ω­τι­κή ανα­γνώ­ρι­σή του.

Επικαιρότητα…

Την ώρα που μαί­νε­ται η παν­δη­μία στη χώρα, με χιλιά­δες νεκρούς, δε­κάδες χιλιά­δες κρού­σμα­τα καθη­με­ρι­νά, με εξαι­ρε­τι­κά οξυ­μέ­να τα κοι­νωνικοοικονομικά προ­βλή­μα­τα, αύξη­ση της φτώ­χειας, την στιγ­μή που η Ελλά­δα αιμορ­ρα­γεί οικο­νο­μι­κά, τα κανά­λια, ιδιω­τι­κά και κρα­τι­κά, θριαμ­βολογούν για την υπε­ρο­χή της νέας δύνα­μης πυρός της πολε­μι­κής αε­ροπορίας των έξι πρώ­των RAFALE που κατέ­φθα­σαν την περα­σμέ­νη Τετάρ­τη στο αερο­δρό­μιο της Τανά­γρας, μόλις ένα χρό­νο μετά την υπο­γρα­φή της σύμ­βα­σης με την γαλ­λι­κή εται­ρεία (μισό χρό­νο δηλ. λιγό­τε­ρο από τον ενά­μι­ση χρό­νο που χρειά­στη­κε το Συμ­βού­λιο της Επι­κρα­τεί­ας για να απο­φαν­θεί ότι η από­φα­ση της κυβέρ­νη­σης να καταρ­γή­σει το σχέ­διο από την Γ’ Λυκεί­ου δεν είναι αντι­συ­νταγ­μα­τι­κή εφό­σον σε κάποιες σχο­λι­κές μονά­δες διδά­σκε­ται ως ενι­σχυ­τι­κή διδα­σκα­λία… για μερι­κούς μαθητές…).

Το κόστος της αγο­ράς των έξι και­νού­ριων και των δώδε­κα μεταχειρι­σμένων αυτών πολε­μι­κών … στο­λι­διών ανέρ­χε­ται στα 2,32 δις ευρώ.

Στη χώρα λοι­πόν που κατέ­χει το ευρω­παϊ­κό ρεκόρ στην ανερ­γία των νέων με ποσο­στό 31%, την ώρα που κλεί­νουν νοσο­κο­μεία, με μέσο όρο 100 νεκρούς καθη­με­ρι­νά, αύξη­ση κρου­σμά­των, που δεν δια­τί­θε­νται χρή­μα­τα για προ­σλή­ψεις προ­σω­πι­κού υγεί­ας, που δεν δια­τί­θε­νται χρή­ματα για προ­σλή­ψεις εκπαι­δευ­τι­κών. Τ ην ώρα που στρι­μώ­χνο­νται του­λάχιστον 25 παι­διά σε αίθου­σες 40 τετρα­γω­νι­κών μέτρων με μοναδι­κό μέτρο προ­στα­σί­ας τις μάσκες που αγο­ρά­ζουν οι οικο­γέ­νειές τους και τα ανοι­χτά παρά­θυ­ρα μέσα στο κατα­χεί­μω­νο, για­τί η Πολι­τεία δεν δια­θέ­τει χρή­μα­τα για να σπά­σουν τα τμή­μα­τα με λιγό­τε­ρους μαθη­τές, αντί­θε­τα κάνει συγ­χω­νεύ­σεις των τάξε­ων διό­τι νοσούν εκπαι­δευ­τι­κοί και κλεί­νει τα τμή­μα­τα με το πρω­τό­κολ­λο του 50+1 των νοσού­ντων μα­θητών, ούτε δια­θέ­τει κλι­μά­κια του ΕΟΔΥ για ελέγ­χους (για­τί που να βρει το απαι­τού­με­νο προ­σω­πι­κό;;;), η κυβέρ­νη­ση καμα­ρώ­νει και οργανώ­νει φιέ­στες και στρα­τιω­τι­κές επι­δεί­ξεις που θυμί­ζουν σκο­τει­νές επο­χές, ενώ παράλ­λη­λα μας ενη­με­ρώ­νουν τα κανά­λια για την εκπαίδευ­ση του ειδι­κού σώμα­τος της πανε­πι­στη­μια­κής αστυνομίας

Η δια­χεί­ρι­ση της παν­δη­μί­ας από την κυβέρ­νη­ση δεν είναι αποκομ­μένη από το σύνο­λο των πολι­τι­κών επι­λο­γών της. Αυτές οι επι­λο­γές έχουν όνο­μα και ταυ­τό­τη­τα.. Είναι η αντι­λαϊ­κή πολι­τι­κή που έχει κύρια χα­ρακτηριστικά την περι­φρό­νη­ση προς την κοι­νω­νία, την κατασπατάλη­ση του δημο­σί­ου χρή­μα­τος, που βγαί­νει από τον ιδρώ­τα και το αίμα των εργα­ζο­μέ­νων που φορο­λο­γού­νται απάν­θρω­πα, που στε­ρού­νται τα στοι­χειώδη καθη­με­ρι­νά αγα­θά και τα αυτο­νό­η­τα κοι­νω­νι­κά δικαιώ­μα­τα, όπως της Υγεί­ας, της Παι­δεί­ας, της θέρ­μαν­σης , της αξιο­πρε­πούς δια­βί­ω­σης, του Πολι­τι­σμού. Αντί γι’ αυτά η ελλη­νι­κή οικο­γέ­νεια προ­σπα­θεί να επι­βιώσει με τα επι­δό­μα­τα και το χαρ­τζι­λί­κι που πετά­ει σε λίγους η κυ­βέρνηση για να θολώ­σει τα νερά των σκαν­δά­λων, της δια­φθο­ράς, της κατα­στο­λής και της υπο­τα­γής στα συμ­φέ­ρο­ντα της διε­θνούς αγοράς.

Την ώρα που τα φίλα προς την κυβέρ­νη­ση ΜΜΕ ανα­λί­σκο­νται στην προ­βο­λή του κυβερ­νη­τι­κού έργου και στην ανά­δει­ξη των κατ’ επί­φα­ση καβγά­δων με την αντι­πο­λί­τευ­ση κι ενώ η ποιό­τη­τα των ειδή­σε­ων συ­ναγωνίζεται αυτήν των χωμα­τε­ρών, υπάρ­χει ένα κίνη­μα που βρά­ζει, οι εργα­ζό­με­νοι αντι­δρούν, οι υγειο­νο­μι­κοί, οι εκπαι­δευ­τι­κοί, οι μαθη­τές και οι φοι­τη­τές, οι γονείς, βρί­σκο­νται διαρ­κώς στους δρό­μους, οι κινητοποιή­σεις είναι σχε­δόν καθη­με­ρι­νές. Η κυβέρ­νη­ση απα­ντά με την κατα­στο­λή και την προ­σπά­θεια να φιμώ­σει αυτό το κίνη­μα που ολο­έ­να φου­ντώ­νει. Έτσι απο­κρύ­πτει από τα μέσα μαζι­κής ενη­μέ­ρω­σης την πραγματικότη­τα ή τη δια­στρε­βλώ­νει, ψηφί­ζει νόμους κατα­στο­λής και χειραγώγησης.

Το μεγά­λο ζητού­με­νο είναι οι εργα­ζό­με­νοι και μέσα σε αυτούς και εμείς οι καλ­λι­τέ­χνες, να δυνα­μώ­σου­με τους συλ­λο­γι­κούς αγώ­νες μας και να διεκ­δι­κή­σου­με οργα­νω­μέ­να και μαχη­τι­κά ‑χωρίς εκπτώ­σεις- τα δικαιώ­μα­τά μας στην τέχνη μας και στη ζωή.

Για τη μεί­ω­ση της δόκι­μης υπη­ρε­σί­ας των νεο­διό­ρι­στων εκπαιδευτικών

Με υπό­μνη­μα στο Υπουρ­γείο Παι­δεί­ας το ΕΕΤΕ στη­ρί­ζει το δίκαιο αί­τημα για μεί­ω­ση της δόκι­μης υπη­ρε­σί­ας των νεο­διό­ρι­στων εκ­παιδευτικών από δύο σε ένα χρό­νο. Οι περισ­σό­τε­ροι από τους νεο­διόριστους εκπαι­δευ­τι­κούς, για πολ­λά χρό­νια έζη­σαν ως νομά­δες, δου­λεύοντας ως ανα­πλη­ρω­τές που κάθε χρό­νο έπαιρ­ναν το χαρ­τί της από­λυσης, με την πιθα­νό­τη­τα να μην προ­σλη­φθούν την επό­με­νη χρο­νιά ή να βρε­θούν σε δια­φο­ρε­τι­κό τόπο, καλύ­πτο­ντας συνή­θως οργα­νι­κά κενά σε πολ­λά σχο­λεία και σε πολ­λές περιο­χές (3,4, ακό­μα και 5 σχο­λεία), χω­ρίς εργα­σια­κά δικαιώ­μα­τα (ασθέ­νεια, άδειες κ.α.) με μισθούς πεί­νας ώστε να καλύ­πτουν τις στοι­χειώ­δεις ανά­γκες μετα­κί­νη­σης και δια­βί­ω­σης και ουσια­στι­κά, χωρίς κοι­νω­νι­κά δικαιώ­μα­τα, αφού δεν είχαν τη δυνατό­τητα να κάνουν οικο­γέ­νεια, να έχουν στα­θε­ρή εστία και φυσι­κά κοινω­νική ζωή, κάποιοι έκα­ναν οικο­γέ­νειες, που τώρα ανα­γκά­ζο­νται να αποχωριστούν.

Τώρα, που θα έπρε­πε να αισθαν­θούν την ασφά­λεια του μό­νιμου διο­ρι­σμού, με τη δόκι­μη υπη­ρε­σία για δύο χρό­νια ακό­μη, βρί­σκο­νται στο έλε­ος των τοπο­θε­τή­σε­ων σε απο­μα­κρυ­σμέ­νες περιο­χές από τον τόπο τους, ενώ «δοκι­μά­στη­καν» ήδη, σκλη­ρά για 10, 15 ακό­μα και 20 χρόνια.

Στη­ρί­ζου­με το δίκαιο αίτη­μα των νεο­διό­ρι­στων εκπαι­δευ­τι­κών για­τί σχε­δόν τα μισά μέλη του ΕΕΤΕ ματώ­νουν για χρό­νια στα σχο­λεία κάτω από απα­ρά­δε­κτες συν­θή­κες εργα­σί­ας, προ­σπα­θώ­ντας να εμπνεύ­σουν τους μαθη­τές τους για τις αξί­ες της Τέχνης και του Πολι­τι­σμού που κα­ταρρακώνονται από τις πολι­τι­κές επι­λο­γές των κυβερ­νή­σε­ων, ενώ πλήτ­τονται από την εκδί­ω­ξη των εικα­στι­κών μαθη­μά­των από το Λύκειο και από τις αμφί­βο­λες ανα­θέ­σεις στο Δημοτικό.

Το ΕΕΤΕ αγω­νί­ζε­ται για διο­ρι­σμούς μόνι­μων εκπαι­δευ­τι­κών, για μο­νιμοποίηση όλων των ανα­πλη­ρω­τών, για αξιο­πρε­πείς συν­θή­κες εργα­σί­ας, για ένα σχο­λείο ισό­τι­μο και χωρίς δια­κρί­σεις για όλους τους μαθη­τές, για πολύ­πλευ­ρη και ουσια­στι­κή μόρ­φω­ση, αγω­νί­ζε­ται για το δικαιω­μα όλων των μαθη­τών στην αισθη­τι­κή αγω­γή και την καλ­λι­τε­χνι­κή παι­δεία. Αγω­νί­ζε­ται για μάθη­μα τέχνης σε όλες τις τάξεις, σε κάθε σχολείο.

Για την κατάρ­γη­ση των καλ­λι­τε­χνι­κών μαθη­μά­των στο Λύκειο
Το ΣτΕ απο­φά­σι­σε, όπως το περι­μέ­να­με

Με επτά­μι­σι μήνες καθυ­στέ­ρη­ση, το Γ’ Τμή­μα του Συμ­βού­λιου της Επι­κρα­τεί­ας έκρι­νε ότι είναι “Συνταγ­μα­τι­κή η αφαί­ρε­ση από το ωρο­λό­γιο πρό­γραμ­μα της Γ’ Λυκεί­ου των ειδι­κών μαθη­μά­των «Ελεύ­θερο Σχέ­διο» και «Γραμ­μι­κό Σχέ­διο»· προ­βλέ­πε­ται άλλω­στε άλλος τρό­πος διδα­σκα­λί­ας τους.

Μη νόμι­μες οι προ­σβαλ­λό­με­νες κατά το μέρος που καταρ­γούν το μάθη­μα «Καλ­λι­τε­χνι­κή Παι­δεία» από το ωρο­λό­γιο πρό­γραμ­μα της Α’ Λυκεί­ου, κατά παρα­γνώ­ρι­ση των κρι­τη­ρί­ων άσκη­σης της κανο­νι­στι­κής αρμο­διό­τη­τας της Διοί­κη­σης”, απο­δε­χό­με­νο έτσι ως συνταγ­μα­τι­κή την κατάρ­γη­ση από το ωρο­λό­γιο πρό­γραμ­μα λυκεί­ου των μαθη­μά­των επι­λο­γής «Ελεύ­θε­ρο Σχέ­διο» και «Γραμ­μι­κό Σχέ­διο» (Γ’ Λυκεί­ου) και «Καλ­λι­τε­χνι­κή Παι­δεία» (Α’ Λυκεί­ου). Ως προς τα ει­δικά μαθή­μα­τα σχε­δί­ου, πάντως, κρί­θη­κε από το ΣτΕ ότι η διδασκα­λία τους εξα­κο­λου­θεί να προ­βλέ­πε­ται στη Γ’ Λυκεί­ου, καθώς ρυθμίζε­ται ήδη με τις δια­τά­ξεις του άρθρου 26 του ν. 4368/2016, όπως ισχύ­ει μετά την τρο­πο­ποί­η­σή του με το άρθρο 14 του ν. 4713/2020, μέσω του προ­γράμ­μα­τος ενι­σχυ­τι­κής διδα­σκα­λί­ας του Υπ. Παι­δεί­ας, όσων μαθη­τών επι­θυ­μούν να εξε­τα­στούν στα μαθή­μα­τα αυτά για την εισα­γω­γή τους σε ιδρύ­μα­τα τρι­το­βάθ­μιας εκπαίδευσης

(σσ. Βέβαια δεν έγι­νε καμία κου­βέντα για την ανά­γκη όλων των μαθη­τών στα μαθή­μα­τα Τέχνης, ούτε για το αν η λεγό­με­νη «ενι­σχυ­τι­κή διδα­σκα­λία» καλύ­πτει όλους τους μα­θητές που προ­ο­ρί­ζο­νται σε σχε­τι­κές με την Τέχνη σπουδές…).

PDF Logo

Εφημερίδα EETE_ 211

facebook logo click

Απο­φά­σεις της προ­γραμ­μα­τι­κής Γενι­κής Συνέ­λευ­σης των μελών του ΕΕΤΕ

Παρα­θέ­του­με τμή­μα της εισή­γη­σης (η οποία εγκρί­θη­κε ομό­φω­να από τη ΓΣ) που ανα­φέ­ρε­ται στα δια­χρο­νι­κά προ­βλή­μα­τα του χώρου των εικαστικών:

«Οι εικα­στι­κοί στην πλειο­νό­τη­τά τους παρα­μέ­νουν ανα­σφά­λι­στοι για την καλ­λι­τε­χνι­κή εργα­σία τους. Οι λεγό­με­νες «τιμη­τι­κές συντά­ξεις» έχουν συρ­ρι­κνω­θεί και δίνο­νται σε ελά­χι­στους. O νόμος για «το 1%», ποσό που οφεί­λει να δια­τί­θε­ται για δημιουρ­γία και τοπο­θέ­τη­ση εικα­στι­κών έργων σε δημό­σιους χώρους και κτί­ρια, με δημο­σί­ους καλ­λι­τε­χνι­κούς δια­γω­νι­σμούς, δεν έχει ποτέ υλο­ποι­η­θεί από τότε που ψηφί­στη­κε (1997), ενώ ο νόμος που ψηφί­στη­κε το 2016 από την Κυβέρ­νη­ση ΣΥΡΙΖΑ, ο ν. 4412/16, για τις προ­μή­θειες του Δημο­σί­ου, στην ουσία τορ­πι­λί­ζει τους καλ­λι­τε­χνι­κούς δια­γω­νι­σμούς, ενι­σχύ­ει την ασυ­δο­σία και απα­ξιώ­νει την τέχνη.

Αυτό έχει ήδη δια­μορ­φώ­σει μια ασφυ­κτι­κή κατά­στα­ση στο χώρο των δημό­σιων καλ­λι­τε­χνι­κών έργων και βρι­σκό­μα­στε σε μια συνε­χή δια­δι­κα­σία παρεμ­βά­σε­ων προς δημό­σιους φορείς, την Τοπι­κή Αυτο­διοί­κη­ση, διεκ­δι­κώ­ντας τόσο το να γίνο­νται καλ­λι­τε­χνι­κοί δια­γω­νι­σμοί , όσο και να εφαρ­μό­ζε­ται ο νόμος του ΕΕΤΕ: ότι μόνο μέλη του ΕΕΤΕ μπο­ρούν να ανα­λαμ­βά­νουν δημό­σια καλ­λι­τε­χνι­κά έργα, νόμο που πολύ συχνά τον κατα­πα­τούν, με πρώ­το παρα­βά­τη το ίδιο το Δημό­σιο, που ανα­θέ­τει σε ιδιω­τι­κές εται­ρί­ες έργα στα οποία οι εικα­στι­κοί εργά­ζο­νται χωρίς εργα­σια­κά δικαιώ­μα­τα

  • Για την αισθη­τι­κή αγω­γή και την καλ­λι­τε­χνι­κή Παι­δεία, με αιχ­μή την κατάρ­γη­ση της Υπ. Από­φα­σης που εξο­βε­λί­ζει την τέχνη από το Λύκειο. Στις 13 Μαΐ­ου 2021 εκδι­κά­σθη­κε η αγω­γή του ΕΕΤΕ και της Ένω­σης στο Συμ­βού­λιο Επι­κρα­τεί­ας και η από­φα­ση δεν εκδό­θη­κε ακό­μα (σ.σ. την ημέ­ρα της Γεν. Συνέλευσης). 
    • Διεκ­δι­κού­με: Μάθη­μα εργα­στη­ρια­κό δίω­ρο, σε όλες τις τάξεις, εργα­σια­κά δικαιώ­μα­τα των εκπαι­δευ­τι­κών, μονι­μο­ποί­η­ση όλων των ανα­πλη­ρω­τών, κατάρ­γη­ση της «τιμω­ρί­ας» για το παρά­βο­λο, οργα­νι­κές θέσεις για τους εικα­στι­κούς στα Δημοτικά.
  • Ανά­γκη οικο­νο­μι­κής στή­ρι­ξης των καλ­λι­τε­χνών με βάση το μητρώο του ΕΕΤΕ και προ­τά­σεις για αντι­με­τώ­πι­ση πάγιων ζητη­μά­των του κλά­δου μας (ασφα­λι­στι­κό, φορο­λο­γι­κό, δημό­σια καλ­λι­τε­χνι­κά έργα, δια­γω­νι­σμούς κλπ).
  • Ζητή­μα­τα είναι σε εκκρε­μό­τη­τα όπως: η ορι­στι­κή τοπο­θέ­τη­ση των έργων που αγο­ρά­στη­καν από το ΕΕΤΕ για το ΥΠΠΟΑ, η οικο­νο­μι­κή ενί­σχυ­ση εικα­στι­κών καλ­λι­τε­χνών μελών του ΕΕΤΕ με βάση το μητρώο του ΕΕΤΕ αυτή τη φορά, όχι με αγο­ρά έργων (να θυμί­σου­με ότι κατά τη συνά­ντη­ση με το ΔΣ του ΕΕΤΕ η κ. Μεν­δώ­νη την 1η Οκτω­βρί­ου 2020 είχε ανα­φέ­ρει ότι οι 300.000 € για την αγο­ρά έργων είναι η πρώ­τη δόση της ενίσχυσης).
  • Διεκ­δι­κού­με μαζί με σωμα­τεία άλλων καλ­λι­τε­χνι­κών κλά­δων: οικο­νο­μι­κή ενί­σχυ­ση των καλ­λι­τε­χνών όσο διαρ­κεί η παν­δη­μία, ανα­στο­λή πληρωμών/διαγραφή χρε­ών της περιό­δου της παν­δη­μί­ας, κατάρ­γη­ση του φόρου επι­τη­δεύ­μα­τος, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ».

Η Γενι­κή Συνέ­λευ­ση αποφάσισε:

  • Την ανά­γκη να κατο­χυ­ρώ­σου­με στην πρά­ξη το «δικαί­ω­μα θέα­σης» των έργων μας στις εκθέ­σεις (ιδρυ­μά­των, φορέ­ων του Δημο­σί­ου κλπ.) και να διεκ­δι­κή­σου­με την πλη­ρω­μή του στους καλ­λι­τέ­χνες. Θα συγκρο­τη­θεί ομά­δα εργα­σί­ας για το θέμα.
  • Να μελε­τη­θεί και να διεκ­δι­κη­θεί εργα­σια­κό πλαί­σιο για τους εικα­στι­κούς που εργά­ζο­νται στα μεγά­λα ιδρύ­μα­τα που λει­τουρ­γούν στον χώρο του Πολι­τι­σμού (Νιάρ­χος, Στέ­γη, Νέον, Μέγα­ρο κλπ)
  • Να προ­ω­θή­σου­με το θέμα της έκδο­σης ΠΔ για τη λει­τουρ­γία του Πει­θαρ­χι­κού Συμ­βου­λί­ου του ΕΕΤΕ.

Προ­γραμ­μα­τι­σμούς δρά­σε­ων του ΕΕΤΕ για το 2022

  • Η έκθε­ση «Χαρα­κτι­κή. Από την Προϊ­στο­ρία στην Ελλά­δα του σή­μερα» στην ΑΣΚΤ, 29/12/ 2021 — 28/2/2022.
  • Ολο­κλή­ρω­ση της ‘Εκ­θεσης με αφορ­μή την επέ­τειο της Επα­νά­στα­σης του 1821.
  • Ημε­ρίδα για τα εικα­στι­κά και το 1821
  • Ται­νία — πα­ραγωγή του ΕΕΤΕ με θέμα «Oι εικα­στι­κές τέχνες και τα 200 χρό­νια από την επέ­τειο του 1821».
  • Ημε­ρί­δα για τις Κρί­σεις εικα­στι­κών έργων από το ΕΕΤΕ (κρι­τή­ρια εισ­δο­χής νέων μελών, συμ­με­το­χής σας εκθέ­σεις του ΕΕΤΕ, καλ­λι­τε­χνι­κοί δια­γω­νι­σμοί, εκπρο­σώ­πη­ση του ΕΕΤΕ σε εκθέσεις).
  • Συμπό­σιο στην Πάτρα για τα 100 χρό­νια από τη Μικρα­σια­τι­κή Κατα­στρο­φή σε συν­δί­ορ­γά­νω­ση με τον Δήμο.
  • Πρό­τα­ση του ΕΕΤΕ προς την Περι­φέ­ρεια Θεσ­σα­λο­νί­κης: συμπό­σιο γλυ­πτι­κής με θέμα «100 χρό­νια Προσφυγιά».
  • Εκθέ­σεις δρά­σεις σε Περι­φέ­ρειες με βάση τον προ­γραμ­μα­τι­σμό που κάνουν οι περι­φε­ρεια­κές επι­τρο­πές του ΕΕΤΕ: 
    • α) γία τον Βίτσέν­τζο Κορ­νά­ρο στην Κρήτη,
    • β) Εικα­στι­κές δρά­σεις το «Παυ­σί­λυ­πο» στην Καρδίτσα,
    • γ) Προ­ώ­θη­ση της εικα­στι­κής δημιουρ­γί­ας των μελών που ζουν στην Περι­φέ­ρεια, στα αστι­κά κέντρα και ιδιαί­τε­ρα στην Αθήνα,
    • δ) Υλο­ποί­η­ση προ­τά­σε­ων των περι­φε­ρεια­κών επιτροπών.
  • Θεσμο­θέτηση από το ΕΕΤΕ ετή­σιας Έκθε­σης απο­φοί­των των 4 Σχο­λών Κα­λών Τεχνών.
  • Εκδή­λω­ση στο χώρο της Πανελ­λή­νιας ‘Ενω­σης Αγω­νιστών Μακρο­νή­σου (ΠΕΚΑΜ) για τον Μακρο­νη­σιώ­τη γλύ­πτη Γρη­γό­ρη Ρίζό­που­λο που δεν υπάρ­χει πια, ο οποί­ος ήταν μέλος της Εφο­ρίας Γλυ­πτι­κής του ΕΕΤΕ και Πρό­ε­δρος της ΠΕΚΑΜ.
  • Έκθε­ση εικα­στικών με αφορ­μή τα 100 χρό­νια από τη Μικρα­σια­τι­κή Καταστροφή.
  • Λει­τουρ­γία του κτι­ρί­ου Μπι­νιώ­ρη που επι­σκευά­σα­με και εξο­πλίζουμε τώρα.
  • Προ­γραμ­μα­τι­σμός φιλο­ξε­νί­ας καλ­λι­τε­χνών και συμποσίων.
  • Ανα­ζή­τη­ση και Διεκ­δί­κη­ση εκθε­σια­κού χώρου του ΕΕΤΕ σε Αθή­να και Θεσσαλονίκη.
  • Δημιουρ­γία του Μου­σεί­ου Ελληνι­κής Χαρα­κτι­κής για το οποίο ήδη συλ­λέ­γου­με τα έργα.
  • Αξιοποί­ηση του Ανοι­χτού Εργα­στη­ρί­ου Χαρα­κτι­κής του Δήμου Νίκαιας-Ρέντη που λει­τουρ­γεί σε συνερ­γα­σία με το ΕΕΤΕ.

Σήμε­ρα έχου­με τη δυνα­τό­τη­τα να επι­κοι­νω­νού­με με συναδέλ­φους μας από όλη την Ελλά­δα. Από αυτές ας συνα­ντή­σεις που πραγ­ματοποιήθηκαν αντλού­με σκέ­ψεις: Για την πορεία των τεχνών στις μέρες μας, για την λει­τουρ­γία (με ας όποιες παθο­γέ­νειες) του ΕΕΤΕ, για δια­φο­ρε­τι­κές οπτι­κές προ­σέγ­γι­σης σε όλα αυτά. Γ ία την αξιο­πρε­πή ύπαρ­ξη του εικα­στι­κού Καλ­λι­τέ­χνη όπου κι αν βρί­σκε­ται γεω­γρα­φι­κά, όπως και αν βιο­πο­ρί­ζε­ται, με όσα και αν γεμί­ζει τη ζωή του καθημερινά.

Χρεια­ζό­μα­στε μία συνε­χή επε­ξερ­γα­σία του ρόλου της Τέχνης σας μέρες μας. Προ­κύ­πτει η ανά­γκη να έχου­με την δυνα­τό­τη­τα ορ­γάνωσης (υπό την αιγί­δα του ΕΕΤΕ) μικρό­τε­ρων ολι­γο­με­λών δρά­σε­ων. Το ΕΕΤΕ έχει το κύρος να αγκα­λιά­σει (να πάρει υπό την αιγί­δα του και να βοη­θή­σει σε τεχνι­κά ζητή­μα­τα) μικρό­τε­ρες πρω­το­βου­λί­ες συ­ναδέλφων σε κάθε μεριά της χώρας. Το κύρος αυτό έχει χτι­στεί από τη δυνα­μι­κή που έχει ανα­πτύ­ξει ο φορέ­ας μας στην εδραί­ω­ση του κοι­νω­νι­κού ρόλου της Τέχνης.

Να γίνουν οι συνά­δελ­φοί — με πιο ενερ­γό τρό­πο — εκφρα­στές των στό­χων του φορέα μας στον τόπο τους .

Να ζητά­με κάθε καλο­καί­ρι σε κάθε Δήμο που ζού­με, χώρους για ποι­κί­λες εκδη­λώ­σεις — παρεμ­βά­σεις με συμ­με­το­χή (κυρί­ως) των ντό­πιων καλ­λι­τε­χνών μελών μας. Να ενερ­γο­ποι­ή­σου­με τοπι­κές Πινα­κοθήκες ή άλλους προ­σφε­ρό­με­νους χώρους. Προ­ϋ­πό­θε­ση για αυτά: Η συχνή επι­κοι­νω­νία τόσο μετα­ξύ των μελών όσο και με το ΔΣ ώστε να υπάρ­χει διαρ­κής συσπεί­ρω­ση και αλληλεγγύη.

Έτσι ώστε να ξεπερ­νιού­νται — κατά το δυνα­τόν — τα διστο­πι­κά φαι­νό­με­να που κάποιες φορές παρα­τη­ρού­νται. Να υπάρ­ξει κάποιο σχέ­διο γία επα­φή και γνω­ρι­μία μετα­ξύ μας, ιδιαί­τε­ρα σας απο­μα­κρυ­σμέ­νες πε­ριοχές. Ol εκθέ­σεις είναι το μίσό μέρος της δου­λειάς μας. Χρειάζε­ται συνερ­γα­σία με επι­τρο­πές που δρουν σε τοπι­κό επί­πε­δο γία θέ­ματα που αφο­ρούν όλη την κοι­νω­νία και τους καλ­λι­τέ­χνες μαζί.

Κλεί­νο­ντας: Το ΕΕΤΕ στα 77 χρό­νια ζωής του ως «σώμα» των καλ­λι­τε­χνών βρί­σκε­ται μπρο­στά απ’ τη μία στην επι­δεί­νω­ση των συν­θη­κών που ζουν και εργά­ζο­νται οι εικα­στι­κοί στην Ελλά­δα και σε όλη την Ευρω­παϊ­κή Ένω­ση, και από την άλλη, δυνα­μω­μέ­νο μέσα από τους ίδιους τους καλ­λι­τέ­χνες, τους αγώ­νες και έμπει­ρο, μπο­ρεί σήμε­ρα με την ενερ­γή συμ­με­το­χή των μελών του και την συ- στρά­τευ­ση, να συμ­βά­λει αφε­νός στην ενί­σχυ­ση της κοι­νω­νι­κής λει­τουρ­γί­ας της Τέχνης και στην ενί­σχυ­ση του κοι­νω­νι­κού ρόλου των καλ­λι­τε­χνών, αφ’ ετέ­ρου στον αγώ­να για την στή­ρι­ξη των καλ­λιτεχνών για να μπο­ρούν να πραγ­μα­τώ­νουν το έργο τους και να το προ­ω­θούν μέσα στην κοινωνία..»

Απ’ ευθεί­ας ανά­θε­ση μνη­μεί­ου στην Περι­φέ­ρεια Αττικής

Όταν η ίδια η Περι­φέ­ρεια Αττι­κής δεν σέβε­ται τους καλ­λι­τέ­χνες και τους θεσμούς: Την έγκρι­ση σκο­πι­μό­τη­τας και δαπά­νης του ποσού των 400.000,00 € (πλέ­ον Φ.Π.Α.), για την δημιουρ­γία «Μνη­μεί­ου Ελλη­νι­σμού και Φιλελ­λη­νι­σμού» που θα τοπο­θε­τη­θεί στο Πεδί­ον του Άρε­ως, απο­φά­σι­σε στις 10/1/2022 κατά πλειο­ψη­φία το Περι­φε­ρεια­κό Συμ­βού­λιο Ατ­τικής, με απ’ ευθεί­ας ανά­θε­ση στον εικα­στι­κό Παύ­λο Κου­γιουμ­τζή, όταν η νομο­θε­σία θέτει ως όριο για την απ’ ευθεί­ας ανά­θε­ση στις περι­φέ­ρειες τα 5.869,40 ευρώ!

Το ΕΕΤΕ θα προ­βεί στις νόμι­μες ενέρ­γειες για την υπο­στήριξη της δια­δι­κα­σί­ας των Πανελ­λή­νιων Καλ­λι­τε­χνι­κών διαγωνισμών.

Επι­λε­κτι­κή αγο­ρά έργων τέχνης από το ΕΜΣΤ

Το ΔΣ του Εθνι­κού Μου­σεί­ου Σύγ­χρο­νης Τέχνης — ΕΜΣΤ, με εισήγη­ση της νέας διευ­θύ­ντριας κ. Γρέ­γου, προ­χω­ρά σε επι­λε­κτι­κή αγο­ρά έργων τέχνης από το ποσό της έκτα­κτης επι­χο­ρή­γη­σης του ΥΠΠΟΑ για την ενί­σχυ­ση του σύγ­χρο­νου πολι­τι­σμού και ειδι­κό­τε­ρα για τη στή­ριξη της σύγ­χρο­νης εικα­στι­κής δημιουρ­γί­ας, λόγω των επι­πτώ­σε­ων της υγειο­νο­μι­κής κρί­σης, συνο­λι­κού ύψους 210.000 ευρώ, η οποία του δό­θηκε στις 2 Ιου­νί­ου του 2020.

Δόθη­καν από το Υπουρ­γείο Πολι­τι­σμού κάποια χρή­μα­τα, που ου­σιαστικά είναι μια ελά­χι­στη “στα­γό­να στον ωκε­α­νό των ανα­γκών” των εικα­στι­κών καλ­λι­τε­χνών, την οποία μάλι­στα το ΕΜΣΤ όχι μόνο μέχρι σήμε­ρα ‑ενά­μι­ση χρό­νο μετά- δεν έχει δια­νεί­μει, αλλά και απο­φα­σί­ζει να τη χρη­σι­μο­ποι­ή­σει και έξω από τους σκο­πούς για τους οποί­ους δό­θηκε, για τον εμπλου­τι­σμό των συλ­λο­γών του και μόνο και μάλι­στα με τα λεχθέ­ντα κατά την συνε­δρί­α­ση του ΔΣ του ΕΜΣΤ: «Αυτούς ξέρου­με, αυτούς θέλου­με και από αυτούς αγο­ρά­ζου­με έργα τέχνης»!…

Ούτε καν συζή­τη­σαν την πρό­τα­ση του ΕΕΤΕ να γίνει ανοι­χτή πρό­σκληση ενδια­φέ­ρο­ντος προς όλους τους καλ­λι­τέ­χνες, θέτο­ντας εισο­δηματικά κρι­τή­ρια για την συμ­με­το­χή τους στην αγο­ρά έργων τέχνης από το ΕΜΣΤ. Δυστυ­χώς, με εισή­γη­ση της νέας διευ­θύ­ντριας του ΕΜΣΤ κ. Γρέ­γου, απο­φά­σι­σαν την επι­λε­κτι­κή αγο­ρά έργων τέχνης μόνο από εννέα (9) καλ­λι­τέ­χνες, εκ των οποί­ων μόνο οι τρεις είναι μέλη του ΕΕΤΕ!

Η προ­κλη­τι­κή αυτή από­φα­ση, μόνο ως δείγ­μα γρα­φής μπο­ρεί να χαρα­κτη­ρι­στεί για το τι πρό­κει­ται να ακο­λου­θή­σει, μιας και ευθέ­ως ξε­καθάρισε η κ. Γρέ­γου στο ΔΣ του ΕΜΣΤ ότι και στο δεύ­τε­ρο ποσό των 80.000 ευρώ για ανά­θε­ση παρα­γω­γής καλ­λι­τε­χνι­κού έργου θα ακο­λουθηθεί, η ίδια επι­λε­κτι­κή μέθο­δος αγο­ράς έργων τέχνης!

Όσον αφο­ρά το τρί­το μέρος της επι­χο­ρή­γη­σης του ΥΠΠΟΑ των 50.000 ευρώ για την παρα­γω­γή ψηφια­κών δρά­σε­ων, μόνο εκτός τόπου και χρό­νου, μπο­ρεί να χαρα­κτη­ρι­στεί η εισή­γη­ση της κ. Διευ­θύ­ντριας, η οποία ανα­φέρ­θη­κε σε παρα­γω­γή ψηφια­κού περιο­δι­κού του ΕΜΣΤ, στο οποίο θα ανα­πτύσ­σο­νται οι από­ψεις για την Σύγ­χρο­νη τέχνη ή θα αγο­ραστεί «από έναν (1) καλ­λι­τέ­χνη υψη­λού επι­πέ­δου ένα (1) υπέ­ρο­χο ψηφια­κό έργο»!

Αξί­ζει να σημειώ­σου­με ότι η από­φα­ση αυτή του ΔΣ του ΕΜΣΤ δεν μπο­ρεί να εκτε­λε­στεί μέσα στο 2021 και για τεχνι­κούς λόγους, μιας και το ποσό των 210.000 € αφο­ρά το 2020. Γ ια να εντα­χθεί σε προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό άλλου έτους (π.χ. 2022) απαι­τεί­ται η τρο­πο­ποί­η­ση του προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού. Για το 2022 μπο­ρεί να υπο­βλη­θεί αίτη­μα τρο­πο­ποί­η­σης από το ΕΜΣΤ από την 1/4/2021 και μετά, πράγ­μα που δεν έχει γίνει. Άρα η χρή­ση της επι­χο­ρή­γη­σης θα μπο­ρέ­σει να γίνει μετά από την έγκρι­ση της τροπο­ποίησης που θα δώσει το Γενι­κό Λογι­στή­ριο του Κρά­τους. Με άλλα λό­για… τα χρή­μα­τα θα φτά­σουν στους όποιους καλ­λι­τέ­χνες άγνω­στο πότε.Το ΕΜΣΤ είναι δημό­σιο Μου­σείο και οφεί­λει να ασκεί έργο με δια­φανείς και ισό­τι­μους για όλους τους Καλ­λι­τέ­χνες όρους και όχι να λει­τουργεί ως ιδιωτικό.

Απ’ ευθεί­ας ανα­θέ­σεις στο Άργος και τη Λάρισα

Σε δημο­σιεύ­μα­τα ανα­φέ­ρε­ται ότι ο Δήμαρ­χος Άργους κ. Καμπό­σος προ­χω­ρά­ει στην απευ­θεί­ας ανά­θε­ση κατα­σκευ­ής του μνη­μεί­ου πεσό­ντων με μάρ­μα­ρο ή του άγνω­στου στρα­τιώ­τη, καθώς επί­σης και για την τοπο­θέ­τη­ση του σιντρι­βα­νιού δια­μέ­τρου 8 m και ύψους 4,5 μ. με γλυ­πτές παρα­στά­σεις, πάνω σε συγκε­κρι­μέ­νο σχέδιο.
Το ΕΕΤΕ που και στο παρελ­θόν έχει συγκρου­στεί με τον Δήμαρ­χο Άργους κ. Καμπό­σο για αυθαι­ρε­σί­ες στο θέμα του δημό­σιου χώρου, απευ­θύ­νει ερώ­τη­μα στο Δήμο και επι­ση­μαί­νει ότι για το μνη­μείο του άγνω­στου στρα­τιώ­τη και για το σιντρι­βά­νι, πρέ­πει να γίνει οπωσδή­ποτε Πανελ­λή­νιος Καλ­λι­τε­χνι­κός Διαγωνισμός.

Ακό­μα ένα δημο­σί­ευ­μα φέρει τον κ Αγο­ρα­στό, Περι­φε­ρειάρ­χη Θεσ­σαλίας, μετά το σκάν­δα­λο με τα έργα που τοπο­θε­τή­θη­καν πριν ένα χρό­νο χωρίς δια­γω­νι­σμό σε κόμ­βους της Λάρι­σας (και μάλι­στα ανατέθη­καν παρά­νο­μα σε μη μέλος του ΕΕΤΕ), να προ­χω­ρά­ει τώρα σε απ’ ευ­θείας ανα­θέ­σεις για τρία μεγά­λα έργα στο Δημό­σιο χώρο της Λάρι­σας.. Το ΕΕΤΕ απευ­θύ­νε­ται προς κάθε αρμό­διο σχε­τι­κά με τη νομι­μό­τη­τα της δια­δι­κα­σί­ας, επι­ση­μαί­νο­ντας την πάγια θέση μας να γίνο­νται Δημό­σιοι Καλ­λι­τε­χνι­κοί Δια­γω­νι­σμοί που εξα­σφα­λί­ζουν πάντα το καλύτε­ρο απο­τέ­λε­σμα και δίνουν τη δυνα­τό­τη­τα να κρί­νε­ται το έργο και όχι το όνο­μα (και οι δημό­σιες σχέ­σεις) του καλλιτέχνη.

Για τον «νόμο Χατζιδάκη»

Μαζι­κά πανερ­γα­τι­κά συλ­λα­λη­τή­ρια έγι­ναν την Πέμ­πτη στις 4 Νο­έμβρη 2021 σε όλες τις μεγά­λες πόλεις της χώρας ενά­ντια στο «νόμο Χατζιδάκη».

Στην επο­χή που στην επι­στή­μη και την τεχνο­λο­γία η ανά­πτυ­ξη εί­ναι αλμα­τώ­δης και η παρα­γω­γι­κό­τη­τα της εργα­σί­ας είναι πολλαπλά­σια σε σύγκρι­ση με κάποια λίγα χρό­νια πριν, με το θεσμι­κό πλαί­σιο που διαμορφώνεται:

  • Οι εργα­ζό­με­νοι καλού­νται να ζήσουν με λιγό­τε­ρα, (400 και 500 € ) να ζήσουν σε χει­ρό­τε­ρες συν­θή­κες ζωής και εργα­σίας, ενώ καταρ­γεί­ται το οκτάωρο.
  • Να ζήσουν πολ­λές συνε­χό­με­νες μέ­ρες εντα­τι­κής δου­λειάς χωρίς ρεπό (με απο­τέ­λε­σμα νεκρούς εργαζό­μενους στη δου­λειά — όπως πρό­σφα­τα στην cosco) να ζήσουν στην ανα­σφά­λεια, σε καθε­στώς απε­λευ­θέ­ρω­σης των απο­λύ­σε­ων, χωρίς συλ­λογικές συμ­βά­σεις εργασίας.
  • Να ζήσουν χωρίς δικαιώ­μα­τα, χωρίς δικαί­ω­μα στην απερ­γία, ενώ κάθε σκέ­ψη για απερ­γία (τις περισ­σό­τε­ρες φορές) κρί­νε­ται παρά­νο­μη και καταχρηστική.
  • Να ζήσουν με σμπα­ραλιασμένο το δημό­σιο σύστη­μα υγεί­ας (όπου με ευθύ­νη όλων των κυβερ­νή­σε­ων των προη­γού­με­νων ετών, έχου­με δεκά­δες νεκρούς και εκα­τοντάδες δια­σω­λη­νω­μέ­νους καθημερινά).
  • Να ζήσουν με το εισόδη­μα να εξα­ντλεί­ται σε λίγες ημέ­ρες, αφού ενοί­κια, λογα­ρια­σμοί νερού, ηλε­κτρι­κού, ίντερ­νετ, έξο­δα μετα­κί­νη­σης και συγκοι­νω­νί­ας, τα προ­ϊ­ό­ντα πλα­τιάς λαϊ­κής κατα­νά­λω­σης είναι πανά­κρι­βα. Την ίδια στιγ­μή οι φτω­χές λαϊ­κές οικο­γέ­νειες βου­λιά­ζουν στα χρέη και τα παι­διά είναι κατα­δικασμένα στην αμορ­φω­σιά σε ένα σχο­λείο στε­γνό και άνυ­δρο, που μετα­τρέ­πε­ται σε δυσβά­στα­χτο κόστος για τις λαϊ­κές οικογένειες.

Πολ­λά χρό­νια τώρα βλέπουμε:

  • Να εναλ­λάσ­σο­νται κυβερ­νή­σεις που υπό­σχο­νται “καλύ­τε­ρες μέρες” με ” δίκαιη ανά­πτυ­ξη — δίκαιη με­τάβαση” ενώ οι ζωές μας να γίνο­νται όλο και δυσκολότερες.
  • Να ψη­φίζονται — συμπλη­ρω­μα­τι­κά — νόμοι που κλη­ρο­νο­μούν ο ένας από τον άλλο πάντα σε χει­ρό­τε­ρη κατεύ­θυν­ση, σε εναρ­μό­νι­ση του πλαι­σί­ου της ΕΕ.
  • Οι εργα­ζό­με­νοι να πλη­ρώ­νουν το μεγά­λο μερί­διο των φόρων και στη συνέ­χεια το μεγά­λο μέρος αυτών των χρη­μά­των να δίνε­ται με τη μορ­φή επι­χο­ρή­γη­σης στις μεγά­λες επιχειρήσεις.
  • Οι ανά­γκες του λαού να μπαί­νουν στο ζύγι “κόστους-οφέ­λους” και να μην καλύπτονται.

Ο ν. 4808/21 (Χατζη­δά­κη) για τα εργα­σια­κά, έχει επι­πτώ­σεις σε όλους μας, είτε εργα­ζό­μα­στε στη δημό­σια εκπαί­δευ­ση, είτε εργα­ζό­μα­στε στον ιδιω­τι­κό τομέα ως μισθω­τοί, είτε ως ελεύ­θε­ροι επαγγελματίες.

Ο νό­μος «Χατζη­δά­κη», συνέ­χεια των προη­γού­με­νων αντερ­γα­τι­κών-αντι­λαϊ­κών νόμων Κατρού­γκα­λου και Βρού­τση, συμπα­ρα­σύ­ρει με τις ρυθ­μίσεις του γενι­κό­τε­ρα το τοπίο, συνο­λι­κά στον χώρο της εργα­σί­ας και της δημιουρ­γί­ας, και αυτό ήδη έχει επι­πτώ­σεις σε όλους μας…

Με αφορ­μή τη φετι­νή “Ευρω­παϊ­κή Ημέ­ρα για την ίση αμοι­βή ανδρών-γυναικών”

Το ζητού­με­νο της ίσης αμοι­βής γυναι­κών-ανδρών, είναι θέμα που φαι­νο­με­νι­κά απα­σχο­λεί την κοι­νω­νία πολ­λές δεκα­ε­τί­ες. Ευρωπαϊ­κές επι­τρο­πές, Κομι­σιόν, Υπουρ­γεία Εργα­σί­ας μιλά­νε για ισό­τη­τα μι­σθών μετα­ξύ ανδρών και γυναι­κών, την ίδια ώρα που επι­βάλ­λουν νο­μοσχέδια για κατάρ­γη­ση του 8ώρου-5ήμε­ρου, μιλούν για άδειες μη­τρότητας, πατρό­τη­τας, συνε­πι­μέ­λεια, προ­ω­θούν αντι­δρα­στι­κές ρυθ­μίσεις με επι­πτώ­σεις σε κάθε εργα­ζό­με­νο, γυναί­κα ή άνδρα, συνέ­πειες στις οικο­γέ­νειες τους, στα παι­διά τους.

Το απο­τέ­λε­σμα που βιώ­νει η σύγ­χρο­νη γυναί­κα είναι ότι επί της ου­σίας εισχω­ρεί στην παρα­γω­γή όλο και περισ­σό­τε­ρο με μηδα­μι­νά δι­καιώματα ως εργα­ζό­με­νος άνθρω­πος και με επι­πλέ­ον δια­κρί­σεις λόγω του φύλου της. Η ευθύ­νη είναι σε ένα σύστη­μα που από τη φύση του δεν ενδια­φέ­ρε­ται για την όποια ισό­τη­τα αλλά για την όσο το δυνα­τόν μεγα­λύ­τε­ρη εκμε­τάλ­λευ­ση περισ­σό­τε­ρου ανθρώ­πι­νου δυνα­μι­κού. Αυτό το γεγο­νός από μόνο του συνι­στά βία κατά των γυναι­κών (και όχι μόνο), αλλά γίνε­ται και ο στί­βος για κάθε μορ­φής βία, δηλ. η έλλει­ψη χει­ραφέτησης και ισό­τη­τας, η δυσκο­λία επι­βί­ω­σης, η οικο­νο­μι­κή και κοι­νωνική εξάρ­τη­ση, η απου­σία στή­ρι­ξης της μητρό­τη­τας, η έλλει­ψη δο­μών προ­στα­σί­ας των ηλι­κιω­μέ­νων και των ΑΜΕΑ, με συνέ­πεια να πέ­φτουν τα βάρη κατά κύριο λόγο στη γυναί­κα, η έλλει­ψη δομών προ­στασίας της γυναί­κας ως ισό­τι­μο μέλος της κοι­νω­νί­ας, με απο­τέ­λε­σμα να μην μπο­ρεί να ανα­πτυ­χθεί επαγ­γελ­μα­τι­κά και οικο­νο­μι­κά. Όλα απο­καλύπτουν την ουσια­στι­κή αδια­φο­ρία και την υπο­κρι­τι­κή αντιμετώ­πιση εντέ­λει της Πολι­τεί­ας, καθώς και τις αιτί­ες που γεν­νούν την βία κατά των γυναικών.

Δια­χρο­νι­κά οι δια­κη­ρύ­ξεις και δηλώ­σεις των κυβερ­νή­σε­ων για την ίση αμοι­βή γυναι­κών — ανδρών μετα­φρά­ζο­νται σε εξί­σω­ση μισθών προς τα κάτω με στό­χο την περαι­τέ­ρω έντα­ξη της γυναί­κας στην παραγω­γή, με στό­χο την εξα­σφά­λι­ση ακό­μα πιο φθη­νού εργα­τι­κού δυναμικού.

Η προ­ϋ­πό­θε­ση για πραγ­μα­τι­κή ισό­τη­τα και για την εξά­λει­ψη κάθε μορ­φής βίας, δεν είναι τα περι­στα­σια­κά άρθρα και λογύ­δρια των αντί­στοι­χων «Διε­θνών ή Ευρω­παϊ­κών Ημε­ρών», αλλά η ικα­νο­ποί­η­ση των σύγ­χρο­νων κοι­νω­νι­κών ανα­γκών των γυναι­κών, αλλά και του συ­νόλου της κοι­νω­νί­ας. Το δικαί­ω­μα της γυναί­κας στην εργα­σία μαζί με την ανά­γκη προ­στα­σί­ας της μητρό­τη­τας και της οικο­γέ­νειας είναι τα βασι­κά δικαιώ­μα­τα στην κοι­νω­νία μας και όχι επι­λο­γή της κάθε γυναί­κας να έχει είτε το ένα είτε το άλλο.

«Χαρα­κτι­κή:  Από την Προϊ­στο­ρία, στην Ελλά­δα του Σήμε­ρα» 29-Δεκ-2021 | 28-Φεβ-2022
Αίθου­σα «Νίκος Κεσ­σαν­λής», Ανω­τά­τη Σχο­λή Καλών Τεχνών

Η έκθε­ση ανα­πτύσ­σε­ται στον χώρο χρο­νο­λο­γι­κά ώστε να γίνει κα­τανοητή η πορεία της γρα­φής, της γνώ­σης και της χαρα­κτι­κής τέχνης.

Ξεκι­νά με τις Προϊ­στο­ρι­κές Βρα­χο­χα­ρά­ξεις από την Κίνα, την Γαλ­λία και την Ελλά­δα. Συνε­χί­ζε­ται στους Αρχαί­ους Ιστο­ρι­κούς Χρό­νους με τα σύμ­βο­λα, σφρα­γί­δες, επι­γρα­φές, σφρα­γι­δό­λι­θους από Αρχαι­ολογικά και Ιστο­ρι­κά μου­σεία της Ελλά­δας και της Κύπρου. Προ­χω­ρά­ει στην Κίνα με αρχαί­ες γρα­φές και ιστο­ρι­κές εκτυ­πώ­σεις χαρα­κτι­κής από μου­σεία της Κίνας. Συνε­χί­ζε­ται στην Ευρω­παϊ­κή χαρα­κτι­κή του Με­σαίωνα, της Ανα­γέν­νη­σης, του Ιμπρε­σιο­νι­σμού και της Ιαπω­νι­κής Τέ­χνης (από Συλ­λο­γές). Προ­χω­ρά σε Λιθο­γρα­φί­ες ξένων περι­η­γη­τών στην Ελλά­δα από Ελλη­νι­κά ιστο­ρι­κά μου­σεία και σε Χαλ­κο­γρα­φί­ες Εικό­νων του Αγ. Όρους.

Η πορεία αυτή τελειώ­νει με χαρα­κτι­κά έργα Χαρα­κτών του τόπου μας, μελών του Ε.Ε.Τ.Ε., αφ’ ενός (από Συλ­λο­γές) με τα έργα Χαρα­κτών που δεν ζουν πια και πολ­λοί εκ των οποί­ων κατέ­δει­ξαν με τα Χαρα­κτι­κά τους έργα σημα­ντι­κά γεγο­νό­τα και τους αγώ­νες της νεό­τερης Ιστο­ρί­ας του τόπου μας, και αφ’ ετέ­ρου με τα Χαρα­κτι­κά έργα σύγ­χρο­νων Χαρα­κτών, μερι­κά από τα οποία κατα­δει­κνύ­ουν και την τε­χνική εξέ­λι­ξη της ψηφια­κής Χαρα­κτι­κής τέχνης στην Ελλάδα.

Εκθέ­μα­τα παρου­σιά­ζο­νται από (κατά­λο­γος)
Παρου­σιά­ζο­νται έργα μέσα από την ιστο­ρι­κή πορεία της τέχνης της Χαρα­κτι­κής στον 20ό αιώ­να στην Ελλά­δα, των (κατά­λο­γος)

Το “Ατέ­χνως” έχει ενη­με­ρώ­σει επα­νει­λημ­μέ­να για το παραπάνω

 Έκδο­ση: «Τι είναι το ΕΕΤΕ»
Εκδό­θη­κε από το ΕΕΤΕ το ενη­με­ρω­τι­κό φυλ­λά­διο «Τι είναι το ΕΕΤΕ», με σκο­πό την ενη­μέ­ρω­ση των νέων μελών του ΕΕΤΕ για τα δικαιώ­μα­τα των εικα­στι­κών-μελών του, τη θεσμι­κή τους προ­στα­σία, τους σκο­πούς και τη λει­τουρ­γία του συλ­λο­γι­κού μας φορέα. Θα το βρεί­τε στα γρα­φεία του ΕΕΤΕ και στην ιστο­σε­λί­δα του: www.eete.gr.

Ημε­ρί­δα για τις Κρί­σεις Κυρια­κή 13 Μαρ­τί­ου 2022 (Αίθου­σα Τρί­τση, στο Πνευ­μα­τι­κό Κέντρο του Δήμου Αθη­ναί­ων και διαδικτυακά)
Το ΕΕΤΕ καλεί σε συζή­τη­ση τα μέλη του, για το σημα­ντι­κό θέμα των Κρί­σε­ων, που πραγ­μα­το­ποιού­νται από τα όργα­να ή εκπρο­σώ­πους του ΕΕΤΕ.

Ζητή­μα­τα προς συζήτηση:

  • Κρι­τή­ρια επι­λο­γής των μελών της Επι­τρο­πής Κρί­σε­ων του ΕΕΤΕ. • Η εισ­δο­χή νέων (μη πτυ­χιού­χων ΑΣΚΤ) μελών στο ΕΕΤΕ: Το θεσμι­κό πλαί­σιο, κρι­τή­ρια επι­λο­γής, σύγ­χρο­νες εικα­στι­κές μορ­φές (νέες τεχνο­λο­γί­ες — περ­φόρ­μανς κλπ) και κρί­σεις, αντι­φά­σεις και προ­βλή­μα­τα, (η Εγκύ­κλιος για τους υπο­ψη­φί­ους κ.α.).
  • Η εκπρο­σώ­πη­ση του ΕΕΤΕ στους Καλ­λι­τε­χνι­κούς Δια­γω­νι­σμούς και διορ­γα­νώ­σεις τρί­των (το θεσμι­κό πλαί­σιο, εμπει­ρία και προ­βλήματα κ.ά.)
  • Οι κρί­σεις στις εκθέ­σεις μελών του που διορ­γα­νώ­νει το ΕΕΤΕ — κρι­τή­ρια, ποί­ος ο ρόλος των εκθέ­σε­ων αυτών (εκπαι­δευ­τι­κός ή βήμα προ­βο­λής των μελών;), προ­τά­σεις λύσε­ων κ.ά.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο