Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κυκλοφόρησε το Νο 212 της εφημερίδας των εικαστικών — ΕΕΤΕ

Με ποικίλη ύλη –μεταξύ άλλων και θέματα εκλογών του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) κυκλοφορεί η εφημερίδα — τεύχος 212 | 3771 (Ιανουάριος — Μάρτιος 2022).

Απο­κτά ιδιαί­τε­ρη σημα­σία αυτό το διά­στη­μα που η υπο­κουλ­τού­ρα με τα ριά­λι­τι στην τηλε­ό­ρα­ση δίνουν και παίρ­νουν, «δια­γω­νι­ζό­με­νοι» μάχο­νται για την πρω­τιά ή το μεγά­λο έπα­θλο, με ίντρι­γκες και σασπένς, στα GNTM …MasterChef , Big Brother, Survivor, Top Chef, The Bachelor (Love is in the air) Είμαι Celebrity, Βγάλ­τε Με Από Εδώ, Game Of Chefs, Shark Tank, Shopping Star, My Style Rocks, Glam Wars και δεν ξέρου­με πόσα ακόμη…

Το ΕΕΤΕ δίνει τις καθη­με­ρι­νές μικρές και μεγά­λες μάχες. Ένα κόσμος της πραγ­μα­τι­κής κουλ­τού­ρας, ένας κόσμος  της ΣΟΝΑΤΑΣ του ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ του Γιάν­νη Ρίτσου …
Α…φεύγεις; Καλη­νύ­χτα. Όχι, δε θάρ­θω. Καληνύχτα.

Εγώ θα βγω σε λίγο. Ευχα­ρι­στώ. Για­τί, επι­τέ­λους, πρέ­πει να βγω απ’ αυτό το τσα­κι­σμέ­νο σπί­τι. Πρέ­πει να δω λιγά­κι πολι­τεία,— όχι, όχι το φεγ­γά­ρι —     την πολι­τεία με τα ροζια­σμέ­να χέρια της, την πολι­τεία του μερο­κά­μα­του, την πολι­τεία πού ορκί­ζε­ται στο ψωμί και στη γρο­θιά της την πολι­τεία πού όλους μας αντέ­χει στη ράχη της με τις μικρό­τη­τές μας, τις κακί­ες, τις έχτρες μας, με τις φιλο­δο­ξί­ες, την άγνοια μας και τα γερα­τειά μας, — ν’ ακού­σω τα μεγά­λα βήμα­τα της πολι­τεί­ας, να μην ακούω πια τα βήμα­τά σου μήτε τα βήμα­τα το Θεού, μήτε και τα δικά μου βήμα­τα. Καληνύχτα.

Εκτός από τα εκλο­γι­κά — Απο­λο­γι­σμός ΔΣ του ΕΕΤΕ θητεί­ας 2020–2022 (δια­βά­στε τον) Εκλο­γές για νέο Διοι­κη­τι­κό Συμ­βού­λιο, Πει­θαρ­χι­κό και Εξε­λεγ­κτι­κή Κυρια­κή 19 & Δευ­τέ­ρα 20 Ιου­νί­ου 2022 ώρα 8.00 έως 20.00, στα γρα­φεία του ΕΕΤΕ Βαλ­τε­τσί­ου 42, Εξάρχεια

Οι συνά­δελ­φοι που θα λεί­ψουν κατά τις εκλο­γές εκτός Αθη­νών, μπο­ρούν να ψηφί­σουν με τον τρό­πο που ψηφί­ζουν τα μέλη που δια­μέ­νουν στην επαρ­χία (με βεβαί­ω­ση του γνή­σιου της υπο­γρα­φής και αφού παρα­λά­βουν τα ψηφο­δέλ­τια από τα γρα­φεία του ΕΕΤΕ, να ταχυ­δρο­μή­σουν την ψήφο τους στη θυρί­δα του ΕΕΤΕ).

Έχει μεγά­λη σημα­σία για τον συλ­λο­γι­κό φορέα μας να συμ­με­τέ­χου­με στις εκλο­γές, ακό­μα κι αν χρω­στά­με συν­δρο­μές από παλιά χρό­νια. Το ΔΣ σας καλεί να συμ­με­τέ­χε­τε κάνο­ντας δια­κα­νο­νι­σμό, αφού οι συν­θή­κες εργα­σί­ας στην παν­δη­μία μας έχουν φέρει όλους σε δύσκο­λη οικο­νο­μι­κή θέση. Πλη­ρο­φο­ρί­ες για ηλε­κτρο­νι­κή πλη­ρω­μή στα τηλ.: 210 3300016, εσωτ. 101 & 102.

Δεί­τε το ψηφο­δέλ­τιο των εκλο­γών στη σελί­δα 2.

Παρα­κα­λεί­στε να συμ­με­τέ­χε­τε, τηρώ­ντας τα προ­σω­πι­κά μέτρα πρό­λη­ψης για την απο­φυ­γή εξά­πλω­σης του κορο­νοϊ­ού. Το ΔΣ του ΕΕΤΕ θα φρο­ντί­σει να υπάρ­χουν οι απα­ραί­τη­τες προ­φυ­λά­ξεις, προ­κει­μέ­νου οι εκλο­γές να πραγ­μα­το­ποι­η­θούν χωρίς κίνδυνο.

Κινη­το­ποι­ή­σεις και καλ­λι­τε­χνι­κά δρώ­με­να για την Παι­δεία και κατά του πολέμου

Συνά­ντη­ση με τον Υπουρ­γό Πολι­τι­σμού κ. Γιατρομανωλάκη

Διε­θνές Συμπό­σιο Γλυ­πτι­κής σε Μάρ­μα­ρο στην Πάτρα

Σχε­τι­κά με τον δια­γω­νι­σμό Γλυ­πτι­κής που έγι­νε στα Τρίκαλα

Ανακοινώσεις του ΔΣ

Ανοι­χτό Εργα­στή­ριο Χαρα­κτι­κής του Δήμου Νίκαιας — Α.Ι. Ρέντη που λει­τουρ­γεί σε συνερ­γα­σία με το ΕΕΤΕ
Από τις 22 Σεπτέμ­βρη του 2010 λει­τουρ­γεί το «Ανοι­χτό Εργα­στή­ριο Χαρα­κτι­κής». Ένας βασι­κός σκο­πός του Εργα­στη­ρί­ου είναι η ΔΩΡΕΑΝ διά­θε­ση των υπο­δο­μών του στους καλ­λι­τέ­χνες-μέλη του ΕΕΤΕ, προ­κει­μέ­νου να ανα­πτυ­χθεί η τέχνη της Χαρα­κτι­κής. Κάθε καλ­λι­τέ­χνης που χρη­σι­μο­ποιεί το Εργα­στή­ριο, θα πρέ­πει να αφή­νει 2 αντί­τυ­πα-χαρα­κτι­κά σαν περιου­σία του Δήμου. Δηλώ­σεις συμ­με­το­χής — κλεί­σι­μο ημε­ρο­μη­νιών χρή­σης του Εργα­στη­ρί­ου, στα γρα­φεία του ΕΕΤΕ, κ. Χατζί­κου Βάσω, 210 3300016, εσωτ. 107 και στην ηλε­κτρο­νι­κή δι¬εύθυνση: [email protected].

Ψηφο­δέλ­τιο για τις εκλο­γές για νέο Διοι­κη­τι­κό Συμ­βού­λιο (ανα­φέ­ρε­ται αναλυτικά)

Απο­λο­γι­σμός του ΔΣ του ΕΕΤΕ θητεί­ας 2020–2022 που εγκρί­θη­κε ομό­φω­να από την Εκλο­γο­α­πο­λο­γι­στι­κή Γενι­κή Συνέ­λευ­ση­του ΕΕΤΕ στις 30/4/2022

Κάνου­με τον απο­λο­γι­σμό του ΔΣ που η θητεία του πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε από τον Αύγου­στο του 2020 έως σήμε­ρα, μέσα σε συν­θή­κες συχνών απα­γο­ρεύ­σε­ων και συνε­χών περιο­ρι­σμών λόγω του κορω­νοϊ­ού. Τα τελευ­ταία χρό­νια και μετά από μία δύσκο­λη περί­ο­δο υγειο­νο­μι­κής κρί­σης βρι­σκό­μα­στε αντι­μέ­τω­ποι με την εχθρι­κή προς την κοι­νω­νία πολι­τι­κή, σε κάθε τομέα: Οικο­νο­μι­κή ανέ­χεια και ανερ­γία για τους πολ­λούς — ξέφρε­νος πλου­τι­σμός για τους λίγους, υποτα¬γή σε μεγά­λους οικο­νο­μι­κούς ομί­λους εις βάρος Απάν­θρω­πη ακρί­βεια και φορο­λο­γία, κατάρ­ρευ­ση της Δημό­σιας Υγεί­ας με στό­χο την ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση, ξεπού­λη­μα και κατα­στρο­φή της πολι­τι­στι­κής μας κλη­ρο­νο­μιάς, απα­ξί­ω­ση της καλ­λι­τε­χνι­κής δημιουργίας.

Παράλ­λη­λα, η κυβέρ­νη­ση ‑σε συνέ­χεια της ψηφι­σμέ­νης από την προη­γού­με­νη κυβέρ­νη­ση (το 2018) Ελλη­νο­α­με­ρι­κα­νι­κής συμ­φω­νί­ας για τις στρα­τιω­τι­κές βάσεις και της συμ­φω­νί­ας των Πρε­σπών- υπο­τάσ­σε­ται πλή­ρως στα πολε­μι­κά σχέ­δια του ΝΑΤΟ και της ΕΕ παίρ­νο­ντας ενερ­γό μέρος στις πολε­μι­κές επι­χει­ρή­σεις και στην κούρ­σα των οικο­νο­μι­κών αντα­γω­νι­σμών, με στή­ρι­ξη του πολέ­μου και εμπλο­κή της χώρας μας σε ένα ανί­ε­ρο πολε­μι­κό παι­χνί­δι στην Ουκρα­νία με άγνω­στες συνέ­πειες και σοβα­ρό κίν­δυ­νο για την ασφά­λεια του λαού. Ενώ από τα ΜΜΕ βρί­θει η παρα­πλη­ρο­φό­ρη­ση και η παρακμή.Έτσι ελπί­ζουν ότι μπο­ρεί να περιο­ρί­σουν τη σκέ­ψη, την κρί­ση και την αντί­δρα­ση του κόσμου.

Ως ΕΕΤΕ είπα­με ΟΧΙ σε κάθε σκο­τα­δι­στι­κή πρά­ξη, σε κάθε πρά­ξη ενα­ντί­ον της Τέχνης και του πολι­τι­σμού όπως η χρή­ση της τέχνης και του πολι­τι­σμού ως εργα­λεί­ου πολέ­μου. Λέμε όχι σε αυτό τον πόλε­μο, που μόνο δει­νά φέρ­νει για τους λαούς. Λέμε:

Καμία εμπλο­κή, καμία συμ­με­το­χή της χώρας μας στον πόλεμο.

Η χώρα μας να μην γίνει πεδίο βολής για τα Αμε­ρι­κα­νο­ΝΑ­ΤΟϊ­κά συμφέροντα!

Ο λαός μας να μην γίνει στό­χος για αντίποινα.

Οι λαοί δεν έχου­με συμ­φέ­ρον να δια­λέ­ξου­με ανά­με­σα στον Πού­τιν και το ΝΑΤΟ.

Καμία στρα­τιω­τι­κή βοή­θεια και διευ­κό­λυν­ση μέσω της Αλε­ξαν­δρού­πο­λης και των άλλων αμε­ρι­κα­νι­κών στρα­τιω­τι­κών βάσε­ων στην Ελλάδα.

Καμία απο­στο­λή εξο­πλι­σμού η έμψυ­χου δυνα­μι­κού, κανέ­νας ‘Ελλη­νας φαντά­ρος να μη γίνει εύφλε­κτη ύλη.

Συνά­δελ­φοι, σε αυτό το δίχρο­νο φάνη­κε για άλλη μια φορά ποιο είναι το «όρα­μα» της κυρί­αρ­χης πολι­τι­κής για τον πολιτισμό:

Να εξυ­πη­ρε­τεί τις στο­χεύ­σεις της κερ­δο­φο­ρί­ας των μεγά­λων επι­χει­ρή­σε­ων και των ομί­λων, ενώ εκμε­ταλ­λεύ­ο­νται τους καλλιτέχνες.

Να “προ­σθέ­τει αξία” στον τουρισμό.

Να είναι ατρα­ξιόν σε πανά­κρι­βα μου­σεία, απλη­σί­α­στα για τον πολύ κόσμο.

Να συμ­βάλ­λει καθο­ρι­στι­κά στις ιδε­ο­λο­γι­κές στο­χεύ­σεις που ακο­λου­θούν την κερ­δο­φο­ρία των ομίλων.

Να χρη­σι­μο­ποιεί την Τέχνη και τους καλ­λι­τέ­χνες ως εργα­λείο πολέ­μου για την εμπλο­κή της χώρας μας.

Να χρη­σι­μο­ποιεί την τέχνη ως εργα­λείο στρά­τευ­σης στις «αξί­ες» της πρά­σι­νης μετά­βα­σης στην ενέρ­γεια που μας έχουν κατα­δι­κά­σει στην ακρίβεια.

Να εμφα­νί­ζει ως «ευερ­γέ­τη» τον κάθε Δασκα­λό­που­λο που «δίνει γραμ­μή» με την προ­σω­πι­κή του εμπλο­κή στην τέχνη για το ποια καλ­λι­τε­χνι­κά έργα είναι ή δεν είναι άξια λόγου.

Η αντί­λη­ψη της κυρί­αρ­χης πολι­τι­κής είναι για τους καλλιτέχνες:

Ότι θα δου­λεύ­ουν μια ζωή χωρίς καν να μπο­ρούν να επι­βιώ­σουν από την τέχνη τους, θα στέλ­νο­νται στην ετε­ρο­α­πα­σχό­λη­ση, ή θα ζουν χωρίς ασφά­λι­ση και σύνταξη.

Ότι θα είναι από δου­λειά σε δου­λειά, θα κυνη­γά­νε την επι­δό­τη­ση του ενός και του άλλου ιδρύ­μα­τος, χωρίς συμ­βά­σεις, χωρίς δικαιώ­μα­τα, χωρίς προ­στα­σία των πνευ­μα­τι­κών δικαιω­μά­των τους.

Ότι θα πλη­ρώ­νουν για να παρου­σιά­ζουν το έργο τους ή για να έχουν χώρους που να μπο­ρούν να δου­λέ­ψουν μέσα, για εργαστήρια.

Ότι δεν θα τους παρέ­χε­ται παι­δεία, εκπαί­δευ­ση και κατάρ­τι­ση ανά­λο­γη της τέχνης που εξα­σκούν , γι αυτό και υπο­βαθ­μί­ζουν τις σπου­δές στις σχο­λές Καλών τεχνών.

Ότι θα τρέ­χουν πίσω από το Κρά­τος ή την Τοπι­κή διοί­κη­ση, την κάθε κυβέρ­νη­ση με τους μηχα­νι­σμούς της (βλέ­πε ΑΚΡΟΠΟΛ) ή τους μεγά­λους επι­χει­ρη­μα­τί­ες (τύπου Ίδρυ­μα Νιάρ­χου κλπ) για να βρουν μια επι­δό­τη­ση, εργα­ζό­με­νοι πάνω στα προ­τει­νό­με­να «προ­τζεκτ», θυσιά­ζο­ντας τα θέμα­τα που ενδια­φέ­ρουν τους ίδιους και τα δικαιώ­μα­τά τους κτλ.

Το μεγάλο ζήτημα είναι
εμείς τι οραματιζόμαστε για τον κλάδο μας

Να δου­λεύ­ου­με απρό­σκο­πτα, ανε­μπό­δι­στα και με δικαιώ­μα­τα, σε όλα τα αντι­κεί­με­να των εικα­στι­κών τεχνών.

Να μπο­ρού­με να συμ­βάλ­λου­με στο επί­πε­δο της αισθη­τι­κής “παι­δεί­ας” της κοινωνίας.

Να παί­ξου­με ολό­πλευ­ρα τον κοι­νω­νι­κό μας ρόλο.

Άρα και τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτά;

Με τη συλ­λο­γι­κή δου­λειά, μέσα από το φορέα μας μπο­ρού­με να αντι­με­τω­πί­σου­με την επί­θε­ση που δεχό­μα­στε, να επε­ξερ­γα­στού­με αιτή­μα­τα και τρό­πους για να τα διεκδικήσουμε.

Να πιέ­σου­με όλους όσους έχουν την ευθύ­νη, το κρά­τος, την Τοπι­κή Διοί­κη­ση, τους μεγά­λους εργο­δό­τες που ασχο­λού­νται με τις τέχνες κτλ , να πάρουν θέση.

Ταυ­τό­χρο­να με τη δική μας δρά­ση να απο­δει­κνύ­ου­με ότι μπο­ρούν να γίνουν πράγ­μα­τα που να υπο­στη­ρί­ζουν τους καλ­λι­τέ­χνες και να αφο­ρούν την κοι­νω­νία, όπως η έκθε­ση της Χαρα­κτι­κής, όπως οι εκθέ­σεις μας στο ΒΧΜ, ή για το 1821, το Συμπό­σιο στην Πάτρα κτλ.

Είναι αυτή η κεντρι­κή μας αντί­λη­ψη, σύμ­φω­να με τον νόμο του ΕΕΤΕ, νόμου που είναι προ­ϊ­όν συλ­λο­γι­κής επε­ξερ­γα­σί­ας και αγώ­νων των καλ­λι­τε­χνών της περιό­δου 1975–1985: η ανά­πτυ­ξη των εικα­στι­κών τεχνών στην κατεύ­θυν­ση της κοι­νω­νι­κής λει­τουρ­γί­ας της Τέχνης και της ενί­σχυ­σης του κοι­νω­νι­κού ρόλου των καλ­λι­τε­χνών, της στή­ρι­ξης των καλ­λι­τε­χνών στο να μπο­ρούν να δημιουρ­γούν το καλ­λι­τε­χνι­κό τους έργο και η επε­ξερ­γα­σία θεμά­των πολι­τι­στι­κής πολι­τι­κής με πα-ρεμ­βά­σεις προς την πολι­τι­κή ηγε­σία. Αυτή η στά­ση και αντί­λη­ψη είναι που έκα­νε δυνα­τό μέσα στις συν­θή­κες των περιο­ρι­σμών λόγω παν­δη­μί­ας, να οργα­νώ­σου­με σημα­ντι­κά γεγο­νό­τα, που αγκα­λιά­στη­καν από πολ­λές χιλιά­δες κόσμου, όπως η έκθε­ση της Χαρα­κτι­κής με τους 13.000 επι­σκέ­πτες, οι εκθέ­σεις για το 1821 στην Πάτρα και στην Αθή­να και για το «Αστι­κό Τοπίο» στη Θεσ­σα­λο­νί­κη ή της Γλυ­πτι­κής στο Βυζα­ντι­νό Μου­σείο. Με αυτό τον στό­χο, την κοι­νω­νι­κή λει­τουρ­γία της Τέχνης, επι­λέ­ξα­με ως χώρο την ΑΣΚΤ, με δωρε­άν είσο­δο στην έκθε­ση ‑αίθου­σα την οποία χρυ­σο­πλη­ρώ­σα­με σε ενοί­κιο- αντί του Μου­σεί­ου Μπε­νά­κη στην Πει­ραιώς ή του Ιδρύ­μα­τος Μεί­ζο­νος Ελλη­νι­σμού, που μας δίνο­νταν αλλά είχαν ως προ­ϋ­πό­θε­ση να βάζα­με εισιτήριο.

Με αυτό τον στό­χο, την ενί­σχυ­ση του κοι­νω­νι­κού μας ρόλου, ανα­πτύ­ξα­με αυτό το δίχρο­νο τους αγώ­νες μας για την καλ­λι­τε­χνι­κή παι­δεία, για το δικαί­ω­μα κάθε μαθη­τή στην τέχνη, τις κινη­το­ποι­ή­σεις και τις διεκ­δι­κή­σεις μας για την υπε­ρά­σπι­ση της καλ­λι­τε­χνι­κής εργα­σί­ας, για το 1% και τα δημό­σια καλ­λι­τε­χνι­κά έργα, τις παρεμ­βά­σεις μας ενά­ντια στην απα­ξί­ω­ση των εικα­στι­κών καλλιτεχνών.

Από τον Αύγου­στο του 2020 έως τον Δεκέμ­βριο πραγματοποιήθηκαν:

  1. Έκθε­ση Γλυ­πτι­κής στο Βυζα­ντι­νό και Χρι­στια­νι­κό Μου­σείο, με διάρ­κεια από 23 Σεπτεμ­βρί­ου έως 25 Οκτω­βρί­ου 2020. Έλα­βαν μέρος 86 καλλιτέχνες.
  2. Έκθε­ση «Αστι­κό Τοπίο. Ο χώρος που κινεί­ται και δρα­στη­ριο­ποιεί­ται ο σύγ­χρο­νος άνθρω­πος-μια διαρ­κής πρό­σκλη­ση ανθρώ­που-φύσης», με διάρ­κεια από 9 Σεπτεμ­βρί­ου έως 11 Οκτω­βρί­ου 2020. Η έκθε­ση πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε σε συνερ­γα­σία με τον Μητρο­πο­λι­τι­κό Οργα­νι­σμό Μου­σεί­ων Εικα­στι­κών Τεχνών Θεσ­σα­λο­νί­κης (MOMus) και το Μου­σείο Φυσι­κής Ιστο­ρί­ας του Α.Π.Θ., υπό την αιγί­δα του Α.Π.Θ., και συμ­με­τεί­χαν 90 εικα­στι­κοί καλλιτέχνες. 
    1. Παράλ­λη­λες εκδη­λώ­σεις με την έκθε­ση: a. Μου­σι­κή βρα­διά, b. Συζή­τη­ση με θέμα «Αστι­κό τοπίο — Η Τέχνη στον Δημό­σιο χώρο» στις 25 Σεπτεμ­βρί­ου 2020. c. Εκδή­λω­ση στο πλαί­σιο της έκθε­σης στις 21 Οκτω­βρί­ου 2020, σε συνερ­γα­σία με το Αρι­στο­τέ­λειο Μου­σείο Φυσι­κής Ιστο­ρί­ας Θεσσαλονίκης.
  3. Διορ­γά­νω­ση από την Επι­τρο­πή Βόρειας Ελλά­δος του ΕΕΤΕ σε συνερ­γα­σία με το Δ.Σ. του ΕΕΤΕ, Εργα­στή­ριο-σεμι­νά­ριο νωπο­γρα­φί­ας στη Θεσ­σα­λο­νί­κη, στις 26 Σεπτεμ­βρί­ου 2020.
  4. Συγκέ­ντρω­ση και απο­στο­λή βασι­κών ειδών πρώ­της ανά­γκης προς τους εικα­στι­κούς των πλη­γέ­ντων από τον Ιανό περιο­χών της Θεσσαλίας.
  5. Πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε αγο­ρά έργων τέχνης για τη στή­ρι­ξη 238 καλ­λι­τε­χνών και συνέ­χεια της οργά­νω­σης αγο­ράς έργων τέχνης για τη στή­ρι­ξη 12 καλ­λι­τε­χνών το 2021.
    (κλπ –ανα­λυ­τι­κή ανα­φο­ρά 2 σελίδων)

Συνά­δελ­φοι που έφυ­γαν από τη ζωή…

Το ΔΣ του ΕΕΤΕ εκφρά­ζει τη θλί­ψη του για τους συνα­δέλ­φους που έφυ­γαν αυτό το διά­στη­μα από τη ζωή: ο ζωγρά­φος Από­στο­λος Κυρί­τσης και ο Χρό­νης Μπό­τσο­γλου, οι εικα­στι­κοί Αλέ­ξαν­δρος Ίσα­ρης και Έντα Δημο­πού­λου, ο ζωγρά­φος Μάρ­κος Βενιός, ο αγιο­γρά­φο­ςΧρή­στος Παλαιο­ξά­ρης, η ζωγρά­φος Λίλη Παξι­μα­δά. ο ζωγρά­φος-εκπαι­δευ­τι­κός Δημή­τρης Παπ­πάς, ο ζωγρά­φος Γιάν­νης Δη- μητρά­κης, ο αγιο­γρά­φος Βασί­λης Χαρό­που­λος, η χαρά­κτρια Αρι­στέα Κρι­τσω­τά­κη, η ζωγρά­φος Δήμη­τρα (Μίτσι) Μαρ­σέλ­λου-Τσι­μπού­κου και η εικα­στι­κός Ζωγρα­φιά Μπάρ­μπο­γλου. Το ΔΣ του ΕΕΤΕ εκφρά­ζει τα θερ­μά συλ­λυ­πη­τή­ρια στις οικο­γέ­νειες και τους οικεί­ους τους.

Απο­τε­λέ­σμα­τα εκλο­γών 17ης και 18ης Απρι­λί­ου 2022 για τις Εφο­ρεί­ες των Τμη­μά­των του Ε.Ε.Τ.Ε. και για την Επι­τρο­πή Κατά­τα­ξης και Κρί­σε­ων θητεί­ας 2022–2023

ΔΡΑΣΕΙΣ 2021–2022 (ανα­λυ­τι­κά)

Αγωνιστικές δραστηριότητες και παρεμβάσεις

Το ΕΕΤΕ συμ­με­τεί­χε στις μεγά­λες παν­καλ­λι­τε­χνι­κές κινη­το­ποι­ή­σεις που έγι­ναν σε αυτό το διάστημα:

  1. Για την οικο­νο­μι­κή στή­ρι­ξη των καλ­λι­τε­χνών στην πανδημία,
  2. Για το Ασφα­λι­στι­κό / Ενά­ντια στο νόμο Χατζιδάκη,
  3. Για τον τρο­μο­νό­μο / ενά­ντια στο νόμο Λιβάνιου,
  4. Για την απα­λοι­φή των χρε­ών σε ΔΕΚΟ, τρά­πε­ζες κλπ.
  5. Για θέμα­τα Φορολογίας,
  6. Για θέμα­τα ειρή­νης και παι­δεί­ας που πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­καν στη Λάρι­σα με τον ΠΜΣ.

Οργά­νω­σε κινη­το­ποι­ή­σεις μελών του ΕΕΤΕ προς την πολι­τι­κή ηγε­σία του ΥΠΠΟΑ:

  1. Για την επι­βί­ω­ση των καλ­λι­τε­χνών στην πανδημία,
  2. Για τις Συντά­ξεις καλ­λι­τε­χνών-λογο­τε­χνών του ΥΠΠΟΑ,
  3. Για την εφαρ­μο­γή του νόμου για τη διά­θε­ση του 1% της συμ­βα­τι­κής δαπά­νης δημο­σί­ων κτι­ρί­ων και του περι­βάλ­λο­ντος αυτά χώρων για δημιουρ­γία και τοπο­θέ­τη­ση σε αυτά έργων Τέχνης,
  4. Για τις αρνη­τι­κές επι­πτώ­σεις του νόμου 4412/16 στους καλ­λι­τε­χνι­κούς διαγωνισμούς.

Πραγ­μα­το­ποί­η­σε συνα­ντή­σεις με την πολι­τι­κή ηγε­σία του ΥΠ- ΠΟΑ με παράλ­λη­λη κινη­το­ποί­η­ση, με όλο το επι­τε­λεί­ου του ΥΠΠΟΑ και με τον Υφυ­πουρ­γό κ. Για­τρο­μα­νω­λά­κη, με θέματα:

  1. Οικο­νο­μι­κή στή­ρι­ξη (για όσο κρα­τά­ει η υγειο­νο­μι­κή κρί­ση) με βάση το μητρώο του ΕΕΤΕ, χωρίς όρους και προ­ϋ­πο­θέ­σεις, σε όλα τα μέλη του ΕΕΤΕ που πλήττονται.
  2. Ανα­στο­λή των χρε­ών σε τρά­πε­ζες, δια­γρα­φή δόσε­ων και χρε­ών σε ρεύ­μα, τηλέ­φω­νο, φυσ. αέριο, Δήμους, Τρά­πε­ζες και Ταμεία για το διά­στη­μα από Μάρ­τιο 2020, όσο κρα­τά­νε τα μέτρα για τον covid
  3. Κατο­χύ­ρω­ση των πνευ­μα­τι­κών δικαιω­μά­των των δημιουρ­γών από τη δια­δι­κτυα­κή παρου­σί­α­ση των εκθέ­σε­ων και των εικα­στι­κών έργων (σε όλες τις κατη­γο­ρί­ες των εικα­στι­κών τεχνών).

Το ΕΕΤΕ συμ­με­τεί­χε σε μια τηλε­διά­σκε­ψη μαζί με τα άλλα καλ­λι­τε­χνι­κά σωμα­τεία με την Υπουρ­γό Πολι­τι­σμού, για την επι­βί­ω­ση των καλ­λι­τε­χνών μέσα στην πανδημία.

Πραγ­μα­το­ποί­η­σε παρεμ­βά­σεις και σει­ρά κινη­το­ποι­ή­σε­ων για την κατάρ­γη­ση των εικα­στι­κών στο Λύκειο και την Παι­δεία γενικότερα:

  • Ασφα­λι­στι­κά μέτρα και προ­σφυ­γή στο Συμ­βού­λιο της Επι­κρα­τεί­ας με παράλ­λη­λες κινη­το­ποι­ή­σεις για την κατάρ­γη­ση της Τέχνης στο Λύκειο.
  • Κινη­το­ποι­ή­σεις σε 4 πόλεις Αθή­να Πάτρα Λάρι­σα και Θεσ­σα­λο­νί­κη με αυτο­κι­νη­το­πο­μπές, κατά τη συζή­τη­ση του θέμα­τος στο ΣτΕ και συγκε­ντρώ­σεις στο ΣτΕ και στο ΥΠΠΑΙΔ.
  • Εικα­στι­κά Δρώ­με­να για την Παι­δεία, τον Σεπτέμ­βρη του 2020 και την Αυτο­κι­νη­το­πο­μπές σε Αθή­να Θεσ­σα­λο­νί­κη, Πάτρα και Λάρι­σα την Άνοι­ξη του 2021, δρώ­με­να το καλο­καί­ρι του 2021 και τον Απρί­λη του 2022 στο Σύνταγ­μα και στη Θεσσαλονίκη.
  • Για την αξιο­λό­γη­ση, για την τηλεκ­παί­δευ­ση, για την απα­ξί­ω­ση των πτυ­χί­ων για την αστυ­νό­μευ­ση των ΑΕΙ, για την κάλυ­ψη των κενών, για παρα­τυ­πί­ες στον ΑΣΕΠ (επι­στο­λή στα κόμ­μα­τα στη Βου­λή) για το νέο νόμο για την Ανώ­τα­τη παι­δεία, για το παρά­βο­λο και για τους αναπληρωτές.

Πραγματοποίησε παρεμβάσεις για εργασιακά θέματα

  • Για την απο­ζη­μί­ω­ση ειδι­κού σκο­πού, παρά­τα­ση και από­δο­ση χωρίς ένσημα,
  • Για την οικο­νο­μι­κή ενί­σχυ­ση των μελών του ΕΕΤΕ μέσα από το μητρώο του,
  • Για την απαλ­λα­γή από τις εισφο­ρές στον ΕΦΚΑ όσων μελών του ΕΕΤΕ εργά­ζο­νται με τίτλο κτή­σης , ή δια­τη­ρούν e‑shop,
  • Για το ΦΠΑ,
  • Για την τιμο­λο­για­κή πολι­τι­κή του ΟΠΑΝΔΑ,
  • Για την απλή­ρω­τη εργα­σία στους Δήμους,
  • Για τα εικα­στι­κά εργα­στή­ρια των Δήμων,
  • Για το Επί­δο­μα ανθυ­γιει­νής εργα­σί­ας στους ζωγρά­φους στον ΟΔΑΠ (ΤΑΠΑ),
  • Για την υπο­βάθ­μι­ση του καλ­λι­τε­χνι­κού τμή­μα­τος των ΕΛΤΑ (απο­φα­σί­σθη­κε νομι­κή παρέμβαση),
  • Για τους υπαί­θριους καλ­λι­τέ­χνες — χειροτέχνες
  • Για τη μεί­ω­ση των ενοι­κί­ων των καλ­λι­τε­χνι­κών εργα­στη­ρί­ων λόγω covid,
  • Για τους καλ­λι­τέ­χνες εργα­ζό­με­νους στο Δ. Αγ. Παρα­σκευ­ής (προ­έ­κυ­ψε θέμα ενοι­κί­α­σης εργαζομένων),
  • Για το θέμα της προ­αι­ρε­τι­κής ασφά­λι­σης στον ΕΦΚΑ με αφορ­μή την υπό­θε­ση Γκί­νου (έγι­νε από το ΕΕΤΕ δικα­στι­κή παρέμβαση).

Παρεμ­βά­σεις για τα δημό­σια καλ­λι­τε­χνι­κά έργα:
(ανα­λυ­τι­κά)

Παρεμ­βά­σεις για την πολι­τι­στι­κή κλη­ρο­νο­μιά:
(ανα­λυ­τι­κά)  · Για την μετα­τρο­πή των 5 Μου­σεί­ων σε ανε­ξάρ­τη­τα από την Αρχαιο­λο­γι­κή Υπη­ρε­σία ΝΠΔΔ, · Για τις παρεμ­βά­σεις στην Ακρό¬πολη, · Για την επί­δει­ξη Μόδας του Οίκου Ντιόρ στην Ακρό­πο­λη, Για τη Μεθό­δευ­ση διά­λυ­σης της Υπη­ρε­σί­ας Συντή­ρη­σης Μνη­μεί­ων Ακρόπολης.

Για την Ειρήνη και την Αλληλεγγύη:

  1. Το ΕΕΤΕ μετέ­χει στην επι­τρο­πή ενά­ντια στην επέ­κτα­ση των αμε­ρι­κα­νο­να­τοϊ­κών βάσε­ων στην Ελλάδα
  2. Το ΕΕΤΕ κατήγ­γει­λε την νέα Ελλη­νο­α­με­ρι­κα­νι­κή Συμ­φω­νία για τις Βάσεις, τη σύνο­δο του ΝΑΤΟ στην Αθή­να για την προ­ε­τοι­μα­σία του πολέ­μου, την απο­στο­λή πυραύ­λων ΠΑΤΡΙΟΤ στην Σ. Αρα­βία, την επί­σκε­ψη Πομπέο, τη φασι­στι­κή ιδε­ο­λο­γία και τις επι­θέ­σεις φασι­στών στη Θεσσαλονίκη.
  3. Τοπο­θε­τή­θη­κε ενά­ντια στον πόλε­μο στην Ουκρα­νία, στη χρή­ση του Πολι­τι­σμού ως πολε­μι­κού εργα­λεί­ου, από τις κυβερ­νή­σεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.

Έγι­νε επί­σης παρέμ­βα­ση από το ΔΣ: · Για το ΑΚΡΟΠΟΛ, · Για το πρό­γραμ­μα ΕΛΕΥΣΙΝΑ 2023, · Για τον «Μεγά­λο Περί­πα­το» του Δήμου Αθή­νας, · Για την COLUMBIA, · τα έργα του Βάλια Σεμερ­τζί­δη που κατέ­βη­καν από την μόνι­μη έκθε­ση του Νεστο­ρί­δειου Μου­σεί­ου Νεο­ελ­λη­νι­κής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, · Για την αξιο­ποί­η­ση του εργο­στα­σί­ου ΒΟΤΡΥΣ, σε συνερ­γα­σία με τον σύλ­λο­γο Κολω­νού «η Ανα­γέν­νη­ση», · Για το βιβλίο «Μνή­μες Κατο­χής» που παρα­χα­ράσ­σει την Ιστο­ρία, · Για τη αστυ­νο­μι­κή βία, · Για τις παρε­νο­χλή­σεις στην ΑΣΚΤ, · Για τη Σχο­λή Μαρ­μα­ρο­τε­χνί­ας στην Τήνο, · Για τη στε­λέ- χωση του ΑΝΟΙΧΤΟΥ Εργα­στη­ρί­ου Χαρα­κτι­κής που λει­τουρ­γεί στο Δήμο Νίκαις σε συνερ­γα­σία με το ΕΕΤΕ, και για τη λει­τουρ­γία του, Για την εκτός σχε­δί­ου δόμη­ση καλ­λι­τε­χνι­κών εργαστηρίων.

Από το ΕΕΤΕ οργα­νώ­θη­καν και είναι έτοι­μα για προ­βο­λή: · Ται­νία-ντο­κυ­μα­νταίρ για τις εικα­στι­κές τέχνες και το 1821, · Βίντεο για την Έκθε­ση Χαρα­κτι­κής και εικο­νι­κή περι­ή­γη­ση στην έκθε­ση. ‘Εγι­ναν εκδό­σεις: 1. «Τι είναι το ΕΕΤΕ», ενη­με­ρω­τι­κό φυλ­λά­διο, 2. «Πνευ­μα­τι­κά Δικαιώ­μα­τα», οι ειση­γή­σεις της ημε­ρί­δας της 15ης Ιου­νί­ου 2020

ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΑΛΗΣ — ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΕΩΝ.

Το πλαίσιο πάλης που μαζί με το πρόγραμμα δράσεων (εκθέσεων, συμποσίων κλπ) του ΕΕΤΕ που ψηφίσθηκε από την προγραμματική μας συνέλευση θα πρέπει να είναι ο μπούσουλας 

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ_EETE_212

Συνά­ντη­ση με τον Υπουρ­γό Πολι­τι­σμού κ. Ν. Γιατρομανωλάκη

Πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε συνά­ντη­ση με τον Υπουρ­γό Πολι­τι­σμού κ. Ν. Για­τρο­μα­νω­λά­κη και εκπρο­σώ­πους του ΔΣ του Επι­με­λη­τη­ρί­ου Εικα­στι­κών Τεχνών Ελλά­δας (ΕΕΤΕ), την Πρό­ε­δρο Εύα Μελά, τη Γραμ­μα­τέα Βικτώ­ρια Ντα­ρί­λα, το μέλος του ΔΣ Μάρ­θα Κορί­τσο­γλου και την έφο­ρο Χαρα­κτι­κής Μαριάν­να Ξενά­κη τη Δευ­τέ­ρα 16 Μαϊ­ου 2022.
Θέσα­με στον κ. Υπουρ­γό τα θέμα­τα ‑Βασι­κά ζητήματα:
1. Το ασφα­λι­στι­κό-συντα­ξιο­δο­τι­κό: Παρά την επε­ξερ­γα­σία από το ΕΕΤΕ πρό­τα­σης νομο­θε­τι­κής ρύθ­μι­σης, από τη δεκα­ε­τία του 1990, δεν έχει ποτέ συζη­τη­θεί στην ουσία. Τα μέλη του ΕΕΤΕ βάσει του νόμου 2676/199 απαλ­λάσ­σο­νται της υπο­χρε­ω­τι­κής εγγρα­φής στον ΟΑΕΕ. Ο λόγος που επι­διώ­ξα­με οι καλ­λι­τέ­χνες αυτή την απαλ­λα­γή από τον ΟΑΕΕ είναι ότι οι εικα­στι­κοί καλ­λι­τέ­χνες δεν έχουν στα­θε­ρό εισό­δη­μα από την καλ­λι­τε­χνι­κή εργα­σία, δημιουρ­γούν και εργά­ζο­νται δια­φο­ρε­τι­κά από τους άλλους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες, δημιουρ­γούν χωρίς να τους το ζητή­σει κάποιος «πελά­της», δημιουρ­γούν και μελε­τούν όπως οι ερευνητές.
Η ύπαρ­ξη καλ­λι­τε­χνι­κού εργα­στη­ρί­ου και η δυνα­τό­τη­τα να εκτί­θε­νται και να κυκλο­φο­ρούν τα έργα τέχνης και οι καλ­λι­τε­χνι­κές υπη­ρε­σί­ες, προ­στα­τεύ­ε­ται από το Σύνταγ­μα της χώρας και δεν μπο­ρεί να συν­δέ­ε­ται με την ασφα­λι­στι­κή εισφο­ρά και μάλι­στα με τον ΟΑΕΕ όπου είναι καθα­ρή αυτα­σφά­λι­ση σε μηνιαία βάση.
Επί­σης θεω­ρού­με ότι στην ασφά­λι­ση και τη σύντα­ξη θα πρέ­πει να προ­σμε­τρά­ει ότι τα καλ­λι­τε­χνι­κά έργα ζουν και μετά τον θάνα­το του καλ­λι­τέ­χνη ζουν στους αιώ­νες, και απο­τε­λούν πολι­τι­στι­κή κλη­ρο­νο­μιά του τόπου. Στις άλλες χώρες της ΕΕ το θέμα αυτό για τους καλ­λι­τέ­χνες έχει αντι­με­τω­πι­σθεί εδώ και χρό­νια σε μεγά­λο βαθμό.
2. Το 1% (ν. 2557/97): Δεν εφαρ­μό­ζε­ται ο νόμος από το 1997 που ψηφί­σθη­κε. Κατα­θέ­του­με από το 2011 συνε­χώς πρό­τα­ση τρο­πο­ποί­η­σης της σχε­τι­κής ΚΥΑ για να είναι λει­τουρ­γι­κή, χωρίς απο­τέ­λε­σμα, καθώς και από το 2017 κατα­θέ­του­με πρό­τα­ση νομο­θε­τι­κής ρύθ­μι­σης για ύπαρ­ξη «κυρώ­σε­ων» στους φορείς που δεν υλο­ποιούν το νόμο.
3. Η εξαί­ρε­ση των καλ­λι­τε­χνι­κών έργων από τον νόμο 4412/16 και η θέσπι­ση ειδι­κού νομι­κού πλαι­σί­ου για τα δημό­σια καλ­λι­τε­χνι­κά έργα όπως έχει κατα­θέ­σει το ΕΕΤΕ. Υπάρ­χει από το ΕΕΤΕ πρό­τα­ση τρο­πο­λο­γί­ας του νόμου 4412/16 και μετά από σχε­τι­κές συζη­τή­σεις με το Υπουρ­γείο Ανά­πτυ­ξης, το Υπ. Οικο­νο­μι­κών και την ΕΑΔΗΣΥ το θέμα έχει κατα­λή­ξει στο Υπουρ­γείο Πολι­τι­σμού. Το ΕΕΤΕ έχει μελε­τή­σει πρό­τα­ση νομο­θε­τι­κής ρύθ­μι­σης για το θέμα των δημό­σιων καλ­λι­τε­χνι­κών έργων ώστε να αντι­με­τω­πι­σθεί η σημε­ρι­νή απα­ρά­δε­κτη κατά­στα­ση ασυ­δο­σί­ας και υπο­βάθ­μι­σης του δημό­σιου χώρου και απα­ξί­ω­σης του έργου των εικα­στι­κών καλλιτεχνών.
4. Παρα­χώ­ρη­ση κτι­ρί­ου στο ΕΕΤΕ. Η παντε­λής έλλει­ψη δημό­σιων εκθε­σια­κών και συνε­δρια­κών χώρων έχει δημιουρ­γή­σει την πολύ μεγά­λη ανά­γκη ύπαρ­ξης εκθε­σια­κού χώρου του ΕΕΤΕ του οποί­ου η εκθε­σια­κή δρά­ση είναι συνυ­φα­σμέ­νη με τους σκο­πούς του. Αυτό αφο­ρά την Αθή­να αλλά και την Θεσσαλονίκη.
5. Η δημιουρ­γία μου­σεί­ου Χαρα­κτι­κής του ΕΕΤΕ: Υπάρ­χει η ανά­γκη νομο­θε­τι­κής ρύθ­μι­σης, όπως έχει κατα­τε­θεί, αλλά και παρα­χώ­ρη­σης κτι­ρί­ου στο ΕΕΤΕ. Το ΕΕΤΕ έχει ήδη στην κατο­χή του το μεγα­λύ­τε­ρο μέρος της συλ­λο­γής έργων, και έχει εκπο­νή­σει τη μελέ­τη οργά­νω­σης και λει­τουρ­γί­ας του μουσείου.
6. Για τα έργα που προ­έ­κυ­ψαν από την αγο­ρά έργων που έκα­νε το 2020 το ΕΕΤΕ για λογα­ρια­σμό του ΥΠ-ΠΟΑ, και τα οποία σήμε­ρα βρί­σκο­νται στο ΥΠΠΟΑ. Είναι σε εκκρε­μό­τη­τα ακό­μα η τοπο­θέ­τη­σή τους σε δημό­σιους χώρους και η ενη¬μέρωση των εικαστικών.
7. Το δικαί­ω­μα θέα­σης των εικα­στι­κών έργων. Χρειά­ζε­ται νομο­θε­τι­κή ρύθ­μι­ση η αμοι­βή των εικα­στι­κών από τη συμ­με­το­χή σε μεγά­λες εκθέ­σεις (artist’s fee).
8. Συντά­ξεις καλ­λι­τε­χνών λογο­τε­χνών (ν. 4151/2013): Το ίδιο το ΥΠΠΟΑ καθυ­στε­ρεί στην εφαρ­μο­γή του νόμου (η νομο­θε­σία λέει ότι αυτές θα κρί­νο­νται μέσα στο πρώ­το τρί­μη­νο κάθε έτους). Οι συντά­ξεις αυτές είναι ελά­χι­στες και πολύ κάτω από το πραγ­μα­τι­κό αριθ­μό εικα­στι­κών καλ­λι­τε­χνών που προ­σφέ­ρουν σημα­ντι­κές υπη­ρε­σί­ες στην κοι­νω­νία, ενώ οι προ­ϋ­πο­θέ­σεις που θέτει ο νόμος δεν είναι πάντα σύμ­φω­νες με την καλλιτε¬χνική πραγ­μα­τι­κό­τη­τα των δημιουρ­γών (πχ ζητεί­ται να έχουν εισό­δη­μα με την ιδιό­τη­τα με την οποία ζητούν τη σύνταξη).
9. Η στή­ρι­ξη των εικα­στι­κών καλ­λι­τε­χνών μέσα από το μητρώο του ΕΕΤΕ και όχι μέσα από το μητρώο του Υπ. Εργα­σί­ας (οι εικα­στι­κοί δεν έλα­βαν το φθι­νό­πω­ρο του 2021 το επί­δο­μα για τους καλ­λι­τέ­χνες για­τί δεν έχουν ένση­μα, πράγ­μα το οποίο ήταν προϋπόθεση).
10. Η έκτα­κτη επι­χο­ρή­γη­ση του ΕΕΤΕ α) Για εκθέ­σεις εικα­στι­κών και δρα­στη­ριό­τη­τες που αφο¬ρούν τα 100 χρό­νια από τη Μικρα­σια­τι­κή Κατα­στρο­φή και β) για την ολο­κλή­ρω­ση εργα­σιών στο κτί­ριο Μπι­νιώ­ρη που έχει κλη­ρο­νο­μή­σει το ΕΕΤΕ.
11. Η εκτός σχε­δί­ου δόμη­ση καλ­λι­τε­χνι­κών εργα­στη­ρί­ων, πρέ­πει να νομοθετηθεί.

Ο κ. Υφυ­πουρ­γός δεσμεύ­τη­κε να δώσει απα­ντή­σεις για το ασφα­λι­στι­κό έως 22 Ιου­νί­ου αλλά και για το θέμα των δημο­σί­ων καλ­λι­τε­χνι­κών έργων και του ν. 4412.16.

  • Σχε­τι­κά με τη φιλο­τέ­χνη­ση και τοπο­θέ­τη­ση γλυ­πτών αγαλ­μά­των στα Τρίκαλα
    Μαγει­ρέ­μα­τα της Δημο­τι­κής Αρχής (ανα­λυ­τι­κή αναφορά)

Παιδεία/βία και κροκοδείλια δάκρυα

Γρά­φει η Τζού­λια Ανδρειά­δου, ζωγράφος

«Πως είπατε; Μάθημα Καλλιτεχνικής Παιδείας;»
«Και τι με νοιάζει εμένα!»

Η ερώ­τη­ση είναι υπο­θε­τι­κή. Η απά­ντη­ση έρχε­ται αυθόρ­μη­τα στο μυα­λό μου ως σημαία κυμα­τί­ζου­σα πάνω από τα κεφά­λια πολ­λών νεο­ελ­λή­νων, ασχέ­τως φύλου ή ηλικίας.

Καθι­σμέ­νοι στον κανα­πέ και συνε­παρ­μέ­νοι παρα­κο­λου­θώ­ντας τα δημο­φι­λή σήριαλ (serials) ή ριά­λι­τυ (realities), δεν αντι­λαμ­βά­νο­νται ποια η σχέ­ση της Παι­δεί­ας με την Βία, το Περι­βάλ­λον, τον ακραίο κατα­να­λω­τι­σμό, ή τόσα άλλα που μπλέ­κο­νται στη ζωή μας.
Πόσο μάλ­λον τη σχέ­ση της καθη­με­ρι­νής συμπε­ρι­φο­ράς μας με την Καλ­λι­τε­χνι­κή Παιδεία!

Δεν είναι τυχαίο, που όσο ο Πολι­τι­σμός σπρώ­χνε­ται κάτω απ’ το χαλά­κι για να μην ενο­χλεί, τόσο θεριεύ­ει η Βία, ιδί­ως ανά­με­σα στους νέους! Το φαι­νό­με­νο δια­σπεί­ρε­ται ως νόσος του 21ου αιώ­να, που άλλα μας έτα­ξε κι’ άλλα προκύπτουν.
Ζού­με την ψευ­δαί­σθη­ση ενός μελ­λο­ντι­κού κόσμου που ξεγε­λά­στη­κε με τα πρω­τό­φα­ντα δώρα της προηγ­μέ­νης τεχνο­λο­γί­ας: Από πανά­κρι­βα ρολό­για ή κινη­τά τηλέ­φω­να μέχρι και τα βίντεο παι­χνί­δια, όλα φέρουν τον μολυ­σμα­τι­κό ιό του εθισμού.

Έτσι έχουν σχε­δια­στεί από τις πολυ­ε­θνι­κές εται­ρεί­ες για να μη τα απο­χω­ρί­ζο­νται οι χρή­στες παρά μόνο για ν’ αγο­ρά­σουν το νέο μοντέ­λο. Είναι προ­φα­νές ότι τα λατρεύ­ει η νεο­λαία! Άλλω­στε αυτά προ­σφέ­ρο­νται ως μοντέ­λο του σύγ­χρο­νου τρό­που ζωής και υπο­κα­τά­στα­το της έλλει­ψης Παιδείας.

Ας πιά­σου­με το νήμα απ’ όπου μπο­ρού­με, μήπως και βγά­λου­με άκρη σε όσα αφο­ρούν στη χώρα μας. Είναι κοι­νό μυστι­κό ότι η Δημό­σια Παι­δεία στη χώρα μας είναι υπο­βαθ­μι­σμέ­νη από τα χρό­νια της χού­ντας. Είναι επί­σης κοι­νό μυστι­κό ότι η επι­θε­τι­κή συμπε­ρι­φο­ρά έχει αυξη­θεί τον τελευ­ταίο και­ρό, ιδί­ως με το κλεί­σι­μο στο σπί­τι, λόγω πανδημίας.

Η Παι­δεία και η συμπε­ρι­φο­ρά των ανθρώ­πων συν­δέ­ο­νται κι’ αυτό επα­λη­θεύ­ε­ται σε κάθε βήμα μας. Το εννοώ, δεν είναι σχή­μα λόγου. Το ζού­με καθημερινά.

Η Παι­δεία δεν αφο­ρά απο­κλει­στι­κά στις Τέχνες αλλά από κει πηγά­ζει. Ο Λόγος και οι Τέχνες στη χώρα μας έχουν βαθιές ρίζες στο παρελθόν.

Μοιά­ζει όμως παρά­δο­ξο να έχου­με ένα μονα­δι­κό πλού­σιο παρελ­θόν στις Τέχνες που άνθη­σαν σε αρχαί­ους χρό­νους και το Βυζά­ντιο και αφού ελευ­θε­ρω­θή­κα­με από τον ζυγό της Οθω­μα­νι­κής αυτο­κρα­το­ρί­ας, κλεί­σα­με πέρ­σι αισί­ως τα 200 χρό­νια, αλλά δεν μπο­ρού­με να ξανα­πιά­σου­με τα ηνία.

Το συνει­δη­το­ποί­η­σα στα εικο­σι­δύο μου χρό­νια, όταν πρω­τα­ντί­κρυ­σα το 1959 στο μου­σείο του Λού­βρου το εξαί­σιο γλυ­πτό! Είναι «Η ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ», που μου έφε­ρε δάκρυα στα μάτια. Μετά από τόσα χρό­νια, ανα­ρω­τιέ­μαι πως και πότε συνέ­βη από το βάθρο της Νίκης, να κατρα­κυ­λή­σου­με στο βάρα­θρο των φανα­τι­κών οπα­δών; Ένας θεμε­λιώ­δης λόγος – όχι ο μονα­δι­κός – είναι προ­φα­νώς η έλλει­ψη Παι­δεί­ας. Κάπως όμως μου φαί­νε­ται ως μόδα, να παί­ζεις τον ρόλο του φανα­τι­κού και του ανένδοτου.

Πως από τα χαζά πει­ράγ­μα­τα μετα­ξύ μας, των μαθη­τών και μαθη­τριών του ’50, φτά­σα­με στην ομα­δο­ποί­η­ση του μπού­λινγκ να κατα­γρά­φε­ται στα κινη­τά, προς δόξαν των δρα­στών, που δεν ντρέ­πο­νται να ενώ­νο­νται πολ­λοί ενά­ντια σε ένα ανυ­πε­ρά­σπι­στο κορί­τσι ή αγόρι;

Πως τα ιδα­νι­κά και τα όνει­ρα των νέων χώρε­σαν στο σχή­μα ενός κινη­τού που δεν το απο­χω­ρί­ζο­νται; Φυσι­κά αυτό οφεί­λε­ται στην έλλει­ψη κουλ­τού­ρας και γενι­κής παιδείας.

Για­τί η οΠα­δο­ποί­η­ση που δια­φέ­ρει κατά ένα γράμ­μα από την οΜα­δο­ποί­η­ση ξέφυ­γε από τα γήπε­δα και ξεχύ­θη­κε στους δρό­μους; Η μετάλ­λα­ξη δεν έγι­νε σε μια μέρα

Εδώ στη χώρα μας το φαι­νό­με­νο της ομα­δο­ποί­η­σης ξεκί­νη­σε (αν θυμά­μαι σωστά), επί­σης ως εισα­γό­με­νο, όπως πολ­λά, επει­δή έτσι συμ­βαί­νει. Πιστεύω ότι βρή­κε γόνι­μο έδα­φος λόγω ανυ­παρ­ξί­ας γενι­κής κουλ­τού­ρας που έχει απο­δυ­να­μω­θεί. Κουλ­τού­ρα σημαί­νει καλλιέργεια.
Μας ενδια­φέ­ρει η καλ­λιέρ­γεια του νου και της ψυχής των παι­διών, για να φρε­νά­ρει την επι­θε­τι­κό­τη­τα. Η ομα­δο­ποί­η­ση μεταμ­φιέ­στη­κε πρώ­τα σε μόδα.
Η καλ­λιέρ­γεια δεν είναι μόδα, εξ ου και «αυτός είναι κουλ­του­ριά­ρης» θεω­ρεί­ται προ­σβλη­τι­κό. Κάθε άλλου είδους μόδα κατέ­κτη­σε την νεο­λαία. Επό­με­νο ήταν να εξε­λι­χθεί σε μπού­λινγκ, που αναμ­φί­βο­λα εντάσ­σε­ται στη βία.

Οι μεγά­λες πολυ­ε­θνι­κές εται­ρεί­ες κατά­φε­ραν να κάνουν «μόδα» για όλα τα παι­δά­κια πολ­λά πράγ­μα­τα πχ. τα παι­χνί­δια με τους Δει­νό­σαυ­ρους, που αν υπήρ­χε τώρα ένας ζωντα­νός θα μπο­ρού­σε να κάνει μια χαψιά ολό­κλη­ρο Νηπια­γω­γείο + τα θρανία!
Μετά η μόδα κατέ­κτη­σε όλες τις ηλι­κί­ες μέσα από ται­νί­ες και βίντε­ος με τέρα­τα πέραν πάσης φαντα­σί­ας, με ται­νί­ες τρό­μου, με ζόμπι ή με άγρια δρά­ση που συμ­βαί­νει μετα­ξύ συμ­μο­ριών, μπο­ρεί και έξω απ’ την πόρ­τα μας, για­τί όχι;

Η μόδα ως σύγ­χρο­νη αντί­λη­ψη ζωής, πέρα­σε επί­σης στα σκι­σμέ­να τζιν, στα στή­θη από σιλι­κό­νη και άλλα σωμα­τι­κά αξε­σουάρ όπως μαλ­λιά, νύχια κλπ, πέρα­σε και στις χει­ρο­νο­μί­ες, στην έκφρα­ση του λόγου και στις συμπε­ρι­φο­ρές. Αυτά ανή­κουν σε άλλο κεφά­λαιο. Τα βίντεο – παι­χνί­δια όμως έγι­ναν βίαια, φυσι­κό ήταν ως μόδα να γίνουν οικεία στα παιδιά.

Ξεχά­στη­κε το παλιό παρα­μύ­θι «Η κοκ­κι­νο­σκου­φί­τσα και ο κακός λύκος».
Ο λύκος τώρα ζει μέσα στο σπί­τι και σκο­τώ­νει την ανί­σχυ­ρη κοκ­κι­νο­σκου­φί­τσα. Όμως και αυτό ανή­κει σε άλλο κεφά­λαιο που λέγε­ται «γυναι­κο­κτο­νία».

Στα παλιά παρα­μύ­θια υπήρ­χε άγρια βία, αλλά στο τέλος θριάμ­βευε ο καλός! Στα σημε­ρι­νά ο νικη­τής είναι ο εξο­λο­θρευ­τής! Ται­ριά­ζει η φιλο­σο­φία τους στους φανα­τι­κούς οπα­δούς των γηπέ­δων που μεταμ­φιέ­ζο­νται σε κανί­βα­λους για να τρο­μά­ξουν τους οπα­δούς της αντί­θε­της ομά­δας. Αν στα­μα­τού­σε εκεί η ιστο­ρία, θα φαι­νό­ταν γραφική.

Όμως προ­χώ­ρη­σε στα άκρα.
Η νίκη και η επι­κρά­τη­ση του δυνα­τού δια­φη­μί­ζο­νται συνε­χώς μέσα από βίαιες πρά­ξεις. Η ταυ­τό­τη­τα του αρσε­νι­κού δηλώ­νε­ται πάραυ­τα ανά­λο­γα με την ομά­δα που ανή­κει ο οπα­δός και τότε βγαί­νουν τα μαχαίρια.
Το παρα­μύ­θι με τον λύκο μετα­πλά­στη­κε σε ιστο­ρία τρό­μου με αγέ­λη λύκων που ορμά­νε στο θύμα. Απα­ραι­τή­τως οι λύκοι είναι οι νικη­τές! Δεν εμφα­νί­ζε­ται κανέ­νας καλός κυνη­γός να περι­πο­λεί μήπως σώσει το θύμα. Και η αλλη­λεγ­γύη μοιά­ζει επι­κίν­δυ­νο παιχνίδι.

Στις τελευ­ταί­ες ειδή­σεις όπως βγαί­νουν στη φόρα μετά τον άγριο φόνο του άτυ­χου νέου και τον τραυ­μα­τι­σμό άλλων, προ­βάλ­λει η μέθο­δος των φασι­στοει­δών, γνω­στή από παλιά, όπου οι πολ­λοί ορμά­νε ενα­ντί­ον ενός.

Σύμ­φω­να με ανα­κοί­νω­ση της Αστυ­νο­μί­ας στο δελ­τίο ειδή­σε­ων, μέσα στο 2021 έγι­ναν 118 συρ­ρά­ξεις, προ­σχε­δια­σμέ­νες μετα­ξύ οπα­δών αντί­θε­των ομά­δων, για να πλα­κω­θού­νε και να σφα­χτού­νε! Δεν πρό­κει­ται λοι­πόν για ένα τυχαίο περι­στα­τι­κό αλλά για βαθιά ριζω­μέ­νη επι­θε­τι­κό­τη­τα που εξα­πλώ­νε­ται στις νεα­νι­κές ηλικίες.

Για ποια Παιδεία λοιπόν μιλάμε;
Και σε τι χρησιμεύουν τα Κροκοδείλια δάκρυα που συνοδεύουν κάθε βίαιο γεγονός;

Ξανα­πιά­νω την αρχι­κή ερώ­τη­ση, εστιά­ζο­ντας στο μάθη­μα της Καλ­λι­τε­χνι­κής Παιδείας.

Η αδια­φο­ρία για την αλή­θεια, είναι ολο­φά­νε­ρη. Στο ελλη­νι­κό σύστη­μα μάθη­σης, παρα­μέ­νει ανε­ξή­γη­τη η απου­σία του συγκε­κρι­μέ­νου μαθή­μα­τος. Υπάρ­χει ευτυ­χώς σε ειδι­κά σχο­λεία, όπως αυτά της μουσικής.

Η παρου­σία του ανά­με­σα στ’ άλλα μαθή­μα­τα, κατά τη άπο­ψη μου είναι ανα­γκαία, για να δια­πλά­θο­νται οι συμπε­ρι­φο­ρές των παι­διών ακο­λου­θώ­ντας το Λόγο και τις Τέχνες που ποτέ δεν έβλα­ψαν! Σε κάποιες περι­πτώ­σεις χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­καν ως όπλο στα χέρια της Εξου­σί­ας για προ­πα­γάν­δα. Αλλά ποτέ βίαιες αυτές καθαυτές.

Η εξοι­κεί­ω­ση με τις Τέχνες και η προ­σέγ­γι­ση μέσω της μάθη­σης ελευ­θε­ρώ­νει το άτο­μο, του δίνει φτε­ρά να απο­γειω­θεί! Ανοί­γει μονο­πά­τια και δρό­μους κατα­νό­η­σης και αλλη­λο­σε­βα­σμού, αντί­θε­τα με την οποια­δή­πο­τε μορ­φής βία.

Με το νέο σύστη­μα τηλεκ­παί­δευ­σης, μπο­ρεί η καθη­γή­τρια ή ο καθη­γη­τής να οδη­γή­σει τα παι­διά σε δια­δι­κτυα­κή ανα­ζή­τη­ση επι­λεγ­μέ­νων έργων μεγά­λων καλ­λι­τε­χνών, σε γόνι­μο διά­λο­γο τόσο με το παρελ­θόν, όσο και με την επο­χή μας και το μέλλον.

Ένα απλό παρά­δειγ­μα θα ήταν ένα μάθη­μα βασι­σμέ­νο στο έργο του μεγά­λου Ιτα­λού ζωγρά­φου Καρα­βά­τζιο (Caravaggio) που έχει τίτλο “ΝΑΡΚΙΣΣΟΣ”.

Οι ανα­λύ­σεις γύρω απ’ αυτό οδη­γούν σε συγκρί­σεις με το τώρα, δηλα­δή στα περι­βό­η­τα πλέ­ον σέλ­φι (selfies) της νεο­λαί­ας! Οδη­γούν όμως και στη γοη­τεία της ελλη­νι­κής μυθο­λο­γί­ας, όπως και της σύγ­χρο­νης ψυχο­λο­γί­ας για το «ποιος είμαι/ποια είμαι»;

Το «who is who» σε μια βαθύ­τε­ρη μορ­φή αυτο­γνω­σί­ας για όλους…

Επιμελητήριο Εικαστικών Ελλάδας logoKτί­ριo Μπι­νιώ­ρη στο Πόρ­το Ράφτη

Σύντο­μα για τα μέλη του ΕΕΤΕ θα λει­τουρ­γεί, μέσα στο κα¬λοκαίρι, το κτί­ριο Μπι­νιώ­ρη, στο Πόρ­το Ράφτη. Οι συνά­δελ­φοι καλού­νται να παρα­κο­λου­θούν την ιστο­σε­λί­δα του ΕΕΤΕ όπου σύντο­μα θα αναρ­τη­θεί ο εσω­τε­ρι­κός κανο­νι­σμός για τη λει­τουρ­γία του κτι­ρί­ου και θα μπο­ρούν να εκδη­λώ­σουν ενδιαφέρον.

Καλού­νται όλα τα μέλη του EETE που δια­θέ­τουν ηλε­κτρο­νι­κή διεύ­θυν­ση να την απο­στεί­λουν ηλε­κτρο­νι­κά στο EETE, προ­κει­μέ­νου να ενημερώνονται 

ℹ️  Εκδότης:
Εύα Μελά, Πρό­ε­δρος ΔΣ Τηλ.: 210 3301719, 210 3300016 Fax: 210 3301408
Ιστο­σε­λί­δα: www.eete.gr
e‑mail: [email protected]

Περισ­σό­τε­ρα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο