Λάθος 1ο: Το κλισέ θέλει λάστιχα αλλά άστο γι αργότερα –καλοκαίρι είναι -«κανόνας» που έχει να κάνει και με τις άδειες τσέπες (και ρεζερβουάρ) της λαϊκής οικογένειας.
Τα λάστιχα –γνωστό αυτό, είναι ένας καθοριστικός παράγοντες της ασφάλειας μας και φυσικά πρέπει να είναι πάντα σε καλή κατάσταση, τόσο σε ότι αφορά τις πιέσεις τους (απλό) όσο και τη φθορά τους (δύσκολο).
Αντικαθίστανται άμεσα αν τυχόν έχουν «βυζιά» από κακή χρήση ‑ή ανομοιόμορφη φθορά πέλματος- ή λόγω χιλιομέτρων + ηλικίας.
(ένα-ένα)…
Απόλυτοι κανόνες για την αλλαγή ελαστικών δεν υπάρχουν. Ο νόμος θεωρεί ότι τα λάστιχα είναι ακατάλληλα αν το βάθος πέλματος είναι μικρότερο των 1,6 χιλιοστών, όμως αυτό μερικές φορές είναι κίνδυνος θάνατος.
Από κει και πέρα αν το αυτοκίνητό σας έχει διανύσει περισσότερα των 40.000 χιλιομέτρων με το ίδιο σετ ή έχουν περάσει πάνω από 3 χρόνια από την αγορά τους προγραμματίστε ΤΩΡΑ την αντικατάστασή τους.
Με λάστιχα ίδιας διάστασης και χαρακτηριστικών –ή αυτών που εναλλακτικά προτείνει ο κατασκευαστής
Η διάσταση σε ένα λάστιχο αναγράφεται στα πλαϊνά του και είναι ένας συνδυασμός γραμμάτων και αριθμών. Για παράδειγμα το P 205/55 R16 91S σημαίνει πως έχουμε ένα ελαστικό για επιβατικά αυτοκίνητα (το P σημαίνει passenger_car), πλάτους 205mm, με το ύψος του να είναι το 55% (του πλάτους του).
Στην πράξη αυτό σημαίνει πως όσο πιο μικρό είναι το δεύτερο νούμερο τόσο πιο «χαμηλό» είναι το λάστιχο. Γεγονός που κολακεύει την εμφάνιση αλλά και τα οδηγικά του χαρακτηριστικά αλλά ταυτόχρονα περιορίζει την άνεση.
Το R σημαίνει ράντιαλ (=με ακτινική πλέξη), που είναι ο τρόπος κατασκευής (καινοτομία κάποτε –θυμηθείτε το «σηκώνει βάρη και δεν κλατάρει της 10ετίας του 1970, αλλά σχεδόν όλα τα επιβατικά είναι τέτοια πλέον), ενώ το 16 είναι η διάμετρος ‑σε ίντσες- της ζάντας (διαιρέστε με το ~2,5 για να το κάνετε εκατοστά) για την οποία είναι κατάλληλο το λάστιχο.
Στην περίπτωση που θελήσετε να αντικαταστήσετε και τις ζάντες καλό είναι να μην ξεφεύγετε από τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου (εκτός από το manual, που συνήθως «παραπέφτει» ένα αυτοκόλλητο βρίσκεται στο εσωτερικό της πόρτας του οδηγού). Η καλύτερη επιλογή είναι συνήθως η μεσαία διάσταση από αυτές που προτείνονται και όχι η μεγαλύτερη ή η μικρότερη.
Στο ανεκπαίδευτο μάτι, το πλευρικό τοίχωμα ενός ελαστικού μοιάζει γεμάτο ακατανόητους αριθμούς, γράμματα και σύμβολα.
Κρυμμένη ανάμεσα σε αυτά είναι η διάσταση του ελαστικού. Ποια είναι όμως η μορφή της και κυρίως, ποια είναι η σημασία της;
Η μορφή της διάστασης του ελαστικού πάνω σε αυτό | Ανατομία του κωδικού
Η διάσταση του ελαστικού θα μοιάζει κάπως με την επόμενη: P195/55 R16 87 V. Δεν την λες και φιλική προς τον χρήστη, όμως αν γνωρίζετε τι σημαίνουν όλα αυτά τα γράμματα και οι αριθμοί, θα καταλάβετε ότι σας δίνει χρήσιμες πληροφορίες για την κατασκευή, τη διάσταση και τον τύπο του ελαστικού.
1
Πλάτος διατομής
Οι τρεις πρώτοι αριθμοί, εδώ το 195, είναι ένδειξη του πλάτους της διατομής του ελαστικού. Είναι η απόσταση, σε χιλιοστά, από το εσωτερικό μέχρι το εξωτερικό πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού.
2
Αναλογία ύψους/πλάτους
Η αναλογία ύψους/πλάτους (προφίλ του ελαστικού) είναι ο αριθμός που δείχνει το ύψος του πλευρικού τοιχώματος ως ποσοστό % του πλάτους της διατομής. Στο παράδειγμά μας, ο αριθμός 55 σημαίνει ότι το ύψος είναι ίσο με το 55% του πλάτους των 195mm. Όσο μεγαλύτερη θα είναι η αναλογία ύψους/πλάτους, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το πλευρικό τοίχωμα.
3
Τύπος κατασκευής -Το γράμμα R σημαίνει ότι το ελαστικό είναι κατασκευής ράντιαλ (radial ‑μιλήσαμε παραπάνω).
4
Ζάντα: Ο αριθμός στα δεξιά του τύπου κατασκευής είναι η διάμετρος της ζάντας, μετρημένη σε ίντσες. Στην παρούσα περίπτωση, είναι τροχός των 16” (ιντσών).
5
Δείκτης φορτίου: Ο τελευταίος αριθμός είναι ο δείκτης φορτίου, δηλ. το μέγιστο φορτίο (σε kg) που το ελαστικό μπορεί να αντέξει: 62 \ 265kg, 400 \ 93 …100 \ 800 (max) 112 \ 1120 kg
6
Σύμβολο ταχύτητας
Το τελευταίο γράμμα (εδώ, το V) συσχετίζεται με τη μέγιστη ταχύτητα χρήσης.
N = 140 | P = 150 | Q 160 | R = 170 | S = 180 | T= 190 | U = 200 κλπ …ZR = 240+ και (max) Y = 300μετά απογειώνεσαι
Ένα τελευταίο: Το DOT του ελαστικού
Ο αριθμός DOT (Υπουργείο Μεταφορών) του ελαστικού αντιστοιχεί στην ημερομηνία κατασκευής. Αποτελείται από 4 ψηφία που δείχνουν την εβδομάδα και το έτος κατασκευής.
Παράδειγμα: DOT B94W HWNX 3903
B9 : Κωδικός του εργοστασίου όπου κατασκευάστηκε το ελαστικό.
4W: Ειδικός κωδικός διαστάσεων του κατασκευαστή.
HWNX: Προαιρετικός κωδικός διαστάσεων του κατασκευαστή.
3903 : Ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού. Εδώ, 39η εβδομάδα έτους 2003
Μπορούμε να αγοράσουμε και να οδηγούμε με ένα ελαστικό που κατασκευάστηκε πριν από 3 ή 3+ χρόνια χωρίς απώλεια απόδοσης;
Το καουτσούκ των ελαστικών έχει βελτιωθεί σημαντικά και δεν υπόκειται πλέον στην πίεση του χρόνου όπως τα παλαιότερα υλικά. Το ίδιο το ελαστικό δεν θα υστερεί σε απόδοση, στο βαθμό που ήταν αποθηκευμένο σε ιδανικές συνθήκες.
Όταν αγοράζετε ελαστικά, να ελέγχετε πάντα το DOT. Ένα ελαστικό 3 ή 3+ ετών πρέπει να πωλείται εν γνώσει του καταναλωτή και με έκπτωση ‑αλλά μην το προτιμάτε …δεν αξίζει τον κόπο.