Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Μήπως είναι ώρα ν’ αλλάξετε λάστιχα στο αυτοκίνητο;

Λάθος 1ο: Το κλι­σέ θέλει λάστι­χα αλλά άστο γι αργό­τε­ρα –καλο­καί­ρι είναι -«κανό­νας» που έχει να κάνει και με τις άδειες τσέ­πες (και ρεζερ­βουάρ) της λαϊ­κής οικογένειας.

Τα λάστι­χα –γνω­στό αυτό, είναι ένας καθο­ρι­στι­κός παρά­γο­ντες της ασφά­λειας μας και φυσι­κά πρέ­πει να είναι πάντα σε καλή κατά­στα­ση, τόσο σε ότι αφο­ρά τις πιέ­σεις τους (απλό) όσο και τη φθο­ρά τους (δύσκο­λο).

Αντι­κα­θί­στα­νται άμε­σα αν τυχόν έχουν «βυζιά» από κακή χρή­ση ‑ή ανο­μοιό­μορ­φη φθο­ρά πέλ­μα­τος- ή λόγω χιλιο­μέ­τρων + ηλι­κί­ας.

(ένα-ένα)…

Από­λυ­τοι κανό­νες για την αλλα­γή ελα­στι­κών δεν υπάρ­χουν. Ο νόμος θεω­ρεί ότι τα λάστι­χα είναι ακα­τάλ­λη­λα αν το βάθος πέλ­μα­τος είναι μικρό­τε­ρο των 1,6 χιλιο­στών, όμως αυτό μερι­κές φορές είναι κίν­δυ­νος θάνατος.

Από κει και πέρα αν το αυτο­κί­νη­τό σας έχει δια­νύ­σει περισ­σό­τε­ρα των 40.000 χιλιο­μέ­τρων με το ίδιο σετ ή έχουν περά­σει πάνω από 3 χρό­νια από την αγο­ρά τους προ­γραμ­μα­τί­στε ΤΩΡΑ την αντι­κα­τά­στα­σή τους.

Με λάστι­χα ίδιας διά­στα­σης και χαρα­κτη­ρι­στι­κών –ή αυτών που εναλ­λα­κτι­κά προ­τεί­νει ο κατασκευαστής

Η διά­στα­ση σε ένα λάστι­χο ανα­γρά­φε­ται στα πλαϊ­νά του και είναι ένας συν­δυα­σμός γραμ­μά­των και αριθ­μών. Για παρά­δειγ­μα το P 205/55 R16 91S σημαί­νει πως έχου­με ένα ελα­στι­κό για επι­βα­τι­κά αυτο­κί­νη­τα (το P σημαί­νει passenger_car), πλά­τους 205mm, με το ύψος του να είναι το 55% (του πλά­τους του).

Στην πρά­ξη αυτό σημαί­νει πως όσο πιο μικρό είναι το δεύ­τε­ρο νού­με­ρο τόσο πιο «χαμη­λό» είναι το λάστι­χο. Γεγο­νός που κολα­κεύ­ει την εμφά­νι­ση αλλά και τα οδη­γι­κά του χαρα­κτη­ρι­στι­κά αλλά ταυ­τό­χρο­να περιο­ρί­ζει την άνε­ση.

Το R σημαί­νει ράντιαλ (=με ακτι­νι­κή πλέ­ξη), που είναι ο τρό­πος κατα­σκευ­ής (και­νο­το­μία κάπο­τε –θυμη­θεί­τε το «σηκώ­νει βάρη και δεν κλα­τά­ρει της 10ετίας του 1970, αλλά σχε­δόν όλα τα επι­βα­τι­κά είναι τέτοια πλέ­ον), ενώ το 16 είναι η διά­με­τρος ‑σε ίντσες- της ζάντας (διαι­ρέ­στε με το ~2,5 για να το κάνε­τε εκα­το­στά) για την οποία είναι κατάλ­λη­λο το λάστιχο.

Στην περί­πτω­ση που θελή­σε­τε να αντι­κα­τα­στή­σε­τε και τις ζάντες καλό είναι να μην ξεφεύ­γε­τε από τις προ­δια­γρα­φές που ορί­ζει ο κατα­σκευα­στής του αυτο­κι­νή­του (εκτός από το manual, που συνή­θως «παρα­πέ­φτει» ένα αυτο­κόλ­λη­το βρί­σκε­ται στο εσω­τε­ρι­κό της πόρ­τας του οδη­γού). Η καλύ­τε­ρη επι­λο­γή είναι συνή­θως η μεσαία διά­στα­ση από αυτές που προ­τεί­νο­νται και όχι η μεγα­λύ­τε­ρη ή η μικρότερη.

Στο ανεκ­παί­δευ­το μάτι, το πλευ­ρι­κό τοί­χω­μα ενός ελα­στι­κού μοιά­ζει γεμά­το ακα­τα­νό­η­τους αριθ­μούς, γράμ­μα­τα και σύμβολα.

Κρυμ­μέ­νη ανά­με­σα σε αυτά είναι η διά­στα­ση του ελα­στι­κού. Ποια είναι όμως η μορ­φή της και κυρί­ως, ποια είναι η σημα­σία της;

Η μορ­φή της διά­στα­σης του ελα­στι­κού πάνω σε αυτό | Ανα­το­μία του κωδικού

Η διά­στα­ση του ελα­στι­κού θα μοιά­ζει κάπως με την επό­με­νη: P195/55 R16 87 V. Δεν την λες και φιλι­κή προς τον χρή­στη, όμως αν γνω­ρί­ζε­τε τι σημαί­νουν όλα αυτά τα γράμ­μα­τα και οι αριθ­μοί, θα κατα­λά­βε­τε ότι σας δίνει χρή­σι­μες πλη­ρο­φο­ρί­ες για την κατα­σκευή, τη διά­στα­ση και τον τύπο του ελαστικού.

1

Πλά­τος διατομής

Οι τρεις πρώ­τοι αριθ­μοί, εδώ το 195, είναι ένδει­ξη του πλά­τους της δια­το­μής του ελα­στι­κού. Είναι η από­στα­ση, σε χιλιο­στά, από το εσω­τε­ρι­κό μέχρι το εξω­τε­ρι­κό πλευ­ρι­κό τοί­χω­μα του ελαστικού.

2

Ανα­λο­γία ύψους/πλάτους

Η ανα­λο­γία ύψους/πλάτους (προ­φίλ του ελα­στι­κού) είναι ο αριθ­μός που δεί­χνει το ύψος του πλευ­ρι­κού τοι­χώ­μα­τος ως ποσο­στό % του πλά­τους της δια­το­μής. Στο παρά­δειγ­μά μας, ο αριθ­μός 55 σημαί­νει ότι το ύψος είναι ίσο με το 55% του πλά­τους των 195mm. Όσο μεγα­λύ­τε­ρη θα είναι η ανα­λο­γία ύψους/πλάτους, τόσο μεγα­λύ­τε­ρο θα είναι το πλευ­ρι­κό τοίχωμα.

3

Τύπος κατα­σκευ­ής -Το γράμ­μα R σημαί­νει ότι το ελα­στι­κό είναι κατα­σκευ­ής ράντιαλ (radial ‑μιλή­σα­με παραπάνω).

4

Ζάντα: Ο αριθ­μός στα δεξιά του τύπου κατα­σκευ­ής είναι η διά­με­τρος της ζάντας, μετρη­μέ­νη σε ίντσες. Στην παρού­σα περί­πτω­ση, είναι τρο­χός των 16” (ιντσών).

5

Δεί­κτης φορ­τί­ου: Ο τελευ­ταί­ος αριθ­μός είναι ο δεί­κτης φορ­τί­ου, δηλ. το μέγι­στο φορ­τίο (σε kg) που το ελα­στι­κό μπο­ρεί να αντέ­ξει: 62 \ 265kg, 400 \ 93 …100 \ 800 (max) 112 \ 1120 kg

6

Σύμ­βο­λο ταχύτητας
Το τελευ­ταίο γράμ­μα (εδώ, το V) συσχε­τί­ζε­ται με τη μέγι­στη ταχύ­τη­τα χρήσης.
N = 140 | P = 150 | Q 160 | R = 170 | S = 180 |  T= 190 | U = 200 κλπ …ZR = 240+ και (max) Y = 300μετά απογειώνεσαι

Ένα τελευ­ταίο:  Το DOT του ελαστικού

Ο αριθ­μός DOT (Υπουρ­γείο Μετα­φο­ρών) του ελα­στι­κού αντι­στοι­χεί στην ημε­ρο­μη­νία κατα­σκευ­ής. Απο­τε­λεί­ται από 4 ψηφία που δεί­χνουν την εβδο­μά­δα και το έτος κατασκευής.

Παρά­δειγ­μα: DOT B94W HWNX 3903

B9 : Κωδι­κός του εργο­στα­σί­ου όπου κατα­σκευά­στη­κε το ελαστικό.
4W: Ειδι­κός κωδι­κός δια­στά­σε­ων του κατασκευαστή.
HWNX: Προ­αι­ρε­τι­κός κωδι­κός δια­στά­σε­ων του κατασκευαστή.
3903 : Ημερο­μη­νία κατα­σκευ­ής του ελα­στι­κού. Εδώ, 39η εβδο­μά­δα έτους 2003

Μπο­ρού­με να αγο­ρά­σου­με και να οδη­γού­με με ένα ελα­στι­κό που κατα­σκευά­στη­κε πριν από 3 ή 3+ χρό­νια χωρίς απώ­λεια απόδοσης;

Το καου­τσούκ των ελα­στι­κών έχει βελ­τιω­θεί σημα­ντι­κά και δεν υπό­κει­ται πλέ­ον στην πίε­ση του χρό­νου όπως τα παλαιό­τε­ρα υλι­κά. Το ίδιο το ελα­στι­κό δεν θα υστε­ρεί σε από­δο­ση, στο βαθ­μό που ήταν απο­θη­κευ­μέ­νο σε ιδα­νι­κές συν­θή­κες.

Όταν αγο­ρά­ζε­τε ελα­στι­κά, να ελέγ­χε­τε πάντα το DOT. Ένα ελα­στι­κό 3 ή 3+ ετών πρέ­πει να πωλεί­ται εν γνώ­σει του κατα­να­λω­τή και με έκπτω­ση ‑αλλά μην το προ­τι­μά­τε …δεν αξί­ζει τον κόπο.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο