Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Με αφορμή τη σημερινή γιορτή του Αγίου Δημητρίου

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Το όνο­μα Δημή­τριος — προ­έρ­χε­ται από το επί­θε­το δημή­τριος = ο σχε­τι­ζό­με­νος με τη θεά Δήμη­τρα — είναι από τα κοι­νό­τε­ρα ανδρι­κά ονό­μα­τα (στη δεύ­τε­ρη θέση, μαζί με τον «εβραίο» Ιωάν­νη, πίσω από τον Γιώρ­γο). Οκτώ στους εκα­τό Ελλη­νες φέρουν αυτό το όνο­μα και δύο στις εκα­τό γυναί­κες το όνο­μα Δήμητρα.

Ηταν κοι­νό όνο­μα και κατά την αρχαιό­τη­τα και τους πρώ­τους χρι­στια­νι­κούς αιώ­νες. Από τον 4ο αι. μ.Χ. το όνο­μα συν­δέ­θη­κε με τον ομώ­νυ­μο χρι­στια­νό μάρ­τυ­ρα — άγιο που κατέ­κτη­σε υψη­λή θέση στην κοι­νή συνεί­δη­ση. Τιμή­θη­κε εξαι­ρε­τι­κά από τους γεωρ­γούς και κτη­νο­τρό­φους που απο­τε­λού­σαν την πλειο­ψη­φία του ελλη­νι­κού πλη­θυ­σμού (όπως και ο Αϊ-Γιώρ­γης). Καβά­λα στο άλο­γό τους και οι δύο (άσπρο του Αϊ-Γιώρ­γη, κοκ­κι­νω­πό του Αϊ-Δημή­τρη) προ­στα­τεύ­ουν αγρό­τες και κτη­νο­τρό­φους με τα όπλα τους.

Οι γιορ­τές αυτών των δύο αγί­ων είναι χρο­νι­κά ορό­ση­μα, χωρί­ζουν τον κτη­νο­τρο­φι­κό χρό­νο σε δύο εξά­μη­να, το θερι­νό και το χει­με­ρι­νό. Του Αγί­ου Δημη­τρί­ου κατε­βαί­νουν οι κτη­νο­τρό­φοι στα χει­μα­διά. Τώρα αρχί­ζουν και τελειώ­νουν οι συμ­βά­σεις και οι συμ­φω­νί­ες που κάνουν οι κτη­νο­τρό­φοι μετα­ξύ τους, αλλά και με τους γεωρ­γούς. Βέβαια, το κρύο και οι πάγοι αργούν ακό­μη να έρθουν. Μεσο­λα­βεί το μικρό καλο­και­ρά­κι με τα αγιο­δη­μη­τριά­τι­κα χρυ­σάν­θε­μα. Από την ημέ­ρα του Αγί­ου Δημη­τρί­ου όμως όλα προ­μη­νύ­ουν τον ερχο­μό του χειμώνα.

Επιτύμβια στήλη του νεαρού Δεξίλεω, Αθηναίου ιππέα, που διακρίθηκε στον Κορινθιακό Πόλεμο

Επι­τύμ­βια στή­λη του νεα­ρού Δεξί­λεω, Αθη­ναί­ου ιππέα, που δια­κρί­θη­κε στον Κοριν­θια­κό Πόλεμο

Ο Αγιος Δημή­τριος είναι πολιού­χος της Θεσ­σα­λο­νί­κης από την οποία και κατα­γό­ταν. Σπά­νια άλλος άγιος συν­δέ­θη­κε τόσο στε­νά με τον τόπο κατα­γω­γής του όσο ο Αϊ-Δημή­τρης με τις περι­πέ­τειες της Θεσ­σα­λο­νί­κης. Χαρα­κτη­ρί­στη­κε φιλό­πο­λις και σωζώ­πο­λις αφού η «θαυ­μα­τουρ­γι­κή» του παρέμ­βα­ση έσω­σε την πόλη από τους κατά και­ρούς επι­δρο­μείς. Ως φιλό­πο­λις και σωζώ­πο­λις δε θα μπο­ρού­σε να λεί­πει και από την απε­λευ­θέ­ρω­ση της Θεσ­σα­λο­νί­κης από τους Τούρ­κους το 1912. Ετσι η απε­λευ­θέ­ρω­ση της πόλης …συνέ­πε­σε με τη γιορ­τή του αγί­ου. Δεν είναι τυχαίο ότι όλα από το 1821 και μετά τα σημα­ντι­κά γεγο­νό­τα του «εθνι­κού μας βίου» ταυ­τί­στη­καν με χρι­στια­νι­κές γιορ­τές. Για να ενι­σχυ­θεί η ταύ­τι­ση έθνους και θρησκείας.

Εικονογραφική παράσταση του αγίου που παρουσιάζει τρομερή σύμπτωση με αυτήτου νεαρού Δεξίλεω. Ο Αϊ-Δημήτρης για μια ακόμη φορά σώζει την πολιορκούμενηΘεσσαλονίκη. Εδώ σκοτώνει τον Βούλγαρο ηγεμόνα Ιωάννη Ασσάνη, αποκαλούμενοκαι ως Σκυλογιάννη, το 1207.Ολοι οι στρατιωτικοί αποδίδονται από τη χριστιανική αγιογραφία καβαλάρηδες,αντλώντας από τους αρχαίους μύθους, αλλά και το ακριτικό και στρατιωτικόπνεύμα του Βυζαντίου του 6ου-7ου αιώνα

Εικο­νο­γρα­φι­κή παρά­στα­ση του αγί­ου που παρου­σιά­ζει τρο­με­ρή σύμ­πτω­ση με αυτή­του νεα­ρού Δεξί­λεω. Ο Αϊ-Δημή­τρης για μια ακό­μη φορά σώζει την πολιορ­κού­με­νη­Θεσ­σα­λο­νί­κη. Εδώ σκο­τώ­νει τον Βούλ­γα­ρο ηγε­μό­να Ιωάν­νη Ασσά­νη, απο­κα­λού­με­νο­και ως Σκυ­λο­γιάν­νη, το 1207.Ολοι οι στρα­τιω­τι­κοί απο­δί­δο­νται από τη χρι­στια­νι­κή αγιο­γρα­φία καβαλάρηδες,αντλώντας από τους αρχαί­ους μύθους, αλλά και το ακρι­τι­κό και στρα­τιω­τι­κό­πνεύ­μα του Βυζα­ντί­ου του 6ου-7ου αιώνα

Ο Δημή­τριος , αξιω­μα­τι­κός του ρωμαϊ­κού στρα­τού, γεν­νή­θη­κε το 280 μ.Χ. και μαρ­τύ­ρη­σε το 303 στο διωγ­μό του Διο­κλη­τια­νού. Περι­γρά­φε­ται ως άνθρω­πος που δια­κρι­νό­ταν για την πολυ­μά­θειά του, την αρρε­νω­πή ομορ­φιά του και τη γλυ­κύ­τη­τα του χαρα­κτή­ρα που συγκέ­ντρω­νε κρυ­φά και προ­ση­λύ­τι­ζε νέους ανθρώ­πους. Ανή­κει στην τάξη των στρα­τιω­τι­κών αγί­ων, μαζί με τους Φανού­ρη, Σεβα­στια­νό, Ευστά­θιο, Προ­κό­πιο, Θεό­δω­ρους, Νέστο­ρα, Μερ­κού­ριο, Αρτέ­μιο και άλλους Ρωμαί­ους αυλι­κούς και στρα­τιώ­τες που μαρ­τύ­ρη­σαν κατά τους διωγ­μούς των πρώ­των χρι­στια­νι­κών αιώνων.

Οι διωγμοί

Στους πρώ­τους αιώ­νες του χρι­στια­νι­κού ημε­ρο­λο­γί­ου, στη Ρωμαϊ­κή Αυτο­κρα­το­ρία επι­κρα­τού­σε ανε­ξι­θρη­σκία. Οσο οι χρι­στια­νι­κές αδελ­φό­τη­τες ήταν μικρές, η άρχου­σα τάξη δεν έδι­νε σημα­σία στη νέα θρη­σκεία. Οι Θεοί του Ολύ­μπου και του Καπι­τω­λί­ου είχαν χάσει το σεβα­σμό των πιστών. Η Ρώμη για να επι­τύ­χει την ενό­τη­τα της αυτο­κρα­το­ρί­ας επέ­βα­λε τη λατρεία του αυτοκράτορα.

Μέσα στην από­λυ­τη ανε­ξι­θρη­σκία ο χρι­στια­νι­σμός δε μπο­ρού­σε να κηρύ­ξει τα δόγ­μα­τά του. Και αυτό για­τί, ως πολι­τι­κο­κοι­νω­νι­κή οργά­νω­ση που ήταν, ζητού­σε να τρα­βή­ξει μαζί του τις λαϊ­κές μάζες και έδει­χνε περι­φρό­νη­ση στους κοι­νω­νι­κο­πο­λι­τι­κους θεσμούς. Βάζο­ντας πάνω από όλα τις δικές του αρχές και δόγ­μα­τα. Ούτε τους θεούς της πολι­τεί­ας σέβο­νταν, ούτε το ιερα­τείο, ούτε θυσί­α­ζαν στο άγαλ­μα του αυτο­κρά­το­ρα. Επί­σης, ο θεός τους ήταν ένας παγκό­σμιος θεός, ο θεός όλων των φυλών που θα ερχό­ταν να ιδρύ­σει το κρά­τος των φτω­χών. Αυτό ανη­σύ­χη­σε την άρχου­σα τάξη και κυρί­ως τους Ρωμαί­ους. Ηταν επι­κίν­δυ­νος αφού δημιουρ­γού­σε παντού ενώ­σεις με αδιάρ­ρη­κτους δεσμούς και ο θεός τους όχι μόνο παρου­σια­ζό­ταν πιο μεγά­λος από τους άλλους, αλλά και υπο­σχό­ταν να ιδρύ­σει ένα βασί­λειο στη γη όπου θα ζού­σαν ευτυ­χι­σμέ­νοι οι φτω­χοί όλου του κόσμου και θα βασα­νί­ζο­νταν οι κάθε λογής δυνάστες.

Παράλ­λη­λα, ο χρι­στια­νι­σμός ζημί­ω­νε κάποιους επαγ­γελ­μα­τί­ες και το ιερα­τείο των εθνι­κών θρη­σκειών. Δεν αγό­ρα­ζαν λου­λού­δια για να στε­φα­νω­θούν στις γιορ­τές και τις τελε­τές, δε θυσί­α­ζαν, δεν αγό­ρα­ζαν θυμί­α­μα, δεν έφτια­χναν αγάλ­μα­τα. Γενι­κό­τε­ρα επέ­φε­ραν μια δια­τα­ρα­χή στην αγο­ρά. Ετσι την κρί­ση που χτυ­πού­σε την πόρ­τα της αυτο­κρα­το­ρί­ας το Γ’ αιώ­να εξαι­τί­ας του θεσμού της δου­λεί­ας την απέ­δω­σαν στους χριστιανούς.

Η άρχου­σα τάξη έβλε­πε στους χρι­στια­νούς μια επι­κίν­δυ­νη αίρε­ση και μαζί με αυτή οι μαστρω­ποί, οι προ­α­γω­γοί, οι φίλοι και οι προ­στά­τες των γυναι­κών, τα κακο­ποιά στοι­χεία, οι αστρο­λό­γοι, οι μάντεις, οι οιω­νο­σκό­ποι κακο­λο­γού­σαν τους χρι­στια­νούς και δημιούρ­γη­σαν μια ατμό­σφαι­ρα αντι­πά­θειας και έχθρας για τους οπα­δούς της νέας θρη­σκεί­ας. Οι χρι­στια­νοί είναι στοι­χεία ύπο­πτα και αντι­κα­θε­στω­τι­κά, έλε­γαν κάποιοι.

Είναι συνω­μό­τες και επα­να­στά­τες, φώνα­ζαν άλλοι. Εχουν κακούς σκο­πούς και είναι επι­κίν­δυ­νοι, αντα­πα­ντού­σαν τρίτοι.

Αφού σχη­μα­τί­στη­κε τέτοια αντί­λη­ψη, δεν ήταν δύσκο­λο να αρχί­σουν οι διωγ­μοί ενα­ντί­ον τους. Και όσο οι χρι­στια­νοί πλή­θαι­ναν, οι αυτο­κρά­το­ρες χρη­σι­μο­ποιού­σαν την τρο­μο­κρα­τία για την εξό­ντω­σή τους. Οι χρι­στια­νοί διώ­κο­νταν για πρά­ξη πολι­τι­κή κατά της αυτο­κρα­το­ρί­ας. Σε περί­ο­δο που η Ρωμαϊ­κή Αυτο­κρα­το­ρία βρί­σκε­ται σε παρακ­μή και ο χρι­στια­νι­σμός δεν έχει χάσει ακό­μη το κοι­νω­νι­κό του περιεχόμενο.

Μετά τον Νέρω­να οι μεγά­λοι διωγ­μοί ήταν δύο, το 250 και το 303 και ενδιά­με­σα κάποιοι μικρό­τε­ροι. Καλού­νταν οι χρι­στια­νοί αρνη­θούν την πίστη τους και να θυσιά­σουν στους θεούς της κρα­τι­κής θρη­σκεί­ας. Η άρνη­ση επέ­φε­ρε απάν­θρω­πα βασα­νι­στή­ρια και φρι­κτό θάνα­το. Χιλιά­δες δεί­λια­σαν και απαρ­νή­θη­καν την πίστη τους. Μαζι­κά υπέ­γρα­φαν δηλώ­σεις στις οποί­ες έλε­γαν ότι δεν είναι πια χρι­στια­νοί (οι πιο πολύ πλού­σιοι και ανώ­τε­ροι κρα­τι­κοί υπάλ­λη­λοι). Μα πολ­λοί ήταν και οι χρι­στια­νοί που δεν έχα­σαν το θάρ­ρος τους και δε γονά­τι­σαν. Αυτή την περί­ο­δο δημιουρ­γή­θη­κε ο τύπος του μάρ­τυ­ρα — αγίου.

Οι στρατιώτες

Η αυτο­κρα­το­ρι­κή λατρεία ως θεσμός πολι­τι­κός με θρη­σκευ­τι­κό ένδυ­μα δια­πό­τι­ζε όλη την κοι­νω­νι­κή ζωή εκεί­νων των χρό­νων. Είτε επρό­κει­το για θυσία είτε για συμ­με­το­χή σε οποιο­δή­πο­τε τύπο δεί­πνου, δημό­σιου ή ιδιω­τι­κού συλ­λό­γου, έπρε­πε να προη­γη­θεί θυμί­α­μα ή θυσία προς τον αυτο­κρά­το­ρα. Οι χρι­στια­νοί αφού δε θυσί­α­ζαν σε θεούς και στον αυτο­κρά­το­ρα, δεν κατα­λάμ­βα­ναν δημό­σια αξιώματα.

Ετσι, ένας Ρωμαί­ος πολί­της δε θα μπο­ρού­σε να είναι χρι­στια­νός και αυτό ίσχυε για τους στρα­τιώ­τες και πολύ περισ­σό­τε­ρο για τους αξιω­μα­τι­κούς, αφού η αυτο­κρα­το­ρι­κή λατρεία ήταν ένα είδος πίστης στον αυτο­κρά­το­ρα και στην αυτοκρατορία.

Στα μέσα του τρί­του αιώ­να η κατά­στα­ση στη Ρωμαϊ­κή αυτο­κρα­το­ρία δεν είναι καθό­λου καλή. Ηταν η ευκαι­ρία οι χρι­στια­νοί να πάρουν τα κλει­διά της αυτο­κρα­το­ρί­ας. Για να το επι­τύ­χουν αυτό όμως, έπρε­πε να κατα­τα­γούν στο στρα­τό, έτσι ώστε την κατάλ­λη­λη στιγ­μή, εξο­πλι­σμέ­νοι όπως θα ήταν, να βάλουν το δικό τους αυτο­κρά­το­ρα στη Ρώμη. Ετσι, αν και εχθρεύ­ο­νταν τη στρα­τιω­τι­κή οργά­νω­ση και δεν είχαν φιλο­πό­λε­μα αισθή­μα­τα, όταν τους δόθη­κε η ευκαι­ρία κατα­τά­χτη­καν στο στρα­τό. Πριν από το 230 δεν ήταν όμως πει­θαρ­χι­κοί και αψη­φού­σαν τις αυτο­κρα­το­ρι­κές διαταγές.

Με την εξά­πλω­ση του Χρι­στια­νι­σμού (σε πολ­λές περιο­χές της αυτο­κρα­το­ρί­ας ήταν πλειο­ψη­φία) πλή­θυ­ναν και οι αξιω­μα­τι­κοί και στρα­τιώ­τες στις ρωμαϊ­κές μισθο­φο­ρι­κές λεγε­ώ­νες. Φτω­χοί και γενι­κά οι από­κλη­ροι της κοι­νω­νί­ας κατα­τάσ­σο­νταν στο στρα­τό για να εξα­σφα­λί­σουν πόρους ζωής. Αλλά­ζει και το προ­φίλ του χρι­στια­νού στρα­τιώ­τη. Σε αντί­θε­ση με τους άλλους, ήταν γεν­ναί­οι, πει­θαρ­χι­κοί, απο­φα­σι­στι­κοί, δε λιπο­τα­χτού­σαν, δεν έκλε­βαν και δεν κατα­πί­ε­ζαν (αυτά τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά εκμε­ταλ­λεύ­τη­κε αργό­τε­ρα ο Κωνσταντίνος).

Η πλειο­ψη­φία των χρι­στια­νών στη σύν­θε­ση του στρα­τού συντέ­λε­σε στην επι­κρά­τη­ση αργό­τε­ρα του χριστιανισμού.

 

_________________________________________________________________________________________________________

Ηρακλής Κακαβάνης —  Δημοσιογράφος — Συγγραφέας. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Από το 1991 έως το 2013 εργάστηκε στον Ριζοσπάστη. Από το 2013 αρθρογραφεί σε διαδικτυακά Μέσα. Από το 2010 συνεργάτης του περιοδικού «Θέματα Παιδείας».
Facebook
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο