Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Με τα μάτια της ΚΝΕ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ την «STREET ART»

Με αφορμή την απαράδεκτη καταδίκη  των 4 νέων καλλιτεχνών  επειδή διέπραξαν το «αδίκημα» της …ζωγραφικής

Η απα­ρά­δε­κτη κατα­δί­κη των τεσ­σά­ρων νέων καλ­λι­τε­χνών (τρεις εκ των οποί­ων φοι­τη­τές της ΑΣΚΤ) σε εξά­μη­νη φυλά­κι­ση, σε συνέ­χεια της σύλ­λη­ψής τους, με την επί­φα­ση της φθο­ράς ξένης περιου­σί­ας (graffiti), είναι απρό­κλη­τη και δεν μπο­ρεί παρά να εξορ­γί­ζει κάθε νέο και νέα! Η ζωγρα­φι­κή δεν μπο­ρεί να κατα­δι­κά­ζε­ται ως αδί­κη­μα! Στη συγκε­κρι­μέ­νη περί­πτω­ση, μάλι­στα, με «ενο­χο­ποι­η­τι­κό στοι­χείο» της σύλ­λη­ψης την κατο­χή χρω­μά­των σπρέι… Όταν από την άλλη μεριά το ίδιο –αστι­κό– δικα­στή­ριο με ευκο­λία ρίχνει στα μαλα­κά βια­στές και φασίστες.

Με αφορ­μή αυτό το απα­ρά­δε­κτο περι­στα­τι­κό, επι­βε­βαιώ­νε­ται ‑γι’ άλλη μια φορά- ότι δεν παίρ­νε­ται κανέ­να μέτρο για να στη­ρι­χθεί η καλ­λι­τε­χνι­κή έκφρα­ση, παρ’ ό,τι απο­τε­λεί ανά­γκη. Αντι­θέ­τως, απο­διορ­γα­νώ­νε­ται η Καλ­λι­τε­χνι­κή Εκπαί­δευ­ση σε όλες τις βαθ­μί­δες της εκπαί­δευ­σης και ο πολι­τι­σμός είναι στις περισ­σό­τε­ρες περι­πτώ­σεις ένα πανά­κρι­βο εμπό­ρευ­μα. Στο επί­πε­δο του δημό­σιου χώρου, όσες κινή­σεις γίνο­νται για τοπο­θέ­τη­ση έργων, δημιουρ­γία graffiti κ.λπ., γίνο­νται με θολές δια­δι­κα­σί­ες και με στα­θε­ρό κρι­τή­ριο την ενί­σχυ­ση της του­ρι­στι­κής ανά­πτυ­ξης για τους μεγά­λους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους ή στή­νο­ντας Δήμοι και Περι­φέ­ρειες ευκαι­ρια­κές φιέ­στες για το νεο­λαι­ί­στι­κο υπο­τί­θε­ται προ­φίλ τους, καλώ­ντας καλ­λι­τέ­χνες να βάφουν απλή­ρω­τοι εγκα­τα­λε­λειμ­μέ­να κτή­ρια της πόλης.

Το Στέ­κι Πολι­τι­σμού και Νεα­νι­κής Δημιουρ­γί­ας της ΚΝΕ στην Αθή­να στα­θε­ρά ανα­δει­κνύ­ει την ανά­γκη πρό­σβα­σης στον Πολι­τι­σμό για τη νεο­λαία, διεκ­δι­κεί την ανά­πτυ­ξη χώρων και υπο­δο­μών πολι­τι­σμού και ανα­ψυ­χής, ανα­δει­κνύ­ει μέσα από τον σχε­δια­σμό του όλα τα είδη τέχνης, πρω­το­πό­ρους δημιουρ­γούς, την ιστο­ρία και την εξέ­λι­ξη της τέχνης, ενώ ταυ­τό­χρο­να απο­τε­λεί πρό­τα­ση για δημιουρ­γι­κή αξιο­ποί­η­ση του ελεύ­θε­ρου χρό­νου της νεο­λαί­ας της Αθήνας.

Με αφορ­μή, λοι­πόν, αυτό το περι­στα­τι­κό δημο­σιεύ­ου­με σήμε­ρα τις πρω­το­βου­λί­ες που πήρε το Στέ­κι Πολι­τι­σμού και Νεα­νι­κής Δημιουρ­γί­ας της ΚΝΕ στην Αθή­να, την Άνοι­ξη του 2022, για την «τέχνη του δρό­μου — street art». Θεω­ρού­με ότι οι πρω­το­βου­λί­ες αυτές μπο­ρούν να συμ­βά­λουν στην ανά­πτυ­ξη του προ­βλη­μα­τι­σμού γύρω από τα θέμα­τα του δημό­σιου χώρου και της Τέχνης, που φυσι­κά είναι πολύ σύν­θε­τα και δεν εξα­ντλού­νται σε έναν κύκλο εκδη­λώ­σε­ων. Ταυ­τό­χρο­να, όμως, μπο­ρούν να συμ­βά­λουν στην ανά­δει­ξη της ανά­γκης της δημιουρ­γι­κής έκφρα­σης των νέων, στη διεκ­δί­κη­ση πρό­σβα­σης στον πολι­τι­σμό και την Τέχνη, στη διεκ­δί­κη­ση χώρων, για να στε­γα­στούν καλ­λι­τε­χνι­κά εργα­στή­ρια, μαθή­μα­τα, πρό­βες κτλ., να προ­σφέ­ρουν δημιουρ­γι­κή απα­σχό­λη­ση και γνώ­ση, χώρων και υπο­δο­μών που θα ενι­σχύ­ουν και θα τρο­φο­δο­τούν το ταλέ­ντο και το μερά­κι των νέων ανθρώπων.

Οι πρω­το­βου­λί­ες «ξεδι­πλώ­θη­καν» σε δύο μέρες. Η πρώ­τη περιε­λάμ­βα­νε συζή­τη­ση με τον Θανά­ση Χου­λια­ρά, μου­σι­κό, συγ­γρα­φέα της έκδο­σης «Τα μάτια της πόλης: Μία Συνο­λι­κή Θεώ­ρη­ση της Street Art — H Περί­πτω­ση της Αθή­νας» και υπο­ψή­φιο διδά­κτο­ρα του Τμή­μα­τος Επι­κοι­νω­νί­ας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, και τον Γιώρ­γο Σκουρ­λή (Atek), εικα­στι­κό και street artist.

Τη δεύ­τε­ρη μέρα οργα­νώ­θη­κε περί­πα­τος με τίτλο στο κέντρο της Αθή­νας και επί­σκε­ψη σε επι­λεγ­μέ­να έργα στον φυσι­κό τους χώρο, με παράλ­λη­λη συζή­τη­ση για τη λει­τουρ­γία τους στον συγκε­κρι­μέ­νο χώρο, για τη σχέ­ση τους με την πόλη και τους κατοί­κους της. Μάλι­στα, η δεύ­τε­ρη μέρα ολο­κλη­ρώ­θη­κε με επί­σκε­ψη στο έργο που δημιουρ­γού­σε εκεί­νες τις μέρες ο Γιώρ­γος Σκουρ­λής (Atek), σε κτή­ριο της οδού Πανε­πι­στη­μί­ου, το οποίο, μάλι­στα, στη συνέ­χεια, απο­τέ­λε­σε ένα ακό­μα κρού­σμα της λογο­κρι­σί­ας των social media.

Σε όλο το διή­με­ρο απα­σχό­λη­σε η σχέ­ση της street art με τις υπό­λοι­πες εικα­στι­κές Τέχνες και την Αρχι­τε­κτο­νι­κή, με το δημό­σιο χώρο και την πόλη, αλλά και η θέση που παίρ­νει, ηθε­λη­μέ­να ή αθέ­λη­τα, ο δημιουρ­γός της στα κοι­νω­νι­κά προ­βλή­μα­τα της επο­χής του, η σχέ­ση της street art με την πολι­τι­κή. Ανα­δεί­χθη­κε, επί­σης, η ανά­γκη χώρων έκφρα­σης, η δια­μόρ­φω­ση προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων για καλ­λι­τε­χνι­κή δημιουρ­γία έξω από επι­χει­ρη­μα­τι­κά συμ­φέ­ρο­ντα και πολι­τι­κές ενσω­μά­τω­σης των καλ­λι­τε­χνών στο παρα­μύ­θι της ανάπτυξης.

Δείτε τα video της ΚΝΕ

Και …
Έργο του Γ. Σκουρ­λή για τη γυναι­κεία ανισοτιμία
που λογο­κρί­θη­κε από το «Instagram»
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο