Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Νέα Κυκλοφορία: «Ναπολέων Σουκατζίδης. Το μεγαλείο ενός αγωνιστή της Αντίστασης»

ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ

ΘΕΜΟΥ ΚΟΡΝΑΡΟΥ

Ναπολέων Σουκατζίδης. Το μεγαλείο ενός αγωνιστή της Αντίστασης

Λογο­τε­χνι­κό πορ­τρέ­το μιας από τις πλέον 
ηρω­ι­κές μορ­φές της σύγ­χρο­νης ελλη­νι­κής ιστορίας

Πρό­λο­γος: Νίκος Μόττας

Περί­λη­ψη

Ο Θέμος Κορ­νά­ρος περι­γρά­φει μια σχε­τι­κά άγνω­στη περί­ο­δο της ζωής του Ναπο­λέ­ο­ντα Σου­κα­τζί­δη, την περί­ο­δο που είναι ακό­μα στην Κρή­τη, τη δρά­ση του στο Στρα­τό­πε­δο Χαϊ­δα­ρί­ου και την ηρω­ι­κή του στά­ση όταν του προ­τά­θη­κε να μην εκτε­λε­στεί μαζί με τους 199 συγκρα­τού­με­νούς του και να μπει κάποιος άλλος κρα­τού­με­νος στη θέση του, όμως εκεί­νος αρνήθηκε.

Με τη μαε­στρία που χαρα­κτη­ρί­ζει έναν ακού­ρα­στο εργά­τη του λόγου, ο Κορ­νά­ρος περι­γρά­φει με σκη­νο­θε­τι­κή λεπτο­μέ­ρεια πτυ­χές της προ­σω­πι­κό­τη­τας του Σου­κα­τζί­δη, κατα­φέρ­νο­ντας μέσα από την αφή­γη­σή του να ξεδι­πλώ­σει μπρο­στά στα μάτια του ανα­γνώ­στη ζωντα­νή την εικό­να του κομ­μου­νι­στή ήρωα με το ακα­τά­βλη­το φρό­νη­μα, την ανθρώ­πι­νη αξιο­πρέ­πεια, τη φιλο­πα­τρία, τον αλτρουι­σμό και την ανθρωπιά .

Το πορ­τρέ­το δημο­σιεύ­τη­κε σε συνέ­χειες στην εφη­με­ρί­δα «Αυγή» το 1960. Τα χει­ρό­γρα­φα του πορ­τρέ­του δια­σώ­ζο­νται στο Αρχείο του ΚΚΕ.

Λίγα λόγια για το μυθιστόρημα

Μέσα σε λίγες σελί­δες ο Κορ­νά­ρος κατα­φέρ­νει να κάνει τον ανα­γνώ­στη κοι­νω­νό των βασι­κών στοι­χεί­ων της ψυχο­σύν­θε­σης του Ναπο­λέ­ο­ντα Σου­κα­τζί­δη, ενός ανθρώ­που μορ­φω­μέ­νου, πολύ­πλευ­ρου, εφευ­ρε­τι­κού, αγω­νι­στή, με έμφυ­τη την τάση της ανι­διο­τε­λούς προ­σφο­ράς. Και όλα αυτά χωρίς την παρά­θε­ση βιο­γρα­φι­κών στοι­χεί­ων και με απού­σα την οποια­δή­πο­τε ανα­φο­ρά στην ιδιό­τη­τα του Σου­κα­τζί­δη ως κομ­μου­νι­στή, μέλους του ΚΚΕ. Κάτι που κατα­νο­εί­ται από­λυ­τα αν λάβου­με υπ’ όψη το ιστο­ρι­κό και πολι­τι­κό πλαί­σιο μέσα στο οποίο δημο­σιεύ­θη­καν τα εν λόγω κεί­με­να στην «Αυγή». Είναι η περί­ο­δος των αρχών της δεκα­ε­τί­ας του 1960, με τον αντι­κομ­μου­νι­σμό του μετεμ­φυ­λια­κού αστι­κού κρά­τους να ζει και να βασι­λεύ­ει, το ΚΚΕ να βρί­σκε­ται στην παρα­νο­μία, τις φυλα­κές και τις εξο­ρί­ες να σφύ­ζουν από πολι­τι­κούς κρα­τού­με­νους και τις παρα­κρα­τι­κές φασι­στι­κές ομά­δες να αλω­νί­ζουν. Σε αυτές τις συν­θή­κες κυκλο­φο­ρού­σε η «Αυγή», όργα­νο της Ενιαί­ας Δημο­κρα­τι­κής Αρι­στε­ράς (ΕΔΑ), με ότι αυτό συνε­πά­γο­νταν για την δυνα­τό­τη­τα ελεύ­θε­ρης και πλή­ρους απαλ­λαγ­μέ­νης από πρα­κτι­κές αυτο­λο­γο­κρι­σί­ας δημο­σί­ευ­ση κειμένων

(Από­σπα­σμα από τον πρό­λο­γο του Νίκου Μόττα).

Ο Ναπο­λέ­ων Σουκατζίδης.

Βιο­γρα­φι­κό Θέμου Κορνάρου

Ο Θέμος Κορ­νά­ρος γεν­νή­θη­κε το 1906 στο χωριό Σίβα της επαρ­χί­ας Μεσ­σα­ρά της Κρή­της. Οικο­γέ­νεια πάμ­φτω­χη, δεν μπο­ρού­σε να προ­σφέ­ρει σχε­δόν τίπο­τε στα παι­διά της. Σχε­δόν παι­δί, δού­λε­ψε σε διά­φο­ρα χει­ρω­να­κτι­κά επαγ­γέλ­μα­τα μέχρι και την Κατο­χή. Συνε­λή­φθη για τις ιδέ­ες του το 1947 και εξο­ρί­στη­κε ως το 1952. Πέθα­νε το 1970, ενώ η κατά­στα­σή του, τα τελευ­ταία χρό­νια, δεν ήταν καλή και λόγω της δικτα­το­ρί­ας ο θάνα­τός του πέρα­σε απαρατήρητος.

ο πρώ­το του έργο «Ερω­τας και αναι­στη­σία» (1929) η ιστο­ρία ενός λού­στρου. Το «Αγιον Ορος, Οι άγιοι χωρίς μάσκα» (1933) με βιώ­μα­τα και παρα­τη­ρή­σεις του, όταν δού­λευε ως σκα­φτιάς στον Αθω, την ίδια χρο­νιά εξέ­δω­σε την «Σπι­να­λό­γκα» όπου δίνει ζωντα­νά τη μακά­βρια εικό­να της δια­βί­ω­σης των λεπρών που συντά­ρα­ξε την ελλη­νι­κή κοι­νή γνώ­μη. Το 1935 κυκλο­φο­ρεί «Ο Αλή­της», η ζωή των από­κλη­ρων της κοι­νω­νί­ας, το 1941 το «Καλοί και κακοί» και το 1943 «Ο Δαί­μο­νας» και «Δε θα πεθά­νου­με». Αφη­γή­μα­τα που παρου­σί­α­ζαν επει­σό­δια της ναζι­στι­κής Αθήνας.

Με την απε­λευ­θέ­ρω­ση έδω­σε ένα από τα καλύ­τε­ρα πεζο­γρα­φή­μα­τά του, το «Στρα­τό­πε­δο του Χαϊ­δα­ρί­ου» (1945) όπου εξι­στο­ρεί τις φρι­κα­λε­ό­τη­τες των ναζί στο στρα­τό­πε­δο. Κρα­τού­με­νος και ο ίδιος στο Στρα­τό­πε­δο Χαϊ­δα­ρί­ου γνώ­ρι­σε τον Ναπο­λέ­ο­ντα Σουκατζίδη.

«Ο εσταυ­ρω­μέ­νος λαός μου», με θέμα το Ολο­καύ­τω­μα του Χορ­τιά­τη και «Αγύρ­τες και κλέ­φτες στην εξου­σία» που στιγ­μα­τί­ζει το δωσι­λο­γι­σμό κα τη δια­φθο­ρά των εκπρο­σώ­πων της εκκλη­σί­ας και της άρχου­σας τάξης. «Με τα παι­διά της θύελ­λας» (1956), γρά­φτη­κε στην εξο­ρία και περι­γρά­φει το δρά­μα των λαϊ­κών αγω­νι­στών στα χιτλε­ρι­κού τύπου στρα­τό­πε­δα της μετα­πο­λε­μι­κής Ελλάδας.

Το 1957 το «Στά­χτες και φοί­νι­κες», ένα ρεπορ­τάζ από το κολα­στή­ριο της Μακρο­νή­σου. Το 1958 «Η αιχ­μα­λω­σία της νύχτας», «Θεσ­σα­λο­νί­κη 9–11 Μάη 1936» και δύο τόμους με ταξι­διω­τι­κές εντυ­πώ­σεις από τη λαϊ­κο-δημο­κρα­τι­κή Κίνα, την ΕΣΣΔ, τη Βουλ­γα­ρία, τη Ρου­μα­νία, Ελβε­τία και Ρώμη. Ακο­λου­θούν τα «Γη της Ανά­στα­σης» (1959), «Οδός Προ­μη­θέ­ως» (1960) και «Το ξεκί­νη­μα μιας νέας γενιάς» (1963) — μια εικό­να της πορεί­ας της γενιάς του, με στοι­χεία μυθο­ποι­η­μέ­νου υλικού.

Επι­με­λή­θη­κε δύο τόμους Ανθο­λο­γί­ας Αντι­στα­σια­κού διη­γή­μα­τος με τίτλο: α) «Θυσί­ες και δάφ­νες του ελλη­νι­κού λαού» και β) «Αρμα­τω­μέ­νη Ελλάδα».
Συνερ­γά­στη­κε στα περιο­δι­κά «Νέοι Πρω­το­πό­ροι», «Ελεύ­θε­ρα Γράμ­μα­τα», «Επι­θε­ώ­ρη­ση Τέχνης» και την προ­δι­κτα­το­ρι­κή «Αυγή».

Λεπτο­μέ­ρειες έκδοσης

Εκδό­της: Εκδό­σεις Ατέχνως
Χρο­νο­λο­γία έκδο­σης: Ιανουά­ριος 2022
Συγ­γρα­φέ­ας: Θέμος Κορνάρος
Πρό­λο­γος: Νίκος Μόττας
Σελι­δο­ποί­η­ση: Πέτρος Φιλιππίδης
Αριθ­μός σελί­δων: 64
Δια­στά­σεις: 14Χ21
ISBN: 978–618-85486–4‑0
Τιμή 8,80 (συμπε­ρι­λαμ­βά­νει ΦΠΑ)

Διά­θε­ση – Διανομή:

Κεντρι­κή διά­θε­ση: Τσι­γα­ρί­δας ΑΕ — 210.2717521
Κεντρι­κή διά­θε­ση για την Κύπρο: Βιβλιο­πω­λείο Περι­διά­βα­ση  (Τηλ:24 645646, 99545635)
Μπο­ρεί­τε να το παραγ­γεί­λε­τε και να το παρα­λά­βε­τε στο χώρο που θα μας υπο­δεί­ξε­τε. Παραγγελίες:
με email [email protected]
μέσω του site ekdoseis-atexnos.gr  ή τηλε­φω­νι­κά στο 6979795057.

Εκδό­σεις Ατέχνως 
Φει­δί­ου 11 — Αθή­να 106 78 
τηλ. 210 2754 994 — 211 7351 323
6979795057

Ναπο­λέ­ων Σου­κα­τζί­δης Το μεγα­λείο ενός αγω­νι­στή της Αντί­στα­σης, του Θέμου Κορνάρου

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο