Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Νομός Εβρου (Δ’ Μέρος): Γυναικεία ονόματα προερχόμενα από την ελεύθερη αντίληψη του λαού

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Στις προη­γού­με­νες αναρ­τή­σεις ολο­κλη­ρώ­σα­με την εξέ­τα­ση των γυναι­κεί­ων ονο­μά­των που συν­δέ­ο­νται με τη θρη­σκευ­τι­κή πίστη. Σε αυτή την ανάρ­τη­ση ασχο­λού­μα­στε με τα ονό­μα­τα που προ­έρ­χο­νται από την ελεύ­θε­ρη αντί­λη­ψη του λαού, τα οποία έχουν αισθη­τή παρου­σία στο νομό.

Μέρος της φύσης άνθρω­πος, πάντα είχε το αίσθη­μα του δεσμού με τη φύση και προ­σω­πο­ποιού­σε τα φαι­νό­με­να και της δυνά­μεις της. Όπως και στα δημο­τι­κά τρα­γού­δια έτσι και στην επι­λο­γή των ονο­μά­των χρη­σι­μο­ποιεί όλη την γκά­μα της φύσης: λου­λού­δια, δέντρα, φυσι­κά φαι­νό­με­να, πολύ­τι­μους λίθους για να υμνή­σει και να προ­βάλ­λει την ομορ­φιά, τα χαρί­σμα­τα και τις ικα­νό­τη­τες της γυναίκας.

Οι παρο­μοιώ­σεις του ανθρώ­που προς τα περι­βάλ­λο­ντα αντι­κεί­με­να της φύσης ή της τέχνης, οι ασχο­λί­ες του, οι δια­θέ­σεις και οι επι­θυ­μί­ες του έγι­ναν πηγή ονομάτων.

Συνο­λι­κά 66 (29,62%) από τα 216 ονό­μα­τα που μας έδω­σε το δείγ­μα με 208 (13,56%) από τις συνο­λι­κά 1.519 εμφα­νί­σεις των γυναι­κεί­ων ονο­μά­των. Ιδιαί­τε­ρα ονό­μα­τα λου­λου­διών (18)[1]: Το Τρια­ντα­φυλ­λιά 12 εμφα­νί­σεις και τα σχε­τι­ζό­με­να με το τρια­ντά­φυλ­λο Ρόζα, Ροδον­θέα από μία εμφά­νι­ση, Χρυ­σάν­θη 11, Μαριάν­θη (Μαρία + Ιάν­θη) 9, Δάφ­νη 8, Ευαν­θία 8, Γαρυ­φαλ­λιά 4, Ανθή, Ανθού­λα, Βιο­λέ­τα, Μενε­ξία από 3 εμφα­νί­σιες, τα Φιλιώ, Μυρ­σί­νη από 2, και τα Ευθα­λία, Λου­λού­δα, Ευφραν­θία, Ζου­μπου­λία από 1 εμφά­νι­ση. Όλα τα ονό­μα­τα λου­λου­διών έχουν κάπως αυξη­μέ­να ποσο­στό. Για παρά­δειγ­μα το Χρυ­σάν­θη από το 0,51% φτά­νει στο 0,72%.

Και ονό­μα­τα δέντρων (6): Το Νερα­τζιά με τις 9 εμφα­νί­σεις (και 1 το Νεραν­τζού­λα) δεί­χνει να είναι ιδιαί­τε­ρα συχνό στο νομό, όπως και το Λεμο­νια με τις 8. Υπάρ­χει και το αρσε­νι­κό Λεμο­νής με μία εμφά­νι­ση. Ιδιαί­τε­ρα συχνό σε σχέ­ση με την πανελ­λα­δι­κή του εμφά­νι­ση το Μηλιά με τις 3 εμφα­νί­σεις. Από μία εμφά­νι­ση τα Κερα­σιά, Ρόιδω.

Από τον κόσμο των ζώων και που­λιών[2], το Παγώ­να από τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά του παγω­νιού με 4 εμφα­νί­σεις ιδιαί­τε­ρα δημο­φι­λές συγκρι­τι­κά με την υπό­λοι­πη Ελλά­δα (0,11%/0,26%).

Από τις ιδιό­τη­τες πραγ­μά­των του συνή­θους βίου το Συρ­μα­τέ­νια 2 και από μία εμφά­νι­ση τα Ζαχά­ρω, Κανέλ­λα, Μετα­ξία, Ζαχα­ρού­λα, Σύρ­μω και Συρμούλα.

Από τις ιδιό­τη­τες των ορυ­κτών (17): Το Αση­μί­να, Δια­μα­ντού­λα από 3 εμφα­νί­σεις και από 2 τα Σμα­ρά­γδα, Σμά­ρω, Αση­μέ­νια, Αση­μού­λα, Ζαφεί­ρω, Κρυ­σταλ­λέ­νια, Μαλα­μα­τέ­νια. Από μία εμφά­νι­ση τα Αργυ­ρώ, Ασή­μω, Ζαφει­ρία, Μάλα­μα, Σμα­ρα­γδή, Χρυ­σά­φω, Στη γλώσ­σα του Πόντου και της Ρόδου το «ρου­μπί­νι» ταυ­τί­ζε­ται και με τα ονό­μα­τα Βαλα­σία, Βαλά­σιος. Από 1 εμφά­νι­ση στο νομό. Το Χρυ­σή 28 και η Χρυ­σού­λα 16.

Στα γυναι­κεία ονό­μα­τα το Χρυ­σή με τις 54 εμφα­νί­σεις από το πανελ­λα­δι­κό 0,27 εκτο­ξεύ­ε­ται στο 3,54 στον Εβρο. Σε αυτά βέβαια πρέ­πει να προ­σθέ­σου­με το Συρ­μα­τέ­νια που δήλω­νε αυτή που φορού­σε ενδύ­μα­τα με αργυ­ρά και χρυ­σά νομί­σμα­τα (Οι αρχαί­οι μπο­ρού­σαν να φτιά­ξουν σύρ­μα μόνο από χρυ­σό και αργυ­ρό). Ετσι έφτα­σαν σε εμάς τα Συρ­μώ (<σύρ­μα =η χρυ­σο­κλω­στή του κεντή­μα­τος), Συρ­μα­τέ­νια. Επί­σης με τις ιδιό­τη­τες των ορυ­κτών και το στό­λι­σμα της ενδυ­μα­σί­ας σχε­τί­ζο­νται και τα Αση­μί­να, Αση­μού­λα. Μαλα­μα­τέ­νια. Ολα τα «χρυ­σά» ονό­μα­τα (Χρυ­σή, Χρυ­σού­λα — με 32 εμφα­νί­σεις στη 10η θέση και ποσο­στό 2,10 ένα­ντι πανελ­λα­δι­κού 1,06 — Χρυ­σά­φω, Χρυ­σάν­θη) φτά­νουν στο 6,45. Αν προ­στε­θούν και τα παρεμ­φε­ρή ανε­βαί­νει πολύ. Και μόνο ο στί­χος «Κυρά αργυ­ρή, κυρά χρυ­σή, κυρά μαλα­μα­τέ­νια» εξη­γεί τα δημο­φι­λία αυτών των ονο­μά­των. Ετσι βλέ­πα­νε τη γυναί­κα. Η χρή­ση του ονό­μα­τος Χρυ­σή ίσως ενι­σχύ­θη­κε στο νομό και από το θρη­σκευ­τι­κό συναί­σθη­μα μιας και το όνο­μα μπο­ρεί να συν­δε­θεί και με το Ευαγ­γέ­λιο που απο­κα­λεί­ται «χρυ­σό βιβλίο».

Ιδιαί­τε­ρη υπο­κα­τη­γο­ρία είναι τα ονό­μα­τα που προ­έρ­χο­νται από χαρα­κτη­ρι­στι­κά του υπο­κει­μέ­νου, αυτού δηλα­δή που φέρει το όνο­μα. Τέτοια είναι τα ονό­μα­τα που περι­γρά­φουν τα ηθι­κά και σωμα­τι­κά προ­τε­ρή­μα­τα του φέρο­ντα ονό­μα­τος. Αρε­τή (<ρίζα αρ- < άρω ή αρα­ρί­σκω· η καλύ­τε­ρη, η ισχυ­ρό­τε­ρη) που έχει μία εμφά­νι­ση. Μυθο­λο­γι­κό και αρχαιο­ελ­λη­νι­κό όνο­μα. Κόρη του Διός Σωτή­ρα και της Πρα­ξι­δί­κης, προ­σω­πο­ποί­η­ση της ανδρι­κής αξιό­τη­τας. Το όνο­μα μετα­δό­θη­κε ασχέ­του της αρχαιο­ελ­λη­νι­κής παρα­δό­σε­ως λόγω της έννοιας που εμπε­ριέ­χει. Δύο εμφα­νί­σεις όπως και το Ευγε­νία, 3 το Ευγέ­νιος και 1 το Ευγε­νού­λα. Δύο το Δια­λε­κτή (να γίνει η φέρου­σα δια­λε­κτό μέλος της κοι­νω­νί­ας) Μία το Φιλι­κή (εξαι­ρε­τι­κά σπά­νιο όνο­μα), όπως και το Γραμ­μα­τού­λα (να μάθει γράμ­μα­τα η λαμ­βά­νου­σα το όνο­μα). Ευλα­μπία (< αρχ. Ευλα­μπής «λαμπε­ρός») με μία εμφά­νι­ση. Υπάρ­χει και ομώ­νυ­μη αγία που έζη­σε στους πρώ­τους χρι­στια­νι­κούς αιώνες.

Από τα σωμα­τι­κά προ­σό­ντα Πανω­ραία 1 και Ευμορ­φία 2 εμφα­νί­σεις. και μία το Ρού­σα από τη χάρη του ξαν­θού χρώ­μα­τος. Το ίδιο και το Ξάν­θω με μία εμφάνιση

Υπάρ­χουν και τα ονό­μα­τα που συν­δέ­ο­νται με ευχές ανα­δό­χου ή γονέα και δει­σι­δαι­μο­νί­ες. Αγο­ρα­στή (από το Αγο­ρα­στός) Αγο­ρί­τσα από 1 εμφά­νι­ση. Οταν υπήρ­χε θνη­σι­γο­νία για να ξεγε­λά­σουν το χάρο ο πατέ­ρας άφη­νε το παι­δί στο δρό­μο μόλις γεν­νιό­ταν κάποιος το έβρι­σκε και το αγό­ρα­ζε και από την ευχή να στα­μα­τή­σει η θνη­σι­γο­νία τα Στα­μά­τιος (27 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 0,88% ένα­ντι του πανελ­λα­δι­κού 0,36%), Στα­μα­τία (9 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό σχε­δόν ίδιο με το πανελ­λα­δι­κό, 0,59), Στά­μος (1 εμφά­νι­ση). Το Στα­μά­τιος είναι στην 21η θέση ένα­ντι της 44ης σε πανελ­λα­δι­κή κλί­μα­κα[3]. Τα ονό­μα­τα Στερ­για­νή (1 εμφά­νι­ση), Στέρ­γιος (21 εμφα­νί­σεις, 0,69%/0,24%), Σέρ­γιος (1 εμφά­νι­ση) προ­έρ­χο­νται από την ευχή να στε­ριώ­σει το παι­δί και από την ευχή να ευτυ­χή­σει η Ευτυ­χία με 2 εμφα­νί­σεις. Τέλος υπάρ­χει και το Εύχα­ρις (=εξω­τε­ρι­κή χάρη, αξιέ­ρα­στη εμφά­νι­ση, ομορ­φιά, γοη­τεία, εσω­τε­ρι­κή χάρη, δώρο, ανα­γνώ­ρι­ση καλο­σύ­νης). Ενώ όμως η λέξη αυτή απλά θα σήμαι­νε “καλή χάρη” πήρε την πιο ελεύ­θε­ρη ερμη­νεία «χάρις του Θεού». Αυτό συνέ­βαι­νε όταν κατά τα παλαιό­τε­ρα χρό­νια τα νεο­γέν­νη­τα δεν ζού­σαν παρά μόνο για λίγες ώρες και έτσι όταν παρου­σια­ζό­ταν επι­πλο­κές κατά τον τοκε­τό αερο­βα­πτί­ζαν τα κορί­τσια Εύχα­ρις προ­κει­μέ­νου αυτά να έχουν την χάρη του Θεού και να επιζήσουν.

 

[1] Ανα­λυ­τι­κά στο «Ριζο­σπά­στη», Σάβ­βα­το 14 Αυγού­στου 2010 — Κυρια­κή 15 Αυγού­στου 2010, Κυρια­κή 20 Μάρ­τη 2011 και Κυρια­κή 17 Απρί­λη 2011

[2] Ανα­λυ­τι­κά στο «Ριζο­σπά­στη», Κυρια­κή 15 Μάη 2011

[3] Ανα­λυ­τι­κά στο «Ριζο­σπά­στη» Κυρια­κή 21 Φλε­βά­ρη 2010 και Κυρια­κή 18 Ιού­λη 2010

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο