Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ντέιβιντ Χέρμπερτ Λόρενς

Στις 2 Μαρ­τί­ου 1885 γεν­νιέ­ται ο Ντέι­βιντ Χέρ­μπερτ Λόρενς. Από τους σημα­ντι­κό­τε­ρους Βρε­τα­νούς συγ­γρα­φείς του 20ού αιώνα.

Γιος μεταλ­λω­ρύ­χου, ο Λόρενς σπού­δα­σε δάσκα­λος. Δημο­σί­ευ­σε το πρώ­το του μυθι­στό­ρη­μα το 1911. Πολυ­τα­ξι­δε­μέ­νος, έζη­σε στην Ιτα­λία (Φλω­ρε­ντία), την Αυστρα­λία και την Κεντρι­κή Αμε­ρι­κή, για να εγκα­τα­στα­θεί τελι­κά στη Γαλλία.

Στις ρεα­λι­στι­κές του νου­βέ­λες Το άσπρο παγό­νι (1911), Γιοι και ερα­στές (1913) και το Ουρά­νιο τόξο (1915), απο­δί­δει τα κοι­νω­νι­κά δει­νά στο βιο­μη­χα­νο­ποι­η­μέ­νο πολι­τι­σμό, που κατα­στρέ­φει το δεσμό ανά­με­σα στον άνθρω­πο και τη φύση. Το έργο του χαρα­κτη­ρί­ζε­ται από το ενδια­φέ­ρον για την «ιδιω­τι­κή ύπαρ­ξη» του ατό­μου, όμως η ψυχο­λο­γι­κή ανά­λυ­ση ορι­σμέ­νων αφη­γη­μά­των του επι­σκί­α­σε τον κοι­νω­νι­κό προ­βλη­μα­τι­σμό. Ο Λόρενς ξανα­γύ­ρι­σε στην κρι­τι­κά ρεα­λι­στι­κή απει­κό­νι­ση της ζωής με το μυθι­στό­ρη­μα Ο ερα­στής της λαί­δης Τσά­τερ­λι (1928). Εγρα­ψε ακό­μα κρι­τι­κά δοκί­μια, διη­γή­μα­τα, ποι­ή­μα­τα και ταξι­διω­τι­κές εντυπώσεις.

Η καταγ­γε­λία του βιο­μη­χα­νι­κού πολι­τι­σμού και των που­ρι­τα­νι­κών ηθών της επο­χής του, προ­κά­λε­σε στον Ντ. Χ. Λόρενς προ­βλή­μα­τα και αντι­δι­κί­ες με τη λογο­κρι­σία και το λογο­τε­χνι­κό κατε­στη­μέ­νο αλλά δεν εμπό­δι­σε το έργο του να πάρει μια θέση στην παγκό­σμια λογοτεχνία.

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο