Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ξεκινά από Δευτέρα ο Δακτύλιος — Τι αλλάζει — Ποια αυτοκίνητα κυκλοφορούν ελεύθερα ‑Ποιοι εξαιρούνται

«Ψαλί­δι» πέφτει στις άδειες δακτυ­λί­ου, αφού σύμ­φω­να με την ΚΥΑ προ­βλέ­πε­ται περι­κο­πή των εξαι­ρέ­σε­ων συνο­λι­κά κατά 50% και πρώ­τα απ’ όλα για βου­λευ­τές, κόμ­μα­τα, υπουρ­γούς, υφυπουργούς.

Σύμ­φω­να με ενη­με­ρω­τι­κό σημεί­ω­μα του υπουρ­γεί­ου Υπο­δο­μών και Μετα­φο­ρών, με στό­χο την αντι­με­τώ­πι­ση του κυκλο­φο­ρια­κού προ­βλή­μα­τος στο κέντρο της Αθή­νας επι­στρέ­φει το γνω­στό  μέτρο του δακτυ­λί­ου. Αλλά με ορι­σμέ­νες τρο­πο­ποι­ή­σεις που έχουν ως στό­χο να απο­τε­λεί πλέ­ον «πρά­σι­νο δακτύ­λιο», με δρα­στι­κή περι­κο­πή των εξαι­ρέ­σε­ων συνο­λι­κά κατά 50% και πρώ­τα από όλα για τους βου­λευ­τές και τα κόμ­μα­τα, καθώς και με ψηφια­κές άδειες.

Ειδι­κό­τε­ρα, από 25 Οκτω­βρί­ου 2021 έως και 22 Ιου­λί­ου 2022 για τις ημέ­ρες Δευ­τέ­ρα έως Πέμ­πτη, κατά τις ώρες 07.00 έως 20.00 και για την Παρα­σκευή από 07.00 έως 15.00, θα επι­τρέ­πε­ται η εκ περι­τρο­πής κυκλο­φο­ρία των ΙΧ και των φορ­τη­γών με μέγι­στη απο­δε­κτή μάζα φορ­τω­μέ­νου οχή­μα­τος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.200 χιλιά­δων χιλιο­γράμ­μων, με βάση το τελευ­ταίο ψηφίο του αριθ­μού κυκλο­φο­ρί­ας τους και με το σύστη­μα των μονών-ζυγών.

Κυκλοφορούν ελεύθερα

Στο πλαί­σιο της προ­σπά­θειας για μεί­ω­ση της ρύπαν­σης στο κέντρο, ελεύ­θε­ρα κυκλο­φο­ρούν στον δακτύ­λιο καθη­με­ρι­νά, ανε­ξαρ­τή­τως μονών-ζυγών, τα αυτο­κί­νη­τα EURO 6 εφό­σον εκπέ­μπουν διο­ξεί­διο του άνθρα­κα λιγό­τε­ρο από 120 g/km, καθώς και όλα τα οχή­μα­τα τεχνο­λο­γί­ας, ηλε­κτρι­κά, υβρι­δι­κά, φυσι­κού αερί­ου εκ κατα­σκευ­ής και οχή­μα­τα υγρα­ε­ρί­ου εκ κατασκευής.

Δεν μπαί­νουν δηλα­δή πλέ­ον ελεύ­θε­ρα στο δακτύ­λιο όλα τα EURO 5 οχή­μα­τα, αλλά και τα EURO 6, που εκπέ­μπουν διο­ξεί­διο του άνθρα­κα πάνω από 120 g/km.

Εξυ­πα­κού­ε­ται ότι όλα τα αυτο­κί­νη­τα κυκλο­φο­ρούν στο δακτύ­λιο εναλ­λάξ με βάση το σύστη­μα των μονών-ζυγών. Δεν απα­γο­ρεύ­ε­ται καθο­λι­κά η είσο­δος στο κέντρο σε κανέ­να όχημα.

Κυκλο­φο­ρούν φυσι­κά, για την είσο­δο και έξο­δό τους, και τα αυτο­κί­νη­τα μονί­μων κατοί­κων της περιο­χής, που περι­κλεί­ε­ται από τα όρια του δακτυ­λί­ου. Οι δικαιού­χοι θα πρέ­πει να εφο­δια­στούν με ειδι­κή κάρ­τα εισό­δου-εξό­δου, η οποία χορη­γεί­ται από τις αρμό­διες Υπη­ρε­σί­ες του Δήμου Αθη­ναί­ων. Τα αυτο­κί­νη­τα αυτά θα κινού­νται στις προ­κα­θο­ρι­σμέ­νες ζώνες ανα­λό­γως του τόπου κατοι­κί­ας του κατό­χου, χρη­σι­μο­ποιώ­ντας τη συντο­μό­τε­ρη δια­δρο­μή από και προς την κατοι­κία του (για είσοδο/έξοδο στον και από το δακτύ­λιο). Ελεύ­θε­ρα κινού­νται τα ταξί.

Ο συνο­λι­κός αριθ­μός των ΙΧ που κυκλο­φο­ρούν σήμε­ρα στην Αττι­κή ανέρ­χε­ται σε 2,3 εκατ. εκ των οποί­ων ηλε­κτρι­κά, φυσι­κού αερί­ου και υβρι­δι­κά είναι τα 7.654. Παράλ­λη­λα εκτι­μά­ται ότι με κινη­τή­ρες euro 6 (χαμη­λών ρύπων) είναι κάτω από 300.000 οχή­μα­τα στην Αθήνα.

Δραστικές περικοπές για τα κόμματα και τους βουλευτές

Ως γνω­στόν, στο παρελ­θόν υπήρ­χε πλη­θώ­ρα αδειών εισό­δου στο δακτύ­λιο. Οι άδειες δακτυ­λί­ου περιο­ρί­ζο­νται στο 50% επί του συνό­λου και «μαχαί­ρι πέφτει» κυρί­ως στις άδειες των πολι­τι­κών, προ­κει­μέ­νου να δώσουν το καλό παρά­δειγ­μα για την εφαρ­μο­γή του δακτυλίου.

Για παρά­δειγ­μα, το πρώ­το κόμ­μα είχε δικαί­ω­μα με βάση την τελευ­ταία από­φα­ση του 2017 σε άδειες δακτυ­λί­ου για 200 αυτο­κί­νη­τα και πλέ­ον θα έχει για 100. Το δεύ­τε­ρο κόμ­μα είχε για 130 και πλέ­ον θα έχει για 65. Το τρί­το κόμ­μα είχε για 40 και πλέ­ον θα έχει για 20. Το τέταρ­το κόμ­μα είχε για 33 και πλέ­ον θα έχει για 17. Το πέμ­πτο κόμ­μα είχε για 25 και πλέ­ον θα έχει για 13. Το έκτο κόμ­μα είχε για 20 και πλέ­ον θα έχει για 10. Το έβδο­μο κόμ­μα και τα κόμ­μα­τα πέραν αυτού, είχαν για 13 και πλέ­ον θα έχουν για έξι.

Οι βου­λευ­τές και ευρω­βου­λευ­τές από εκεί που είχαν τρεις άδειες δακτυ­λί­ου θα δικαιού­νται δύο. Ενώ τα γρα­φεία υπουρ­γών και υφυ­πουρ­γών από 15 άδειες δακτυ­λί­ου, θα δικαιού­νται επτά.

Εξαιρέσεις για γιατρούς, φυσικοθεραπευτές, ΑΜΕΑ

Εξαι­ρέ­σεις ισχύ­ουν για αυτο­κί­νη­τα κρα­τι­κών υπη­ρε­σιών ΟΤΑ, Οργα­νι­σμών ή επι­χει­ρή­σε­ων κοι­νής ωφέ­λειας με ειδι­κούς αριθ­μούς κυκλο­φο­ρί­ας ή με εμφα­νή σήμα­τα των Υπη­ρε­σιών αυτών, τους επι­κε­φα­λής ξένων διπλω­μα­τι­κών απο­στο­λών, εκπρο­σώ­πους του τύπου με περιο­ρι­σμό ανά ΜΜΕ κά.

Εξαι­ρού­νται επί­σης από το μέτρο του δακτυλίου:

*Αυτο­κί­νη­τα ιατρών, με το ειδι­κό σήμα του οικεί­ου Ιατρι­κού Συλ­λό­γου και μόνο επι­βά­τη τον ίδιο, για εξυ­πη­ρέ­τη­ση επει­γό­ντων περιστατικών.

*Αυτο­κί­νη­τα ανα­πή­ρων πολέ­μου, τα οποία φέρουν ειδι­κές κρα­τι­κές πινα­κί­δες κυκλο­φο­ρί­ας, εφ’ όσον οδη­γού­νται από τους ίδιους τους ανά­πη­ρους ή τους μεταφέρουν.

*Αυτο­κί­νη­τα που οδη­γού­νται από ή μετα­φέ­ρουν ΑΜΕΑ, καθώς και αυτο­κί­νη­τα που μετα­φέ­ρουν ασθε­νείς που χρειά­ζο­νται συχνή θερα­πεία (πχ νεφρο­πα­θείς, καρ­κι­νο­πα­θείς, άτο­μα με πολιο­μυ­ε­λί­τι­δα ή ΑΜΕΑ), με αντί­στοι­χη βεβαίωση.

*Αυτο­κί­νη­τα μετα­φο­ράς φαρ­μά­κων ή αγγειο­καρ­διο­χει­ρουρ­γι­κών υλι­κών ή υλι­κών οστε­ο­συν­θέ­σε­ως ή ανταλ­λα­κτι­κών τεχνη­τών νεφρών ή βιο­λο­γι­κών υγρών ασθε­νών, με μόνι­μα εμφα­νή σήμα­τα της επι­χεί­ρη­σης και εφ’ όσον μετα­φέ­ρουν τα πιο πάνω υλικά.

*Αυτο­κί­νη­τα φυσιο­θε­ρα­πευ­τών που προ­σφέ­ρουν υπη­ρε­σί­ες σε κατάκοιτους.

*Αυτο­κί­νη­τα εν ενερ­γεία δικα­στι­κών με έδρα εργα­σί­ας ή κατοι­κία εντός του δακτυ­λί­ου, εφό­σον οδη­γού­νται από τους ίδιους.

*Εκπαι­δευ­τι­κά αυτο­κί­νη­τα των επαγ­γελ­μα­τιών εκπαι­δευ­τών, που έχουν την έδρα τους εντός του δακτυλίου.

Ψηφιακή έκδοση άδειας δακτυλίου

Για τη χορή­γη­ση του ειδι­κού σήμα­τος για τους κατό­χους των ΙΧ που κινού­νται ελεύ­θε­ρα στο δακτύ­λιο (αυτο­κί­νη­τα EURO 6 εφό­σον εκπέ­μπουν διο­ξεί­διο του άνθρα­κα λιγό­τε­ρο από 120 g/km, καθώς και όλα τα οχή­μα­τα τεχνο­λο­γί­ας, ηλε­κτρι­κά, υβρι­δι­κά, φυσι­κού αερί­ου εκ κατα­σκευ­ής και οχή­μα­τα υγρα­ε­ρί­ου εκ κατα­σκευ­ής) δημιουρ­γεί­ται πλέ­ον ηλε­κτρο­νι­κή εφαρ­μο­γή μέσω της Ενιαί­ας Ψηφια­κής Πύλης της Δημό­σιας Διοίκησης.

Ο ιδιο­κτή­της του ΙΧ θα μπαί­νει με το ΑΦΜ και τον αριθ­μό κυκλο­φο­ρί­ας του οχή­μα­τος του. Το ειδι­κό σήμα θα φέρει μονα­δι­κό ανα­γνω­ρι­στι­κό αριθ­μό επα­λή­θευ­σης μέσω της Ενιαί­ας Ψηφια­κής Πύλης της Δημό­σιας Διοί­κη­σης, καθώς και προηγ­μέ­νη ή εγκε­κρι­μέ­νη ηλε­κτρο­νι­κή σφρα­γί­δα του υπουρ­γεί­ου Ψηφια­κής Διακυβέρνησης.

Μάλι­στα ο ιδιο­κτή­της του ΙΧ θα μπο­ρεί είτε να εκτυ­πώ­σει το σήμα είτε να το έχει και στο κινη­τό του, για να το επι­δει­κνύ­ει σε έλεγ­χο της Ελλη­νι­κής Αστυνομίας.

Οι λοι­πές άδειες κυκλο­φο­ρί­ας στο δακτύ­λιο χορη­γού­νται μετά από αίτη­ση των δικαιού­χων προς τη Διεύ­θυν­ση Τρο­χαί­ας Αττικής.

Όρια δακτυλίου

Τον δακτύ­λιο υπεν­θυ­μί­ζε­ται ότι σχη­μα­τί­ζουν οι λεω­φό­ροι και οδοί: «Λ. Αλεξάνδρας-Ζαχάρωφ−Λ.Μεσογείων-Φειδιππίδου-Μιχαλακοπούλου−Σπύρου Μερκούρη-Βρυάξιδος-Υμηττού−Ηλ. Ηλιού-Ανδρ. Φραντζή−Λ. Ανδρ. Συγ­γρού ‑Χαμο­στέρ­νας-Πει­ραιώς− Ιερά Οδός — Λ. Κων­στα­ντι­νου­πό­λε­ως — Αχιλ­λέ­ως − Πλα­τεία Καραϊ­σκά­κη — Καρό­λου — Μάρ­νη-28ης Οκτω­βρί­ου (Πατησίων)-Λ. Αλεξάνδρας».

Στις ορια­κές λεω­φό­ρους και οδούς του δακτυ­λί­ου δεν ισχύ­ουν τα μέτρα περιο­ρι­σμού της κυκλο­φο­ρί­ας. Τα μέτρα δεν ισχύ­ουν επί­σης τις επί­ση­μες αργί­ες, καθώς και τις ημέ­ρες που πραγ­μα­το­ποιεί­ται απερ­γία των εργα­ζο­μέ­νων σε όλα τα Μέσα Μαζι­κής Μετα­φο­ράς. Εφ’ όσον συντρέ­χουν ειδι­κοί λόγοι, τα μέτρα μπο­ρούν να αρθούν με από­φα­ση του υπουρ­γού Εσωτερικών.

vivlio mpelogiannis

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο