Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΟΝΟΜΑΤΑ ΝΟΜΟΥ ΕΒΡΟΥ I’ Μέρος): Κυρίαρχοι οι Απόστολοι

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

ΒΑΠΤΙΣΤΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΝΟΜΟΥ ΕΒΡΟΥ
Ανδρι­κά ονό­μα­τα σχε­τι­ζό­με­να με αγίους

Ιδιαί­τε­ρα δια­δε­δο­μέ­νο στην ευρύ­τε­ρη περιο­χή (Έβρου — Ροδό­πης) είναι το όνο­μα Από­στο­λος που με τις 73 εμφα­νί­σεις του από την 21η θέση και το 1,07% ανε­βαί­νει στην 11η με ποσο­στό 2,40%. Το δε Απο­στο­λία με 14 εμφα­νί­σεις από το 0,07% εκτο­ξεύ­ε­ται στο 0,92%. Δύο οι ναοί Αγί­ων Απο­στό­λων στο Διδυ­μό­τει­χο. Η έρευ­να μας για τη δημο­φι­λία του ονό­μα­τος δεν απέ­δω­σε κάτι συγκε­κρι­μέ­νο για την περιο­χή. Το όνο­μα Από­στο­λος (< απο­στέλ­λω ο αγγελια(ο)φόρος του Θεού) προ­έρ­χε­ται από το σύνο­λο των Απο­στό­λων, οι οποί­οι στην τάξη των αγί­ων της εκκλη­σί­ας είναι δεύ­τε­ροι μετά την Πανα­γία. Ίσως αυτό και μια έμμε­ση σύν­δε­ση με τους απο­στό­λους Πέτρο και Παύ­λο εξη­γεί τα υψη­λά ποσοστά.

Τα ονό­μα­τα Παύ­λος και Πέτρος έχουν ποσο­στά μικρό­τε­ρα μεν αλλά κοντά στα πανελ­λα­δι­κά τους. Πέτρος και Παύ­λος είναι δύο πρό­σω­πα σημα­ντι­κά στη διά­δο­ση του χρι­στια­νι­σμού για αυτό και τα ονό­μα­τα Πέτρος και Παύ­λος είναι από τα πιο δια­δε­δο­μέ­να και τα συνα­ντά­με σε όλες τις ινδο­ευ­ρω­παϊ­κές οικο­γέ­νειες γλωσ­σών (πιο δια­δε­δο­μέ­να στους καθο­λι­κούς). Δύο από­στο­λοι που πολ­λές φορές εικο­νί­ζο­νται μαζί και γιορ­τά­ζο­νται μαζί. Ο καθέ­νας όμως ακο­λού­θη­σε δια­φο­ρε­τι­κό δρό­μο. Και τις λίγες φορές που συνα­ντή­θη­καν, οι σχέ­σεις τους δεν ήταν οι καλύτερες…

Από τον από­στο­λο και μετά χρη­σι­μο­ποιεί­ται το βαπτι­στι­κό όνο­μα Πέτρος που κατέ­χει ποσο­στό 0,72% στο νομό με 22 εμφα­νί­σεις (ένα­ντι πανελ­λα­δι­κού (0,86%). Το κανο­νι­κό του όνο­μα ήταν Σίμων. Ο Ιησούς τον απο­κα­λού­σε Κήφα, δηλα­δή πέτρα και έτσι έμει­νε γνω­στός στους ελλη­νό­φω­νους χρι­στια­νούς ως Πέτρος. Έχου­με και το θηλυ­κό Πετρού­λα (2 εμφα­νί­σεις). Το Παύ­λος (<λατ. Paulus = μικρός, επί­θε­το που συνό­δευε ως παρω­νύ­μιο ορι­σμέ­να ρωμαϊ­κά ονό­μα­τα) με τις 15 εμφα­νί­σεις έχει ποσο­στό 0,49% με το πανελ­λα­δι­κό να είναι στο 0,55%. Στο νομό υπάρ­χουν τρεις ναοί αφιε­ρω­μέ­νοι στους απο­στό­λους Πέτρο και Παύ­λο. Υπάρ­χει και ένα ιδιαί­τε­ρο στοι­χείο που συν­δέ­ει τον από­στο­λο Παύ­λο με το νομό. Κατά την εκκλη­σια­στι­κή παρά­δο­ση, ο Από­στο­λος Παύ­λος ευρι­σκό­με­νος στην Τρω­ά­δα είδε ένα όρα­μα, στο οποίο ένας άνδρας Μακε­δό­νας τον καλού­σε να αφή­σει την Ασία, να περά­σει στην Ευρώ­πη και να κηρύ­ξει το Ευαγ­γέ­λιο στην Ελλά­δα. Ο Παύ­λος τότε από την Τρω­ά­δα με ένα πλοιά­ριο πέρα­σε στη Σαμο­θρά­κη, κατέ­βη­κε στο νησί, συνά­ντη­σε τους γηγε­νείς Σαμό­θρα­κες, συνα­να­στρά­φη­κε μαζί τους για μία ημέ­ρα, κοι­μή­θη­κε εκεί και την επο­μέ­νη μετέ­βη στην Καβά­λα. Έτσι το νησί έγι­νε το πρώ­το ευρω­παϊ­κό έδα­φος που πάτη­σε το πόδι του ο Παύ­λος. Βέβαια, από την έρευ­να δεν προ­κύ­πτει να είναι περισ­σό­τε­ρο δια­δε­δο­μέ­νο το όνο­μα στο νησί από ό,τι στον υπό­λοι­πο νομό. Το αντί­θε­το θα λέγα­με. Όπως επί­σης, και οι τρεις ναοί είναι στο ηπει­ρω­τι­κό κομ­μά­τι του νομού.

Ιδρυ­τής της Εκκλη­σί­ας της Θρά­κης είναι ο Από­στο­λος Ανδρέ­ας, αδελ­φός του Πέτρου. Ο Ανδρέ­ας κήρυ­ξε στη Βιθυ­νία, Εύξει­νο Πόντο (μάλι­στα ο Από­στο­λος, είναι ο ιδρυ­τής της Εκκλη­σί­ας του Βυζα­ντί­ου) Θρά­κη, Μακε­δο­νία και Ήπει­ρο. Τελι­κά, κατέ­λη­ξε στην Αχα­ΐα. Στο νομό Έβρου υπάρ­χει μόνο ένας ναός αφιε­ρω­μέ­νος σε αυτόν. Τα ποσο­στά του όμως είναι χαμη­λά στο νομό. Από το 1,37% και τη 18η θέση, με τις 25 εμφα­νί­σεις στο νομό πέφτει στο 0,82% και στην 23η θέση.

Τα ονό­μα­τα Θεό­δω­ρος (57 εμφα­νί­σεις – 1,87% ένα­ντι 1,65%) και Χαρά­λα­μπος (42 εμφα­νί­σεις – 1,38% ένα­ντι 1,36%) είναι κοντά στα πανελ­λα­δι­κά ποσο­στά ενώ με 21 εμφα­νί­σεις το Θεο­δώ­ρα είναι λίγο υψη­λό­τε­ρα, (1,38%/0,95%). Οι άγιοι Θεό­δω­ροι έχουν μία εκκλη­σία στο νομό όπως και ο άγιος Χαρά­λα­μπος. Το Στέ­φα­νος με 25 εμφα­νί­σεις αυξη­μέ­νο ποσο­στό (0,82%/0,55%). Με μικρές απο­κλί­σεις τα Αντώ­νιος (52 εμφα­νί­σεις – 1,71%/2,06%), Γρη­γό­ριος (14 εμφα­νί­σεις – 0,46%/0,58%). Δύο εμφα­νί­σεις το Ανάρ­γυ­ρος (υπάρ­χουν δύο ναοί αφιε­ρω­μέ­νοι στους αγί­ους Αναρ­γύ­ρους, για­τρούς που παρεί­χαν αμι­σθί τις υπη­ρε­σί­ες τους). Από μία εμφά­νι­ση το Παντε­λε­ή­μων και ο δημο­τι­κός του τύπος Παντε­λής και δε συμ­βα­δί­ζει αυτό με τις 3 εκκλη­σί­ες προς τιμήν του ομώ­νυ­μου αγί­ου. Πάρα πολύ χαμη­λά το όνο­μα Σπυ­ρί­δων. Εχει δέκα εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 0,42% ένα­ντι του πανελ­λα­δι­κού 1,65% (επί­σης τρεις εμφα­νί­σεις έχει ο δημο­τι­κός τύπος Σπύ­ρος). Όπως και τα Ευθύ­μιος (0,19%/0,42), Ευστά­θιος (5 εμφα­νί­σεις – 0,16%/0,52%). Μία εμφά­νι­ση έχει και το Ευστα­θία. Τέλος, το όνο­μα Γερά­σι­μος έχει τρεις εμφανίσεις.

Το όνο­μα Χρυ­σό­στο­μος οφεί­λει τη χρή­ση και διά­δο­σή του στο Αγιο Ιωάν­νη τον Χρυ­σό­στο­μο, ένας εκ των πατέ­ρων της Εκκλη­σί­ας, από τις κορυ­φαί­ες εκκλη­σια­στι­κέ προ­σω­πι­κό­τη­τες ένε­κα του αξε­πέ­ρα­στου χαρί­σμα­τός του στην ομι­λία. Χρυ­σό­στο­μος ήταν προ­σω­νυ­μία για όσους δια­κρι­νό­ταν για την ευγλωτ­τία τους και προ­χρι­στια­νι­κά. Στο νομό το όνο­μα Χρυ­σό­στο­μος (χρυ­σός + στό­μα = Αυτός που μιλά όμορ­φα σαν να βγαί­νουν από το στό­μα του χρυ­σά λόγια) έχει τρεις εμφανίσεις.

Το Θωμάς (< αρα­μαϊ­κό Te oma = δίδυ­μος) το όνο­μα ενός εκ των μαθη­τών του Χρι­στού έχει 12 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 0,39% ένα­ντι του πανελ­λα­δι­κού 0,69%. Μία εμφά­νι­ση το γυναι­κείο Θωμαή που προ­έρ­χε­ται από το Θωμάς.

Τέλος, παρό­τι ο άγιος Νεκτά­ριος τιμά­ται με 2 ναούς το όνο­μα δεν εμφα­νί­ζε­ται στο δείγ­μα, τα ονό­μα­τα Νεκτά­ριος και Νεκτα­ρία, όπως δε συνα­ντή­σα­με και τα Μοδέ­στος, Διο­νύ­σιος (και Διο­νυ­σία), Λου­κάς (και Λου­κία) παρό­τι υπάρ­χουν αντί­στοι­χες ενο­ρί­ες. Στην επι­βε­βαιω­τι­κή έρευ­να στον τηλε­φω­νι­κό κατά­λο­γο του νομού βρή­κα­με 61 Νεκτά­ριους, 47 Νεκτα­ρί­ες, 45 Διο­νύ­σιους, 9 Διο­νυ­σί­ες, 25 Λου­κά­δες, 7 Λου­κί­ες και 1 Μοδέ­στο. Αριθ­μοί πολύ μικροί σε σχέ­ση με το πλή­θος των κατα­γρα­φών του καταλόγου.

(Στη φωτο­γρα­φία το Στα­σί­δι του Απο­στό­λου Παύ­λου βρί­σκε­ται στην βόρεια πλευ­ρά της Σαμο­θρά­κης. Πρό­κει­ται για ένα ημι­κυ­κλι­κό περι­στύ­λιο σε ανά­μνη­ση του περά­σμα­τος του Απο­στό­λου από τη Σαμο­θρά­κη, που καθι­στά το νησί ως το πρώ­το ευρω­παϊ­κό έδα­φος που πάτη­σε το πόδι του ο Παύ­λος, αλλά και της ολι­γό­ω­ρης δια­μο­νής του στο νησί. Κτί­στη­κε κατά το έτος 2007-08)

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο