Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ο,τι του φανεί του Λωλοστεφανή (Συνειδητά ή ασυνείδητα)

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Όλα όσα έγι­να και ελέ­χθη­σαν με αφορ­μή τον 11χρονο Αφγα­νό Αμίρ μου θύμι­σαν τη «Μαζώ­χτρα» του Αργύ­ρη Εφτα­λιώ­τη. Ενα έργο γραμ­μέ­νο στις αρχές του προη­γού­με­νου αιώ­να. Μια συκο­φα­ντία οδή­γη­σε στον αφα­νι­σμό ενός ολό­κλη­ρου χωριού. «Πού και­ρός και πού κεφά­λι να στο­χα­στού­νε, να βρού­νε τη φύτρα και τη ρίζα του κακού», τελειώ­νει το έργο του ο Εφταλιώτης.

Χτες, σήμε­ρα, αύριο, αρκεί μια φήμη, μια χαλ­κευ­μέ­νη είδη­ση για να συκο­φα­ντη­θούν — στο­χο­ποι­η­θούν άτο­μα, κοι­νω­νι­κές ομά­δες, εθνό­τη­τες.  Ίδια η αιτία χτες και σήμε­ρα. Η αμορ­φω­σιά (μπο­ρεί να έχου­με γνώ­σεις όχι όμως κρι­τι­κή σκέ­ψη), η μη πολι­τι­κή και κοι­νω­νι­κή δρά­ση, που συνάρ­τη­σή τους σήμε­ρα είναι ο εθι­σμός στην κατα­νά­λω­ση «δια­σκευα­σμέ­νων» πλη­ρο­φο­ριών και η δια­στρέ­βλω­ση εννοιών όπως πατρί­δα, ξένος κλπ.

Πηγή σήμε­ρα, κυρί­ως τα Μέσα Μαζι­κής Ενη­μέ­ρω­σης (ιδιαί­τε­ρα τα ηλε­κτρο­νι­κά), υπη­ρέ­τες δια­φό­ρων σκο­πι­μο­τή­των και πρό­θυ­μοι να θεω­ρή­σουν είδη­ση οτι­δή­πο­τε μπο­ρεί να τους φέρει επι­σκε­ψι­μό­τη­τα (άρα μεγα­λύ­τε­ρο ποσό από τη δια­φή­μι­ση). Γρά­φο­ντας στα παλαιό­τε­ρα των υπο­δη­μά­των τους την παλιά δημο­σιο­γρα­φι­κή αρχή ότι είδη­ση είναι το γεγο­νός (κάτι που έγι­νε δηλα­δή) και όχι η φήμη.

Με τον τρό­πο που πλη­ρο­φο­ρούν, ενη­με­ρώ­νουν καλ­λιερ­γούν εξαρ­τη­μέ­να αντα­να­κλα­στι­κά και οδη­γούν σε συναι­σθη­μα­τι­κές αντι­δρά­σεις και όχι σε κρι­τι­κούς ή λογι­κούς στο­χα­σμούς. Δίπλα στα ΜΜΕ και τα μέσα κοι­νω­νι­κής δικτύ­ω­σης που ανα­πα­ρά­γουν αυτό που ακούν και βλέ­πουν. Έτσι όλοι φρε­νια­σμέ­νοι τρέ­χου­με πίσω από την κυρί­αρ­χη ερμη­νεία των γεγο­νό­των, όπως στη Μαζώ­χτρα οι κάτοι­κοι του κρη­τι­κού χωριού τρέ­χα­νε πίσω από τη φονι­κή κατα­λα­λιά της Ασήμως.

Περ­σό­νες που σπεύ­δουν να μετα­φέ­ρουν πρώ­τοι την «είδη­ση», μπλό­κερς και πλεί­στοι άλλοι «likeκα­τζή­δες», δικά­ζουν, κατα­δι­κά­ζουν και προ­σκα­λούν σε λιθο­βο­λι­σμό (ηθι­κή, κοι­νω­νι­κή και επαγ­γελ­μα­τι­κή εξό­ντω­ση) σε έναν ιδιό­τυ­πο «αντα­γω­νι­σμό» του έτσι είναι για­τί έτσι νομίζω.

Σε μια επο­χή που οι πηγές πλη­ρο­φό­ρη­σης έχουν πολ­λα­πλα­σια­στεί και τα μέσα κοι­νω­νι­κής δικτύ­ω­σης κυριαρ­χούν στη ζωή μας, το ερώ­τη­μα, το θέμα που θέτει ένας ανό­η­τος μπο­ρεί να μπερ­δέ­ψει δέκα ξύπνιους και εκα­τό αφε­λείς. Έτσι όμως δια­κρί­νε­ται ο αμπερ­δού­κλω­τος. Και η επο­χή μας απαι­τεί αμπερ­δού­κλω­τους. Να δια­κρί­νουν τα «κού­φια καρύ­δια» και όσους τα πλα­σά­ρουν στην «αγο­ρά».

ΠΑΜΕ: Για την ρατσι­στι­κή επί­θε­ση στον Αμίρ και την άδι­κη στο­χο­ποί­η­ση του διευ­θυ­ντή του σχολείου

___________________________________________________________________________________________________________

Ηρακλής Κακαβάνης —  Δημοσιογράφος — Συγγραφέας. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Από το 1991 έως το 2013 εργάστηκε στον Ριζοσπάστη. Από το 2013 αρθρογραφεί σε διαδικτυακά Μέσα. Από το 2010 συνεργάτης του περιοδικού «Θέματα Παιδείας».
Facebook

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο