Γράφει η \\ Τασσώ Γαΐλα
Γιοχάνες Βερμέερ, (Johannes Vermeer, 1632–1675) ο διάσημος Ολλανδός ζωγράφος που μαζί με τον Ρέμπραντ αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους της “Χρυσής Εποχής”> στην Ολλανδική ζωγραφική (1584–1702).
Ο Γιοχάνες Βερμέερ γνωστός κι ως Γιάν Βερμέερ- ενώ η σωστή προφορά είναι Φερμέιρ‑, έζησε και εργάστηκε στην περιοχή του Ντέλφτ της νότιας Ολλανδίας τον 17ο αιώνα, τα δε θέματα των έργων του απεικονίζουν σκηνές της καθημερινής ζωής της μεσαίας τάξης.
Ο καλλιτέχνης κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής διαδρομής του δημιούργησε λιγότερους από 50 πίνακες από τους οποίους έχουν διασωθεί οι 35. Αναμφίβολα το αριστούργημα του και ταυτόχρονα παγκόσμιο αριστούργημα είναι το έργο του «Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι»-1665. Όταν ζωγράφισε το έργο ο Βερμέερ ‑όπως κι όλα τα έργα του όσο ζούσε‑, υποτιμήθηκε και στα τέλη του 19ου αιώνα δημοπρατήθηκε για …30 μόλις δολλάρια!
Εδώ να σημειώσω –όπως μας ενημερώνει η Ρωσική σελίδα τέχνης «Mirovayia istoria, kultura I iskustvo»-, ο διάσημος σήμερα πίνακας ήταν γνωστός ως «Το κορίτσι με το τουρμπάνι», «Κορίτσι» κλπ και μόλις το 1995 έλαβε το επίσημο όνομα «Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», Αυτό συνέβη γιατί τον 17ο αιώνα οι καλλιτέχνες δεν έδιδαν ονόματα στους πίνακες τους. (ο θρυλικός πίνακας σήμερα βρίσκεται στην γκαλερί Mauritzcheis στη Χάγη, όπου και τον αποκατέστησαν τρείς φορές).
Η ιστορία ενός πορτρέτου
JAN VERMEER.
Κορίτσι με μαργαριταρένιο σκουλαρίκι.
Ποια ήταν άραγε η μυστηριώδης Ολλανδέζα καλλονή — το διάσημο «Κορίτσι με Μαργαριταρένιο σκουλαρίκι»;
Ποιο είναι το κορίτσι , η «Τζοκόντα της Ολλανδίας» που σαν την Μόνα Λίζα προσπαθεί κάτι να μας πεί έχοντας μισάνοικτο το στόμα της; Και τι θέλει να μας πει;
Μυστήριο μέγα που δεν μπορούν να λύσουν δεκαετίες τώρα οι ιστορικοί, οι επιστήμονες τέχνης κι οι οπαδοί του έργου του Βερμέερ.
Το 1999 η συγγραφέας Tracy Chevalier έγραψε ένα ομώνυμο βιβλίο που γυρίστηκε σε ταινία το 2003 με πρωταγωνιστές τους Colin Ferth και Scarlett Johansson. Στο film η κοπέλα παρουσιάστηκε ως υπηρέτρια ερωμένη του ζωγράφου. Εκδοχή που την απορρίπτουν οι ειδικοί με το σκεπτικό ότι ο πάμφτωχος –όπως θα δούμε στην βιογραφία του‑, ζωγράφος δύσκολα θα διέθετε μισθό σε υπηρέτες.
Οι λάτρεις της ζωγραφικής αποκαλούν το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι «βόρεια Μόνα Λίζα» αλλά ποια ήταν αυτή η μυστηριώδης ομορφιά;
Εκδοχές:
🔹 Η πρώτη εκδοχή υποστηρίζει ότι πρόκειται για την κόρη του ζωγράφου, την Μαρία. Αυτή –σύμφωνα με τη Ρωσική σελίδα‑, είναι κι η πλέον δημοφιλής εκδοχή. Έλα όμως που όταν ο Βερμέερ ζωγράφιζε το πορτρέτο η κόρη του ήταν μόλις 12 ετών, και η ηρωίδα φαίνεται πολύ μεγαλύτερη;
🔹 Η δεύτερη εκδοχή υποστηρίζει ότι πρόκειται για τη σύζυγο του ζωγράφου την Καταρίνα Μπολνές η οποία πόζαρε σε έργα του ζωγράφου όπως το δημοφιλές «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα από ένα ανοικτό παράθυρο». Αλλά, την εποχή που ο Γ.Β., ζωγράφισε το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι η γυναίκα του δεν ήταν τόσο νέα.
🔹 Επόμενη εκδοχή αυτή που πρόβαλε και το film. Το κορίτσι του πίνακα είναι υπηρέτρια και ερωμένη του ζωγράφου. Ο Βερμέερ ζωγράφισε λοιπόν, την ερωμένη του της οποίας το όνομα είναι άγνωστο; Έκανε πρωταγωνίστρια ενός έργου του την υπηρέτρια της οικογένειας; Δύσκολο αν όχι αδύνατον κι αυτό όχι μόνο γιατί δεν είχε τη δυνατότητα η πάμφτωχη οικογένεια να διαθέτει και υπηρετικό προσωπικό αλλά και γιατί τα ήθη του 17ου αιώνα επέβαλαν αυστηρή ιεραρχία μεταξύ ιδιοκτητών και υπηρετών.
«Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» φυλάει «ιερά» το μυστικό του μέχρι σήμερα. Μήπως, μήπως… υπήρξε μόνο στην φαντασία του Βερμέερ;
🔹 Αυτή την εκδοχή υποστηρίζουν ειδικοί της τέχνης που θυμούνται την αχαλίνωτη φαντασία του Vermeer, ο οποίος μπορεί να εφεύρε όχι μόνο το κορίτσι ‚αλλά …και το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι της που δεν υπήρχε στην πραγματικότητα και το οποίο ο ζωγράφος το εμφανίζει σε οκτώ ακόμη πίνακες του, ανάμεσα τους κι ο πίνακας « Γυναίκα με το Μαργαριταρένιο κολιέ».
Το μυστήριο γύρω από το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι
Οι καλλιτέχνες έχουν δώσει προσοχή στο μαργαριταρένιο σκουλαρίκι — είναι πολύ μεγάλο, και τον 16ο αιώνα τέτοια δείγματα ήταν πολύ σπάνια. Ανήκαν σε πραγματικά πλούσιους ανθρώπους, ο Vermeer δεν ανήκε σε αυτούς. Και εκείνες τις μέρες, γυάλινα φτηνά διακοσμητικά γίνονταν με πέρλες, δίνοντάς τους μια ματ όψη.
Και το 2014, ο καλλιτέχνης Vincent Ike εξέφρασε την εκδοχή του για την προέλευση του σκουλαρικιού. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό το αξεσουάρ είναι κατασκευασμένο από ασήμι ή γυαλισμένο κασσίτερο …
Βιογραφικό του ζωγράφου Γιάν ή Γιοχάνες Βερμέερ
Ο Jan Vermeer γεννήθηκε στις 31 Οκτωβρίου 1632 στο Delft της νότιας Ολλανδίας όπου κι έζησε όλη του τη ζωή. Οι πληροφορίες για τη ζωή του ελάχιστες. Είναι γνωστό ότι το 1653 εισήχθη στην Συντεχνία του Αγίου Λουκά όπου σπούδασε με δάσκαλο τον Ρέμπραντ κι αργότερα ανέλαβε την ηγεσία της. Ήταν γνωστός κι ως ειδικός στην τέχνη.
Ο πατέρας του ήταν ιδιοκτήτης του πανδοχείου «Mechelen» στο οποίο εικάζεται πως ο Βερμέερ συνέχισε να είναι ιδιοκτήτης του ή πως παράλληλα με τη ζωγραφική ασκούσε το επάγγελμα του εμπόρου έργων τέχνης. Ο ίδιος ζωγράφιζε κατά μέσο όρο δύο πίνακες το χρόνο, πιθανότατα όχι τόσο για λόγους εμπορικής εκμετάλλευσης αλλά κυρίως για ανθρώπους που εκτιμούσαν τους πίνακές του. Εκτιμάται ότι αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους ολοκλήρωσε συνολικά λίγα έργα. Ο Βερμέερ έχαιρε εκτίμησης ως καλλιτέχνης αλλά και ως ειδήμων σε ζητήματα τέχνης.
Οι πίνακες του διακρίνονται για την αυστηρή σύνθεση τους, τις έντονες χρωματικές αντιθέσεις και τη χρήση του φωτός, για την οποία έχει υποστηριχθεί πως ο Βερμέερ χρησιμοποίησε σκοτεινό θάλαμο για τη δημιουργία των περισσότερων πινάκων του (camera obscura).
Για τα δεδομένα της εποχής του ολοκλήρωσε πολύ μικρό αριθμό έργων,- γιατί δούλευε πολύ αργά και προσεκτικά κάθε έργο του δημιουργώντας έως δύο κάθε χρόνο‑, περίπου πενήντα από τα οποία τριάντα πέντε έχουν διασωθεί. Αν και το έργο του επαινέθηκε στη διάρκεια της ζωής του, στη συνέχεια περιέπεσε στη λήθη.
Παρά τις εκτενείς αναζητήσεις σύγχρονων συλλεκτών και ερευνητών για άγνωστους πίνακες του Βερμέερ ‑και αναζητήσεις που τη δεκαετία του 1930 οδήγησαν στην ανακάλυψη αρκετών πολύ επιτυχημένων πλαστών‑, ο αριθμός των πρωτότυπων πινάκων του μάστερ είναι πολύ μικρός. τριάντα εννέα ή σαράντα.
Μέχρι σήμερα 35 πίνακες του Βερμέερ θεωρούνται αξιόπιστα πρωτότυποι και συζητητικά 5 ακόμη.
Ο Βερμέερ το 1653 νυμφεύτηκε την Καταρίνα Μπολνές, με την οποία και απέκτησε συνολικά 14 παιδιά, από τα οποία τα 4 πέθαναν σε πολύ νεαρή ηλικία. Ο ζωγράφος τα τελευταία χρόνια της ζωής του περιήλθε σε δεινή οικονομική κατάσταση, εξαιτίας του πολέμου που ξέσπασε ανάμεσα στη Γαλλία και την πατρίδα του την Ολλανδία το 1672.
«Πέθανε γιατί ντρεπόνταν για την χρεωκοπία του» έγραψε ‑μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη το 1675‑, η χήρα του στο ημερολόγιο της. Σύμφωνα με τους ιστορικούς καθώς δεν μπορούσε να συντηρήσει την οικογένεια του έπεσε σε κατάθλιψη και η σωματική του υγεία επιδεινώθηκε.
Ο Γιοχάνες Βερνέερ , ο μέγας δημιουργός του οποίου το έργο αναγνωρίστηκε τρείς αιώνες μετά τον θάνατο του ετάφη στις 15 Δεκεμβρίου 1675 , στον οικογενειακό τάφο της Παλαιάς Εκκλησίας του Ντέλφτ.
ℹ️ Πηγή βιογραφικού η Ρωσική σελίδα τέχνης:
«СЛЕД ОРФЕЯ. КУЛЬТУРА, ЛИТЕРАТУРА и ИСКУССТВО»
από όπου και οι πίνακες ζωγραφικής του καλλιτέχνη.
Έργα:
- Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι- 1665, Χάγη, Mauritshuis.
- Η Γαλατού-1658, Άμστερνταμ, Ρέικσμουζεουμ.
- Η μαστροπός-1656, Δρέσδη, Πινακοθήκη των παλαιών δασκάλων.
- Γυναίκα στα μπλέ που διαβάζει γράμμα-1664, Άμστςερνταμ, Ρέικσμουζεουμ.
- Η τέχνη της ζωγραφικής- 1668, Βιέννη, Μουσείο ιστορίας της τέχνης.
- Ο αστρονόμος- 1668, Παρίσι, Μουσείο Λούβρου.
- Η δαντελού- 1670, Παρίσι, Μουσείο Λούβρου.
- Ο Γιάν Βερμέερ.
- Άποψη του Ντέλφτ. Τοπιογραφία, 1661.
. Τασσώ Γαΐλα | Αρθρογράφος-Ερευνήτρια