Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ο δημόσιος διάλογος για την αποτέφρωση, οι αντιδράσεις, θέση της Εκκλησίας και το πρώτο αποτεφρωτήριο στη Ριτσώνα

Το αίτη­μα για την καύ­ση των νεκρών στην Ελλά­δα μετρά πλέ­ον δεκα­ε­τί­ες, όμως προ­σέ­κρουε (και προ­σκρού­ει) στη σθε­να­ρή αντί­δρα­ση της Εκκλη­σί­ας. Μέχρι τώρα όσοι επι­θυ­μού­σαν να καούν, οι οικεί­ου τους κατέ­φευ­γαν στη γει­το­νι­κή Βουλ­γα­ρία. Πρέ­πει ανά την Ελλά­δα να δημιουρ­γη­θούν δημό­σια απο­τε­φρω­τή­ρια για να καλυ­φθούν οι ανά­γκες ενός κόσμου που θέλει να καεί. Η μόνη προ­σπά­θεια που είναι σε φάση υλο­ποί­η­σης είναι αυτή του Δήμου Πάτρας, με ενέρ­γειες της δημο­τι­κής αρχής της Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης υπό τον Κώστα Πελετίδη.

Με αφορ­μή το γεγο­νός ότι σε λίγες ημέ­ρες τίθε­ται, πλέ­ον, σε  λει­τουρ­γία το πρώ­το απο­τε­φρω­τή­ριο στη Ριτσώ­να, περί­που 70 χλμ μακριά από την Αθή­να, το ΑΠΕ παρου­σιά­ζει το δημό­σιο διά­λο­γος για την απο­τέ­φρω­ση και τις αντιδράσεις.

Η εγκα­τά­στα­ση δημιουρ­γή­θη­κε με ιδιω­τι­κά κεφά­λαια, και συνο­λι­κά υπάρ­χουν επτά ιδιο­κτή­τες. Η Ελλη­νι­κή Εται­ρεία Απο­τέ­φρω­σης που προ­ώ­θη­σε επί πολ­λά χρό­νια τη δημιουρ­γία απο­τε­φρω­τη­ρί­ου στην Ελλά­δα είναι ένας από αυτούς και κατέ­χει το 30% της επιχείρησης.

«Η απο­τέ­φρω­ση των νεκρών είναι ιδιαί­τε­ρα δια­δε­δο­μέ­νη στον χρι­στια­νι­κό κόσμο, δηλα­δή στην Ευρώ­πη, στις ΗΠΑ, τον Κανα­δά και τη Νότια Αμε­ρι­κή και τα ποσο­στά αυτών που επι­λέ­γουν την απο­τέ­φρω­ση αντί της ταφής, σε μερι­κές από αυτές, είναι πολύ μεγα­λύ­τε­ρα, όπως στη Μεγά­λη Βρε­τα­νία, την Γερ­μα­νία, την Πολω­νία, την Τσε­χία, την Αμε­ρι­κή κτλ. Η Ελλά­δα ήταν η τελευ­ταία χώρα στην Ευρώ­πη που δεν είχε μέχρι τώρα απο­τε­φρω­τή­ριο», τονί­ζει μιλώ­ντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Εται­ρεί­ας Απο­τέ­φρω­σης, Αντώ­νης Αλακιώτης.

«Η ίδρυ­ση και η λει­τουρ­γία του πρώ­του Κέντρου Απο­τέ­φρω­σης Νεκρών στη Ριτσώ­να απο­τε­λεί ένα ιστο­ρι­κό γεγο­νός, απο­τε­λεί ιστο­ρι­κή αλλα­γή για τα ταφι­κά έθι­μα της Ελλά­δας. Μέχρι σήμε­ρα χιλιά­δες οικο­γέ­νειες μετέ­φε­ραν στη Βουλ­γα­ρία και σε άλλες χώρες τούς οικεί­ους τους, των οποί­ων η τελευ­ταία επι­θυ­μία ήταν η απο­τέ­φρω­ση. Με τερά­στιο οικο­νο­μι­κό και συναι­σθη­μα­τι­κό κόστος. Υπο­λο­γί­ζου­με ότι κάθε χρό­νο ένα ποσό 2,5 έως 3 εκατ. ευρώ “έφευ­γε” στο εξω­τε­ρι­κό», προ­σθέ­τει ο κ. Αλακιώτης.

«Η απο­τέ­φρω­ση σαν επι­λο­γή έχει γίνει τα τελευ­ταία χρό­νια ιδιαί­τε­ρα προ­σφι­λής για­τί απαλ­λάσ­σει τις οικο­γέ­νειες από την απάν­θρω­πη εμπει­ρία της εκτα­φής, από την κατα­σκευή ενός τάφου που θα κατα­στρα­φεί σε τρία χρό­νια, από την υπο­χρέ­ω­ση για την παρα­μο­νή των οστών στα κοι­μη­τή­ρια και της πλη­ρω­μής 40 έως 100 ευρώ ετη­σί­ως. Γενι­κά η απο­τέ­φρω­ση είναι πιο οικο­νο­μι­κή και συναι­σθη­μα­τι­κά ανώ­δυ­νη. Με την κατά­στα­ση που βιώ­νουν οι οικο­γέ­νειες στα νεκρο­τα­φεία των μεγά­λων πόλε­ων, τις υπο­χρε­ω­τι­κές εκτα­φές στα τρία χρό­νια, όλο και μεγα­λύ­τε­ρος αριθ­μός ανθρώ­πων στην Ελλά­δα επι­λέ­γουν την απο­τέ­φρω­ση. Δεν έχου­με επί­ση­μα στοι­χεία σχε­τι­κά με το πόσες απο­τε­φρώ­σεις γίνο­νται στο εξω­τε­ρι­κό, αλλά εκτι­μού­με ότι φτά­νουν τις χίλιες», κατα­λή­γει ο πρό­ε­δρος της Ελλη­νι­κής Εται­ρεί­ας Αποτέφρωσης.

Μέχρι σήμε­ρα οι συγ­γε­νείς κάποιου που επέ­λε­γε την απο­τέ­φρω­ση, έπρε­πε να μετα­φέ­ρουν τη σορό σε κάποια γει­το­νι­κή χώρα που την επι­τρέ­πει και δια­θέ­τει απο­τε­φρω­τή­ριο. Το κόστος κυμαί­νε­ται από 1.500 μέχρι 2.500 ευρώ. Τη δια­δι­κα­σία ανα­λαμ­βά­νει να φέρει εις πέρας κάποιο γρα­φείο τελε­τών. Το Σωμα­τείο Ιδιο­κτη­τών Γρα­φεί­ων Τελε­τών της Αθή­νας, στέ­κε­ται θετι­κά απέ­να­ντι στη δημιουρ­γία απο­τε­φρω­τη­ρί­ων στην Ελλά­δα, αλλά εκτι­μά ότι ο αριθ­μός των απο­τε­φρώ­σε­ων είναι μικρός.

«Είναι κάτι θετι­κό, είναι κάτι που δημιουρ­γή­θη­κε στην Ελλά­δα μετά από 13 χρό­νια από την πρώ­τη ψήφι­ση του νομο­σχε­δί­ου. Όλη η Ευρώ­πη έχει κρε­μα­τό­ρια, σαφώς και η δημιουρ­γία ενός στην Ελλά­δα είναι κάτι καλό. Μέχρι σήμε­ρα το πιο προ­σι­τό κρε­μα­τό­ριο ήταν στη Σόφια, της Βουλ­γα­ρί­ας. Οι περισ­σό­τε­ρες απο­τε­φρώ­σεις γίνο­νταν εκεί. Πρό­κει­ται για μια τάση και πέρα από τις θρη­σκευ­τι­κές πεποι­θή­σεις του καθε­νός είναι επι­λο­γή του κάθε ανθρώ­που. Δεν υπάρ­χει πάντως ραγδαία αύξη­ση του αριθ­μού των ατό­μων που ζητούν απο­τε­φρώ­σεις. Μιλά­με για περί­που 500 απο­τε­φρώ­σεις τον χρό­νο στους 100.000–105.000 θανά­τους. Είναι μικρό το ποσο­στό», υπο­στη­ρί­ζει, μιλώ­ντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρό­ε­δρος του Σωμα­τεί­ου, Αθα­νά­σιος Κωστόπουλος.

«Πολ­λές φορές γίνο­νται πολι­τι­κές κηδεί­ες. Οι περισ­σό­τε­ροι άνθρω­ποι που ζητούν απο­τέ­φρω­ση ανή­κουν σε ξένα δόγ­μα­τα. Έχουν ξένες θρη­σκευ­τι­κές πεποι­θή­σεις πολ­λοί από αυτούς, αλλά επει­δή αυτό είναι ευαί­σθη­το προ­σω­πι­κό δεδο­μέ­νο, δεν ρωτά­με το θρή­σκευ­μα τους όταν ζητούν απο­τέ­φρω­ση», κατα­λή­γει ο κ. Κωστόπουλος.

Η θέση της Εκκλησίας

Καθο­ρι­στι­κός παρά­γο­ντας στη δια­μόρ­φω­ση των συν­θη­κών για τη δημιουρ­γία απο­τε­φρω­τη­ρί­ου στη χώρα ήταν δια­χρο­νι­κά η Εκκλη­σία που πρό­βαλ­λε σθε­να­ρή αντίσταση.

Το 2014 με από­φα­ση της Ιεράς Συνό­δου εστά­λη εγκύ­κλιος στις Μητρο­πό­λεις, η οποία απα­γό­ρευε την τέλε­ση της νεκρώ­σι­μης ακο­λου­θί­ας και του μνη­μό­συ­νου σε όσους επέ­λε­γαν την καύ­ση. Η εγκύ­κλιος ανέ­φε­ρε ακό­μα πως «η Εκκλη­σία δεν δέχε­ται για τα μέλη της την απο­τέ­φρω­ση του σώμα­τος» και τόνι­ζε ότι «η απο­τέ­φρω­ση του σώμα­τος δεν είναι σύμ­φω­νη προς την πρά­ξη και παρά­δο­ση της Εκκλη­σί­ας για θεο­λο­γι­κούς, κανο­νι­κούς και ανθρω­πο­λο­γι­κούς λόγους».

Ακό­μη, η Ιερά Σύνο­δος ξεκα­θά­ρι­σε ότι για να απο­φευ­χθεί οποια­δή­πο­τε, θεο­λο­γι­κή, κανο­νι­κή, ανθρω­πο­λο­γι­κή εκτρο­πή, «απα­ραί­τη­τος είναι ο σεβα­σμός των θρη­σκευ­τι­κών πεποι­θή­σε­ων και η δια­κρί­βω­ση της οικεί­ας βου­λή­σε­ως του κεκοι­μη­μέ­νου και όχι η βού­λη­ση ή η δήλω­ση των οικεί­ων του». Πάντως, σύμ­φω­να με την εγκύ­κλιο επι­τρε­πό­ταν στους Μητρο­πο­λί­τες να δώσουν την άδεια για τέλε­ση τρι­σά­γιου, κάτι που γινό­ταν μέχρι σήμε­ρα πριν από τη μετα­φο­ρά και απο­τέ­φρω­ση στο εξωτερικό.

Το 2016 η Ιερά Σύνο­δος πήρε εκ νέου θέση, τονί­ζο­ντας σε ανα­κοί­νω­ση που εξέ­δω­σε ότι δεν είναι «αξιο­πρε­πές για τον νεκρό να καεί σε κλί­βα­νο» και ότι θεω­ρεί «το ανθρώ­πι­νο σώμα ως ναό του Αγί­ου Πνεύ­μα­τος, στοι­χείο της υπο­στά­σε­ως του ανθρώ­που, που έχει πλα­σθεί κατ’ εικό­να και ομοί­ω­ση του Θεού και για τον λόγο αυτό η ορθό­δο­ξη χρι­στια­νι­κή παρά­δο­ση αντι­με­τω­πί­ζει το νεκρό σώμα «όχι ως “στε­ρεό από­βλη­το”, όπως οι απο­λο­γη­τές της απο­τέ­φρω­σης, αλλά το περι­βάλ­λει με σεβα­σμό και τιμή ως έκφρα­ση αγά­πης προς το κεκοι­μη­μέ­νο μέλος της».

Υπεν­θυ­μί­ζε­ται, τονί­ζε­ται στη σχε­τι­κή ανα­κοί­νω­ση, ότι κατά τη σύγ­χρο­νη δια­δι­κα­σία τής κατ’ ευφη­μι­σμόν «απο­τε­φρώ­σε­ως» μετά την καύ­ση της σορού σε κλί­βα­νο, ο ανθρώ­πι­νος σκε­λε­τός ρίχνε­ται σε ηλε­κτρι­κό σπα­στή­ρα (μίξερ, cremulator), θρυμ­μα­τί­ζε­ται και μετα­τρέ­πε­ται σε σκό­νη. Η Ιερά Σύνο­δος αρνεί­ται ότι είναι αξιο­πρε­πές για τον νεκρό να καεί σε κλί­βα­νο και να θρυμ­μα­τι­σθεί σε μίξερ και δεν δια­κρί­νει ιδιαί­τε­ρες δια­φο­ρές «της σύγ­χρο­νης “απο­τέ­φρω­σης νεκρών” και της δια­δι­κα­σί­ας ανα­κύ­κλω­σης απορριμμάτων».

Δημό­σιος διά­λο­γος για πάνω από μισό αιώνα
Το ζήτη­μα τέθη­κε για πρώ­τη φορά στην Ελλά­δα το 1946, από μέλη του Ιατρι­κού Συλ­λό­γου Αθη­νών. Επα­νήλ­θε στην επι­και­ρό­τη­τα το 1977 μετά τον θάνα­το της Μαρί­ας Κάλ­λας, η οποία κηδεύ­θη­κε και απο­τε­φρώ­θη­κε στο Παρί­σι. Δύο χρό­νια αργό­τε­ρα, η τέφρα της μετα­φέρ­θη­κε στην Αθή­να και σκορ­πί­στη­κε στο Αιγαίο, όπως ήταν η επι­θυ­μία της, σύμ­φω­να με τους συγ­γε­νείς της. Οι φωνές ωστό­σο που υπο­στή­ρι­ζαν την καύ­ση των νεκρών ήταν ακό­μα πολύ αδύ­να­μες, ιδιαί­τε­ρα απέ­να­ντι στην ηχη­ρή αντί­δρα­ση της Εκκλησίας.

Λίγα χρό­νια αργό­τε­ρα, άρχι­σε να τίθε­ται εκ νέου και πιο επι­τα­κτι­κά, λόγω της έλλει­ψης χώρων στα νεκρο­τα­φεία της Αττι­κής. Κατά τον μεγά­λο καύ­σω­να του 1987 ο τότε δήμαρ­χος Αθη­ναί­ων Μιλ­τιά­δης Έβερτ και ο τότε υπουρ­γός Υγεί­ας Γ. Μαγκά­κης, τάχθη­καν υπέρ, ξεση­κώ­νο­ντας αντι­δρά­σεις από πολ­λές πλευ­ρές. Τελι­κά, η απο­τέ­φρω­ση επε­τρά­πη στην Ελλά­δα το 2006, με την υιο­θέ­τη­ση νόμου. Ωστό­σο, δεν ήταν εφι­κτή η κατα­σκευή απο­τε­φρω­τη­ρί­ου, για­τί ο νόμος δεν εξει­δί­κευε τους όρους. Από­φα­ση του 2010 ρύθ­μι­σε από τη μία εκκρε­μή τεχνι­κά ζητή­μα­τα, όμως από την άλλη δημιούρ­γη­σε νέα εμπό­δια για­τί τέθη­κε ως όρος η γειτ­νί­α­ση με νεκρο­τα­φείο με απο­τέ­λε­σμα να καθί­στα­ται δύσκο­λη η χωρο­θέ­τη­ση. Το ζήτη­μα λύθη­κε με νέο νόμο το 2014, ωστό­σο η ίδρυ­ση και λει­τουρ­γία των απο­τε­φρω­τη­ρί­ων επι­τρε­πό­ταν μόνο από τους δήμους ή τα νομι­κά τους πρό­σω­πα. Τελι­κά και αυτό το πρό­βλη­μα ξεπε­ρά­στη­κε αργό­τε­ρα με σχε­τι­κή ρύθμιση.

H αποτέφρωση στην Ευρώπη

Η πρα­κτι­κή της καύ­σης των νεκρών ακο­λου­θεί­ται σε άλλες ευρω­παϊ­κές χώρες πάνω από έναν αιώ­να. Χαρα­κτη­ρι­στι­κό είναι το παρά­δειγ­μα της Ολλαν­δί­ας, όπου η πρώ­τη απο­τέ­φρω­ση έγι­νε το 1914. Στα 100 χρό­νια που ακο­λού­θη­σαν το ποσο­στό ένα­ντι των εντα­φια­σμών έφτα­σε το 63%, σύμ­φω­να με ρεπορ­τάζ του εγχώ­ριου Τύπου.

Στη Βρε­τα­νία το ποσο­στό των απο­τε­φρώ­σε­ων ακο­λου­θεί ανο­δι­κή πορεία εδώ και δεκα­ε­τί­ες. Από το 34,7% το 1960, έφτα­σε στο 77,05% το 2017, όπως δεί­χνουν τα στοι­χεία της Εται­ρεί­ας Απο­τέ­φρω­σης της Μεγά­λης Βρετανίας.

Ιδιαί­τε­ρα δημο­φι­λής είναι η πρα­κτι­κή και στις Σκαν­δι­βι­κές Χώρες. Τα ποσο­στά ένα­ντι των εντα­φια­σμών είναι 36% στη Νορ­βη­γία, 51% στην Φιν­λαν­δία, 70% στη Σου­η­δία και 76% στη Δανία. Η απο­τέ­φρω­ση επι­λέ­γε­ται περισ­σό­τε­ρο στις μεγά­λες πόλεις, που έχουν πρό­βλη­μα χώρου στα νεκρο­τα­φεία και όχι τόσο στην περι­φέ­ρεια όπου δεν υφί­στα­ται το πρό­βλη­μα. Σε όλες τις μεγά­λες πόλεις, όλων των χωρών της Σκαν­δι­να­βί­ας, κυμαί­νε­ται από 70% μέχρι 90%.

Παρό­μοιο είναι το σκη­νι­κό και στη Γαλ­λία. Η απο­τέ­φρω­ση είναι δια­δι­κα­σία που επι­λέ­γε­ται από την μειο­ψη­φία στις αγρο­τι­κές περιο­χές, όπου δεν υπάρ­χει ζήτη­μα χώρου στα νεκρο­τα­φεία, αλλά απο­κτά ολο­έ­να και περισ­σό­τε­ρους υπο­στη­ρι­κτές στα αστι­κά κέντρα. Το 1979 μόνο το 1% των νεκρών απο­τε­φρώ­νο­νταν. Το 2012 το ποσο­στό έφτα­σε το 32% στην επι­κρά­τεια και το 45% στο Παρίσι.

Στην Ιρλαν­δία το υψη­λό κόστος των εντα­φια­σμών σε συν­δυα­σμό με την έλλει­ψη χώρων επί­σης έχει ως απο­τέ­λε­σμα την αύξη­ση των απο­τε­φρώ­σε­ων την τελευ­ταία δεκα­ε­τία. Υπάρ­χουν συνο­λι­κά πέντε κρε­μα­τό­ρια, τρία εκ των οποί­ων βρί­σκο­νται στο Δουβλίνο.

Στην Ισπα­νία το ποσο­στό αυξή­θη­κε από 16% (2006) στο 36% μέσα σε μια δεκα­ε­τία. Περισ­σό­τε­ρες από τις μισές απο­τε­φρώ­σεις συνο­λι­κά της χώρας γίνο­νται στην Βαρκελώνη.

Τέλος, στην Ουγ­γα­ρία η απο­τέ­φρω­ση έχει φτά­σει να είναι συνη­θέ­στε­ρη του εντα­φια­σμού τα τελευ­ταία χρό­νια. Το 2016 απο­τε­φρώ­θη­κε το 60% των νεκρών σε όλη τη χώρα συνο­λι­κά, ενώ το ποσο­στό κυμαί­νε­ται από 70–90% στην Βουδαπέστη.

Τα σχέδια των δήμων

Ενδια­φέ­ρον για την κατα­σκευή απο­τε­φρω­τη­ρί­ων έχει εκδη­λω­θεί και από την πλευ­ρά των δήμων. Ωστό­σο, τα σχέ­δια αυτά πολ­λές φορές σκο­ντά­φτουν στις αντι­δρά­σεις δημο­τών. Ο δήμος Αθη­ναί­ων έχει επι­λέ­ξει χώρο στον Ελαιώ­να, ανά­με­σα στη λεω­φό­ρο Αθη­νών στο ύψος του Χρη­μα­τι­στη­ρί­ου και το Ισλα­μι­κό Τέμε­νος. Αν και οι γρα­φειο­κρα­τι­κές δια­δι­κα­σί­ες φαί­νε­ται να προ­χω­ρούν, είναι πιθα­νό να προ­κλη­θεί εμπλο­κή από τις προ­σφυ­γές που έχουν κατα­θέ­σει επι­χει­ρή­σεις που βρί­σκο­νται στην περιοχή.

Περισ­σό­τε­ρο αισιό­δο­ξα για τους υπο­στη­ρι­κτές της απο­τέ­φρω­σης είναι τα πράγ­μα­τα στην Πάτρα. Ο δήμος έχει προ­χω­ρή­σει σε χωρο­θέ­τη­ση στον Γλαύ­κο και προ­κή­ρυ­ξε αρχι­τε­κτο­νι­κό δια­γω­νι­σμό, όπου εκδη­λώ­θη­κε μεγά­λο ενδια­φέ­ρον με πάνω από 110 προτάσεις.

Πηγή: ΑΠΕ

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο