Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ο Δ. Κουτσούμπας στο Λονδίνο: Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη «Καρλ Μαρξ» και στο Μουσείο «Tate Modern»

Στις γει­το­νιές, τους δρό­μους και τα μέρη του Λον­δί­νου που περ­πά­τη­σαν ο Μαρξ και ο Λένιν ξεκί­νη­σε σήμε­ρα η επί­σκε­ψη του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημή­τρη Κου­τσού­μπα στη βρε­τα­νι­κή πρωτεύουσα.

Το πρωί ο Δ. Κου­τσού­μπας επι­σκέ­φτη­κε τη Βιβλιο­θή­κη Καρλ Μαρξ όπου εκτί­θε­νται δεκά­δες χιλιά­δες βιβλία, εφη­με­ρί­δες, ανα­κοι­νώ­σεις, αφί­σες και υλι­κό και μια μονα­δι­κή συλ­λο­γή αρχεια­κών πηγών για το μαρ­ξι­σμό, την ιστο­ρία του σοσια­λι­σμού και του κινή­μα­τος της εργα­τι­κής τάξης.

Η βιβλιο­θή­κη ιδρύ­θη­κε το 1933 με αφορ­μή την 50ή επέ­τειο από τον θάνα­το του Κ. Μαρξ. Το κτί­ριο λει­τουρ­γού­σε από το 1737 ως σχο­λείο, ενώ αργό­τε­ρα φιλο­ξε­νού­σε διά­φο­ρα καφέ και άλλα μαγα­ζιά σε μια γει­το­νιά με αγω­νι­στι­κή και ριζο­σπα­στι­κή παρά­δο­ση εξαι­τί­ας των τυπο­γρά­φων που ήταν από νωρίς συνδικαλισμένοι.

Σε κάποιο από αυτά τα καφέ έγι­ναν συνα­ντή­σεις της Διε­θνούς των Εργα­τών (Α’ Διε­θνής) και ξέρου­με ότι ο Μαρξ έδω­σε εκεί δυο δια­λέ­ξεις που αργό­τε­ρα απο­τέ­λε­σαν το έργο «Μισθός Τιμή Κέρ­δος», δηλα­δή πάνω σε αυτές βασί­στη­κε ο σκε­λε­τός του πρώ­του τόμου του κεφαλαίου.

Στο ισό­γειο του κτι­ρί­ου τυπώ­νο­νταν για μερι­κούς μήνες μετα­ξύ 1902–1903 η «Ίσκρα», ενώ η αντι­προ­σω­πεία του Κόμ­μα­τος ξενα­γή­θη­κε και στο γρα­φείο του Λένιν όπου έγρα­φε και εξέ­δι­δε την εφημερίδα.

Μέρος του αρχεια­κό υλι­κό και ορι­σμέ­νες εκδό­σεις, όπως και αφί­σες είναι μονα­δι­κό, όπως π.χ. σοβιε­τι­κές αφί­σες που δεν δια­σώ­θη­καν ούτε στην ΕΣΣΔ.

Ιδιαί­τε­ρα ξεχω­ρι­στό είναι μετα­ξύ άλλων το αρχεια­κό υλι­κό ‑ημε­ρο­λό­για, φωτο­γρα­φί­ες αλλη­λο­γρα­φία κ.ά.- από τον ισπα­νι­κό εμφύ­λιο, με μαρ­τυ­ρί­ες από την 15η Διε­θνή Ταξιαρ­χία που είχε στα­λεί μετα­ξύ 1936–38 να πολε­μή­σει κατά του φασι­σμού. Εκτί­θε­ται τιμη­τι­κή πλα­κέ­τα με τα ονό­μα­τα των 90 μελών της που σκο­τώ­θη­καν «πολε­μώ­ντας για την ελευ­θε­ρία» και κατά του φασι­σμού στην Ισπα­νία το 1938.

koutsoympas londino bibliothiki

Στη Βιβλιο­θή­κη Καρλ Μαρξ (Marx Memorial Library).

Η ξενά­γη­ση έγι­νε από τον Σάι­μον Ρέντον, μέλος του ΚΚ Βρε­τα­νί­ας και της Βιβλιοθήκης.

Στη συνέ­χεια η αντι­προ­σω­πεία επι­σκέ­φτη­κε την παμπ «The Crown Tavern» απέ­να­ντι από τη βιβλιο­θή­κη, όπου λέγε­ται πως το 1905 συνα­ντή­θη­κε ο Λένιν και ο Στάλιν.

Σε δήλω­ση του ο Δημή­τρης Κου­τσού­μπας ανέφερε:

«Βρι­σκό­μα­στε πραγ­μα­τι­κά σε μια όαση, εδώ στο κέντρο του Λον­δί­νου, μια όαση γνώ­σης, εκπαί­δευ­σης, μόρ­φω­σης, ιδε­ών, ιστο­ρί­ας, μνή­μης, γύρω από ζητή­μα­τα που πρέ­πει να μάθει, κυρί­ως, η νέα γενιά, η εργα­τι­κή τάξη, ως σύνο­λο, όχι μόνο της Μ. Βρε­τα­νί­ας όλης της Ευρώ­πης, όλου του κόσμου. Για­τί οι ιδέ­ες του Μαρξ, του Λένιν, του Ένγκελς, όλων των μεγά­λων επα­να­στα­τών της ανθρω­πό­τη­τας, είναι ζωντα­νές και επί­και­ρες. Ισχύ­ουν και σήμε­ρα μέχρι να φτά­σου­με να ανα­τρέ­ψου­με αυτό το σάπιο καπι­τα­λι­στι­κό σύστη­μα και να οικο­δο­μή­σου­με μια νέα, πραγ­μα­τι­κά σοσια­λι­στι­κή κοινωνία».

Στη συνέ­χεια ο Δημή­τρης Κου­τσού­μπας επι­σκέ­φθη­κε το Μου­σείο Μοντέρ­νας Τέχνης «Tate», όπου εκτί­θε­ται ο πίνα­κας του Πίτερ ντε Φραν­τσία «Η εκτέ­λε­ση του Νίκου Μπελογιάννη».

Στο χώρο, μετα­ξύ πολ­λών αρι­στουρ­γη­μά­των της σύγ­χρο­νης τέχνης εκτί­θε­ται και ο πίνα­κας του Πίτερ ντε Φράν­τσια «Η εκτέ­λε­ση του Νίκου Μπε­λο­γιάν­νη», τον οποίο ζωγρά­φι­σε το 1953 — 54.

Ο Ντε Φράν­τσια (1921 — 2012), μαζί με τον Πάμπλο Πικά­σο και τον Ζαν Πολ Σαρτρ τους οποί­ους γνώ­ρι­ζε προ­σω­πι­κά, είχε συμ­με­τά­σχει στη διε­θνή εκστρα­τεία για την απο­τρο­πή της εκτέ­λε­σης του Μπε­λο­γιάν­νη και είχε προ­κα­λέ­σει αίσθη­ση με το έργο του στο οποίο απει­κό­νι­ζε τρία ημί­γυ­μνα πτώ­μα­τα, του Νίκου Μπε­λο­γιάν­νη και των συντρό­φων του. Πλάι στον έναν νεκρό δια­κρί­νε­ται το  κόκ­κι­νο γαρί­φα­λο ‑σύμ­βο­λο του κομ­μου­νι­στή αγω­νι­στή- ενώ τα χέρια των δύο άλλων ανδρών είναι ενω­μέ­να εκφρά­ζο­ντας την αλλη­λεγ­γύη και την συντροφικότητα.

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ ξενα­γή­θη­κε και σε άλλα έργα της «Τate Modern» μετα­ξύ άλλων των του Σικέι­ρος, Ριβέ­ρα του Πικά­σο, Μοντι­λιά­νι, Μονέ, Ρόθ­κο, Μιρό, Πόλοκ, Ντα­λί, Μαγκρίτ, Μιρό γλυ­πτά του Τζια­κο­μέ­τι, καθώς και φωτο­γρα­φι­κά βιβλία, αφί­σες και περιο­δι­κά από τη Σοβιε­τι­κή Ένωση.

Η συλ­λο­γή της πινα­κο­θή­κης ‑από τις πιο γνω­στές του κόσμου- περι­λαμ­βά­νει έργα μοντέρ­νας τέχνης από το 1900 μέχρι σήμε­ρα, κυρί­ως έργα καλ­λι­τε­χνών αφη­ρη­μέ­νης τέχνης, εξπρε­σιο­νι­σμού και αφη­ρη­μέ­νου εξπρε­σιο­νι­σμού, έργα καλ­λι­τε­χνών του κινή­μα­τος Άρτε Πόβε­ρα, καθώς και έργα καλ­λι­τε­χνών του κυβι­σμού, του φου­του­ρι­σμού, του βορ­τι­σι­σμού του σου­ρε­α­λι­σμού και της Ποπ Αρτ.

Η πινα­κο­θή­κη ιδρύ­θη­κε το 2000 στο κτή­ριο όπου παλαιό­τε­ρα βρι­σκό­ταν ο σταθ­μός Παρα­γω­γής Ενέρ­γειας Μπάνκ­σαϊντ, που ανε­γέρ­θη­κε το 1947. Το εργο­στά­σιο έκλει­σε το 1981, και μέχρι το 1993 είχε εγκα­τα­λει­φθεί. Στο λεγό­με­νο «Στρο­βι­λο­στά­σιο» (Turbine Hall), μία αίθου­σα ύψους περί­που πέντε ορό­φων, όπου παλαιό­τε­ρα βρί­σκο­νταν οι στρο­βι­λο­γεν­νή­τριες του εργο­στα­σί­ου ενέρ­γειας κάθε χρό­νο φιλο­ξε­νεί­ται για κάποια περί­ο­δο ένα καλ­λι­τε­χνι­κό έργο μεγά­λων διαστάσεων.

Το από­γευ­μα της Παρα­σκευ­ής ο Δ. Κου­τσού­μπας ξενα­γή­θη­κε στο Βρε­τα­νι­κό Μουσείο.

902.gr

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο