Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Ο Ντελακρουά και η Ελληνική Επανάσταση»

Επι­μέ­λεια: Οικο­δό­μος //

544Στις 26 Απρί­λη του 1798 γεν­νή­θη­κε ο Ευγέ­νιος Ντε­λα­κρουά, μεγά­λος Γάλ­λος ρομα­ντι­κός ζωγρά­φος του 19ου αιώ­να, που επη­ρέ­α­σε την ζωγρα­φι­κή συμ­βάλ­λο­ντας στην ανά­πτυ­ξη του ιμπρε­σιο­νι­σμού. Θαυ­μα­στής του Μιχα­ήλ Άγγε­λου, του Ρού­μπενς και των μεγά­λων δημιουρ­γών της Βενε­τι­κής Σχο­λής ο Ντε­λα­κρουά έδω­σε μια ζωγρα­φι­κή γεμά­τη πάθος και δυνα­τά χρώ­μα­τα. Εντά­χθη­κε στη σχο­λή του ρομα­ντι­σμού και ανα­δεί­χτη­κε ένας από τους μαχη­τι­κό­τε­ρους εκπρο­σώ­πους της και εκφρα­στής των προ­ο­δευ­τι­κών της τάσεων.

Καλ­λι­τέ­χνης με φλο­γε­ρό ταμπε­ρα­μέ­ντο και δημιουρ­γι­κή φαντα­σία, πνεύ­μα πλα­τύ και φιλε­λεύ­θε­ρο και πλου­τι­σμέ­νος με βαθιά μόρ­φω­ση, ο Ντε­λα­κρουά εμπνε­ό­ταν από τους θρύ­λους και από τα μεγά­λα γεγο­νό­τα του παρελ­θό­ντος αλλά και της επο­χής του. Από την επα­νά­στα­ση του 1821 εμπνεύ­στη­κε για δυο συγκλο­νι­στι­κούς πίνα­κες που συγκα­τα­λέ­γο­νται στα αρι­στουρ­γή­μα­τα της παγκό­σμιας ζωγρα­φι­κής. Πρό­κει­ται για τους πίνα­κες «Η Ελλά­δα κάτω από τα ερεί­πια του Μεσο­λογ­γί­ου» (1827) και «Οι σφα­γές της Χίου» (1824). Πέθα­νε στις 13 Αυγού­στου του 1863 στο Παρίσι.

«Οι σφαγές της Χίου» (1824, Λούβρο)

«Οι σφα­γές της Χίου» (1824, Λούβρο)

Το ιστο­ρι­κό ντο­κι­μα­ντέρ του Γιώρ­γου Δάμπα­ση «Ο Ντε­λα­κρουά και η Ελλη­νι­κή Επα­νά­στα­ση» έχει για θέμα το φιλελ­λη­νι­σμό και τους μεγά­λους Γάλ­λους ζωγρά­φους, που εμπνεύ­στη­καν από τον ηρω­ι­κό αγώ­να του 1821. Στο ντο­κι­μα­ντέρ μιλούν: Η διευ­θύ­ντρια της Εθνι­κής Πινα­κο­θή­κης Μαρί­να Λαμπρά­κη — Πλά­κα, ο καθη­γη­τής της Φιλο­σο­φι­κής Σχο­λής του Πανε­πι­στη­μί­ου Αθη­νών Δ. Παντε­λο­δή­μου, η έφο­ρος του Μου­σεί­ου Μπε­νά­κη Φανή — Μαρία Τσι­γκά­κου, η ιστο­ρι­κός και διευ­θύ­ντρια Ερευ­νών του Κέντρου Νεο­ελ­λη­νι­κών Σπου­δών Λου­κία Δρού­λια, ο διευ­θυ­ντής του Ιστο­ρι­κού και Εθνο­λο­γι­κού Μου­σεί­ου Ι. Κ. Ματα­ρά­κης Ανιάν και, τέλος, ο πρό­ε­δρος του ΔΣ της Εθνι­κής Πινα­κο­θή­κης Από­στο­λος Μπότσος.

«Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» (1827, Μουσείο Καλών Τεχνών Μπορντώ)

«Η Ελλά­δα στα ερεί­πια του Μεσο­λογ­γί­ου» (1827, Μου­σείο Καλών Τεχνών Μπορντώ)

Στο ντο­κι­μα­ντέρ περι­λαμ­βά­νο­νται και απο­σπά­σμα­τα από τη συναυ­λία του Πνευ­μα­τι­κού Κέντρου του Δήμου Αθη­ναί­ων με έργα φιλέλ­λη­νων συν­θε­τών του 19ου αιώ­να. Αφη­γη­τής είναι ο Κώστας Σιδη­ρό­που­λος, ενώ ποι­ή­μα­τα Γάλ­λων φιλελ­λή­νων απο­δί­δει η ηθο­ποιός Λυδία Κονιόρδου.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο