Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ο ρυζοκαλλιεργητής από την Κούβα που δεν μπόρεσε να γίνει πιλότος

Σε επί­πε­δο εδά­φους είναι περί­ερ­γο ότι στον Adrián Granado Echemendía το πάθος για τα αερο­πλά­να ξύπνη­σε νωρίς, όταν όλα γύρω του ήταν μια πεδιά­δα από χωρά­φια υπό­στε­γα και μάντρες. Αν όμως κοι­τά­ζα­με τον ουρα­νό θα βλέ­πα­με ότι το La Sierpe (Sancti Spíritus) είναι συν­δε­δε­μέ­νο με τη χρή­ση της γεωρ­γι­κής αερο­πο­ρί­ας για αρκε­τές δεκαετίες.

«Αυτό το δια­μέ­ρι­σμα όπου μένω ήταν το σπί­τι των πιλό­των, μεγά­λω­σα σε αυτό το περι­βάλ­λον και δεν έχα­σα ποτέ τη σχέ­ση με την αερο­πο­ρία, παρά το γεγο­νός ότι ως επι­καρ­πω­τής είμαι καλ­λιερ­γη­τής ρυζιού», διη­γεί­ται κρα­τώ­ντας μια μικρο­γρα­φία — μακέ­τα IL-96 (σσ. Ilyushin 96).

«Το αγα­πη­μέ­νο μου αερο­πλά­νο, αυτό που πάντα αγα­πού­σα — διευ­κρι­νί­ζει — είναι το AN‑2 (σσ. εννο­εί προ­φα­νώς το ιστο­ρι­κό σοβιε­τι­κό μαζι­κής παρα­γω­γής – γνω­στό και ως Annushka, Kukuruznik κά. μονο­κι­νη­τή­ριο διπλό | γεωρ­γι­κό και όχι μόνο, αφού έγι­νε και θανα­τη­φό­ρο όπλο ενά­ντια στο φασι­σμό ναζι­σμό των 100άδων Αλε­ξέι Μαρέ­σιεφ αερο­σκά­φος Antonov An‑2, που εξα­κο­λου­θεί να πετά­ει…) Ήταν το πρώ­το που είδα ως παι­δί. Κοί­τα, περ­νού­σε κάθε μέρα από τη La Sierpe και το φοβό­μουν. Οι γονείς μου λένε ότι κρύ­φτη­κα ακό­μα και κάτω από το κρε­βά­τι όταν άκου­σα το δυνα­τό θόρυ­βο. Δεν ήξε­ρα λοι­πόν ότι πίσω από αυτόν τον ήχο που στην αρχή με τρό­μα­ζε κρύ­βο­νταν τόσο όμορ­φα πράγματα».

Μόλις ο διά­λο­γος απο­γειώ­νε­ται και αφη­γεί­ται ότι άρχι­σε να φτιά­χνει μερι­κά μοντέ­λα αερο­πλά­νων, μέχρι που συνέ­χι­σε να πει­ρα­μα­τί­ζε­ται στην κατασκευή.

«Στην αρχή οι τέλειες γραμ­μές δεν έβγαι­ναν όπως σήμε­ρα σε σωστή κλί­μα­κα» ενώ ο Adrián χαϊ­δεύ­ει το IL-96 σαν να ήταν αγα­πη­μέ­νο κατοι­κί­διο. Σιω­πά ακό­μη και για λίγες στιγ­μές, σαν να περι­μέ­νει την εντο­λή πτήσης.

«Η αερο­πο­ρία πάντα με ελκύ­ει. Ήθε­λα να γίνω πιλό­τος, δεν το μόρε­σα, είχα προ­βλή­μα­τα υγεί­ας, έτσι το να αφο­σιω­θώ στην κατα­σκευή μικρο­σκο­πι­κών αερο­πλά­νων ήρθε να καλύ­ψει αυτό το κενό της αδυ­να­μί­ας να πιλο­τά­ρω», αφη­γεί­ται ενώ τα χέρια του είναι ακό­μα κολ­λη­μέ­να στην άτρα­κτο του αεροπλάνου.

Ο τεχνί­της αγρό­της ονει­ρεύ­ε­ται να συνε­χί­σει να καλ­λιερ­γεί ρύζι και να ανα­πα­ρά­γει αερο­πλά­να μικρής κλί­μα­κας. Επί­σης ότι μια μέρα το Sancti Spíritus θα έχει το Αερο­πο­ρι­κό Μου­σείο του, για­τί προς το παρόν η συλ­λο­γή του εκτί­θε­ται στο Holguín.

🇨🇺 Πόσα πρω­τό­τυ­πα αερο­σκά­φη έχε­τε δημιουρ­γή­σει; Τον ρωτούν από το escambray.cu

Σύμ­φω­να με τους υπο­λο­γι­σμούς ενός ιστο­ρι­κού της κου­βα­νι­κής αερο­πο­ρί­ας, περισ­σό­τε­ρα από 400 μοντέ­λα αερο­πλά­νων έχουν μετα­φερ­θεί σε μινια­τού­ρες, χωρίς να πάρου­με υπό­ψη τα δια­φο­ρε­τι­κά μοντέ­λα …πολ­λά πάρα πολ­λά. Είναι δια­φο­ρε­τι­κών μεγε­θών, από τον Πρώ­το Παγκό­σμιο Πόλε­μο, τον Δεύ­τε­ρο, επι­βα­τι­κά, φορ­τη­γά, ακό­μα και ελι­κό­πτε­ρα ολό­κλη­ρο πολύ­χρω­μο σμήνος

🇨🇺 Πώς είναι η δια­δι­κα­σία κατα­σκευ­ής τους;

Όλα είναι χει­ρο­κί­νη­τα, με χρή­ση ενός τρι­βεί­ου, έχω ένα δημιουρ­γή­σει ένα μικρό συνερ­γείο, αλλά συναρ­μο­λο­γώ και βάφω στο δια­μέ­ρι­σμα, έχω περισ­σό­τε­ρη ηρε­μία. Θέλει χρό­νο, για παρά­δειγ­μα, σε ένα μήνα εντο­πί­ζω 10–15 και τα απορ­ρί­πτω σχε­δόν όλα. «Η δια­δι­κα­σία δεν είναι εύκο­λη, τα υλι­κά είναι λιγο­στά, το παλεύω εξ ιδί­ων για ένα αλου­μί­νιο πχ. που πρέ­πει να έχει αση­μί βασι­κά χρώ­μα. Αλλά φτιά­χνω τα αερο­πλά­να και­νο­το­μώ­ντας, με ξύλι­να μέρη και άλλες πρώ­τες ύλες που βρίσκω».

🇨🇺 Πόσο μοιά­ζει αυτό που φτιά­χνε­τε με το πραγ­μα­τι­κό μοντέλο;

Δου­λεύω με σχέ­δια που βρί­σκω και η ομοιό­τη­τα είναι από­λυ­τη, όταν το βλέ­πεις, έστω και σε μικρή κλί­μα­κα, είναι σαν να είσαι δίπλα στο μεγά­λο αερο­πλά­νο. αυτό μου δίνει μεγά­λη ικανοποίηση.

🇨🇺 Είναι σαν να εκπλη­ρώ­νεις το όνει­ρο του παι­διού να γίνει πιλό­τος, για­τί η κατα­σκευή ενός μικρο­σκο­πι­κού αερο­πλά­νου είναι το ίδιο όμορ­φη όσο το να πετάς.

che guevara 008

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο