Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ο συνεργάτης των ναζί επίσκοπος Αγαθάγγελος Ξηρουχάκης (φωτογραφίες)

Παρου­σιά­ζει και σχο­λιά­ζει ο Ειρη­ναί­ος Μαρά­κης //

Κατά και­ρούς κυκλο­φο­ρούν διά­φο­ρες φωτο­γρα­φί­ες στο δια­δί­κτυο ιερέ­ων και επι­σκό­πων που συνερ­γά­στη­καν με τους ναζί κατά τη διάρ­κεια της Κατο­χής και προ­σπα­θώ­ντας να επι­βάλ­λουν με έντο­νο «χρι­στια­νι­κό» ζήλο την απο­δο­χή των χιτλε­ρι­κών εγκλη­μά­των και της κατα­δυ­νά­στευ­σης του λαού ως τη μόνη ανα­γκαιό­τη­τα κι ερχό­με­νοι σε ευθεία αντί­θε­ση με το εκκλη­σια­στι­κό προ­σω­πι­κό που στην πλειο­ψη­φία του και με κάθε τρό­πο, ακό­μα και ένο­πλα, συμ­με­τεί­χε στην Αντί­στα­ση και μέσα από τις γραμ­μές του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ.

xirouxakis1

Πέντε από αυτές τις φωτο­γρα­φί­ες συγκε­ντρώ­σα­με και παρου­σιά­ζου­με σήμε­ρα στο περιο­δι­κό Ατέ­χνως οι οποί­ες απει­κο­νί­ζουν τον μητρο­πο­λί­τη Κυδω­νί­ας και Απο­κο­ρώ­νου (Χανιά) Αγα­θάγ­γε­λο Ξηρου­χά­κη παρέα με ναζί αξιω­μα­τι­κούς και κατο­χι­κούς διοι­κη­τές του «Φρου­ρί­ου Κρή­τη», όπως απο­κα­λού­νταν το νησί από τις κατο­χι­κές δυνά­μεις. Στην πρώ­τη εικο­νί­ζε­ται με δύο αξιω­μα­τι­κούς ενώ στην επό­με­νη (δημο­σιεύ­τη­κε στο κατο­χι­κό φύλ­λο «Παρα­τη­ρη­τής» που έβγαι­νε στα Χανιά – στις μέρες μας το ίδιο όνο­μα έχει η ναζι­στο­φυλ­λά­δα της τοπι­κής οργά­νω­σης της Χρυ­σής Αυγής) τον βλέ­που­με να χαι­ρε­τά­ει ναζι­στι­κά παρου­σία του Γερ­μα­νού διοι­κη­τή Κρή­της (εικο­νί­ζε­ται είτε ο αρχι­κός διοι­κη­τής, στρα­τη­γός Αντρέ ο οποί­ος κατα­δι­κά­στη­κε το 1947 σε «ισό­βια» και «αμνη­στεύ­τη­κε» το 1952 από την κυβέρ­νη­ση Παπά­γου ή ο μετέ­πει­τα Μπρό­υ­ερ που κατα­δι­κά­στη­κε σε θάνα­το το 1948 και είναι ο μόνος ανώ­τα­τος Γερ­μα­νός που εκτε­λέ­στη­κε) καθώς και του διο­ρι­σμέ­νου Έλλη­να γενι­κού διοι­κη­τή Πρω­το­πα­πα­δά­κη (ακο­λού­θη­σε τους απο­χω­ρού­ντες Γερ­μα­νούς και ίδρυ­σε στην Αυστρία «Εξό­ρι­στη κυβέρ­νη­ση») που επί­σης χαι­ρε­τούν φασι­στι­κά. Στην τρί­τη φωτο­γρα­φία ο Αγα­θάγ­γε­λος Ξηρου­χά­κης μαζί με διά­φο­ρους πολί­τες υπο­δέ­χο­νται στα Χανιά τον διο­ρι­σμέ­νο από τους Ναζί πρω­θυ­πουρ­γό Τσο­λά­κο­γλου μαζί με ναζί αξιω­μα­τι­κό ενώ στην τέταρ­τη φωτο­γρα­φία τον βλέ­που­με να εξέρ­χε­ται από τον χώρο της Γενι­κής Διοί­κη­σης (Κομα­ντα­τούρ). Στην τελευ­ταία εικο­νί­ζε­ται στο βάθος αρι­στε­ρά να συμ­με­τέ­χει στην νεκρι­κή πομπή (μάλ­λον στην σημε­ρι­νή οδό Νεάρ­χου στα Χανιά) του Γερ­μα­νού προ­ξέ­νου Κρού­γκερ ενώ ακό­μα βλέ­που­με Ιτα­λούς στρα­τιώ­τες με τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά τους κρά­νη όπου το απο­τυ­πω­μέ­νο «F» δηλώ­νει τη –νέα– ιδιό­τη­τα τους, αυτή του πυρο­σβέ­στη. Λίγο πιο μπρο­στά προ­χω­ρά­ει Γερ­μα­νός, μάλ­λον ναύ­της, κρα­τώ­ντας τα παρά­ση­μα του Γερ­μα­νού πρόξενου.

Να σημειώ­σου­με εδώ πως υπάρ­χει κατα­γε­γραμ­μέ­νη μαρ­τυ­ρία που ο επί­σκο­πος Αγα­θάγ­γε­λος Ξηρου­χά­κης κάνει έγγρα­φη έκκλη­ση στους αντάρ­τες του ΠΑΜ (Παγκρή­τιο ή Πατριω­τι­κό Αγω­νι­στι­κό Μέτω­πο) να κατα­θέ­σουν τα όπλα. Συγκε­κρι­μέ­να το γεγο­νός αυτό παρα­θέ­τει ο Αντώ­νης Σανου­δά­κης – Σανού­δος, Δρ. Πανε­πι­στη­μί­ου – συγ­γρα­φέ­ας, στο λεύ­κω­μα φωτο­γρα­φιών της κατο­χής στην Κρή­τη από τα Γερ­μα­νι­κά αρχεία Bundesarchiv, 2η έκδο­ση, με τίτλο «Ο γερ­μα­νι­κός Ιανός».

xirouxakis2

«ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ»

Υπάρ­χουν βέβαια και «ενστά­σεις» σε αυτή την πορεία του Αγα­θάγ­γε­λου Ξηρου­χά­κη όπου στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα προ­σπα­θούν (και το έχουν επι­τύ­χει ως ένα βαθ­μό χάρη στην δυνα­τό­τη­τα των μηχα­νι­σμών και των θεσμών της καθε­στω­τι­κής αστι­κής ιστο­ρί­ας) να δια­στρε­βλώ­σουν την αλή­θεια. Με λίγα λόγια αυτές οι «ενστά­σεις» υπο­στη­ρί­ζουν ότι ο τότε μητρο­πο­λί­της Κυδω­νί­ας και Απο­κο­ρώ­νου δεν ήταν συνερ­γά­της των ναζί αλλά ότι αντί­θε­τα ήταν ένας άνθρω­πος που αξιο­ποί­η­σε τη θέση του και δρα­στη­ριο­ποι­ή­θη­κε και έσω­σε πολυά­ριθ­μους Έλλη­νες από την εκτέ­λε­ση ή την φυλά­κι­ση και τα βασα­νι­στή­ρια, οι οποί­οι κιν­δύ­νευαν της πατριω­τι­κής και αντι­στα­σια­κής δρά­σης τους. Το γεγο­νός, σημειώ­νουν, ότι ο Αγα­θάγ­γε­λος γνώ­ρι­ζε άρι­στα την γερ­μα­νι­κή γλώσ­σα (είχε σπου­δά­σει στη Γερ­μα­νία) καθώς και άλλες γλώσ­σες, όπως και η πεί­ρα που είχε απο­κο­μί­σει κατά την μακρό­χρο­νη παρα­μο­νή σε διά­φο­ρες χώρες και οι διπλω­μα­τι­κές του ικα­νό­τη­τες, τον βοή­θη­σαν, ώστε να μπο­ρεί να επι­κοι­νω­νεί με τις Αρχές Κατο­χής και να δρα κατευ­να­στι­κά σε δύσκο­λες περι­πτώ­σεις(!) Εμείς πάλι από την πλευ­ρά μας δεν μπο­ρού­με παρά να εντο­πί­σου­με πολι­τι­κές, ίσως και προ­σω­πι­κές, σκο­πι­μό­τη­τες πίσω από όλα αυτά. Θα λέγα­με μάλι­στα ότι οι όποιες «ενστά­σεις» υπάρ­χουν είναι βασι­σμέ­νες ακρι­βώς στο προ­φίλ που οικο­δό­μη­σε ο Αγα­θάγ­γε­λος Ξηρου­χά­κης, αυτού του πολί­τη πέρα των όποιων δια­κρί­σε­ων, που βέβαια ήταν δια­κρί­σεις πολύ βασι­κές για την επι­βί­ω­ση του τόπου ή την ολο­κλη­ρω­τι­κή του απο­δό­μη­ση κάτω από τη ναζι­στι­κή μπό­τα. Οι φωτο­γρα­φί­ες, από τη μία πλευ­ρά, και η γνή­σια αντι­στα­σια­κή δάση άλλων ιερέ­ων, από την άλλη, απο­δει­κνύ­ουν το ακρι­βώς αντί­θε­το βέβαια…

Αυτή την τακτι­κή ακο­λού­θη­σε μέχρι που πέθα­νε το 1958 σε ηλι­κία 86 ετών, έχο­ντας δια­τε­λέ­σει επί­σκο­πος στην συγκε­κρι­μέ­νη μητρό­πο­λη (Κυδω­νί­ας και Απο­κο­ρώ­νου) για 22 συνα­πτά έτη – ήταν στη θέση αυτή από το 1936. Απο­δεί­ξεις της δήθεν αδέ­σμευ­της αλλά οπωσ­δή­πο­τε «χρι­στια­νι­κής» και «πατριω­τι­κής» τακτι­κής του επι­σκό­που μπο­ρού­με εύκο­λα να εντο­πί­σου­με και σε σχε­τι­κό αφιέ­ρω­μα του ιστο­ρι­κού Νίκου Τωμα­δά­κη, φίλου του επι­σκό­που, σε σχε­τι­κό βιο­γρα­φι­κό σημεί­ω­μα που βρί­σκου­με αναρ­τη­μέ­νο και στο δια­δί­κτυο. Ο Τωμα­δά­κης βεβαια δεν ασκεί κρι­τι­κή στην στά­ση, και υπέρ των ναζί κατα­κτη­τών, του Αγα­θάγ­γε­λου Ξηρου­χά­κη. Αντί­θε­τα την προ­α­σπί­ζε­ται με θέρ­μη, χαρα­κτη­ρί­ζο­ντας την, τι άλλο παρά πατριωτική:

«Ό ’Αγα­θάγ­γε­λος Ξηρου­χά­κης ανή­κει πλέ­ον είς την ‘Ιστο­ρί­αν. ‘Ως φιλό­λο­γος συνέ­δε­σεν έσα­εί το όνο­μά του με τον Κρη­τι­κόν Πόλε­μον τοΰ 1645–1669. ‘Ως θεο­λό­γος συνέ­δε­σε την Ένε­τί­αν, την Βιέν­νην και την Κρή­την. Άλλ’ ως πατριώ­της πρω­τη­γω­νί­στη­σεν είς τάς μαύ­ρας ημέ­ρας και νύκτας της Κατο­χής (1941–1945), άνα­ντιρ­ρή­τως έκτε­λών τάς υπο­δεί­ξεις φρο­νί­μων πολι­τι­κών (αφα­νών πολ­λά­κις) συμ­βου­λών του, προ­α­σπί­ζων με θάρ­ρος και ευπρέ­πειαν τάς υπο­θέ­σεις τοΰ Κρη­τι­κοΰ Λαοΰ, ελε­ών, σώζων, συμπά­σχων μετά των άφα­ντά­στως δοκι­μα­σθέ­ντων Κρη­τών, τηρών μετριο­πά­θειαν προς όλας τάς κατευ­θύν­σεις, θέτων εαυ­τόν είς την υπη­ρε­σί­αν του συνό­λου και ανα­λι­σκό­με­νος υπέρ της δια­σώ­σε­ως του έμπε­πι­στευ­μέ­νου είς αυτόν ποιμνίου».

xirouxakis4

Ακό­μα, οι ομο­λο­γου­μέ­νως καλές σχέ­σεις του επι­σκό­που, τόσο με τις αρχές Κατο­χής όσο και με την κυβέρ­νη­ση του Καΐ­ρου αλλά και ο ρόλος που ανέ­λα­βε κατά τη διάρ­κεια της απο­χώ­ρη­σης των γερ­μα­νι­κών στρα­τευ­μά­των από τα Χανιά και μετά την Απε­λευ­θέ­ρω­ση, επι­βε­βαιώ­νουν όλα τα παρα­πά­νω. (Μετα­κα­το­χι­κά, διε­τέ­λε­σε μάλι­στα, και για ένα προ­σω­ρι­νό διά­στη­μα, Γενι­κός Διοι­κη­τής Κρή­της και όπως όρι­ζε το συμπλη­ρω­μα­τι­κό πρω­τό­κολ­λο της Συμ­φω­νί­ας της Τρο­μά­ρισ­σας που υπο­γρά­φτη­κε στην Ζούρ­βα στις 24/91944.) Ενώ επι­βε­βαιώ­νουν παράλ­λη­λα κατά πόσο ο «πατριω­τι­σμός» συν­δέ­ε­ται με την εξυ­πη­ρέ­τη­ση αλλό­τριων συμ­φε­ρό­ντων και προ­σω­πι­κών φιλοδοξιών…

 _______________________________________________________________________________________________________

Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο