Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πέθανε ο ζωγράφος Χρίστος Καράς

Ένας από τους σημα­ντι­κό­τε­ρους εκπρο­σώ­πους της απο­κα­λού­με­νης «γενιάς του 60», ο ζωγρά­φος Χρί­στος Καράς, έφυ­γε από τη ζωή σε ηλι­κία 93 ετών, την Κυρια­κή του Πάσχα.

Βρα­βευ­μέ­νος από την Ακα­δη­μία Αθη­νών το 2001 για το σύνο­λο του έργου του , ο Χρί­στος Καράς «κατα­τάσ­σε­ται στους δημιουρ­γούς, που έφε­ραν ουσια­στι­κή τομή στην ελλη­νι­κή τέχνη. Ο Καράς επί­μο­να αγω­νι­ζό­ταν για την κατά­κτη­ση μιας νέας εικό­νας από την αρχή της καλ­λι­τε­χνι­κής του πορεί­ας έως και τα 93 του χρό­νια» γρά­φει ο θεω­ρη­τι­κός της τέχνης Τάκης Μαυ­ρω­τάς, γνω­στο­ποιώ­ντας σε ανάρ­τη­ση του την είδη­ση θανά­του του ζωγράφου.

Ανά­με­σα στις μνη­μεια­κές συν­θέ­σεις του ξεχω­ρί­ζει η «Δια­στη­μι­κή Ποί­η­ση» για το σταθ­μό Χαλαν­δρί­ου του αθη­ναϊ­κού μετρό.

Η τελευ­ταία ατο­μι­κή έκθε­ση του ήταν το 2022, με τίτλο «Χρί­στος Καράς, Ο μεγά­λος ονει­ρι­κός» στην Sianti Gallery, σε επι­μέ­λεια Μάνου Στε­φα­νί­δη. Παράλ­λη­λα με την έκθε­ση είχε κυκλο­φο­ρή­σει το ομό­τι­τλο βιβλίο, από τις εκδό­σεις Νίκας.

Ο Χρί­στος Καράς γεν­νή­θη­κε στα Τρί­κα­λα Θεσ­σα­λί­ας το 1930.Μετά από διε­τή φοί­τη­ση στην Πάντειο (1948 — 1950), σπού­δα­σε στην Α.Σ.Κ.Τ. (1951 — 1955), κοντά στο Γιάν­νη Μόρα­λη και το Γιάν­νη Παπ­πά. Ως υπό­τρο­φος του Ι.Κ.Υ. σπού­δα­σε φρέ­σκο στη Σχο­λή Καλών Τεχνών του Παρι­σιού (1957 — 1960) και παρέ­μει­νε στη Γαλ­λία έως το 1963, ταξι­δεύ­ο­ντας παράλ­λη­λα σε γει­το­νι­κές χώρες, όπως στο Βέλ­γιο, την Ολλαν­δία, την Ισπα­νία, την Ιτα­λία και τη Μ. Βρε­τα­νία. Δέκα χρό­νια αργό­τε­ρα, με υπο­τρο­φία του Ιδρύ­μα­τος Ford, εργά­στη­κε στη Νέα Υόρ­κη (1973 — 1975). Κατά το διά­στη­μα αυτό επι­σκέ­φτη­κε πολ­λές πόλεις των Ηνω­μέ­νων Πολι­τειών και του Κανα­δά. Παρου­σί­α­σε την πρώ­τη του ατο­μι­κή έκθε­ση το 1961 στην γκα­λε­ρί “Ζυγός”, ενώ ήδη από το 1952 άρχι­σε να παίρ­νει μέρος σε Πανελ­λή­νιες εκθέ­σεις. Σημα­ντι­κή επί­σης ήταν η παρου­σία του σε διε­θνείς ομα­δι­κές εκθέ­σεις (Γ΄ Μπιε­νά­λε Νέων Παρί­σι 1963, Ζ΄ Μπιε­νά­λε της Αλε­ξάν­δρειας 1965, Μπιε­νά­λε Σάο Πάο­λο 1967, Μπιε­νά­λε Βενε­τί­ας 1984, Δ΄ Μπιε­νά­λε Ευρω­παϊ­κής Χαρα­κτι­κής Μπά­ντεν — Μπά­ντεν 1985).

Το 1963, μέσα στο πλαί­σιο των προ­σπα­θειών για την ανα­νέ­ω­ση του καλ­λι­τε­χνι­κού κλί­μα­τος στην Ελλά­δα, μετεί­χε στην ίδρυ­ση της ομά­δας «Τομή», και το 1976 του «Συν­δέ­σμου Καλλιτεχνών».

Πηγή: ΑΠΕ

Κώστας Καρυω­τά­κης ΑΠΑΝΤΑ μια άλλη ανάγνωση

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο