Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πέθανε ο «μάγος της ρέγκε» Lee “Scratch” Perry

Ο Λι “Scratch” Πέρι (Lee “ Scratch” Perry), ο θρυ­λι­κός τρα­γου­δι­στής, παρα­γω­γός και μάγος του στού­ντιο, που άνοι­ξε τα σύνο­ρα της ρέγκε για να κατα­κτή­σει τον κόσμο, πέθα­νε χθες, Κυρια­κή, στην Τζαμάικα.

«Πριν να γίνω άνθρω­πος, ήμουν ψάρι»: μυστι­κι­στής και εκκε­ντρι­κός, ο «σαμά­νος της ρέγκε» ήταν 85 ετών.

Γεν­νη­μέ­νος στο Κένταλ της Τζα­μάι­κα το 1936, ο Rainford Hugh Lee Perry εγκα­τέ­λει­ψε το σχο­λείο στα 15 του χρό­νια πριν εγκα­τα­στα­θεί στο Κίν­γκ­στον στην δεκα­ε­τία του 1960.

«Ο πατέ­ρας μου δού­λευε στον δρό­μο, η μητέ­ρα μου στους αγρούς. Ημα­σταν πολύ φτω­χοί», είχε πει το 1984 στο βρε­τα­νι­κό rock περιο­δι­κό New Musicalm Express (NME). «Δεν έμα­θα τίπο­τε στο σχο­λείο. Τα έμα­θα όλα στον δρόμο».

«Μάγος της Ρέγκε», Σαλ­βα­δόρ Ντα­λί του dub», «Ο Upsetter»: τα προ­σω­νύ­μια σχη­μα­τί­ζουν μακρά σει­ρά για την ασύλ­λη­πτη φυσιο­γνω­μία που σημά­δε­ψε την ιστο­ρία της μουσικής.

Αυτός ήταν που έσπρω­ξε τον Μπομπ Μάρ­λεϊ στο στού­ντιο βγά­ζο­ντάς τον από τον σωρό για να εκτο­ξευ­θεί στην κορυ­φή. «Χωρίς αυτόν, ο Μπομπ Μάρ­λεϊ θα είχε ίσως παρα­μεί­νει ένα βέλος χωρίς τόξο», έγρα­ψε ο Francis Dordor στους Inrockuptibles. O Πέρι «ξανα­έ­βα­λε την Αφρι­κή στην τζα­μαϊ­κα­νή μου­σι­κή. Οχι μόνο τον πλου­ρα­λι­σμό του ρυθ­μού, αλλά επί­σης την πολι­τι­σμι­κή και φιλο­σο­φι­κή της αντήχηση».

Η εύθραυ­στη σιλου­έ­τα του επά­νω στη σκη­νή — ξεκι­νού­σε τις παρα­στά­σεις του φυσώ­ντας ganja στο μικρό­φω­νο για να διώ­ξει τα κακά πνεύ­μα­τα — έχει εμπνεύ­σει άπει­ρα μου­σι­κά μοτίβα.

«Είναι ο ήχος του Πέρι και ο ήχος των τζα­μαϊ­κα­νών “toasters” που μας έδω­σαν έμπνευ­ση στις αρχές του hip-hop, ανα­γνώ­ρι­σε ο Afrika Bambaataa, πιο­νιέ­ρος της αμε­ρι­κα­νι­κής rap στο Rolling Stone.

Και μερι­κές από τις υπνω­τι­κές λού­πες ‑τις βγαλ­μέ­νες από τις κον­σό­λες του μιξάζ που έχουν ανα­δει­χθεί σε μου­σι­κά όργα­να — του Πέρι ακού­γο­νται κατά κόρον στην techno.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Τσε Γκε­βά­ρα, πρε­σβευ­τής της Επα­νά­στα­σης», του Νίκου Μόττα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο