Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Παλιότερες και πιο σύγχρονες κινηματογραφικές ταινίες που αξίζει να παρακολουθήσετε αυτές τις μέρες… (Trailer)

Φέρ­νου­με τον κινη­μα­το­γρά­φο σπί­τι σας με μια πρό­τα­ση για ται­νί­ες που αξί­ζει να δεί­τε των τελευ­ταί­ων τριών ετών, αλλά και κάποιων ται­νιών κινου­μέ­νων σχε­δί­ων για μεγά­λους. Θα επα­νέλ­θου­με με προ­τά­σεις ται­νιών από μεγά­λους δημιουρ­γούς του παγκό­σμιου κινηματογράφου.

Καλή θέα­ση!

Μία πρόταση με ταινίες των τελευταίων 3 ετών…

«Η μπα­λά­ντα του Ρίτσαρντ Τζούελ»/Richard Jewell/Κλιντ Ίστ­γουντ (2019)

Η αλη­θι­νή ιστο­ρία του φύλα­κα Ρίτσαρντ Τζού­ελ, ο οποί­ος ανα­κά­λυ­ψε το βομ­βι­στι­κό μηχα­νι­σμό στους Ολυ­μπια­κούς Αγώ­νες στην Ατλά­ντα το 1996. Ο Ρίτσαρντ Τζού­ελ μέσα σε λίγες ώρες ηρω­ο­ποιεί­ται, αλλά ταυ­τό­χρο­να συλ­λαμ­βά­νε­ται ως ύπο­πτος της τοπο­θέ­τη­σης του εκρη­κτι­κού μηχα­νι­σμού και ζει μια κόλα­ση μέχρι να απο­δεί­ξει την αθω­ό­τη­τά του, με τη βοή­θεια του δικη­γό­ρου του.

Knives out/Στα Μαχαί­ρια (2019) Rian Johnson

Ο διά­ση­μος συγ­γρα­φέ­ας αστυ­νο­μι­κών μυθι­στο­ρη­μά­των Harlan Thrombey βρί­σκε­ται νεκρός στο σπί­τι του λίγο μετά το πάρ­τι των 85ων γενε­θλί­ων του και ο ντε­τέ­κτιβ Benoit Blanc ανα­λαμ­βά­νει να λύσει το μυστή­ριο της δολο­φο­νί­ας. Ο Blanc μέσα στα αλλε­πάλ­λη­λα ψέμα­τα της οικο­γέ­νειας του εκλι­πό­ντος και του προ­σω­πι­κού προ­σπα­θεί να απο­κα­λύ­ψει την αλή­θεια πίσω από τον πρό­ω­ρο θάνα­το του Harlan.

Motherless Brooklyn/Οι Σκιές του Μπρού­κλιν (2019), Edward Norton

Η υπό­θε­ση περι­γρά­φει έναν ντε­τέ­κτιβ που γίνε­ται μάρ­τυ­ρας στο φόνο του αφε­ντι­κού του και προ­σπα­θώ­ντας να δια­λευ­κά­νει την υπό­θε­ση, συνα­ντά τα συμ­φέ­ρο­ντα που κρύ­βο­νται πίσω από την ολο­σχε­ρή κατε­δά­φι­ση των φτω­χο­γει­το­νιών της πόλης, ώστε να εξυ­πη­ρε­τη­θεί η ανα­νέ­ω­ση των αστι­κών περιο­χών και να γίνουν οι μεγά­λοι αυτο­κι­νη­τό­δρο­μοι, οι σήραγ­γες και οι γέφυ­ρες που δια­μόρ­φω­σαν τη σημε­ρι­νή Νέα Υόρ­κη. Ο Έντουαρντ Νόρ­τον επι­στρέ­φει ως σκη­νο­θέ­της, σενα­ριο­γρά­φος, παρα­γω­γός και πρω­τα­γω­νι­στής 19 χρό­νια μετά την πρώ­τη του σκη­νο­θε­τι­κή από­πει­ρα και πραγ­μα­τι­κά μας εκπλήσσει.

Δυστυ­χώς απουσιάζατε/Sorry we missed you (2019) του Ken Loach

Το «Sorry we missed you» ανα­φέ­ρε­ται σε μια οικο­γέ­νεια της εργα­τι­κής τάξης που προ­σπα­θεί να «κρα­τη­θεί ζωντα­νή στη σκη­νή» και να μη δια­λυ­θεί κυριο­λε­κτι­κά και μετα­φο­ρι­κά μέσα στις άθλιες εργα­σια­κές συν­θή­κες που βιώ­νει στη Μ. Βρε­τα­νία του σήμε­ρα. Στο προ­σκή­νιο μπαί­νει το ζήτη­μα των «zero hour contracts» (συμ­βό­λαια μηδε­νι­κών ωρών), που απο­τε­λεί την κορω­νί­δα των «ευέ­λι­κτων» μορ­φών εργα­σί­ας και την τερά­στια παγί­δα της «αυτο­α­πα­σχό­λη­σης» στα πολυ­ε­θνι­κά μονο­πώ­λια. Δόγ­μα των οποί­ων απο­τε­λεί το «η ταχύ­τη­τα μετρά­ει». Αυτές οι μορ­φές απα­σχό­λη­σης απει­κο­νί­ζο­νται τόσο διε­ξο­δι­κά στην ται­νία, που δεν χρειά­ζο­νται ιδιαί­τε­ρη ανάλυση.

  • Άλλες ταινίες του Κεν Λόουτς:

I, Daniel Blake/Εγώ ο Ντά­νιελ Μπλέικ/Κεν Λόουτς  (2016)

Ο Ντά­νιελ Μπλέικ είναι ένας 59χρονος ξυλουρ­γός ο οποί­ος έπει­τα από ένα σοβα­ρό καρ­δια­κό επει­σό­διο θα πρέ­πει να στα­μα­τή­σει να δου­λεύ­ει μέχρις ότου η καρ­διά του γίνει ξανά πιο δυνα­τή. Η για­τρός του τον κρί­νει ακα­τάλ­λη­λο για εργα­σία, όμως οι κοι­νω­νι­κές υπη­ρε­σί­ες του Νιού­κα­στλ όπου ζει θεω­ρούν ότι δεν δικαιού­ται το ανά­λο­γο επί­δο­μα, μα το επί­δο­μα κάποιου που θα έπρε­πε να ψάχνει για δου­λειά. (Δεί­τε εδώ το Trailer)

Ο άνε­μος χορεύ­ει το κρι­θά­ρι/The wind that shakes the barley (2006)

Μια ται­νία για τον εθνι­κο­πα­ε­λευ­θε­ρω­τι­κό αγώ­να των Ιρλαν­δών στις αρχές του προη­γού­με­νου αιώ­να. Στην Ιρλαν­δία του 1920, ο Ντά­μιεν εγκα­τα­λεί­πει την ιατρι­κή του καριέ­ρα και γίνε­ται παρ­τι­ζά­νος στον αγώ­να κατά των Βρε­τα­νών. Δια­φω­νώ­ντας αργό­τε­ρα με την από­φα­ση της μερι­κής ανε­ξαρ­τη­σί­ας, αρνεί­ται να παρα­δώ­σει τα όπλα. (Δεί­τε εδώ το Trailer)

Dolor y Gloria/Πόνος και δόξα (2019), Pedro Almodοvar

Το «Dolor y Gloria» είναι μια εξο­μο­λό­γη­ση εκ βαθέ­ων, λες και ο Αλμο­δο­βάρ προ­σπα­θεί να τακτο­ποι­ή­σει τους λογα­ρια­σμούς του με τη ζωή. Έχει ανά­γκη να δημιουρ­γεί ται­νί­ες για­τί αλλιώς δεν «ανα­πνέ­ει». Μας μετα­φέ­ρει στα παι­δι­κά του χρό­νια στην επαρ­χία της Ισπα­νί­ας, όπου η εκπαί­δευ­ση, για ένα παι­δί φτω­χής οικο­γέ­νειας, εκπο­ρευό­ταν μέσα από την εκκλησία.

Parasite/Παράσιτα/Μπονγκ Τζουν Χο ( 2019)

Η οικο­γέ­νεια των Κιμ ζει σε ένα ημι­υ­πό­γειο σε ένδεια, αφού όλα τα μέλη της είναι άνερ­γα και κάνουν δου­λειές του ποδα­ριού για να επι­βιώ­σουν. Μέχρι που ο γιος της οικο­γέ­νειας βρί­σκει δου­λειά ως καθη­γη­τής ιδιαι­τέ­ρων σε μια πολύ πλού­σια αστι­κή οικο­γέ­νεια, τους Παρκ. Η ται­νία που σάρω­σε στα φετι­νά Οσκαρ.

Snowpiercer (2013)

Το 2031 μ.Χ. η Γη έχει περιέλ­θει σε μια νέα επο­χή παγε­τώ­νων και οι μόνοι επι­ζώ­ντες επι­βαί­νουν στο Snowpiercer, ένα τρέ­νο που κινεί­ται συνε­χώς. Μη μπο­ρώ­ντας να ανε­χτούν άλλο τις άθλιες συν­θή­κες δια­βί­ω­σης, οι επι­βά­τες της οικο­νο­μι­κής θέσης εξε­γεί­ρο­νται και προ­σπα­θούν να φτά­σουν ως το μπρο­στι­νό βαγό­νι της μηχα­νής και να πάρουν τον έλεγχο.

Official Secrets/Κρατικά Μυστι­κά (2019) Gavin Hood (2019)

Η ται­νία στη­ρί­ζε­ται σε αλη­θι­νά γεγο­νό­τα. Το 2003, η μετα­φρά­στρια του Αρχη­γεί­ου Επι­κοι­νω­νιών της βρε­τα­νι­κής κυβέρ­νη­σης Κάθριν Γκαν διέρ­ρευ­σε στον «The Observer» ένα απόρ­ρη­το υπό­μνη­μα των αμε­ρι­κα­νι­κών αρχών που ζητού­σε από τις βρε­τα­νι­κές υπη­ρε­σί­ες να κατα­σκο­πεύ­σουν άλλα κρά­τη — μέλη του ΟΗΕ, με σκο­πό να εκβιά­σουν μία θετι­κή ψήφο στο Συμ­βού­λιο Ασφα­λεί­ας για την ήδη προ­α­πο­φα­σι­σμέ­νη εισβο­λή Αμε­ρι­κα­νών και Βρε­τα­νών στο Ιράκ.

Σκο­τει­νά Νερά/Dark Waters/Τοντ Χέινς (2019)

Ο Ρομπ Μπί­λοτ είναι μεγα­λο­δι­κη­γό­ρος με ειδί­κευ­ση σε θέμα­τα περι­βάλ­λο­ντος και εκπρο­σω­πεί μεγά­λες φαρ­μα­κευ­τι­κές εται­ρεί­ες. Τα πράγ­μα­τα αλλά­ζουν όταν έρχο­νται σε επα­φή μαζί του δύο αγρό­τες ισχυ­ρι­ζό­με­νοι ότι ένα παράρ­τη­μα της εται­ρεί­ας «DuPont» απο­βάλ­λει τοξι­κά από­βλη­τα στον τοπι­κό ποτα­μό της Δυτι­κής Βιρ­τζί­νια, με απο­τέ­λε­σμα την κατα­στρο­φή των γεωρ­γι­κών εκτά­σε­ων και τον θάνα­το εκα­το­ντά­δων ζώων.

Just Μercy/Αγώνας για δικαιοσύνη/Ντέστιν Ντά­νιελ Κρί­τον (2019)

Το «Just Mercy» είναι μια δικα­στι­κή ται­νία, με συγκι­νη­τι­κή και ρεα­λι­στι­κή απει­κό­νι­ση του ζητή­μα­τος των φυλε­τι­κών δια­κρί­σε­ων στην Αμε­ρι­κή. Βασί­ζε­ται στην πραγ­μα­τι­κή ιστο­ρία του δικη­γό­ρου Μπράιαν Στί­βεν­σον, ο οποί­ος τελειώ­νο­ντας το 1988 τη Νομι­κή Σχο­λή του Χάρ­βαρντ επι­λέ­γει να πάει στην Αλα­μπά­μα και να βοη­θή­σει τους κατα­δι­κα­σμέ­νους μελ­λο­θά­να­τους, στην πλειο­ψη­φία τους έγχρωμους.

Les Miserables/Οι Άθλιοι (2019), Ladj Ly

Οι Άθλιοι είναι η εξι­στό­ρη­ση μιας μέρας στην Μοφερ­μέιγ στα προ­ά­στια του Παρι­σιού, εκεί που ο Βίκτωρ Ουγκώ έγρα­ψε τους «Άθλιους». Το μεγα­λύ­τε­ρο μέρος της δρά­σης εκτυ­λίσ­σε­ται κατά τη διάρ­κεια μιας τυπι­κής περι­πο­λί­ας της αστυ­νο­μί­ας, ώστε να συστη­θεί ο νεο­φερ­μέ­νος αστυ­νο­μι­κός της ομά­δας με τη γει­το­νιά. Τα πράγ­μα­τα  ξεφεύ­γουν, καθώς η αστυ­νο­μία λύνει εντέ­λει  με τη βία μια παρε­ξή­γη­ση μετα­ξύ των συμ­μο­ριών, ένα drone κατα­γρά­φει το σκη­νι­κό που θα εξέ­θε­τε την αστυ­νο­μία  και τις μεθό­δους της και  έτσι προ­δια­γρά­φε­ται  η  ανα­πό­φευ­κτη σύγκρουση.

1917/Σαμ Μέντες (2019)

Μέσα από την εκπλη­κτι­κή σκη­νο­θε­τι­κή του αφή­γη­ση, ο Σαμ Μέντες κατα­φέρ­νει να μας διη­γη­θεί μια ανθρώ­πι­νη ιστο­ρία αυτα­πάρ­νη­σης και ηρω­ι­σμού κατά τη διάρ­κεια του Α’ Παγκο­σμί­ου Πολέ­μου. Η ιστο­ρία είναι απλή και προ­σω­πι­κή. Είναι η απο­στο­λή, με πολύ στε­νό χρο­νι­κό ορί­ζο­ντα, δύο Άγγλων φαντά­ρων σε μια αντί­στοι­χη μεραρ­χία λίγα χιλιό­με­τρα μακρύ­τε­ρα, ώστε να απο­τρα­πεί μια μάχη που θα έρι­χνε 1.600 φαντά­ρους στην παγί­δα που είχαν στή­σει οι Γερμανοί.

Green Book/Το Πρά­σι­νο Βιβλίο/Πίτερ Φάρε­λι (2018)

Το 1962 ο Τόνι Βαλε­λόν­γκα ένας σκλη­ρο­τρά­χη­λος πορ­τιέ­ρης, μένει άνερ­γος αφού το νυχτε­ρι­νό κέντρο όπου εργά­ζε­ται κλεί­νει για ανα­καί­νι­ση. Μπαί­νει στην δια­δι­κα­σία να ψάξει για δου­λειά και η καλύ­τε­ρη προ­σφο­ρά έρχε­ται από τον Αφρο­α­με­ρι­κα­νό βιρ­τουό­ζο της τζαζ Ντον Σίρ­λεϊ, ο οποί­ος ζητά­ει από τον Τόνι να τον συνο­δεύ­σει, εκτε­λώ­ντας χρέη σοφέρ και σωμα­το­φύ­λα­κα στην περιο­δεία που πρό­κει­ται να κάνει στον αμε­ρι­κα­νι­κό νότο. Παρά το γεγο­νός ότι ο Τόνι δε συμπα­θεί ιδιαί­τε­ρα τους μαύ­ρους κι ούτε θέλει να εργά­ζε­ται για εκεί­νους, δέχε­ται τη δουλειά.

Roma/Ρόμα/Αλφόνσο Κουα­ρόν ( 2018)

Η ζωή μέσα από τα μάτια μιας νέας οικια­κής βοη­θού μιας οικο­γέ­νειας στη Ρόμα, γει­το­νιά μεσαί­ας τάξης στην Πόλη του Μεξι­κού, κατά τη διάρ­κεια της πολι­τι­κής ανα­τα­ρα­χής της δεκα­ε­τί­ας του 1970.

Shoplifters/Κλέφτες Καταστημάτων/Χιροκάζου Κόρε-Εντα (2018)

Ο Οσά­μου και ο γιος του Σότα για να βγά­λουν τα προς το ζην, αλλά και να εξα­σφα­λί­σουν τρό­φι­μα συχνά κλέ­βουν κατα­στή­μα­τα. Το έχουν κάνει τόσες φορές που πλέ­ον είναι μία ρου­τί­να γι’ αυτούς. Σε μία από αυτές τις εξορ­μή­σεις τους συνα­ντούν ένα τετρά­χρο­νο κορι­τσά­κι, που οι γονείς του το έχουν αφή­σει παρα­τη­μέ­νο έξω στο κρύο. Βλέ­πο­ντας το το παίρ­νουν μαζί τους. Στο σπί­τι η γυναί­κα, η για­γιά, αλλά και η νύφη του Οσά­μου παρα­πο­νιού­νται πως δεν αντέ­χουν να συντη­ρή­σουν και άλλον άνθρω­πο. Μόλις όμως ανα­κα­λύ­πτουν σημά­δια κακο­ποί­η­σης στο σώμα της μικρής Ριν, αμέ­σως απο­φα­σί­ζουν να την κρα­τή­σουν το σπίτι.

The Shape Of Water/H Μορ­φή Του Νερού/Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο (2017)

Εγκλω­βι­σμέ­νη σε μια μονα­χι­κή, μονό­το­νη ζωή, η Ελάι­ζα εργά­ζε­ται ως καθα­ρί­στρια σε ένα μυστι­κό κυβερ­νη­τι­κό εργα­στή­ριο υψη­λής ασφα­λεί­ας. Η ζωή της αλλά­ζει δρα­μα­τι­κά όταν η ίδια και η συνά­δελ­φός της, η Ζέλ­ντα ανα­κα­λύ­πτουν μία αυστη­ρά απόρ­ρη­τη κυβερ­νη­τι­κή υπό­θε­ση: Ένα αμφί­βιο πλά­σμα που είναι κατα­δι­κα­σμέ­νο να μεί­νει φυλα­κι­σμέ­νο στις εγκα­τα­στά­σεις ώσπου να αρχί­σουν τα πει­ρά­μα­τα πάνω του. Η Ελάι­ζα θα νιώ­σει έναν ισχυ­ρό δεσμό με το αλλό­κο­το πλά­σμα και θα απο­φα­σί­σει να το σώσει, ενά­ντια στις προ­σπά­θειες του αδί­στα­κτου πρά­κτο­ρα Στρίκλαντ.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri/Οι Τρεις Πινα­κί­δες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι/Μάρτιν Μακ Ντό­να (2017)

Αρκε­τούς μήνες μετά τη δολο­φο­νί­ας της κόρης της και ενώ η υπό­θε­ση δεν έχει εξι­χνια­στεί, η Μίλ­ντρεντ Χέιζ απο­φα­σί­ζει να κάνει μία τολ­μη­ρή και πρω­τό­τυ­πη κίνη­ση για να πιέ­σει τις τοπι­κές αρχές να συνε­χί­σουν την έρευ­να για τον εντο­πι­σμό του δολο­φό­νου. Νοι­κιά­ζει τρεις πινα­κί­δες στην είσο­δο της κωμό­πο­λης Έμπινγκ, όπου κατοι­κεί, τοπο­θε­τώ­ντας τους αφί­σες με αμφι­λε­γό­με­να μηνύ­μα­τα, τα οποία απευ­θύ­νο­νται στον σεβά­σμιο αρχη­γό της αστυ­νο­μί­ας στην περιο­χή, τον Ουίλιαμ.

Free State of Jones/Ο Επαναστάτης/Γκάρι Ρος (2016)

Κατά τη διάρ­κεια του Αμε­ρι­κα­νι­κού Εμφυ­λί­ου, ένας αγρό­της οργα­νώ­νει μια εξέ­γερ­ση με άλλους αγρό­τες και με τη βοή­θεια των σκλά­βων κατορ­θώ­νει να δημιουρ­γή­σει μια ελεύ­θε­ρη και αυτό­νο­μη δια­φυ­λε­τι­κή Πολι­τεία. Παντρεύ­ε­ται μια πρώ­ην σκλά­βα και ζει μέχρι το τέλος ενά­ντια στο κατε­στη­μέ­νο, πολε­μώ­ντας για τις ιδέ­ες του.

Δεν Είμαι ο Νέγρος σου του Ραούλ Πεκ (2017)

Τα τελευ­ταία χρό­νια της ζωής του, ο Τζέιμς Μπόλ­ντουιν άρχι­σε να γρά­ψει ένα βιβλίο για την Αμε­ρι­κή των φυλε­τι­κών δια­κρί­σε­ων. Το βιβλίο δεν ολο­κλη­ρώ­θη­κε ποτέ. Ο σκη­νο­θέ­της Ραούλ Πεκ βασί­στη­κε στις σημειώ­σεις του Μπόλ­ντουιν για το βιβλίο αυτό, στις ομι­λί­ες, τις επι­στο­λές και τις συνε­ντεύ­ξεις του, για να γρά­ψει το σενά­ριο και να γυρί­σει το συγκλο­νι­στι­κό αυτό ντοκιμαντέρ.

Όταν ο Μαρξ Συνά­ντη­σε τον Ένγκελς του Ραούλ Πεκ (2017)

Πρό­κει­ται για αρκε­τά αξιό­λο­γη ται­νία που ανα­φέ­ρε­ται στην επα­να­στα­τι­κή θεω­ρη­τι­κή και πολι­τι­κή δρά­ση των Μαρξ και Ενγκελς την περί­ο­δο από το 1843 μέχρι το 1847. Πρό­κει­ται για την περί­ο­δο που οι Μαρξ και Ενγκελς αρχί­ζουν την κοι­νή δημιουρ­γι­κή εργα­σία τους, με την οποία θεμε­λί­ω­σαν την επι­στη­μο­νι­κή κοσμο­θε­ω­ρία της εργα­τι­κής τάξης. Ο Αϊτι­νός σκη­νο­θέ­της Ραούλ Πεκ προ­σπα­θεί να παρου­σιά­σει, όσο αυτό γίνε­ται μέσα στο πλαί­σιο μιας κινη­μα­το­γρα­φι­κής ται­νί­ας, τόσο την πλού­σια θεω­ρη­τι­κή επι­στη­μο­νι­κή δου­λειά των Μαρξ και Ενγκελς, όσο και την επα­να­στα­τι­κή μαχη­τι­κή τους δράση.

Το τελευ­ταίο σημεί­ω­μα του Παντε­λή Βούλ­γα­ρη (2017)

Η ται­νία πραγ­μα­τεύ­ε­ται την ανυ­πέρ­βλη­τη θυσία των 200 κομ­μου­νι­στών, κρα­τού­με­νων στο στρα­τό­πε­δο του Χαϊ­δα­ρί­ου, που εκτε­λέ­στη­καν από τους ναζί κατα­κτη­τές την 1η Μάη του 1944 στην Και­σα­ρια­νή. Κεντρι­κό πρό­σω­πο της ται­νί­ας είναι ο Ναπο­λέ­ο­ντας Σου­κα­τζί­δης, κρα­τού­με­νος στο Χαϊ­δά­ρι, που εκτε­λού­σε και χρέη διερ­μη­νέα του Γερ­μα­νού διοι­κη­τή Κ. Φίσερ. Πρό­κει­ται για μια ται­νία που ενώ δεν φιλο­δο­ξεί να διδά­ξει Ιστο­ρία, σέβε­ται την ιστο­ρι­κή αλή­θεια και μπο­ρεί να απο­τε­λέ­σει αφορ­μή ώστε νέοι άνθρω­ποι να ψάξουν περισσότερο.

Ταινίες κινουμένων σχεδίων

Loving Vincent/Ο αγα­πη­μέ­νος σου Βίνσεντ/Dorota Kobiela και Hugh Welchman (2017)

65.000 καρέ ελαιο­γρα­φί­ας, ζωγρα­φι­σμέ­να στο χέρι, σε πάνω από 1.000 καμ­βά­δες, φιλο­τε­χνη­μέ­να από 125 ζωγρά­φους. Αυτό κάνει το «Loving Vincent» την πρώ­τη ται­νία που απο­τε­λεί­ται απο­κλει­στι­κά από ζωγρα­φι­κούς πίνα­κες, ένα πολύ φιλό­δο­ξο και απαι­τη­τι­κό τεχνι­κά πρό­τζεκτ, που για να τελειο­ποι­η­θεί χρειά­στη­κε τέσ­σε­ρα ολό­κλη­ρα χρό­νια. Πρώ­τα γυρί­στη­κε σε στού­ντιο, με αλη­θι­νούς ηθο­ποιούς, με την τεχνι­κή του green screen, και ύστε­ρα το κάθε καρέ ζωγρα­φί­στη­κε στο χέρι με γνώ­μο­να την τεχνο­τρο­πία του Βίν­σεντ Βαν Γκογκ. Εικα­στι­κά θεω­ρεί­ται αρι­στούρ­γη­μα, και πώς να μην είναι άλλω­στε, αφού ο θεα­τής βρί­σκε­ται για 95 λεπτά μέσα σε εκα­το­ντά­δες ζωγρα­φι­κούς πίνα­κες, αρκε­τούς από τους οποί­ους ανα­γνω­ρί­ζει, αφού ζωντα­νεύ­ουν πάνω από 120 διά­ση­μα έργα του ζωγρά­φου. Η ται­νία είναι στη­ριγ­μέ­νη στις 800 επι­στο­λές που είχε ανταλ­λά­ξει ο Βίν­σεντ με τον αδερ­φό του, Τεό, και στην ουσία απο­τε­λεί μυθο­πλα­σία με βιο­γρα­φι­κά στοι­χεία αλλά και μια αίσθη­ση μυστη­ρί­ου, αφού εξε­ρευ­νά τις συν­θή­κες θανά­του του ζωγράφου.

Περσέπολις/Persepolis/Marjane Satrapi και Vincent Paronnaud (2007)

Η ται­νία είναι ασπρό­μαυ­ρη, με πολύ προ­σεγ­μέ­νη, καλαί­σθη­τη και λιτή εικο­νο­γρά­φη­ση, στη­ριγ­μέ­νη στα τέσ­σε­ρα ομώ­νυ­μα βιβλία της Μαρ­γιάν Σατρα­πί, που υπο­γρά­φει και τη σκη­νο­θε­σία. Η ται­νία ξεκι­νά το 1978, τις τελευ­ταί­ες μέρες του Σάχη στο Ιράν, και αφη­γεί­ται την ιστο­ρία της εννιά­χρο­νης τότε πιτσι­ρί­κας που μεγα­λώ­νει σε μια προ­ο­δευ­τι­κή οικο­γέ­νεια, με δεσμούς με κομ­μου­νι­στές της περιό­δου, και φτά­νει μέχρι και τα 30 της περί­που χρό­νια, μετα­νά­στρια πια, μακριά από την πατρί­δα της. Μέσα από αρκε­τό αυτο­σαρ­κα­σμό και χιού­μορ, η ται­νία δια­περ­νά την ταραγ­μέ­νη ιστο­ρι­κή περί­ο­δο και εστιά­ζει κυρί­ως στη θέση της γυναί­κας στο Ιράν.

Βαλς με τον Μπασίρ/Vals Im Bashir/Ari Folman (2008)

Ένα αρι­στουρ­γη­μα­τι­κό αντι­πο­λε­μι­κό ντο­κι­μα­ντέρ σε animation, άρτιο από όλες τις από­ψεις. Ο Αρι υπη­ρέ­τη­σε στον ισραη­λι­νό στρα­τό στον πόλε­μο του Λιβά­νου το 1982. Κάθε νύχτα βλέ­πει τον ίδιο εφιάλ­τη (26 αγριε­μέ­να σκυ­λιά να τον κυνη­γούν), τον συν­δέ­ει με τη θητεία του στον πόλε­μο και μάταια προ­σπα­θεί να ανα­κα­λέ­σει στη μνή­μη του εκεί­νη την περί­ο­δο: Οι μνή­μες του είναι τόσο τραυ­μα­τι­κές που έχουν δια­γρα­φεί. Έτσι ξεκι­νά μια οδύσ­σεια συνα­ντή­σε­ων με όσους θυμά­ται ότι υπη­ρέ­τη­σαν μαζί του, για να κατα­φέ­ρει να ξετυ­λί­ξει το κου­βά­ρι της αλή­θειας. Η ται­νία έχει αρι­στο­τε­χνι­κή σκη­νο­θε­σία και η τεχνι­κή που χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε περι­λαμ­βά­νει έναν συν­δυα­σμό προ­γραμ­μά­των για animation και 3D αρκε­τά πρω­το­πο­ρια­κό για την επο­χή της, τόσο που προ­σο­μοιά­ζει σε γύρι­σμα με αλη­θι­νούς ηθο­ποιούς και μετά επεξεργασία.

Fantastic Mr. Fox (2009) και Isle of dogs (2018)/Wes Anderson

Για­τί ανα­φέ­ρο­νται το «Fantastic Mr. Fox» και το «Isle of dogs» στην ίδια παρά­γρα­φο; Για­τί και τα δύο είναι δημιουρ­γή­μα­τα του ιδιο­φυούς Ουές Άντερ­σον. Πραγ­μα­τι­κά καυ­στι­κές ται­νί­ες, με άκρως κοι­νω­νι­κά (πολι­τι­κά θα έλε­γε κανείς) μηνύ­μα­τα, με δια­φο­ρε­τι­κή θεμα­το­λο­γία μεν αλλά γυρι­σμέ­νες με τον ίδιο ιδιόρ­ρυθ­μο τρό­πο, απευ­θύ­νο­νται τόσο σε έφη­βους όσο και σε ενή­λι­κες. Πραγ­μα­τεύ­ο­νται και οι δύο τη δια­φθο­ρά της εξου­σί­ας, τον αυταρ­χι­σμό, την ταξι­κή ανι­σό­τη­τα, και φυσι­κά οι κεντρι­κοί ήρω­ες αμφι­σβη­τούν το δίκαιο του ισχυ­ρού και αντι­στέ­κο­νται κατά της αρχής — πραγ­μα­τι­κά ιδιαί­τε­ρες ται­νί­ες για animation. Άπει­ρες μαριο­νέ­τες (3.000 χιλιά­δες μόνο χρειά­στη­καν για το «Νησί των Σκύ­λων»), χιλιά­δες ζωγρα­φι­σμέ­να σκη­νι­κά και μινια­τού­ρες, ακό­μα και virtual reality για την καλύ­τε­ρη επε­ξερ­γα­σία της τεχνι­κής stop motion.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο