Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πανελλήνιες 2021 — Πρεμιέρα με Νεοελληνική Γλώσσα (Εκθεση) — Λογοτεχνία

Πανελ­λή­νιες 2021 — Νεο­ελ­λη­νι­κή Γλώσ­σα: Ξεκι­νούν αύριο Δευ­τέ­ρα οι Πανελ­λα­δι­κές Εξε­τά­σεις για πάνω από 100.000 υπο­ψή­φιους όλων των κατη­γο­ριών, με τους μαθη­τές των Γενι­κών Λυκεί­ων (ΓΕΛ) να εξε­τά­ζο­νται στη Νεο­ελ­λη­νι­κή Γλώσ­σα (Έκθε­ση) και τη Λογο­τε­χνία, ενώ οι υπο­ψή­φιοι των ημε­ρή­σιων και εσπε­ρι­νών Επαγ­γελ­μα­τι­κών Λυκεί­ων (ΕΠΑΛ) αρχί­ζουν την Τρί­τη με τα Νέα Ελληνικά.

Ως εξε­τα­στέα ύλη στην Νεο­ελ­λη­νι­κή Γλώσ­σα έχουν ορι­στεί δρα­στη­ριό­τη­τες με τις οποί­ες υπη­ρε­τεί­ται και ελέγ­χε­ται η επί­τευ­ξη των σκο­πών και των προσ­δο­κώ­με­νων απο­τε­λε­σμά­των της διδα­σκα­λί­ας του μαθή­μα­τος.

Για τη Νεο­ελ­λη­νι­κή Γλώσ­σα στις Πανελ­λή­νιες 2021, οι μαθη­τές πρέ­πει να είναι σε θέση να αντα­πο­κρί­νο­νται σε δρα­στη­ριό­τη­τες και να απα­ντούν σε ερω­τή­μα­τα — ερω­τή­σεις που απορ­ρέ­ουν από κεί­με­να που ανα­φέ­ρο­νται σε κάποιον ή κάποιους από τους θεμα­τι­κούς άξο­νες, όπως αυτοί ορί­ζο­νται στο Πρό­γραμ­μα Σπου­δών. Πιο συγκε­κρι­μέ­να, οι μαθη­τές και οι μαθή­τριες καλού­νται να κατα­νο­ούν τη γλωσ­σι­κή μορ­φή των κει­μέ­νων και τα κει­με­νι­κά τους χαρα­κτη­ρι­στι­κά, τη σχέ­ση που έχει η γλώσ­σα και η οργά­νω­ση του κει­μέ­νου με την περί­στα­ση και τον σκο­πό της επι­κοι­νω­νί­ας, να ερμη­νεύ­ουν και να προ­σεγ­γί­ζουν κρι­τι­κά τα κεί­με­να με στό­χο τη διε­ρεύ­νη­ση του τρό­που με τον οποίο ανα­πα­ρι­στώ­νται ιδέ­ες, αντι­λή­ψεις, προ­κα­τα­λή­ψεις για τον άνθρω­πο, την κοι­νω­νία και τον κόσμο, να συγκρί­νουν κεί­με­να ως προς τις δύο προη­γού­με­νες δια­στά­σεις με στό­χο τον εντο­πι­σμό ομοιο­τή­των και δια­φο­ρών μετα­ξύ των κει­μέ­νων ως προς τη γλώσ­σα, το μέσο, τους σημειω­τι­κούς τρό­πους, το κει­με­νι­κό είδος, τις ανα­πα­ρα­στά­σεις της πραγ­μα­τι­κό­τη­τας, τον τρό­πο προ­σέγ­γι­σης του θέμα­τος κ.λπ.

Επί­σης οι υπο­ψή­φιοι στις Πανελ­λή­νιες εξε­τά­σεις και στο θέμα έκθε­σης θα πρέ­πει να παρά­γουν κεί­με­να, με βάση τα μελε­τώ­με­να κεί­με­να με στό­χο τον μετα­σχη­μα­τι­σμό των γλωσ­σι­κών και νοη­μα­τι­κών δομών (σημα­σιών) των κει­μέ­νων ή και τη συνο­πτι­κή παρου­σί­α­ση του περιε­χο­μέ­νου των κει­μέ­νων και τη δια­τύ­πω­ση και έκφρα­ση δικών τους από­ψε­ων, σε επι­κοι­νω­νια­κό πλαί­σιο, σχε­τι­κά με συγκε­κρι­μέ­να ερω­τή­μα­τα που τίθε­νται στα κεί­με­να αναφοράς.

Για τη Λογο­τε­χνία, οι μαθη­τές και οι μαθή­τριες θα πρέ­πει να είναι σε θέση να τοπο­θε­τού­νται και να αντα­πο­κρί­νο­νται με ένα ερμη­νευ­τι­κό σχό­λιο στο θέμα ή ερώ­τη­μα που οι ίδιοι πιστεύ­ουν ότι θέτει το κεί­με­νο, αξιο­ποιώ­ντας  συν­δυα­στι­κά κει­με­νι­κούς δεί­κτες μετα­ξύ τους ή και με στοι­χεία συγκει­μέ­νου, με σκο­πό να τεκ­μη­ριώ­νουν τις προ­σω­πι­κές θέσεις και αντα­πο­κρί­σεις τους.

Πιο συγκε­κρι­μέ­να, ο μαθη­τής ανα­μέ­νε­ται να είναι σε θέση:

– να εντο­πί­σει ποιο είναι, κατά τη γνώ­μη του/της, το θέμα του κει­μέ­νου — να κατα­γρά­ψει το ερώ­τη­μα ή τα ερω­τή­μα­τα που απορ­ρέ­ει από τον τρό­πο που χει­ρί­ζε­ται ο/η συγ­γρα­φέ­ας το θέμα του

– να αξιο­λο­γή­σει ποιο από τα ερω­τή­μα­τα παρου­σιά­ζει μεγα­λύ­τε­ρο ενδια­φέ­ρον για τον ίδιο και σε αυτό να στη­ρί­ξει το ερμη­νευ­τι­κό του σχόλιο.

Τέλος, οι των Πανελ­λη­νί­ων 2021 που θα δια­γω­νι­στούν στο θέμα της έκθε­σης και την Νεο­ελ­λη­νι­κή Γλώσ­σα οφεί­λουν να τεκ­μη­ριώ­νουν τις απα­ντή­σεις τους με ανα­φο­ρές στο κεί­με­νο ή σε συγκε­κρι­μέ­νους κει­με­νι­κούς δείκτες.

Τα κρι­τή­ρια με τα οποία κρί­νε­ται η πλη­ρό­τη­τα των απα­ντή­σε­ων των μαθη­τών και των μαθη­τριών είναι, η ποιό­τη­τα (αλή­θεια και ακρί­βεια των δεδο­μέ­νων), η ποσό­τη­τα (η επάρ­κεια των στοι­χεί­ων), η συνά­φεια του περιε­χο­μέ­νου με τον επι­κοι­νω­νια­κό στό­χο και η σαφή­νεια σε επί­πε­δο έκφρα­σης και δια­τύ­πω­σης του περιεχομένου

Προ­κει­μέ­νου οι μαθη­τές να είναι σε θέση να αντα­πο­κρί­νο­νται στις δια­δι­κα­σί­ες κατα­νό­η­σης των κει­μέ­νων και στις δια­δι­κα­σί­ες παρα­γω­γής λόγου προ­τεί­νε­ται να αξιο­ποιούν το γλωσ­σά­ρι όρων που περιέ­χε­ται στους Φακέ­λους υλι­κού. Οι όροι αυτοί απο­τε­λούν εργα­λεία προ­σέγ­γι­σης των κει­μέ­νων και όχι αυτοσκοπό.

Καθη­με­ρι­νά το Ατέ­χνως θα είναι κοντά στους μαθη­τές και στους γονείς δίνο­ντας έγκαι­ρα τόσο με τα θέμα­τα (ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ 2021) όσο και τις απα­ντή­σεις (ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ 2021).

«Τσε Γκε­βά­ρα, πρε­σβευ­τής της Επα­νά­στα­σης», του Νίκου Μόττα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο