Γράφει ο Νίκος Μόττας //
Στο προσκήνιο της εγχώριας ειδησεογραφίας ήρθε πρόσφατα η περίπτωση μιας φοιτήτριας της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ που αποφοίτησε με βαθμό πτυχίου «Άριστα 10», πετυχαίνοντας το πρώτο δεκάρι της Σχολής σε όλα τα χρόνια λειτουργίας του.
«Δεν ασχολήθηκα ποτέ με καταλήψεις, κινητοποιήσεις και δραστηριότητες εκτός των σπουδών μου και δεν θα με ενοχλούσε η παρουσία της αστυνομίας, αν κάνει τη δουλειά της», σημείωσε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή της η αριστούχος φοιτήτρια.
Συγχαίρουμε την κοπέλα για το επίτευγμά της και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία στη ζωή της. Οφείλουμε, ωστόσο, να κάνουμε ενα σχόλιο με αφορμή την παραπάνω δήλωση. Μια δήλωση στην οποία — δυστυχώς- αντικατοπτρίζεται η νοοτροπία με την οποία το κυρίαρχο σύστημα επιθυμεί να εμποτίσει στις νέες γενιές. Είναι η προσπάθεια διαμόρφωσης ατομικιστικής συνείδησης και αποστειρωμένης επιστημονικής «αριστείας».
Δεν είναι τυχαίο. Το πρότυπο κάθε κοινωνίας αντανακλά την κοινωνική τάξη που βρίσκεται στην εξουσία. Ο ατομισμός, ως στάση ζωής, εκφράζει την ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής. Στον καπιταλισμό, ο «επιτυχημένος άνθρωπος» γεννιέται μέσα από τη διαμόρφωση και εξέλιξη της ατομικιστικής συνείδησης, τον σκληρό ανταγωνισμό, την σύγκρουση του ατόμου με την κοινωνία.
Το κυρίαρχο εκμεταλλευτικό σύστημα θέλει νέους ικανούς να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας, δηλαδή εργαζόμενους έτοιμους να υπηρετήσουν τις ανάγκες του κεφαλαίου.
Θέλει επιστήμονες να δουλεύουν σιωπηλά στα εργαστήρια και τα γραφεία τους, αποκομμένους από την κοινωνική και ταξική πάλη.
Θέλει ανθρώπους να μπορούν να λύνουν τις πιο δύσκολες διαφορικές εξισώσεις για να ρυθμίσουν την λειτουργία μιας μηχανής, αλλά να περιμένουν από τους Θεούς και τα ζώδια να ρυθμίσουν τη ζωή τους.
Θέλει απονεκρωμένο φοιτητικό κίνημα, να μην αντιδρά, να μην κινητοποιείται, να μην διεκδικεί. Θέλει φοιτητές χειραγωγήσιμους, πολιτικά αδιάφορους, να δέχονται αδιαμαρτύρητα τα κυβερνητικά τερατουργήματα στον χώρο της Παιδείας, τις μεταρρυθμίσεις-εκτρώματα, την διάλυση του δημόσιου πανεπιστημίου, την αστυνομοκρατία και την καταστολή.
Η αποστειρωμένη «αριστεία», η αποκομμένη από τις κοινωνικές εξελίξεις, τον κοινό αγώνα και την συλλογική πάλη είναι κενό γράμμα. Ο αληθινά άριστος επιστήμονας είναι αυτός που κάνει κτήμα τη γνώση της εποχής του πάνω στην κοινωνική ζωή, που θέτει τα ταλέντα, την ευφυία, το αποτέλεσμα της δουλειάς του στην υπηρεσία του λαού.
Η πραγματική «αριστεία», το αληθινό «δεκάρι», δεν αποτυπώνεται στις βαθμολογίες των πτυχίων που προσφέρει η ακαδημαϊκή μόρφωση. Αποτυπώνεται στην στάση ζωής απέναντι στην κοινωνία και τους ανθρώπους, στη δράση για να γυρίσει εμπρός ο τροχός της ιστορίας και ν’ανθρωπέψει ο άνθρωπος.
«Τσε Γκεβάρα, πρεσβευτής της Επανάστασης», του Νίκου Μόττα