Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Πικασομανία» στα ευρωπαϊκά μουσεία

Τα επό­με­να τρία χρό­νια θα είναι δίχως αμφι­βο­λία χρο­νιές Πικά­σο στον τομέα των εικα­στι­κών. Πάνω από 60 εκθέ­σεις με έργα του ισπα­νού ζωγρά­φου που άλλα­ξε την σύγ­χρο­νη τέχνη προ­ε­τοι­μά­ζο­νται ανά την Ευρώ­πη. Και στην Αθήνα.

«Πικά­σο. Ο εσω­τε­ρι­κός κύκλος», «Ο Πικά­σο και η θάλασ­σα», «Όλγα Πικά­σο», «Ο πρω­τό­γο­νος Πικά­σο», «Πικά­σο-Mεσό­γειος». Αυτοί είναι μερι­κοί μόνο από τους τίτλους των εκθέ­σε­ων, οι οποί­ες εστιά­ζουν στον Ισπα­νό ζωγρά­φο που σημά­δε­ψε όσο κανέ­νας άλλος τη σύγ­χρο­νη τέχνη στον εικο­στό αιώ­να. Πιο συγκε­κρι­μέ­να, περισ­σό­τε­ρες από 60 εκθέ­σεις που παρου­σιά­ζουν δια­φο­ρε­τι­κές πτυ­χές του έργου και της πολυ­σχι­δούς προ­σω­πι­κό­τη­τας του Πάμπλο Πικά­σο ανα­μέ­νε­ται να εγκαι­νια­στούν προ­σε­χώς σε διά­φο­ρα σημα­ντι­κά μου­σεία και αίθου­σες τέχνης ανά την Ευρώ­πη. Από το Παρί­σι ως τη Ρώμη και τη Νάπο­λη, κι από τη Βαρ­κε­λώ­νη και το Μαρό­κο μέχρι την Αθή­να. Ο γαλ­λι­κός τύπος δεν κάνει έτσι άδι­κα λόγο για μια νέα «Πικα­σο­μα­νία» που κατα­κλύ­ζει τον κόσμο των τεχνών.

picaso1

Αυτό δεν είναι πάντως υπερ­βο­λι­κό αν ανα­λο­γι­στεί κανείς ότι ο Πικά­σο ήταν αναμ­φί­βο­λα ένας από τους πιο δημιουρ­γι­κούς και παρα­γω­γι­κούς εικα­στι­κούς του εικο­στού αιώ­να. Σύμ­φω­να με ειδι­κούς ο Πικά­σο κατά­φε­ρε μέσα σε 60 χρό­νια καλ­λι­τε­χνι­κής παρα­γω­γής να ολο­κλη­ρώ­σει πάνω από 20.000 ζωγρα­φι­κούς πίνα­κες και σκί­τσα. Σε αυτά δεν συγκα­τα­λέ­γο­νται τα κερα­μι­κά και γρα­φι­κά του, τα κολ­λάζ αλλά και τα γλυ­πτά που φιλο­τέ­χνη­σε. Το συνο­λι­κό έργο του Πικά­σο μέχρι σήμε­ρα έχει συμ­βά­λει στον εμπλου­τι­σμό πολ­λών μου­σεί­ων με σπου­δαία έργα τέχνης. Αλλά η νέα τρέ­λα με οτι­δή­πο­τε άπτε­ται των έργων του Πικά­σο δεν έχει να κάνει μόνο με την ακού­ρα­στη καλ­λι­τε­χνι­κή του δράση.

Πάμπλο Πικάσο και Όλγα Κοκλόβα

Πάμπλο Πικά­σο και Όλγα Κοκλόβα

Η οικουμενικότητα των έργων του Πικάσο

Για τον Μπερ­νάρ Λουίζ Πικά­σο, εγγο­νό του Πάμπλο και της Όλγας, της πρώ­της του συζύ­γου, το έντο­νο ενδια­φέ­ρον του κοι­νού για τα έργα του Πικά­σο οφεί­λε­ται στην οικου­με­νι­κό­τη­τά τους. Όπως ανα­φέ­ρει ο εγγο­νός του μεγά­λου ζωγρά­φου και ιστο­ρι­κός τέχνης, ο Πικά­σο ανή­κει στην ανθρω­πό­τη­τα, απο­τε­λώ­ντας ένα ανα­πό­σπα­στο κομ­μά­τι της ιστο­ρί­ας του εικο­στού αιώ­να. Ο Μπερ­νάρ Λουίζ Πικά­σο ανή­κει στην ιδρυ­τι­κή ομά­δα που έθε­σε τις βάσεις για το Μου­σείο Πικά­σο στη Μάλα­γα της Ισπα­νί­ας, το οποίο ξεκί­νη­σε να λει­τουρ­γεί το 2003. Η Μάλα­γα είναι και η πόλη όπου γεν­νή­θη­κε ο Πικά­σο στις 25 Οκτω­βρί­ου τοτ 1881.

Ο Μπερ­νάρ Λουίζ Πικά­σο εγκαι­νί­α­σε πρό­σφα­τα και την έκθε­ση «Όλγα Πικά­σο» στο Μου­σείο Πικά­σο του Παρι­σιού μια έκθε­ση αφιε­ρω­μέ­νη στον θυελ­λώ­δη έρω­τα του Πάμπλο με την Όλγα, ένας έρω­τας που απο­τέ­λε­σε πηγή έμπνευ­ση για σημα­ντι­κούς πίνα­κες, που έχουν σφρα­γί­σει την ιστο­ρία της σύγ­χρο­νης τέχνης. Η ίδια έκθε­ση ρίχνει φως επί­σης στο τέλος της κλα­σι­κής περιό­δου του Πικά­σο καθώς και στη μετά­βα­σή του στον κυβι­σμό. Φωτί­ζο­νται επί­σης η μπλε και η ροζ περί­ο­δος της καλ­λι­τε­χνι­κής του δημιουργίας.

picaso3

Έτη Πικάσο

Όπως επι­ση­μαί­νει ο Λορέν Λε Μπον, διευ­θυ­ντής του Μου­σεί­ου Πικά­σο στο Παρί­σι, η εικα­στι­κή δημιουρ­γία του Ισπα­νού ζωγρά­φου ανοί­γει συνε­χώς νέες προ­ο­πτι­κές και διέ­πε­ται από μια αέναη ανα­νέ­ω­ση. Αυτά τα στοι­χεία είναι που καθι­στούν τα έργα του διαρ­κώς επί­και­ρα και μοντέρνα.

Εκτός από το Μου­σείο Πικά­σο στο Παρί­σι, συνο­λι­κά 60 εκθέ­σεις ανα­μέ­νο­νται μέσα στην περί­ο­δο 2017–2019 στο πλαί­σιο του πρό­τζεκτ «Πικά­σο-Mεσό­γειος», που ήταν επί­σης ιδέα του Λορέν Λε Μπον. Οι εκθέ­σεις αυτές θα διορ­γα­νω­θούν σε οκτώ χώρες της Μεσο­γεί­ου, μετα­ξύ των οποί­ων και στην Αθή­να στο Μου­σείο Μπε­νά­κη. Στην κορυ­φή της λίστας βρί­σκε­ται η Γαλ­λία, με του­λά­χι­στον 35 μου­σεία και πολι­τι­στι­κά ιδρύ­μα­τα να φιλο­ξε­νούν την ίδια περί­ο­δο ειδι­κές εκθέ­σεις ή μεμο­νω­μέ­να έργα του Πικάσο.

 Deutsche Welle / Dpa, Σαμπίν Γκλα­ου­μπίτς / Δήμη­τρα Κυρανούδη

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο