Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πολύ δύσκολη υπόθεση η αποκόλληση του «Ever Given» — Έρευνα για τα αίτια

Ο επι­κε­φα­λής της Αρχής της διώ­ρυ­γας του Σου­έζ δήλω­σε σήμε­ρα ότι οι προ­σπά­θειες απο­κόλ­λη­σης του γιγά­ντιου πλοί­ου μετα­φο­ράς εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων 400 μέτρων Ever Given που έχει προ­σα­ρά­ξει στη Διώ­ρυ­γα του Σου­έζ με απο­τέ­λε­σμα να έχει απο­κλεί­σει μια από τις βασι­κό­τε­ρες θαλάσ­σιες διό­δους του κόσμου επέ­τρε­ψαν στην πρύ­μνη να κινη­θεί και στο πηδά­λιο και την προ­πέ­λα του να λει­τουρ­γούν ξανά, αλλά δεν μπο­ρεί ο ίδιος να προ­βλέ­ψει πότε θα μπο­ρέ­σει να ρυμουλ­κη­θεί το πλοίο.

Ο πρό­ε­δρος της Αρχής Οσά­μα Ράμπι δήλω­σε ότι ευελ­πι­στεί να μην χρεια­στεί να κατα­φύ­γουν στην απο­μά­κρυν­ση εμπο­ρευ­μα­το­κι­βω­τί­ων από το πλοίο για να μειω­θεί το φορ­τίο του, αλλά επι­σή­μα­νε ότι οι ισχυ­ροί άνε­μοι και οι παλίρ­ροιες δυσχε­ραί­νουν τις προ­σπά­θειες απο­κόλ­λη­σής του.

Ο ίδιος είπε ότι δεν θα κατα­στεί δυνα­τό αερο­σκά­φη να απο­μα­κρύ­νουν εμπο­ρευ­μα­το­κι­βώ­τια από το προ­σα­ραγ­μέ­νο πλοίο και ότι 14 ρυμουλ­κά προ­σπα­θούν να εκμε­ταλ­λευ­τούν την υψη­λή παλίρ­ροια του Σαβ­βά­του, ενώ περισ­σό­τε­ρα θα φτά­σουν την Κυρια­κή εάν απο­τύ­χει η σημε­ρι­νή απόπειρα.

«Η πρύ­μνη του πλοί­ου άρχι­σε να κινεί­ται προς Σου­έζ, και αυτό ήταν θετι­κό σημά­δι αλλά η παλίρ­ροια διέ­κο­ψε την προ­σπά­θεια», δήλω­σε ο Οσά­μα Ράμπι σε δημοσιογράφου.

Οι βυθο­κό­ροι είχαν έως χθες απο­μα­κρύ­νει περί­που 20.000 τόνους άμμου γύρω από την πλώ­ρη του πλοί­ου, ωστό­σο η επι­χεί­ρη­ση ρυμούλ­κη­σης του σκά­φους ανε­στά­λη κατά τη διάρ­κεια της νύχτας.

Σύμ­φω­να με τον Ράμπι, 9.000 τόνοι θαλάσ­σιου έρμα­τος έχουν αφαι­ρε­θεί από το πλοίο.

Ο Ράμπι είπε ότι αυτή τη στιγ­μή 321 πλοία περι­μέ­νουν να διέλ­θουν από την διώρυγα.

Το πλοίο θα πρέ­πει να ελεγ­χθεί προ­τού λάβει και πάλι άδεια πλεύ­σης μετά την απο­κόλ­λη­σή του, είπε ο Ράμπι.

Το περι­στα­τι­κό συνέ­βη την Τρί­τη, εξαι­τί­ας δυνα­τών ανέ­μων σε συν­δυα­σμό με αμμο­θύ­ελ­λα, όπως αρχι­κά έγι­νε γνω­στό από διά­φο­ρες πηγές, και έχει προ­κα­λέ­σει τερά­στια συμ­φό­ρη­ση στη θαλάσ­σια δίοδο.

Ο κ. Ραμπία, ο οποί­ος τόνι­σε ότι το θέμα παρα­κο­λου­θεί από πολύ κοντά ο Αιγύ­πτιος πρό­ε­δρος ‘Αμπ­ντελ Φατάχ Αλ Σίσι, επε­σή­μα­νε ότι η προ­σά­ρα­ξη του πλοί­ου έγι­νε στο 151ο χιλιό­με­τρο της Παλαιάς Διώ­ρυ­γας του Σου­έζ και όχι στο νέο Κανά­λι της Διώ­ρυ­γας, που εγκαι­νιά­στη­κε τον Αύγου­στο του 2015.

«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλά­τους πλοίο περ­νού­σε από το νέο Κανά­λι δε θα υπήρ­χε ατύ­χη­μα», είπε χαρα­κτη­ρι­στι­κά ο κ. Ραμπία, επι­ση­μαί­νο­ντας παράλ­λη­λα ότι ναι μεν στο πρό­βλη­μα συνέ­βα­λε η αμμο­θύ­ελ­λα αλλά μίλη­σε και για ένα πιθα­νό «τεχνι­κό πρό­βλη­μα» ή «τεχνι­κό λάθος».

Γι’ αυτό, όπως τόνι­σε, συνε­χί­ζο­νται όλες οι προ­σπά­θειες απο­κόλ­λη­σης του πλοί­ου αλλά την ίδια στιγ­μή ξεκι­νά­ει και μία έρευ­να για τα αίτια του προβλήματος.

‘Αλλω­στε, όπως επε­σή­μα­νε πριν από το “EVER GIVEN” είχαν περά­σει άλλα δώδε­κα πλοία χωρίς να υπάρ­ξει κανέ­να απο­λύ­τως πρόβλημα.

Πάντως, όπως τόνι­σε ο κ. Ραμπία, το πλοίο δεν προ­κά­λε­σε τραυ­μα­τι­σμούς ή ρύπαν­ση. Ενώ, επι­σή­μα­νε πως αρκε­τές χώρες έχουν προ­σφέ­ρει βοή­θεια, τονί­ζο­ντας ότι η Αρχή της Διώ­ρυ­γας του Σου­έζ μελε­τά την αξιο­ποί­η­σή τους ως εναλ­λα­κτι­κό σχέδιο.

Την ίδια στιγ­μή, ο κ. Ραμπία έκα­νε λόγο για μία μορ­φή απο­ζη­μιώ­σε­ων για τα 321 πλοία που έχουν εγκλω­βι­στεί στη Διώ­ρυ­γα του Σου­έζ, από την οποία αξί­ζει να σημειω­θεί ότι περ­νά­ει το 12% του παγκό­σμιου εμπο­ρί­ου και απο­τε­λεί μία από τις βασι­κό­τε­ρες πηγές ξένου συναλ­λάγ­μα­τος για την Αίγυ­πτο, η οποία απο­κο­μί­ζει 5,6 δισε­κα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια το χρό­νο από τη διέ­λευ­ση των πλοίων.

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο