Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πρόεδρος ΠΕΜΕΝ: Παρά τα κέρδη τους, οι εφοπλιστές δε διστάζουν να επιτεθούν με μεγαλύτερη ένταση στους ναυτεργάτες (Συνέντευξη)

Στην ΕΡΤopen μίλη­σε ο πρό­ε­δρος της ΠΕΜΕΝ Θανά­σης Ευαγ­γε­λά­κης, για την απερ­γία των ναυ­τερ­γα­τών που ξεκί­νη­σε στις 06.00 της Δευ­τέ­ρας 3/9 και συνε­χί­ζε­ται και την Τρί­τη 4/9. Ο Θ. Ευαγ­γε­λά­κης περιέ­γρα­ψε την κατά­στα­ση που υπάρ­χει σε όλες τις κατη­γο­ρί­ες των πλοί­ων, τους κιν­δύ­νους για την ανθρώ­πι­νη ζωή, όπως επί­σης εξή­γη­σε τα μισθο­λο­γι­κά και ασφα­λι­στι­κά αιτήματα.

«Καταρ­χήν να εκφρά­σου­με ως ναυ­τερ­γα­τι­κά σωμα­τεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τον αγω­νι­στι­κό χαι­ρε­τι­σμό στους ναυ­τερ­γά­τες όλων των κλά­δων, για την συμ­με­το­χή τους στην 24ωρη απερ­γία που είναι σε εξέ­λι­ξη από τις 6 το πρωί της Δευ­τέ­ρας. Είναι μια απερ­γία ενά­ντια στην επί­θε­ση εφο­πλι­στών – κυβέρ­νη­σης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, σε βάρος του συνό­λου των δικαιω­μά­των μας.

Χαι­ρε­τί­ζου­με επί­σης τους εργα­ζό­με­νους, τους αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νους, τους συντα­ξιού­χους, τις γυναί­κες τους, νέους, τις δυνά­μεις του ΠΑΜΕ, για την έμπρα­κτη ταξι­κή αλλη­λεγ­γύη τους στον απερ­για­κό αγώ­να μας. Απο­τε­λούν ασπί­δα ενά­ντια στις δυνά­μεις του κεφα­λαί­ου, που επι­δί­ω­ξαν για άλλη μια φορά, και πριν αρχί­σει η απερ­γία, να δημιουρ­γή­σουν συν­θή­κες κοι­νω­νι­κού αυτοματισμού».

Όσον αφο­ρά στην πρώ­τα­ση των εφο­πλι­στών για αυξή­σεις 2% ο κ. Ευαγ­γε­λά­κης είπε: «Η πρό­τα­ση που έκα­νε ο ΣΕΝΕ ήταν για 2% από το Σεπτέμ­βρη μέχρι και το Δεκέμ­βρη του 2019. Μιλά­με για κοροϊ­δία. Αυτή η αδιαλ­λα­ξία των εφο­πλι­στών απο­κα­λύ­πτει την κού­φια ρητο­ρι­κή της κυβέρ­νη­σης για “τέλος μνη­μο­νί­ων”, “επι­στρο­φή στην κανο­νι­κό­τη­τα”. Να ανα­λο­γι­στού­με απλά και συγκε­κρι­μέ­να, Από την εφαρ­μο­γή των μνη­μο­νί­ων (2009–10 μέχρι και σήμε­ρα οι απώ­λειες, όχι μόνο των ναυ­τερ­γα­τών αλλά συνο­λι­κά των εργα­ζο­μέ­νων, σε μισθούς είναι πάνω από 35% και πάνω από 40–45% είναι στις συντά­ξεις. Ταυ­τό­χρο­να, για­τί δεν είναι μόνο το ζήτη­μα των μισθών, η ΣΣΕ δεν καθο­ρί­ζει μόνο μισθούς αλλά αντί­στοι­χα καθο­ρί­ζει και όρους δια­βί­ω­σης  και συν­θη­κών εργα­σί­ας, ποια είναι η κατά­στα­ση η οποία έχει δια­μορ­φω­θεί, στα πλαί­σια της μη ανα­νέ­ω­σης; Επι­διώ­κουν οι εφο­πλι­στές να καταρ­γη­θεί η υπο­χρε­ω­τι­κή εφαρ­μο­γή της κλα­δι­κής σύμ­βα­σης καθώς κξαι της ασφά­λι­σης, να διευ­ρυν­θεί η ανα­σφά­λι­στη εργα­σία, που γνω­ρί­ζε­τε ότι η Ναυ­τι­λία απο­τε­λεί πρω­το­πό­ρα στο ζήτη­μα της ανα­σφά­λι­στης εργα­σί­ας, τα ποντο­πό­ρα πλοία με νόμο από το 1953. Αυτό που έχουν δημιουρ­γή­σει σήμε­ρα, είναι το 25% των ναυ­τερ­γα­τών στα υπό ελλη­νι­κή σημαία πλοία, γύρω στα 783 σε σύνο­λο πάνω από 5.000 που είναι τα ελλη­νό­κτη­τα, να έχει συλ­λο­γι­κή σύμ­βα­ση και κοι­νω­νι­κή ασφά­λι­ση. Το υπό­λοι­πο 75% των ναυ­τερ­γα­τών, από όποια χώρα κι αν προ­έρ­χε­ται δεν έχει ΣΣΕ, δεν έχει κοι­νω­νι­κή ασφά­λι­ση. Αυτό έχει διευ­ρυν­θεί και στην κρουα­ζιέ­ρα, και στη γραμ­μή Πάτρα — Ιτα­λία. Αυτό επι­διώ­κουν να το διευ­ρύ­νουν και στις υπό­λοι­πες κατη­γο­ρί­ες πλοί­ων. Είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κό και να το θυμί­σου­με ότι τον Απρί­λη και με δήλω­ση του ίδιου του (πρώ­ην) υπουρ­γού Ναυ­τι­λί­ας Κου­ρου­μπλή, είχε υπο­γρά­ψει το 2017 και δρο­μο­λο­γού­νται στο εσω­τε­ρι­κό της χώρας 180 πλοία με σημαί­ες ακό­μη και τρί­των χωρών και στα οποία στο σύνο­λο των ναυ­τερ­γα­τών δεν εφαρ­μό­ζε­ται η συλ­λο­γι­κή σύμ­βα­ση εργα­σί­ας και η κοι­νω­νι­κή ασφάλιση.

Να ποια είναι τα απο­τε­λέ­σμα­τα ενός πλε­ο­να­σμα­τι­κού ασφα­λι­στι­κού Ταμεί­ου στις αρχές του 1980, του ΝΑΤ, και λίγο πριν ενσω­μα­τω­θεί στον ΕΦΚΑ, δύο χρό­νια πριν, είχε φτά­σει με αυτή την αντι­λαϊ­κή πολι­τι­κή με οργα­νι­κό έλλειμ­μα πάνω από ένα δισ. Αυτό σημαί­νει κέρ­δη στις τσέ­πες των εφοπλιστών.

Και με υπουρ­γι­κές απο­φά­σεις που υπάρ­χουν για τα πλοία Πάτρα — Ιτα­λία αλλά και με νόμο, έχουν απο­δε­κα­τι­στεί οι οργα­νι­κές συν­θέ­σεις των πλοί­ων, με απο­τέ­λε­σμα να χει­ρο­τε­ρεύ­ει διαρ­κώς και ως προς τον αριθ­μό που δρο­μο­λο­γού­νται πλοία και σε συν­δυα­σμό με τα δρο­μο­λό­για των πλοί­ων και την εντα­τι­κο­ποί­η­ση της δου­λειάς, πραγ­μα­τι­κά η ασφά­λεια της ανθρώ­πι­νης ζωής τινά­ζε­ται στον αέρα.

Απο­τέ­λε­σμα αυτών των συν­θη­κών ήταν και οι δύο θάνα­τοι που είχα­με στα επι­βα­τη­γά πλοία αλλά στο γεγο­νός της πρό­σφα­της πυρ­κα­γιάς στο Ελευ­θέ­ριος Βενιζέλος

Άλλω­στε είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κό και μπο­ρεί κανείς να το δει κι από αυτό το γεγο­νός, ότι σωρεία είναι τα δελ­τία Τύπου του υπουρ­γεί­ου Ναυ­τι­λί­ας, τη θερι­νή περί­ο­δο, με βλά­βες και καθυ­στέ­ρη­σες των πλοί­ων. Αυτό είναι απο­τέ­λε­σμα της υπο­συ­ντή­ρη­σης που γίνε­ται στα πλοία, δηλα­δή του να μην εφαρ­μό­ζο­νται ακό­μη και οι κανο­νι­σμοί που προ­βλέ­πο­νται στην ετή­σια επι­θε­ώ­ρη­ση και τα πιστο­ποι­η­τι­κά που παίρ­νει το πλοίο κάθε χρόνο.

Είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κό και να θυμί­σω καταγ­γε­λία που είχαν βγά­λει τα σωμα­τεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ το Μάη για πλοίο, και συγκε­κρι­μέ­να το championship της πλοιο­κτή­τριας εται­ρεί­ας του Ηλιό­που­λου, όπου μία ώρα μετά την ανα­χώ­ρη­σή του από το λιμά­νι του Πει­ραιά, και στο πρώ­το ταξί­δι μετά την ετή­σια επι­θε­ώ­ρη­ση, είχα­με έκρη­ξη στρο­φα­λο­θα­λά­μου σε κύρια μηχα­νή του πλοί­ου, με απο­τέ­λε­σμα να γυρί­σει πίσω το πλοίο αλλά και να τεθεί σε κίν­δυ­νο η ασφά­λεια των επι­βα­τών που ήταν στο συγκε­κρι­μέ­νο δρομολόγιο.

Κατα­λα­βαί­νε­τε ότι στο βωμό και της κερ­δο­φο­ρί­ας και της αντα­γω­νι­στι­κό­τη­τας το εφο­πλι­στι­κό κεφά­λαιο δε διστά­ζει σε τίπο­τα. Άλλω­στε είναι σωρεία τα γεγο­νό­τα που υπο­νο­μεύ­ε­ται η ζωή στη θάλασσα.

Όσον αφο­ρά στην «στο­χο­ποί­η­ση» των ναυ­τερ­γα­τών από τους εφο­πλι­στές ως υπεύ­θυ­νους για τις «τρα­γι­κές επι­πτώ­σεις» της απερ­γί­ας στον του­ρι­σμό και στους κατοί­κους των 100 νησιών, ο πρό­ε­δρος της ΠΕΜΕΝ ανέ­δει­ξε την από­λυ­τη ευθύ­νη των εφο­πλι­στών: «Η απερ­γία ανα­κοι­νώ­θη­κε από τις 26 Ιου­λί­ου, προη­γή­θη­καν της 26η Ιου­λί­ου τρεις συνα­ντή­σεις στα πλαί­σια των δια­πραγ­μα­τεύ­σε­ων και οι οποί­ες ναυά­γη­σαν. Ταυ­τό­χρο­να την αδιαλ­λα­ξία των εφο­πλι­στών και την επι­θε­τι­κό­τη­τα σε βάρος των ναυ­τερ­γα­τών την ενι­σχύ­ει και τη στη­ρί­ζει και η συγκυ­βέρ­νη­ση ΣΥΡΙΖΑ — ΑΝΕΛ. Δεν είναι υπεύ­θυ­νοι οι ναυ­τερ­γά­τες για ό,τι προ­βλή­μα­τα παρου­σια­στούν, και στα πλαί­σια του κοι­νω­νι­κού αυτο­μα­τι­σμού που προ­σπά­θη­σαν να δημιουρ­γή­σουν είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κή και τρα­γε­λα­φι­κή η περί­πτω­ση του δημάρ­χου Ύδρας, που βγή­κε να μιλή­σει για την απερ­γία των ναυ­τερ­γα­τών, σε ένα νησί κοσμο­πο­λί­τι­κο από τη δεκα­ε­τία του 1950, που έμει­νε για 72 ώρες χωρίς ρεύ­μα και νερό. Ο αχρεί­ος, να μην τον χαρα­κτη­ρί­σω δια­φο­ρε­τι­κά, αντί να δει τις ευθύ­νες του για τις υπο­δο­μές του νησιού, όπου θα πέθαι­ναν ακό­μα και τα γαϊ­δου­ρά­κια από την έλλει­ψη νερού, είχε το θρά­σος να βγει και να πει και να δια­μαρ­τυ­ρη­θεί για την απερ­γία των ναυ­τερ­γα­τών. Και για μην πού­με και για τους γνω­στούς άγνω­στους κάθε φορά θα προ­στρέ­ξουν να δημιουρ­γή­σουν κλί­μα. Και η κερ­δο­φο­ρία ακό­μα και σε περί­ο­δο κρί­σης δε μειώ­νε­ται. Ένα χαρα­κτη­ρι­στι­κό θα σας πω, με στοι­χεία της ΕΛΣΤΑΤ, τέταρ­το τρί­μη­νο του 2017, σε σύγκρι­ση με το τέταρ­το τρί­μη­νο του 2016, 9,2% αύξη­ση των επι­βα­τών, 6% αύξη­ση στα οχή­μα­τα. Δε διστά­ζουν όμως να επι­τε­θούν και με μεγα­λύ­τε­ρη έντα­ση για να αυξή­σουν τα προ­νό­μιά τους σε βάρος των δικαιω­μά­των των ναυτεργατών».

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο