Στην ΕΡΤopen μίλησε ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Θανάσης Ευαγγελάκης, για την απεργία των ναυτεργατών που ξεκίνησε στις 06.00 της Δευτέρας 3/9 και συνεχίζεται και την Τρίτη 4/9. Ο Θ. Ευαγγελάκης περιέγραψε την κατάσταση που υπάρχει σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, τους κινδύνους για την ανθρώπινη ζωή, όπως επίσης εξήγησε τα μισθολογικά και ασφαλιστικά αιτήματα.
«Καταρχήν να εκφράσουμε ως ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τον αγωνιστικό χαιρετισμό στους ναυτεργάτες όλων των κλάδων, για την συμμετοχή τους στην 24ωρη απεργία που είναι σε εξέλιξη από τις 6 το πρωί της Δευτέρας. Είναι μια απεργία ενάντια στην επίθεση εφοπλιστών – κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, σε βάρος του συνόλου των δικαιωμάτων μας.
Χαιρετίζουμε επίσης τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους, τους συνταξιούχους, τις γυναίκες τους, νέους, τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, για την έμπρακτη ταξική αλληλεγγύη τους στον απεργιακό αγώνα μας. Αποτελούν ασπίδα ενάντια στις δυνάμεις του κεφαλαίου, που επιδίωξαν για άλλη μια φορά, και πριν αρχίσει η απεργία, να δημιουργήσουν συνθήκες κοινωνικού αυτοματισμού».
Όσον αφορά στην πρώταση των εφοπλιστών για αυξήσεις 2% ο κ. Ευαγγελάκης είπε: «Η πρόταση που έκανε ο ΣΕΝΕ ήταν για 2% από το Σεπτέμβρη μέχρι και το Δεκέμβρη του 2019. Μιλάμε για κοροϊδία. Αυτή η αδιαλλαξία των εφοπλιστών αποκαλύπτει την κούφια ρητορική της κυβέρνησης για “τέλος μνημονίων”, “επιστροφή στην κανονικότητα”. Να αναλογιστούμε απλά και συγκεκριμένα, Από την εφαρμογή των μνημονίων (2009–10 μέχρι και σήμερα οι απώλειες, όχι μόνο των ναυτεργατών αλλά συνολικά των εργαζομένων, σε μισθούς είναι πάνω από 35% και πάνω από 40–45% είναι στις συντάξεις. Ταυτόχρονα, γιατί δεν είναι μόνο το ζήτημα των μισθών, η ΣΣΕ δεν καθορίζει μόνο μισθούς αλλά αντίστοιχα καθορίζει και όρους διαβίωσης και συνθηκών εργασίας, ποια είναι η κατάσταση η οποία έχει διαμορφωθεί, στα πλαίσια της μη ανανέωσης; Επιδιώκουν οι εφοπλιστές να καταργηθεί η υποχρεωτική εφαρμογή της κλαδικής σύμβασης καθώς κξαι της ασφάλισης, να διευρυνθεί η ανασφάλιστη εργασία, που γνωρίζετε ότι η Ναυτιλία αποτελεί πρωτοπόρα στο ζήτημα της ανασφάλιστης εργασίας, τα ποντοπόρα πλοία με νόμο από το 1953. Αυτό που έχουν δημιουργήσει σήμερα, είναι το 25% των ναυτεργατών στα υπό ελληνική σημαία πλοία, γύρω στα 783 σε σύνολο πάνω από 5.000 που είναι τα ελληνόκτητα, να έχει συλλογική σύμβαση και κοινωνική ασφάλιση. Το υπόλοιπο 75% των ναυτεργατών, από όποια χώρα κι αν προέρχεται δεν έχει ΣΣΕ, δεν έχει κοινωνική ασφάλιση. Αυτό έχει διευρυνθεί και στην κρουαζιέρα, και στη γραμμή Πάτρα — Ιταλία. Αυτό επιδιώκουν να το διευρύνουν και στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό και να το θυμίσουμε ότι τον Απρίλη και με δήλωση του ίδιου του (πρώην) υπουργού Ναυτιλίας Κουρουμπλή, είχε υπογράψει το 2017 και δρομολογούνται στο εσωτερικό της χώρας 180 πλοία με σημαίες ακόμη και τρίτων χωρών και στα οποία στο σύνολο των ναυτεργατών δεν εφαρμόζεται η συλλογική σύμβαση εργασίας και η κοινωνική ασφάλιση.
Να ποια είναι τα αποτελέσματα ενός πλεονασματικού ασφαλιστικού Ταμείου στις αρχές του 1980, του ΝΑΤ, και λίγο πριν ενσωματωθεί στον ΕΦΚΑ, δύο χρόνια πριν, είχε φτάσει με αυτή την αντιλαϊκή πολιτική με οργανικό έλλειμμα πάνω από ένα δισ. Αυτό σημαίνει κέρδη στις τσέπες των εφοπλιστών.
Και με υπουργικές αποφάσεις που υπάρχουν για τα πλοία Πάτρα — Ιταλία αλλά και με νόμο, έχουν αποδεκατιστεί οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων, με αποτέλεσμα να χειροτερεύει διαρκώς και ως προς τον αριθμό που δρομολογούνται πλοία και σε συνδυασμό με τα δρομολόγια των πλοίων και την εντατικοποίηση της δουλειάς, πραγματικά η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής τινάζεται στον αέρα.
Αποτέλεσμα αυτών των συνθηκών ήταν και οι δύο θάνατοι που είχαμε στα επιβατηγά πλοία αλλά στο γεγονός της πρόσφατης πυρκαγιάς στο Ελευθέριος Βενιζέλος
Άλλωστε είναι χαρακτηριστικό και μπορεί κανείς να το δει κι από αυτό το γεγονός, ότι σωρεία είναι τα δελτία Τύπου του υπουργείου Ναυτιλίας, τη θερινή περίοδο, με βλάβες και καθυστέρησες των πλοίων. Αυτό είναι αποτέλεσμα της υποσυντήρησης που γίνεται στα πλοία, δηλαδή του να μην εφαρμόζονται ακόμη και οι κανονισμοί που προβλέπονται στην ετήσια επιθεώρηση και τα πιστοποιητικά που παίρνει το πλοίο κάθε χρόνο.
Είναι χαρακτηριστικό και να θυμίσω καταγγελία που είχαν βγάλει τα σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ το Μάη για πλοίο, και συγκεκριμένα το championship της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Ηλιόπουλου, όπου μία ώρα μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι του Πειραιά, και στο πρώτο ταξίδι μετά την ετήσια επιθεώρηση, είχαμε έκρηξη στροφαλοθαλάμου σε κύρια μηχανή του πλοίου, με αποτέλεσμα να γυρίσει πίσω το πλοίο αλλά και να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών που ήταν στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.
Καταλαβαίνετε ότι στο βωμό και της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας το εφοπλιστικό κεφάλαιο δε διστάζει σε τίποτα. Άλλωστε είναι σωρεία τα γεγονότα που υπονομεύεται η ζωή στη θάλασσα.
Όσον αφορά στην «στοχοποίηση» των ναυτεργατών από τους εφοπλιστές ως υπεύθυνους για τις «τραγικές επιπτώσεις» της απεργίας στον τουρισμό και στους κατοίκους των 100 νησιών, ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ ανέδειξε την απόλυτη ευθύνη των εφοπλιστών: «Η απεργία ανακοινώθηκε από τις 26 Ιουλίου, προηγήθηκαν της 26η Ιουλίου τρεις συναντήσεις στα πλαίσια των διαπραγματεύσεων και οι οποίες ναυάγησαν. Ταυτόχρονα την αδιαλλαξία των εφοπλιστών και την επιθετικότητα σε βάρος των ναυτεργατών την ενισχύει και τη στηρίζει και η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ — ΑΝΕΛ. Δεν είναι υπεύθυνοι οι ναυτεργάτες για ό,τι προβλήματα παρουσιαστούν, και στα πλαίσια του κοινωνικού αυτοματισμού που προσπάθησαν να δημιουργήσουν είναι χαρακτηριστική και τραγελαφική η περίπτωση του δημάρχου Ύδρας, που βγήκε να μιλήσει για την απεργία των ναυτεργατών, σε ένα νησί κοσμοπολίτικο από τη δεκαετία του 1950, που έμεινε για 72 ώρες χωρίς ρεύμα και νερό. Ο αχρείος, να μην τον χαρακτηρίσω διαφορετικά, αντί να δει τις ευθύνες του για τις υποδομές του νησιού, όπου θα πέθαιναν ακόμα και τα γαϊδουράκια από την έλλειψη νερού, είχε το θράσος να βγει και να πει και να διαμαρτυρηθεί για την απεργία των ναυτεργατών. Και για μην πούμε και για τους γνωστούς άγνωστους κάθε φορά θα προστρέξουν να δημιουργήσουν κλίμα. Και η κερδοφορία ακόμα και σε περίοδο κρίσης δε μειώνεται. Ένα χαρακτηριστικό θα σας πω, με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τέταρτο τρίμηνο του 2017, σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2016, 9,2% αύξηση των επιβατών, 6% αύξηση στα οχήματα. Δε διστάζουν όμως να επιτεθούν και με μεγαλύτερη ένταση για να αυξήσουν τα προνόμιά τους σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών».